De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,3%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    448
Algemeen
-Hoe oud ben je? beide 31 & 26
-Hoe lang werk je al? 7 & 2jr

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? ong. 5100-5200 samen. MC meegerekend als cash. Vakantiegeld/13de maand niet meegerekend.
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 1900€(waarvan 600€ lening grond en 825€ huur)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? +-3200 + vakantiegeld/13de maand
Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
- aandelen en andere beleggingen: 14.000
- spaarrekening: 225.000
- waarde grond- lening: 40.000
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? alles
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 60-70%

Wij sparen jaarlijks +30k. (60-65% van het loon)
Zij zelfstandige, ik bediende + flexijob. We leven comfortabel maar minimalistisch. Beiden een bedrijfswagen, energiekost kan deels ingebracht worden bij haar, geen vaste internet kost (onderdeel van loon). We hebben geen digitale tv, wel netflix account dat we delen. Als we iets willen kopen (fun aankopen) laten we het eerst even bezinken en bekijken we of het echt nodig is.
We houden onze spaardoelen strak in een excel sheet bij. Idem voor de uitgaven. Zonder dit laatste, zouden we veel minder sparen.
Eerstkomende doelen: een huis bouwen en dan asap schuldenvrij leven (hypotheek op 8-9-10jr afbetalen ipv 25).

Daarna: asap voldoende geld aan de kant zetten om tegen ons 50-55ste op pensioen te gaan. We doen bewust niet aan pensioensparen, aangezien we niet de intentie hebben om tot ons +65ste te werken. We hebben ons pensioenopbouw dus vroeger nodig, dus we zien geen reden om daarin te beleggen en dan een boete te betalen als we vervroegd stopzetten/uitcashen. Daar zijn betere oplossingen voor.

Geeft onze levenstijl soms problemen? Ja, we gaan ervan uit dat veel mensen als ons leven/kunnen sparen..wat niet zo is. Soms hoor ik koppels rondom mij vertellen dat ze veel sparen...en dan sparen ze "maar" 10-15% van hun loon. Waar zeker niets mis mee is, maar het doet ons inzien dat we ofwel te fanatiek bezig zijn...of heel geldbewust zijn :).
Het voordeel is wel dat we makkelijker tegen een financiele tegenvaller kunnen dan een gemiddeld gezin en dat geeft enorme gemoedsrust.
Een ander voordeel is dat we geen koopdrang hebben en blij zijn met minder. Nochtans was ik vroeger iemand die graag veel kocht. Weet niet waar de klik plots gekomen is :)
 
Laatst bewerkt:
nadeel: geen vrienden
Zou je achteraf dezelfde keuze maken? Je hebt (uiteraard) een bedrag waar de meeste mensen alleen maar van kunnen dromen, maar ik weet oprecht niet of ik voor dat bedrag alle vriendschappen zou opgeven die ik heb. Het lijkt me een vrij leeg bestaan zonder mensen om dingen mee te delen. Je hebt wel je partner natuurlijk, misschien is dit voldoende?
 
Zou je achteraf dezelfde keuze maken? Je hebt (uiteraard) een bedrag waar de meeste mensen alleen maar van kunnen dromen, maar ik weet oprecht niet of ik voor dat bedrag alle vriendschappen zou opgeven die ik heb. Het lijkt me een vrij leeg bestaan zonder mensen om dingen mee te delen. Je hebt wel je partner natuurlijk, misschien is dit voldoende?
Ik las hetzelfde en dacht toch ook meteen: "oei."
Dat is het mij ook zeker niet waard. Ik streef sowieso geen miljoenen na.

Maar iedereen is anders?
 
