De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,4%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,5%
  • Nee

    Stemmen: 187 41,5%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 129 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    451
Dan ga je toch idd nie veel kleren kopen, uiteten, cinemake doen, ...

Allè als jullie maar gelukkig zijn 😊
Kleren kopen max 2-3x/jr
Cinema nu met corona niet meer gedaan. Ook deels doordat we niet voor de fun naar een scherm willen staren, maar samen zaken doen. Uiteten/iets bestellen om te eten wel. Maar max 1-2x/maand
 
Wij komen toe met 300€ voor daily food. De rest is fun. Lijkt me toch ruim voldoende?

300 is toch m.i niet veel, maar ik weet wel dat als je bv telkens de seizoensgroenten koopt zeg maar (wortelen, kool, bloemkool, prei,..) je heel goedkoop kan eten.

Ook bv boterhammen van thuis meenemen ^^.

Heb ooit nog elke dag een broodje weesten kopen onder de middag, tot ik eens begon te rekenen...
 
Best niet te veel vergelijken met de mensen die hier posten: een persoon die a) actief is op dit forum en b) zijn loon hier post is niet representatief voor de gemiddelde Belg. Wat objectiever vergelijkingsmateriaal vind je hier: https://statbel.fgov.be/nl/themas/werk-opleiding/lonen-en-arbeidskosten/gemiddelde-bruto-maandlonen
Dat denk ik ook, ik zat op een evenement met groep mensen leeftijd 25-35, hun situatie liet nauwelijks toe om te sparen + die traditie zat er ook niet in, voor het merendeel was het plan om later minimumpensioen te scoren en een eigendom op te waarderen tot 300k.

Voor de mensen met serieuze spaarpot; wat voor kapitaalkrachtige mens wil je later zeker/niet worden, welke integriteit ga je nooit op het spel zetten, als je mecenas wordt van een bepaald project aan welke voorwaarden moet dit voldoen ?
 
Dat denk ik ook, ik zat op een evenement met groep mensen leeftijd 25-35, hun situatie liet nauwelijks toe om te sparen + die traditie zat er ook niet in, voor het merendeel was het plan om later minimumpensioen te scoren en een eigendom op te waarderen tot 300k.

Voor de mensen met serieuze spaarpot; wat voor kapitaalkrachtige mens wil je later zeker/niet worden, welke integriteit ga je nooit op het spel zetten, als je mecenas wordt van een bepaald project aan welke voorwaarden moet dit voldoen ?

Er is ook veel verschil tussen situatie en traditie.

Ik ken genoeg koppels die samen minder dan €3000 netto verdienen, of alleenstaanden die met €1200 - 1500 moeten rondkomen, typisch in een aantal grote sectoren die bijna uitsluitend deeltijdse contracten geven, maar alle flexibiliteit aan de kant van de werkgever houden. Dan spreek je echt over een dunne marge om nog te kunnen sparen.

Anderzijds ook koppels die een pak meer verdienen, maar letterlijk leven volgens het principe "elke € meer verdiend wordt een € meer uitgeven". Bv. ex-collega's die vanaf ze begonnen werken, een kuisvrouw lieten komen om die 50 m² appartement te kuisen om maar een klein voorbeeld te geven.
 
Kleren kopen max 2-3x/jr
Cinema nu met corona niet meer gedaan. Ook deels doordat we niet voor de fun naar een scherm willen staren, maar samen zaken doen. Uiteten/iets bestellen om te eten wel. Maar max 1-2x/maand
Cinema was eigenlijk maar het voorbeeld waar ik het eerste op kwam :) Sauna bezoek of iets dergelijks kan ook.
300€ voor 2 een hele maand te eten, dan gun je jezelf toch ook nie super veel ofwel ? Hoe hard ik ook probeer, maar daar komen wij niet aan. Tel je daar ook zaken als zeep, shampoo, wasproducten, poetsproducten bij ?

