De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,4%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 186 41,3%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 129 28,7%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    450
Bwa, veel van die tech-ceo's zijn toch niet echt materialistisch ingesteld he. Anders ging Jobs niet altijd met een simple turtleneck rondlopen en reed Bezos niet rond met een Honda uit 1996 he. Of deelt Bill Gates de miljarden uit aan goede doelen...
Materialistisch is idd te ruim omschreven, het moet gaan om mensen die nog steeds geld willen verdienen als ze al veel hebben. Veel mensen gaan, als ze genoeg verdienen, inkomen beginnen inruilen in geld. Je wilt niet dat je CEO redeneert dat ie ook al blij is met 10 miljoen per jaar en dat die 2 miljoen bonus die ie kan krijgen maar waarvoor ie ook in de weekends zou moeten werken niet echt noodzakelijk is.

Je hebt dat effect natuurlijk ook al op lagere inkomensniveau's, veel mensen in een cafetariasysteem opteren bvb ook eerder voor extra vakantie dan voor loon maar hoe meer je verdient en hoe schaarser je vrije tijd is, hoe groter dat effect normaal wordt en da's de zone waar CEO's inzitten: heel veel inkomen en heel weinig vrije tijd.

Die tech CEO's zijn ook wel wat een uitzondering, veel ervan, zeker de rijkste en bekendste, zijn ook eigenaars van het bedrijf, dus de potentiële winst bij goede resultaten is nog een pak groter dan bij doorsnee top CEO. Aandeelhouders van grote bedrijven kunnen zoveel niet bieden aan hun CEO's, de vraag is of iemand als Musk bijvoorbeeld nog zo gedreven zou zijn als de maximum upside voor hem pakweg 100 miljoen was ipv een paar honderd miljard.
 
Moest ik 7,5M hebben in risicovolle dingen, dan zou het rap uitcashen zijn voor een deel en in vastgoed steken (of iets dat alleszins passief inkomen genereert), zodat ik al genoeg passief inkomen heb daarvan om niet meer te moeten werken.
Idem - want het kan allemaal snel verkeren zoals ze zeggen.
 
Bwa, veel van die tech-ceo's zijn toch niet echt materialistisch ingesteld he. Anders ging Jobs niet altijd met een simple turtleneck rondlopen en reed Bezos niet rond met een Honda uit 1996 he. Of deelt Bill Gates de miljarden uit aan goede doelen...

Daarmee "doelstellingen". Niet louter het vergaren van geld of van materiaal.

Bill Gates had waarschijnlijk zijn goede doelen ooit op het oog en dat dreef hem om nog meer geld te verdienen.
Musk wil naar de ruimte/Mars dus dat drijft hem om nog meer te verdienen.
Maar anderen willen de grootste Ferrari collectie :p. Dat zal hun drijfveer zijn.
Sommige zullen gewoonweg dat getalletje achterna zitten.

Jobs zijn turtlenecks waren wel niet zo simpel :p. Die waren 250euro per stuk en naar verluidt had hij er 100 :p.

Een recente quote die ik gehoord heb:
"going to work to just pay your bills, eat food and get shelter, is for the birds"
 
(Nieuwe throwaway aangemaakt omdat ik het wachtwoord van de vorige niet had opgeslagen >_<)

Een kleine update sinds de situatie enigszins gewijzigd is, de waarde van de aandelen was gebaseerd op een outdated valuatie (niet-beursgenoteerd bedrijf).