Zou je achteraf dezelfde keuze maken?
Goh, ik denk dat het geen keuze hoeft te zijn. In mijn geval werd ik ontslagen op mijn eerste job, niet omdat het aan mij lag maar omdat het bedrijf er financieel slecht voor stond. Feit is wel dat ik één van degenen was die ze konden missen en dat ontslag kwam heel onverwacht. Toen ik een nieuwe job had gevonden ben ik maniakaal beginnen werken omdat ik niet nog eens misbaar wou zijn. Geen gezond gedrag, maar het wordt wel beloond en aangemoedigd. Ik hoop daar wel verandering in te brengen.
Collibra of Showpad wellicht. Odoo zou ook kunnen.
Mensen die daar daadwerkelijk werken en hier op het forum zitten kunnen nu een verkeerd idee krijgen en dat is de bedoeling niet. Ik kan zeggen dat het geen van die drie is en denk dat het geen zin heeft om er verder naar te raden.
 
Werknemer, niet hoger management, aandelen gekocht wanneer daar de mogelijkheid toe was + aandelenopties (allen omgezet in aandelen).

Met het risico dat ik een heel domme vraag ga stellen: stel dat je die aandelen zou willen omzetten naar cash - hoe verloopt zo een transactie en op welke basis gebeurd de waardering.
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? beide 31 & 26
-Hoe lang werk je al? 7 & 2jr

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? ong. 5100-5200 samen. MC meegerekend als cash. Vakantiegeld/13de maand niet meegerekend.
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 1900€(waarvan 600€ lening grond en 825€ huur)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? +-3200 + vakantiegeld/13de maand
Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
- aandelen en andere beleggingen: 14.000
- spaarrekening: 225.000
- waarde grond- lening: 40.000
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? alles
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 60-70%

Wij sparen jaarlijks +30k. (60-65% van het loon)
Zij zelfstandige, ik bediende + flexijob. We leven comfortabel maar minimalistisch. Beiden een bedrijfswagen, energiekost kan deels ingebracht worden bij haar, geen vaste internet kost (onderdeel van loon). We hebben geen digitale tv, wel netflix account dat we delen. Als we iets willen kopen (fun aankopen) laten we het eerst even bezinken en bekijken we of het echt nodig is.
We houden onze spaardoelen strak in een excel sheet bij. Idem voor de uitgaven. Zonder dit laatste, zouden we veel minder sparen.
Eerstkomende doelen: een huis bouwen en dan asap schuldenvrij leven (hypotheek op 8-9-10jr afbetalen ipv 25).

Daarna: asap voldoende geld aan de kant zetten om tegen ons 50-55ste op pensioen te gaan. We doen bewust niet aan pensioensparen, aangezien we niet de intensie hebben om tot ons +65ste te werken. We hebben ons pensioenopbouw dus vroeger nodig, dus we zien geen reden om daarin te beleggen en dan een boete te betalen als we vervroegd stopzetten/uitcashen. Daar zijn betere oplossingen voor.

Geeft onze levenstijl soms problemen? Ja, we gaan ervan uit dat veel mensen als ons leven/kunnen sparen..wat niet zo is. Soms hoor ik koppels rondom mij vertellen dat ze veel sparen...en dan sparen ze "maar" 10-15% van hun loon. Waar zeker niets mis mee is, maar het doet ons inzien dat we ofwel te fanatiek bezig zijn...of heel geldbewust zijn :).
Het voordeel is wel dat we makkelijker tegen een financiele tegenvaller kunnen dan een gemiddeld gezin en dat geeft enorme gemoedsrust.
Een ander voordeel is dat we geen koopdrang hebben en blij zijn met minder. Nochtans was ik vroeger iemand die graag veel kocht. Weet niet waar de klik plots gekomen is :)
Ik zou aan de huidige rentes en inflatie juist lang lenen zodat je zsm kan bouwen en sneller meer op de beurs kan zetten. Dat ga je sowieso moeten doen als je vroeg op pensioen wil.

Ik heb 2j geleden ook gekocht met hoge eigen inbreng en laag leenbedrag. Daar heb ik nu wel spijt van (de inflatie hedge alleen al).
 
Ik zou aan de huidige rentes en inflatie juist lang lenen zodat je zsm kan bouwen en sneller meer op de beurs kan zetten. Dat ga je sowieso moeten doen als je vroeg op pensioen wil.

