De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,3%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    448
To-may-to, to-mah-to. Ik weet ook wel dat geld in vastgoed niet hetzelfde is als sparen op een spaarboekje of geld in een tracker te steken. Het is een bepaalde vorm van investering.
Ik doelde eerder dat het komt op het zelfde neer voor mij, Mijn geld ergens in steken om er de komende 10-20 jaar niet aan te komen.
 
To-may-to, to-mah-to. Ik weet ook wel dat geld in vastgoed niet hetzelfde is als sparen op een spaarboekje of geld in een tracker te steken. Het is een bepaalde vorm van investering.
Ik doelde eerder dat het komt op het zelfde neer voor mij, Mijn geld ergens in steken om er de komende 10-20 jaar niet aan te komen.
Laat ons zeggen dat in altcointermen 10 of 20 jaar een horizon is waarbij je zeker mag zijn dat je 0,0 euro zal overhouden. Dit je op bitcoin dan lijkt het mij zeer reëel dat je vooral veel verlies gespaard hebt.

Ik denk dat niemand u een garantie kan geven over welke altcoin dan ook over een periode van 10 jaar.
 
Laat ons zeggen dat in altcointermen 10 of 20 jaar een horizon is waarbij je zeker mag zijn dat je 0,0 euro zal overhouden. Dit je op bitcoin dan lijkt het mij zeer reëel dat je vooral veel verlies gespaard hebt.

Ik denk dat niemand u een garantie kan geven over welke altcoin dan ook over een periode van 10 jaar.
Hij heeft het over vastgoed, aandelen of spaarboekje.

Niet dat crypto ultieme scam gedoe dat dit jaar of volgend jaar totaal implodeert en verdwijnt.
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? beide 36
-Hoe lang werk je al? 14 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? ong. 5000 samen, extra's zoals dividend, vakantiegeld, MC, etc. niet meegeteld
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 3000-4000 (waarvan 1500 afbetaling huis)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? specifiek maandelijks geld wegzetten doen we niet

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
- aandelen en andere beleggingen met hoger risico: 2.300.000
- spaarrekening en beleggingen met lager risico: 120.000
- waarde huis - lening: 180.000
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? alles
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? moeilijk te zeggen

Ik ben van nul begonnen toen ik begon te werken en met de huidige vooruitzichten denk ik dat 5M tegen 2025 realistisch is. Ik ben eigenlijk heel slecht in het inschatten hoeveel geld dat juist is en welke mogelijkheden dat geeft (bvb ik weet niet of het terecht is te denken dat een auto van 50k buiten mijn budget ligt).
Dus mijn vraag naar jullie: wat zouden jullie doen om het maximum uit het leven te halen in deze situatie?
(Nieuwe throwaway aangemaakt omdat ik het wachtwoord van de vorige niet had opgeslagen >_<)

Een kleine update sinds de situatie enigszins gewijzigd is, de waarde van de aandelen was gebaseerd op een outdated valuatie (niet-beursgenoteerd bedrijf).

Algemeen
  • Hoe oud ben je? beide 36
  • Hoe lang werk je al? 14 jaar
Spaarvermogen:
  • Hoeveel verdien je maandelijks netto? 6700 samen (geen wijziging in situatie, 5000 was een foute gok)
  • Wat zijn je maandelijkse kosten? 4000-4500 (waarvan 1500 afbetaling huis)
  • Hoeveel kan je maandelijks sparen? specifiek maandelijks geld wegzetten doen we niet
Spaargeld:
  • Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
    • aandelen en andere beleggingen met hoger risico: ong. 7.500.000
      • eigen inleg hier is 85.000 (opgebouwd over periode van 10 jaar), de rest is waardevermeerdering
      • grootste deel aandelen in bedrijf waar ik voor werk, kleiner deel btc
    • spaarrekening en beleggingen met lager risico: 120.000
    • waarde huis - lening: 200.000
  • Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? alles
Mijn oorspronkelijke doel van 5M tegen 2025 ben ik dus al voorbij, en nu lijkt >15M tegen 2025 meer waarschijnlijk. Ik heb geen specifieke plannen voor de toekomst, al zou ik daar wel eens aan moeten beginnen denken (tot hiertoe nog niets verkocht, dus het lijkt allemaal nogal abstract).
 
Een eigen woning bouwt wel een vermogen op, maar zie je dat dan toch als een investering?
Een investering moet cashflow genereren, een eigen woning doet dat niet.
Geen eigen woning wil zeggen dat je moet huren, dat kost ook geld. Ik vind dat het ook een zekerheid geeft tegen stijgen stijgende huizenprijzen/huurprijzen door inflatie.
 
Die waardevermeerdering is gewoon insane.
Zal dus vooral wel liggen aan het werk en de aandelen die daar komen bij zien.
Moest iedereen van 85k zo'n bedrag kunnen maken zou de wereld er heel anders uit zien (of mijn wereld toch).
Loon is uiteraard ook best ok, maar stel dat je die aandelen/beleggingen niet zou hebben zou het ook wel een heel ander zicht zijn.
 
Loon is uiteraard ook best ok, maar stel dat je die aandelen/beleggingen niet zou hebben zou het ook wel een heel ander zicht zijn.
Uiteraard. Ik zou kunnen zeggen dat ik er hard voor gewerkt heb en elk vrij moment met werk bezig ben geweest (nadeel: geen hobbies en geen vrienden), maar uiteindelijk maakt dat niets uit als je niet het geluk hebt om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn.
 
(niet-beursgenoteerd bedrijf).
  • aandelen en andere beleggingen met hoger risico: ong. 7.500.000
    • eigen inleg hier is 85.000 (opgebouwd over periode van 10 jaar), de rest is waardevermeerdering
Welke sector is dat dan?

Software startup die nu hoog gewaardeerd staat, of crypto gerelateerd?
Dat zijn zowat de enige 2 die ik mij kan inbeelden die op 10 jaar zo'n waardevermeerdering kunnen gehad hebben.
 
Uiteraard. Ik zou kunnen zeggen dat ik er hard voor gewerkt heb en elk vrij moment met werk bezig ben geweest (nadeel: geen hobbies en geen vrienden), maar uiteindelijk maakt dat niets uit als je niet het geluk hebt om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn.
Om even beter te kunnen schetsen.
Gaat het dan over een waardebepaling van een eigen zaak/startup?
Of ben je weldegelijk werknemer (hoger management) met mogelijkheid tot aandelen te kopen?
 
Werknemer, niet hoger management, aandelen gekocht wanneer daar de mogelijkheid toe was + aandelenopties (allen omgezet in aandelen).
Eindigt op een d?

Indien wel, zorg dan dat je op tijd een deel casht, want tijden kunnen nogal eens veranderen in vrij niche SaaS en privéwaarderingen indien het uiteindelijk niet verkocht geraakt ;)
 
Terug
Bovenaan