Wat met extra uitgaven ? Als ik zie wat hier de laatste maanden is buiten gegaan (Nieuwe gsm vriendin, mijn mama die 60j is geworden dus een mooie cadeau gegeven, 2 bevriende koppels die een baby hebben gekregen, samenleggen op het werk voor pensionering, kapper)

*Dit moet misschien in een ander topic?*
 
Cinema was eigenlijk maar het voorbeeld waar ik het eerste op kwam :) Sauna bezoek of iets dergelijks kan ook.
300€ voor 2 een hele maand te eten, dan gun je jezelf toch ook nie super veel ofwel ? Hoe hard ik ook probeer, maar daar komen wij niet aan. Tel je daar ook zaken als zeep, shampoo, wasproducten, poetsproducten bij ?

Wat met extra uitgaven ? Als ik zie wat hier de laatste maanden is buiten gegaan (Nieuwe gsm vriendin, mijn mama die 60j is geworden dus een mooie cadeau gegeven, 2 bevriende koppels die een baby hebben gekregen, samenleggen op het werk voor pensionering, kapper)

*Dit moet misschien in een ander topic?*
Eigenlijk is het 5 van de 7 dagen vers koken. En zeker niet "worst, pattat & bonen". Maar echt gerechten waar ge makkelijk een uur aan bezig zijt en met 20 soorten ingrediënten (bij wijze van spreken).

Sauna zijn we nu beginnen ontdekken en madam heeft de smaak te pakken ha :).
Verjaardagsgeschenken & Kerst koopt madam via haar onderneming als "relatiegeschenk" aan..dus eigenlijk voelen we daar niks van. Toegegeven, dat zij zelfstandige is is wel een enorm voordeel op bepaalde vlakken
 
Cinema was eigenlijk maar het voorbeeld waar ik het eerste op kwam :) Sauna bezoek of iets dergelijks kan ook.
300€ voor 2 een hele maand te eten, dan gun je jezelf toch ook nie super veel ofwel ? Hoe hard ik ook probeer, maar daar komen wij niet aan. Tel je daar ook zaken als zeep, shampoo, wasproducten, poetsproducten bij ?

Wat met extra uitgaven ? Als ik zie wat hier de laatste maanden is buiten gegaan (Nieuwe gsm vriendin, mijn mama die 60j is geworden dus een mooie cadeau gegeven, 2 bevriende koppels die een baby hebben gekregen, samenleggen op het werk voor pensionering, kapper)

*Dit moet misschien in een ander topic?*
Die €300 kan best volstaan afhankelijk van de situatie. Eten ze überhaupt alle dagen thuis? Als ze bv al nen dag op de week bij hun ouders gaan eten dan scheelt dat al op het eind van de maand. Het hangt er ook vanaf hoe je eet, als je bewust veel zelf kook en met seizoenproducten werkt en niet teveel folliekes alla bessen uit Zuid-Amerika en what not koopt dan hoeft eten niet zoveel meer te kosten.
Toen ik vroeger alleen was kwam ik er met €200-250 in de maand inclusief alle non-food artikelen.

En die extra uitgaven hangen ook sterk af van u sociale kring imo. Als je het type social butterfly hebt dan heb je veel kans elk jaar wel een paar trouwfeesten en baby's aan u been. Als u sociale kring beperker is ga je daar véél minder uitgaven hebben.

En nieuwe GSM etc, ook daar hangt er veel van uwe standaard af. Ge kunt €1.2k aan ne GSM geven... ge kunt ook €200 uitgeven aan een GSM die evengoed perfect 2 jaar mee kan. Ik heb trouwens een zeer sterk vermoeden dat @gumball4000 zelf ne GSM heeft van zijn werk en dat die van zijn vriendin op haar zaak staat... dus dat is ne 0 kost.
 
Die €300 kan best volstaan afhankelijk van de situatie. Eten ze überhaupt alle dagen thuis? Als ze bv al nen dag op de week bij hun ouders gaan eten dan scheelt dat al op het eind van de maand. Het hangt er ook vanaf hoe je eet, als je bewust veel zelf kook en met seizoenproducten werkt en niet teveel folliekes alla bessen uit Zuid-Amerika en what not koopt dan hoeft eten niet zoveel meer te kosten.
Toen ik vroeger alleen was kwam ik er met €200-250 in de maand inclusief alle non-food artikelen.