Algemeen
  • Hoe oud ben je? beide 36
  • Hoe lang werk je al? 14 jaar
Spaarvermogen:
  • Hoeveel verdien je maandelijks netto? 6700 samen (geen wijziging in situatie, 5000 was een foute gok)
  • Wat zijn je maandelijkse kosten? 4000-4500 (waarvan 1500 afbetaling huis)
  • Hoeveel kan je maandelijks sparen? specifiek maandelijks geld wegzetten doen we niet
Spaargeld:
  • Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
    • aandelen en andere beleggingen met hoger risico: ong. 7.500.000
      • eigen inleg hier is 85.000 (opgebouwd over periode van 10 jaar), de rest is waardevermeerdering
      • grootste deel aandelen in bedrijf waar ik voor werk, kleiner deel btc
    • spaarrekening en beleggingen met lager risico: 120.000
    • waarde huis - lening: 200.000
  • Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? alles
Mijn oorspronkelijke doel van 5M tegen 2025 ben ik dus al voorbij, en nu lijkt >15M tegen 2025 meer waarschijnlijk. Ik heb geen specifieke plannen voor de toekomst, al zou ik daar wel eens aan moeten beginnen denken (tot hiertoe nog niets verkocht, dus het lijkt allemaal nogal abstract).
Met 2 'slechts' 6700 samen netto dus geen ceo en desondanks aandelen ter waarde van 7.5M waarvan het grootste deel van uw werkgever. Dat vind ik toch bizar dat je met een 'matig' -geen ceo- inkomen zoveel waarde krijgt via een aandelenplan.
 
Met 2 'slechts' 6700 samen netto dus geen ceo en desondanks aandelen ter waarde van 7.5M waarvan het grootste deel van uw werkgever. Dat vind ik toch bizar dat je met een 'matig' -geen ceo- inkomen zoveel waarde krijgt via een aandelenplan.
Theoretisch heb ik dat nog al gezien (bron. venture capital fundmanager). Is dit standaard zeker niet, maar dat iemand goed geld schept door ESOPs vind ik maar logisch als het verhaal een succes is. Starten bij een start-up heeft ook de nodige risico's en vaak ook lage fixed wages.
 
Soit, ik heb geen 7,5 miljoen euro, maar..

Ik stel me de vraag, hoeveel zin heeft een mens dan nog om te werken?
Ofwel heb je geen zorgen meer en ben je daardoor verlost van stress en doe je je werk net liever, ofwel zie je de zin er niet meer van in.

Soit, zal ook wel te maken hebben met hoe graag je je werk doet zeker ..
 
Soit, ik heb geen 7,5 miljoen euro, maar..

Ik stel me de vraag, hoeveel zin heeft een mens dan nog om te werken?
Ofwel heb je geen zorgen meer en ben je daardoor verlost van stress en doe je je werk net liever, ofwel zie je de zin er niet meer van in.

Soit, zal ook wel te maken hebben met hoe graag je je werk doet zeker ..
Even verduidelijken, in 99% van de gevallen is de waardering van zo'n aandelen theoretisch omdat ze simpelweg niet verhandelbaar zijn. Pas op een exit-moment (M&A, IPO,...) ga je de cash op je bankrekening krijgen. Ik heb al veel miljonairs tegengekomen op papier, maar of ze dit echt zijn....
 
Even verduidelijken, in 99% van de gevallen is de waardering van zo'n aandelen theoretisch omdat ze simpelweg niet verhandelbaar zijn. Pas op een exit-moment (M&A, IPO,...) ga je de cash op je bankrekening krijgen. Ik heb al veel miljonairs tegengekomen op papier, maar of ze dit echt zijn....
Ah bon, idd ik dacht dat idd ook al ergens.
Die aandelen, hoe verhandel je die? Ze zijn nergens genoteerd.

Tnx voor de uitleg :)
 
Bwa, veel van die tech-ceo's zijn toch niet echt materialistisch ingesteld he. Anders ging Jobs niet altijd met een simple turtleneck rondlopen en reed Bezos niet rond met een Honda uit 1996 he. Of deelt Bill Gates de miljarden uit aan goede doelen...
Bwa da's ook allemaal imago hoor...