Ik heb 2j geleden ook gekocht met hoge eigen inbreng en laag leenbedrag. Daar heb ik nu wel spijt van (de inflatie hedge alleen al).
True, alleen is er een factor die ik niet uitgetypt heb :).
Mijn vriendin krijgt nergens een SSV vast door een aandoening..en we zouden een lening van +-1700-1800€/mnd zitten. We zouden die afbetaling asap <1000€/mnd willen laten zakken. Moest er iets gebeuren met haar trek ik de lening wel zelf :).
 
Uiteraard. Ik zou kunnen zeggen dat ik er hard voor gewerkt heb en elk vrij moment met werk bezig ben geweest (nadeel: geen hobbies en geen vrienden), maar uiteindelijk maakt dat niets uit als je niet het geluk hebt om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn.
Zou je achteraf dezelfde keuze maken? Je hebt (uiteraard) een bedrag waar de meeste mensen alleen maar van kunnen dromen, maar ik weet oprecht niet of ik voor dat bedrag alle vriendschappen zou opgeven die ik heb. Het lijkt me een vrij leeg bestaan zonder mensen om dingen mee te delen. Je hebt wel je partner natuurlijk, misschien is dit voldoende?

Ik las hetzelfde en dacht toch ook meteen: "oei."
Dat is het mij ook zeker niet waard. Ik streef sowieso geen miljoenen na.

Maar iedereen is anders?
Awel, exact mijn vraag ook.

Je laat het nu uitschijnen dat je er enorm veel opofferingen hebt voor moeten doen. Maar wat is dan het uiteindelijke doel? Op je 50ste op pensioen gaan en naar de Caraïben ofzo gaan? Daar nog 20-30 jaar in warme luxe zich begeven bijvoorbeeld, en zo ja: is dat dan die 20-30 jaar opoffering waard geweest?

Desalniettemin, enorm knappe portefeuille.
 
Eindigt op een d?

Indien wel, zorg dan dat je op tijd een deel casht, want tijden kunnen nogal eens veranderen in vrij niche SaaS en privéwaarderingen indien het uiteindelijk niet verkocht geraakt ;)
Goed punt. Er zijn duizenden SaaS bedrijven, die gaan niet allemaal >10B $ waard zijn op termijn. Er zullen een aantal duidelijke winners zijn maar heel wat SaaS bedrijven hun groei zal wellicht opdrogen zonder dat ze heel winstgevend worden, of zullen weggeconcurreerd worden, en dan kan de sales/ARR multiple wel eens heel snel naar beneden duiken. Om een voorbeeld te geven: Dropbox is nu in 2021 nog steeds minder waard dan de private waardering die ze in 2014 kregen.

Het is een kwestie van de goede eruit te kiezen, maar daarvoor hebben we de beursthread. :)

In ieder geval wel eens interessant om zo een Belgisch voorbeeld te zien van 'early employees' die dik kunnen cashen op hun aandelen. In de US kom je dat vaker tegen maar in Belgie is dat door een gebrek aan start-ups toch minder voorkomend.
 