En die extra uitgaven hangen ook sterk af van u sociale kring imo. Als je het type social butterfly hebt dan heb je veel kans elk jaar wel een paar trouwfeesten en baby's aan u been. Als u sociale kring beperker is ga je daar véél minder uitgaven hebben.

En nieuwe GSM etc, ook daar hangt er veel van uwe standaard af. Ge kunt €1.2k aan ne GSM geven... ge kunt ook €200 uitgeven aan een GSM die evengoed perfect 2 jaar mee kan. Ik heb trouwens een zeer sterk vermoeden dat @gumball4000 zelf ne GSM heeft van zijn werk en dat die van zijn vriendin op haar zaak staat... dus dat is ne 0 kost.
Antwoord staat al boven je :)

Als je alles als relatiegeschenk koopt dan is het natuurlijk makkelijk en moet je het niet incalculeren nee..
Hier komt ook gene Iphone (meer) binnen hoor. GSM van 400-500€is nog het max, werkt even goed.

Alleen aan 200-250€is nog anders dan met 2 aan 300€ hé
Nu mij niet gelaten hoe zij leven en als zij gelukkig zijn is het belangrijkste.
Ons inkomen ligt net iets lager en we sparen ook, maar we gaan zeker niet besparen.
Als er één maand wat minder of zelfs een niks op de spaarrekening komt omdat we dit of dat willen doen of kopen so be it.
We leven maar ene keer wil ik zeggen, ik heb er genoeg rondom me gezien die werkte en spaarde en dan ofwel vlak voor ofwel vlak na hun pensioen zijn gestorven. Dan zit je daar met 3 huizen, een berg geld en een partner die zegt "hadden we maar meer genoten" :)
Al wil ik nu ook weer niet zeggen dat zij niet genieten van het leven
 
Alleen aan 200-250€is nog anders dan met 2 aan 300€ hé
Jaja, maar €200-250 was ALLES van inkopen, inclusief wasmiddel en dat soort randzaken. Zuiver eten zal dus onder de €200 gelegen hebben. €150 zal scherp geweest, maar ergens daartussenin. Geextrapoleerd zou €300 voor eten zou scherp geweest zijn maar tzal niet meer dan €350 geweest zijn. Wat waarschijnlijk wel enorm helpt is dat 90% van wat ik drink kraantjeswater is. Als je regelmatig een fles open doet of zelf dagelijks aan frisdrank zit dan loopt de rekening wel snel op natuurlijk.

Anderzijds ook koppels die een pak meer verdienen, maar letterlijk leven volgens het principe "elke € meer verdiend wordt een € meer uitgeven". Bv. ex-collega's die vanaf ze begonnen werken, een kuisvrouw lieten komen om die 50 m² appartement te kuisen om maar een klein voorbeeld te geven.
Een kuisvrouw vind ik wel een extreem slecht voorbeeld tbh. Zelfs al komt die kuisvrouw elke week 4 uur voor dat appartement kost hun dat wat? €24? €28? Kzal der niet ver afzitten. Je kan beter een kuisvrouw laten komen en zelfs een halve dag gaan Flexi-jobben ergens. Je bent evenveel tijd kwijt en je houdt er netto aan over. Het is gewoon de gemakkelijkste/goedkoopste manier ooit om tijd te kopen. En aangezien tijd datgene is waar de meesten onder ons tegenwoordig een nijpend tekort aan hebben is dat echt gewoon een no brainer.
 
Laatst bewerkt:
Anderzijds zal de mondiale elite nauwelijks tot geen belastingen betalen, lijkt me toch een vorm van materialisme te zijn.
Voor sommigen onder hen is dat ook gewoon allemaal onderdeel van het spel. Die halen voldoening uit winstmaximalisatie.
Dus zo min mogelijk kosten (die belastingen dus) en zo veel mogelijk winsten halen. Al dan niet met heel grote risico's.
En dat is een gevoel die niet weggaat als je rijk bent, je kan blijven ondernemen.