Steve Jobs en Bill Gates hebben hun dochters (Eve Jobs en Jennifer Gates) gelanceerd in de paardensport. Daarvoor heeft den Bill oa. een optrekje van om en bij de 37 miljoen dollar gekocht in Wellington (Florida), naast het landhuis met stallen dat - jawel - Steve Jobs voor zijn dochter heeft gekocht. Bill huurt ook een villa in Tervuren voor de tripjes van Jennifer naar Stephex of zo.

Hoe meer geld je hebt hoe eenvoudiger om te claimen dat je niet materialistisch bent ingesteld.
 
Bwa da's ook allemaal imago hoor...

Steve Jobs en Bill Gates hebben hun dochters (Eve Jobs en Jennifer Gates) gelanceerd in de paardensport. Daarvoor heeft den Bill oa. een optrekje van om en bij de 37 miljoen dollar gekocht in Wellington (Florida), naast het landhuis met stallen dat - jawel - Steve Jobs voor zijn dochter heeft gekocht. Bill huurt ook een villa in Tervuren voor de tripjes van Jennifer naar Stephex of zo.

Hoe meer geld je hebt hoe eenvoudiger om te claimen dat je niet materialistisch bent ingesteld.
Nu is 37 miljoen zo'n 0,0003% van zijn vermogen he :p. Alle, dat is gelijk dat ik ne halve euro zou vinden ofzo :p
 
  • Haha
Waarderingen: Ebel
Soit, ik heb geen 7,5 miljoen euro, maar..

Ik stel me de vraag, hoeveel zin heeft een mens dan nog om te werken?
Ofwel heb je geen zorgen meer en ben je daardoor verlost van stress en doe je je werk net liever, ofwel zie je de zin er niet meer van in.

Soit, zal ook wel te maken hebben met hoe graag je je werk doet zeker ..
In mijn eerste job als consultant had ik een directe collega (mijn "meter" in het bedrijf) die harder werkte dan de andere consultants. Ze werkte alle dagen van 8u tot 20u, zette excellente resultaten neer in haar projecten en klom dubbel zo snel op de consultancyladder dan anderen.

Na 2 jaar vroeg ik wat haar ouders juist deden, aangezien ik per toeval had opgevangen "of ze de zaak zou willen overnemen van haar vader?". Ik dacht dat het om een papierwinkel of zoiets ging. Ze vertelde dat haar vader het familiebedrijf op jonge leeftijd had "moeten" overnemen na het overlijden van haar grootvader etc, en ze vertelde in welke sector ze actief waren. Oké, dat klonk wel groter dan een papierwinkel of -fabriekje. Ik was nieuwsgierig maar wou ook de pieren niet uit haar neus halen.
Ik googelde haar familienaam + sector en kwam tot mijn enorme verbazing uit op www.derijkstebelgen.be, waar ik effectief de naam van haar vader zag en een getal > 100 miljoen euro. Ik heb het nog gecheckt op Facebook omdat ik niet kon geloven dat mijn collega uit zó'n rijke familie kwam, maar het was effectief zo.

Sinds die dag besefte ik dat die collega niet gedreven werd door een stijgend brutoloon of de titels consultant/senior consultant/project manager/... maar dat ze zo hard werkte om zichzelf te bewijzen aan haar familie, en wellicht binnenkort de leiding van het familiebedrijf over te nemen.

Mijn collega was trouwens absoluut niet geïnteresseerd in geld. Ze droeg eenvoudige kleren, woonde met een vriendin samen in een gewoon huurappartement in Antwerpen, ... . Het enige waaraan je kon vermoeden dat haar familie "rijk" was, waren haar uitgebreide (familie-)reizen naar alle uithoeken van de wereld. Maar dat kan iemand met een goed draaiende papierwinkel zich mss ook wel veroorloven :p.
 
In mijn eerste job als consultant had ik een directe collega (mijn "meter" in het bedrijf) die harder werkte dan de andere consultants. Ze werkte alle dagen van 8u tot 20u, zette excellente resultaten neer in haar projecten en klom dubbel zo snel op de consultancyladder dan anderen.