Laatst bewerkt:
Met het risico dat ik een heel domme vraag ga stellen: stel dat je die aandelen zou willen omzetten naar cash - hoe verloopt zo een transactie en op welke basis gebeurd de waardering.
Verschillende mogelijkheden:
  • Interne markt tussen werknemers: de waarde wordt onderling overeengekomen (gebaseerd op reële waarde). Indien vraag groter is dan aanbod: per opbod.
  • Bij een investeringsronde kan er de mogelijkheid zijn om aandelen te verkopen aan de investeerder, waarde wordt overeengekomen tussen investeerder en raad van bestuur.
  • Bij beursgang: aandelen kunnen verkocht worden op de beurs aan marktwaarde.
  • Bij overname: vrijwillige of gedwongen verkoop van een deel van of alle aandelen.
Moest ik 7,5M hebben in risicovolle dingen, dan zou het rap uitcashen zijn voor een deel en in vastgoed steken
Ja, da's natuurlijk de vraag. Wanneer is genoeg, genoeg. Ik had dat bij 500k of 1M ook kunnen zeggen, maar dan was ik niet geraakt waar ik nu ben.
Je laat het nu uitschijnen dat je er enorm veel opofferingen hebt voor moeten doen.
Dat is zeker niet het geval en die indruk wil ik niet geven, het is geen lijdensweg hé want dat hou je niet vol. Ik heb mijn werk altijd met veel plezier en interesse gedaan (en nog steeds). Als je al je tijd spendeert aan iets dat je graag doet en daardoor andere dingen minder doet zou ik dat niet echt een opoffering noemen.
Op je 50ste op pensioen gaan en naar de Caraïben ofzo gaan?
Geen idee en nog geen concrete plannen, al weet ik wel dat ik niet ga zitten niksen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Zou je achteraf dezelfde keuze maken? Je hebt (uiteraard) een bedrag waar de meeste mensen alleen maar van kunnen dromen, maar ik weet oprecht niet of ik voor dat bedrag alle vriendschappen zou opgeven die ik heb. Het lijkt me een vrij leeg bestaan zonder mensen om dingen mee te delen. Je hebt wel je partner natuurlijk, misschien is dit voldoende?
Het is niet omdat je, zelfs decennialang, opofferingen gemaakt hebt voor je carrière dat je die keuze later in het leven niet meer kan wijzigen. Als er nu iets is dat je je leven lang kan maken, dat zijn het toch wel vrienden.
Maar compound intrest, dat loont wel om zo snel mogelijk mee te beginnen.

Het omgekeerde:

FKl-_cuXoAQs_Li
 
Moest ik 7,5M hebben in risicovolle dingen, dan zou het rap uitcashen zijn voor een deel en in vastgoed steken (of iets dat alleszins passief inkomen genereert), zodat ik al genoeg passief inkomen heb daarvan om niet meer te moeten werken.

Ik vraag mij ook af wat die mensen drijft als je al een som hebt waarmee je al "binnen" bent.

Maar blijkbaar hebben die mensen doelen of objectieven die "meer" vereisen.
Bezos/Musk verzinnen ook nog zaken extra zodat ze nog redenen hebben om er iedere dag nog voor te gaan en meer kapitaal te vergaren :p. Voor Musk is dat waarschijnlijk een kolonie op Mars en dan kom je er niet met 100 miljoen euro :p.
 
Met Elon komt er dan toch nog wat schot in de zaak, want als het aan de NASA en de rest zal liggen dan zet er nog steeds geen mens voet op Mars voor 2100 :)
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? beide 31 & 26
-Hoe lang werk je al? 7 & 2jr

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? ong. 5100-5200 samen. MC meegerekend als cash. Vakantiegeld/13de maand niet meegerekend.
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 1900€(waarvan 600€ lening grond en 825€ huur)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? +-3200 + vakantiegeld/13de maand
Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
- aandelen en andere beleggingen: 14.000
- spaarrekening: 225.000
- waarde grond- lening: 40.000
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? alles
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 60-70%

Wij sparen jaarlijks +30k. (60-65% van het loon)
Zij zelfstandige, ik bediende + flexijob. We leven comfortabel maar minimalistisch. Beiden een bedrijfswagen, energiekost kan deels ingebracht worden bij haar, geen vaste internet kost (onderdeel van loon). We hebben geen digitale tv, wel netflix account dat we delen. Als we iets willen kopen (fun aankopen) laten we het eerst even bezinken en bekijken we of het echt nodig is.
We houden onze spaardoelen strak in een excel sheet bij. Idem voor de uitgaven. Zonder dit laatste, zouden we veel minder sparen.
Eerstkomende doelen: een huis bouwen en dan asap schuldenvrij leven (hypotheek op 8-9-10jr afbetalen ipv 25).