Ik vind dat CEO's en echte ondernemers toch niet zo materialistisch zijn als dat iedereen denkt.
Wil je echte rijke materialistische types zien? Kijk dan naar al die celebrities. MTV's crib zat vol met gehuurde huizen en auto's bijvoorbeeld.
 
We leven maar ene keer wil ik zeggen, ik heb er genoeg rondom me gezien die werkte en spaarde en dan ofwel vlak voor ofwel vlak na hun pensioen zijn gestorven. Dan zit je daar met 3 huizen, een berg geld en een partner die zegt "hadden we maar meer genoten" :)
Al wil ik nu ook weer niet zeggen dat zij niet genieten van het leven
Ik heb iets gelijkaardig gezien bij mijn grootouders (ziekelijk gierig) en vader (spaarzaam/gierig opgevoed en dat nooit kunnen loslaten). In beide gevallen was het belangrijkste altijd om voor de goedkoopste oplossing te gaan, geld te sparen, enz. Door het gebrek aan financiële geletterdheid kwam dat dan ook op een spaarrekening of kasbon terecht veelal.

Zelf heb ik ook liever een serieuze buffer, en ik ben zeker niet spilzuchtig, maar ik ben toch ook van mening dat je beter het algemene comfort/luxe in je leven gelijk verdeelt over de levensperiodes aangezien niet iedereen zijn pensioen haalt of er lang van geniet.
Ik vind dat CEO's en echte ondernemers toch niet zo materialistisch zijn als dat iedereen denkt.
Wil je echte rijke materialistische types zien? Kijk dan naar al die celebrities. MTV's crib zat vol met gehuurde huizen en auto's bijvoorbeeld.
Ik denk dat die beroemdheden die een imago moeten uitstralen van luxe nu wel een categorie apart zijn, en velen daarvan waren dan ook rappers die waarschijnlijk in een zekere armoede/marginaliteit opgroeiden en dat nu (over)compenseren. Bij sommige voetballers zie je dat ook, recht uit betrekkelijke armoede naar rijkdom, en vaak einde carrière ook terug omdat ze nooit met geld hebben leren omgaan.
 
Cinema was eigenlijk maar het voorbeeld waar ik het eerste op kwam :) Sauna bezoek of iets dergelijks kan ook.
300€ voor 2 een hele maand te eten, dan gun je jezelf toch ook nie super veel ofwel ? Hoe hard ik ook probeer, maar daar komen wij niet aan. Tel je daar ook zaken als zeep, shampoo, wasproducten, poetsproducten bij ?
Koop je regelmatig promo's of kijk je daar niet achter? Dat kan al snel €100 per maand schelen. Bvb. voor wasproducten is er om de zoveel maanden wel eens ergens een 1+1 actie, wij kopen dan voldoende aan zodat we alleen maar moeten kopen als er een promo is. Dit kan je ook doen voor voeding.
 
Koop je regelmatig promo's of kijk je daar niet achter? Dat kan al snel €100 per maand schelen. Bvb. voor wasproducten is er om de zoveel maanden wel eens ergens een 1+1 actie, wij kopen dan voldoende aan zodat we alleen maar moeten kopen als er een promo is. Dit kan je ook doen voor voeding.
Doen wij ook.
We hebben een hele winkel aan producten die we aan grote kortingen kochten (zoals 1+1 of zelfs 2+3)
Waspods, kuisproducten, afwastabletten, etc. Wordt toch niet slecht.
Die aankopen aan normale prijs doe ik echt niet. Als je ziet hoeveel zo'n dingen kosten!
Voeding/drank ook vaak in promo, maar daar is onze voorraad dan wel beperkter vanwege de houdbaarheid ;)

Ik stond ooit eens aan de kassa (Albert Heijn) en de vrouw voor mij had een doos waspods bij.
De kassierster meldde dat die 1+1 stonden en ze dus gratis een 2de doos kon meenemen.
"Hoeft niet, ik heb er nu niet zoveel nodig"
Euhm... ok dan :unsure:
 
Antwoord staat al boven je :)

Als je alles als relatiegeschenk koopt dan is het natuurlijk makkelijk en moet je het niet incalculeren nee..
Hier komt ook gene Iphone (meer) binnen hoor. GSM van 400-500€is nog het max, werkt even goed.