Na 2 jaar vroeg ik wat haar ouders juist deden, aangezien ik per toeval had opgevangen "of ze de zaak zou willen overnemen van haar vader?". Ik dacht dat het om een papierwinkel of zoiets ging. Ze vertelde dat haar vader het familiebedrijf op jonge leeftijd had "moeten" overnemen na het overlijden van haar grootvader etc, en ze vertelde in welke sector ze actief waren. Oké, dat klonk wel groter dan een papierwinkel of -fabriekje. Ik was nieuwsgierig maar wou ook de pieren niet uit haar neus halen.
Ik googelde haar familienaam + sector en kwam tot mijn enorme verbazing uit op www.derijkstebelgen.be, waar ik effectief de naam van haar vader zag en een getal > 100 miljoen euro. Ik heb het nog gecheckt op Facebook omdat ik niet kon geloven dat mijn collega uit zó'n rijke familie kwam, maar het was effectief zo.

Sinds die dag besefte ik dat die collega niet gedreven werd door een stijgend brutoloon of de titels consultant/senior consultant/project manager/... maar dat ze zo hard werkte om zichzelf te bewijzen aan haar familie, en wellicht binnenkort de leiding van het familiebedrijf over te nemen.

Mijn collega was trouwens absoluut niet geïnteresseerd in geld. Ze droeg eenvoudige kleren, woonde met een vriendin samen in een gewoon huurappartement in Antwerpen, ... . Het enige waaraan je kon vermoeden dat haar familie "rijk" was, waren haar uitgebreide (familie-)reizen naar alle uithoeken van de wereld. Maar dat kan iemand met een goed draaiende papierwinkel zich mss ook wel veroorloven :p.
Heeft ze een tweelingszus? Of heeft ze twee zussen die tweeling zijn. Dan heb ik wel een idee :)

Edit: alhoewel dat is al +1miljard
 
Bwa, veel van die tech-ceo's zijn toch niet echt materialistisch ingesteld he. Anders ging Jobs niet altijd met een simple turtleneck rondlopen en reed Bezos niet rond met een Honda uit 1996 he. Of deelt Bill Gates de miljarden uit aan goede doelen...
Euh, Bezos zijn superjacht is bijna klaar. 126m. Ze gaan er zelfs een brug in Nederland half voor moeten afbreken om die uit de scheepswerf te krijgen. :p
 
Wel grappig. De salarissen die ik hier lees. Samen met 2 'slechts' 6000 samen netto. Of van thuis uit 50k meegekregen. Soms zit ik dan te denken "unlucky me". Nauwelijks tot geen bonus van thuis uit en beiden werken we in het onderwijs. Dus samen eerder in de buurt van 3,5 k. netto., aangezien zij 4/5de werkt door beschikbare uren op haar school. Huur, vaste kosten etc. Dan weet je dat het lastiger zal zijn om groot kapitaal uit te bouwen.

Ik moet minder vergelijken en meer ideeën zoeken voor side-jobs. Als ik hier lees wat sommigen verdienen in hun side hustle... Misschien wat inspiratie opdoen hier of iets gaan bijleren IT wise ,... :biglaugh:
 
Wel grappig. De salarissen die ik hier lees. Samen met 2 'slechts' 6000 samen netto. Of van thuis uit 50k meegekregen. Soms zit ik dan te denken "unlucky me". Nauwelijks tot geen bonus van thuis uit en beiden werken we in het onderwijs. Dus samen eerder in de buurt van 3,5 k. netto., aangezien zij 4/5de werkt door beschikbare uren op haar school. Huur, vaste kosten etc. Dan weet je dat het lastiger zal zijn om groot kapitaal uit te bouwen.