Daarna: asap voldoende geld aan de kant zetten om tegen ons 50-55ste op pensioen te gaan. We doen bewust niet aan pensioensparen, aangezien we niet de intentie hebben om tot ons +65ste te werken. We hebben ons pensioenopbouw dus vroeger nodig, dus we zien geen reden om daarin te beleggen en dan een boete te betalen als we vervroegd stopzetten/uitcashen. Daar zijn betere oplossingen voor.

Geeft onze levenstijl soms problemen? Ja, we gaan ervan uit dat veel mensen als ons leven/kunnen sparen..wat niet zo is. Soms hoor ik koppels rondom mij vertellen dat ze veel sparen...en dan sparen ze "maar" 10-15% van hun loon. Waar zeker niets mis mee is, maar het doet ons inzien dat we ofwel te fanatiek bezig zijn...of heel geldbewust zijn :).
Het voordeel is wel dat we makkelijker tegen een financiele tegenvaller kunnen dan een gemiddeld gezin en dat geeft enorme gemoedsrust.
Een ander voordeel is dat we geen koopdrang hebben en blij zijn met minder. Nochtans was ik vroeger iemand die graag veel kocht. Weet niet waar de klik plots gekomen is :)
Dus ge hebt 3.775€ na aftrek huur en lening grond en spaart 3200€.
Dan hebt ge 500€ om eten, drinken en leuke dingen te doen? Hoe doe je dat?

Dan is het toch ook niet echt leven hè.
Nu sparen voor uw huis, dan voor uw lening, dan voor uw pensioen.
Ge moogt in het NU leven ook hè, het kan al zo snel gedaan zijn
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag mij ook af wat die mensen drijft als je al een som hebt waarmee je al "binnen" bent.

Maar blijkbaar hebben die mensen doelen of objectieven die "meer" vereisen.
Bezos/Musk verzinnen ook nog zaken extra zodat ze nog redenen hebben om er iedere dag nog voor te gaan en meer kapitaal te vergaren :p. Voor Musk is dat waarschijnlijk een kolonie op Mars en dan kom je er niet met 100 miljoen euro :p.
Da's één van de weinige karaktertrekken waarover er consensus is dat een topmanager ze moeten hebben: materialisme, het blijven waarderen van meer ook als je al veel hebt. Ze moeten ook alles blijven geven voor die 10 miljoen bonus als ze al 100 miljoen hebben, en zo zit inderdaad lang niet iedereen in elkaar. Veel mensen zullen het vanaf een bepaald inkomensniveau rustiger aan willen doen en da's niet wat je als aandeelhouder wilt als je je bedrijf in handen geeft van een manager.
 
Welke sector is dat dan?

Software startup die nu hoog gewaardeerd staat, of crypto gerelateerd?
Dat zijn zowat de enige 2 die ik mij kan inbeelden die op 10 jaar zo'n waardevermeerdering kunnen gehad hebben.


Zo exotisch is dat niet. Ik heb in de startup waar ik werkte ook opties gekregen waar ik paar honderd euro voor betaald heb en 2 jaar later bij overname 12000 waard was. Ze doen er natuurlijk moeite voor om die de down-playen als ze ze uitdelen en valuation op te blazen als het ze goed komt.
 
Da's één van de weinige karaktertrekken waarover er consensus is dat een topmanager ze moeten hebben: materialisme, het blijven waarderen van meer ook als je al veel hebt. Ze moeten ook alles blijven geven voor die 10 miljoen bonus als ze al 100 miljoen hebben, en zo zit inderdaad lang niet iedereen in elkaar. Veel mensen zullen het vanaf een bepaald inkomensniveau rustiger aan willen doen en da's niet wat je als aandeelhouder wilt als je je bedrijf in handen geeft van een manager.
Bwa, veel van die tech-ceo's zijn toch niet echt materialistisch ingesteld he. Anders ging Jobs niet altijd met een simple turtleneck rondlopen en reed Bezos niet rond met een Honda uit 1996 he. Of deelt Bill Gates de miljarden uit aan goede doelen...
 
Terug
Bovenaan