Alleen aan 200-250€is nog anders dan met 2 aan 300€ hé
Nu mij niet gelaten hoe zij leven en als zij gelukkig zijn is het belangrijkste.
Ons inkomen ligt net iets lager en we sparen ook, maar we gaan zeker niet besparen.
Als er één maand wat minder of zelfs een niks op de spaarrekening komt omdat we dit of dat willen doen of kopen so be it.
We leven maar ene keer wil ik zeggen, ik heb er genoeg rondom me gezien die werkte en spaarde en dan ofwel vlak voor ofwel vlak na hun pensioen zijn gestorven. Dan zit je daar met 3 huizen, een berg geld en een partner die zegt "hadden we maar meer genoten" :)
Al wil ik nu ook weer niet zeggen dat zij niet genieten van het leven
Als je goed oplet waar en wat je inkoopt, dan kom je zeker rond met €300 voor 2 man per maand.
Er zijn duurdere en goedkopere winkels, huisproducten en merkproducten, promo's, etc.

Als je een groot pak rijst, quinoa, couscous, bulgur, pasta, aardappelen, havermout koopt, ben je al zoet voor weken.
Daarnaast koop je verse groenten en fruit en wat zaken voor een saus te maken. En de duurste kost wordt dan vlees/vis indien je geen vegetariër bent. --> Daar kan je echt wel lekkere maaltijden mee maken.
Water uit flessen of van de kraan?
Huishoud producten gaan ook weken mee.

Maar als je natuurlijk je kar vult met: snoep, diepvries of bereide maaltijden, frisdranken, sauzen, desserts, duur fruit, sushi, rood vlees, bier, etc.. Tja..
 
Laatst bewerkt:
Als je goed oplet waar en wat je inkoopt, dan kom je zeker rond met €300 voor 2 man per maand.
Er zijn duurdere en goedkopere winkels, huisproducten en merkproducten, promo's, etc.

Als je een groot pak rijst, quinoa, couscous, bulgur, pasta, aardappelen, havermout koopt, ben je al zoet voor weken.
Daarnaast koop je verse groenten en fruit en wat zaken voor een saus te maken. En de duurste kost wordt dan vlees/vis indien je geen vegetariër bent. --> Daar kan je echt wel lekkere maaltijden mee maken.
Water uit flessen of van de kraan?
Huishoud producten gaan ook weken mee.

Maar als je natuurlijk je kar vult met: snoep, diepvries of bereide maaltijden, frisdranken, sauzen, desserts, duur fruit, sushi, rood vlees, bier, etc.. Tja..
Ja daarmee dat ik ook zei leven ipv overleven
Als ik al die dingen moet laten zodat er meer geld op mijn spaarrekening zou staan dan mag er ook wat minder opstaan :) Maar ieder zijn ding
 
Koop je regelmatig promo's of kijk je daar niet achter? Dat kan al snel €100 per maand schelen. Bvb. voor wasproducten is er om de zoveel maanden wel eens ergens een 1+1 actie, wij kopen dan voldoende aan zodat we alleen maar moeten kopen als er een promo is. Dit kan je ook doen voor voeding.
Jawel hoor. Kijken wij ook absoluut naar maar dan nog kom ik niet aan 300€/per maand. Huishoudspullen zijn ook altijd in promo en voldoende voorraad zoals je zegt.
Maar de kasten en frigo staan hier wel altijd vol met eventueel cola of limonade (ook al drinken we voornamelijk water) en er zal ook gewoon chips of snoep liggen voor moest er bezoek komen.
Zelfde met wat specialere biertjes.
Ik ga ook geen biefstuk laten liggen omdat de kip goedkoper is of pasta met gehakt eten als ik zin heb in pasta met scampi omwille van mijn spaarsaldo die maand om het doel te hebben vroeger met pensioen te kunnen
 
Wat je gewoon bent speelt ook voor een groot deel mee.

Mijn vriendin bijvoorbeeld is van thuis uit gewend om altijd de premium producten te eten, ik ben dan weer de goedkopere huisproducten gewend. Waar zij blijft vasthouden aan het idee: duurder is beter, speelt dat bij mij in de verste verte niet.