Ik moet minder vergelijken en meer ideeën zoeken voor side-jobs. Als ik hier lees wat sommigen verdienen in hun side hustle... Misschien wat inspiratie opdoen hier of iets gaan bijleren IT wise ,... :biglaugh:
Best niet te veel vergelijken met de mensen die hier posten: een persoon die a) actief is op dit forum en b) zijn loon hier post is niet representatief voor de gemiddelde Belg. Wat objectiever vergelijkingsmateriaal vind je hier: https://statbel.fgov.be/nl/themas/werk-opleiding/lonen-en-arbeidskosten/gemiddelde-bruto-maandlonen
 
Wel grappig. De salarissen die ik hier lees. Samen met 2 'slechts' 6000 samen netto. Of van thuis uit 50k meegekregen. Soms zit ik dan te denken "unlucky me". Nauwelijks tot geen bonus van thuis uit en beiden werken we in het onderwijs. Dus samen eerder in de buurt van 3,5 k. netto., aangezien zij 4/5de werkt door beschikbare uren op haar school. Huur, vaste kosten etc. Dan weet je dat het lastiger zal zijn om groot kapitaal uit te bouwen.

Ik moet minder vergelijken en meer ideeën zoeken voor side-jobs. Als ik hier lees wat sommigen verdienen in hun side hustle... Misschien wat inspiratie opdoen hier of iets gaan bijleren IT wise ,... :biglaugh:
Waarom streven naar meer?
Ben je dan ongelukkig zoals jullie nu leven?

Ik heb me er al lang over gezet dat ik geen 7,5miljoen zal kunnen verzamelen.
 
Dus ge hebt 3.775€ na aftrek huur en lening grond en spaart 3200€.
Dan hebt ge 500€ om eten, drinken en leuke dingen te doen? Hoe doe je dat?

Dan is het toch ook niet echt leven hè.
Nu sparen voor uw huis, dan voor uw lening, dan voor uw pensioen.
Ge moogt in het NU leven ook hè, het kan al zo snel gedaan zijn
Wij komen toe met 300€ voor daily food. De rest is fun. Lijkt me toch ruim voldoende?
Ter info, wij zijn beide late werkers..dus in de week is er ni veel tijd voor fun. Zondag is de enige dag dat we "fun" kunnen hebben en uitgeven. Laat dat ook de dag zijn dag veel zaken gesloten zijn :).

Het vervroegd pensioen kan op vele maniere' ofwel vastgoef kopen en verhuren. Ofwel misschien toch 1-2 dagen per week iets chill gaan doen als supplement. Maar hoe dan ook niet voltijds werken :)
 
Waarom streven naar meer?
Ben je dan ongelukkig zoals jullie nu leven?

Ik heb me er al lang over gezet dat ik geen 7,5miljoen zal kunnen verzamelen.

Ik ben gelukkig hoe we nu leven. En weet dat vergelijken, zeker online, niet hét idee is. Echter wil ik voor ons en mezelf liever een grotere buffer opbouwen, meer financiële vrijheid. Soms wat kunnen uitgeven zonder teveel er op te moeten letten? Klinkt fijn. Daarom dat ik iets zoek waarmee ik jaarlijks extra kan bijverdienen en opbouwen naast onze gewone jobs int onderwijs.
 
Wij komen toe met 300€ voor daily food. De rest is fun. Lijkt me toch ruim voldoende?
Ter info, wij zijn beide late werkers..dus in de week is er ni veel tijd voor fun. Zondag is de enige dag dat we "fun" kunnen hebben en uitgeven. Laat dat ook de dag zijn dag veel zaken gesloten zijn :).

Het vervroegd pensioen kan op vele maniere' ofwel vastgoef kopen en verhuren. Ofwel misschien toch 1-2 dagen per week iets chill gaan doen als supplement. Maar hoe dan ook niet voltijds werken :)
Dan ga je toch idd nie veel kleren kopen, uiteten, cinemake doen, ...

Allè als jullie maar gelukkig zijn 😊
 
Terug
Bovenaan