Als zij weer eens thuis komt met een "premium" merk dat 3x zoveel kost dan de goedkopere versie, kan ik in de meeste gevallen echt geen verschil opmerken in smaak terwijl zij dat wel merkt. Als ik toch een verschil merk in smaak vind ik meestal de goedkopere versie beter smaken, waarschijnlijk omdat die smaak vertrouwd is voor mij.

Ik heb trouwens ook wel gemerkt dat bij haar de smaakpapillen meer in haar hersenen zitten dan op haar tong. Als ik haar vertel dat ik de duurdere producten gebruikt heb, smaakt haar eten ineens veel beter :crazy:

Er is dus een groot verschil in de prijs van een volle winkelkar als ik ga winkelen of als zij gaat winkelen...
(al is dat de laatste jaren fel verbeterd)
 
Ja daarmee dat ik ook zei leven ipv overleven
Als ik al die dingen moet laten zodat er meer geld op mijn spaarrekening zou staan dan mag er ook wat minder opstaan :) Maar ieder zijn ding
Overdrijven is ook een kunst natuurlijk :tongue:

Wat @Topgear schetst is nu niet direct "overleven" hé. Het is niet omdat je niet alle dagen een dik stuk vlees op u bord hebt liggen dat je niet lekker kan eten. Hell, wij maken verschillende gerechten klaar die origineel met vlees zijn maar waar wij zoiets van hadden... "die kip is echt totaal niet nodig in dat gerecht". We doen dat niet omdat we cheapskates zijn maar het doet wel vaak de prijs van je gerecht gedeeld door 2 (soms meer).
Wat je gewoon bent speelt ook voor een groot deel mee.

Mijn vriendin bijvoorbeeld is van thuis uit gewend om altijd de premium producten te eten, ik ben dan weer de goedkopere huisproducten gewend. Waar zij blijft vasthouden aan het idee: duurder is beter, speelt dat bij mij in de verste verte niet.

Als zij weer eens thuis komt met een "premium" merk dat 3x zoveel kost dan de goedkopere versie, kan ik in de meeste gevallen echt geen verschil opmerken in smaak terwijl zij dat wel merkt. Als ik toch een verschil merk in smaak vind ik meestal de goedkopere versie beter smaken, waarschijnlijk omdat die smaak vertrouwd is voor mij.

Ik heb trouwens ook wel gemerkt dat bij haar de smaakpapillen meer in haar hersenen zitten dan op haar tong. Als ik haar vertel dat ik de duurdere producten gebruikt heb, smaakt haar eten ineens veel beter :crazy:

Er is dus een groot verschil in de prijs van een volle winkelkar als ik ga winkelen of als zij gaat winkelen...
(al is dat de laatste jaren fel verbeterd)
Klinkt zeer bekend. Mijn vriendin heeft dat ondertussen wel wat afgeleerd maar zij heeft dat ook van thuis meegekregen... er zijn wel dingen die beduidend beter zijn in merkvariant (en anderen ook weer totaal niet) maar voor veel dingen kan je gewoon nooit het verschil proeven imo.

Bv: bij mijn schoonouders hier kopen ze altijd knijpflessen Becel om te bakken. Das gewoon het huismerk los x3 x4 voor quasi exact dezelfde productsamenstelling en dan nog van een product waar je in het grote geheel amper merkt dat het in u eten zit (dan bedoel ik vooral merk A vs merk B). Je moet echt knettergek zijn...

Maar eerlijk is eerlijk: bij mijn ouders slaan ze dan vaak weer door naar de andere kant. Kopen ze Mayonaise van de witte producten, ahja véél goedkoper... dan kan allemaal wel zijn, maar fucking ranzig ook :unsure:

Mijn vuistregel in grote lijnen is: als het is om ergens in te verwerken zal het goedkope product wel volstaan. Als het is om in pure vorm te eten kan er wel meerwaarde zitten in het duurder product, maar ook dan zal ik vaak eerst het huismerk testen want je weet nooit dat het niet gewoon even goed is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan