De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Geld dat belegd is, is niet van de broker maar van jou hé.
Als de broker failliet gaat, worden je aandelen gewoon verplaatst naar een andere broker of iets in die aard.
Die worden niet opeens waardeloos en de staat zal niet moeten tussenkomen voor de eerste 100k.
Nog beter dan. :p Waar ik maar op doelde was dat het alleszins veiliger zal zijn om geld op bv. Bolero te zetten dan op één of andere site die je rente geeft op je crypto.
 
Geld dat belegd is, is niet van de broker maar van jou hé.
Als de broker failliet gaat, worden je aandelen gewoon verplaatst naar een andere broker of iets in die aard.
Die worden niet opeens waardeloos en de staat zal niet moeten tussenkomen voor de eerste 100k.
Klopt wel enkel opletten met de cash die er geparkeerd staat.
 
Klopt wel enkel opletten met de cash die er geparkeerd staat.
Het addertje onder het gras is dat degiro aandelen uitleent.

Het idee is als volgt. De effecten zijn van jou. Deze worden door de bank/broker bewaard in een bewaarbedrijf, afgescheiden van het vermogen van de bank/broker, zodat deze kunnen worden overgeboekt naar een derde partij in geval van een faillissement van de bank/broker.

MAAR in het geval van DEGIRO bleek – volgens de AFM – dat het bewaarbedrijf niet voldeed aan de eisen.

Inmiddels heeft Flatex de boel overgekocht en overgeheveld naar Duitsland. Geen mens die weet of het nu wel in orde is. In Duitsland is een garantie van 90% tot 20k dacht ik.
 
Merci voor de zeer nuttige info!

Op dit moment is een investering in celsius voor mij niet meer opportuun. ETH staat YTD al op 500%, en eind dit jaar misschien op 1000%. Voor een estimated 3% APY die daar nog te pakken valt (met nader te bepalen gas fees) ga ik geen extra hurdle creëren die een uitstap naar fiat / stablecoin bemoeilijkt.

Maar 5%APY is wel zeer interessant om de komende bear markt van 2022-2024 te overbruggen. Als het zover is zal ik je om een referral code vragen. ;-)
Iets minder interessant in een bear market maar doe zeker eens de moeite om cash-and-carry arbitrage te bekijken. Volgens mij is dat het systeem dat Celsius en dergelijke gebruikt om die APY’s te kunnen geven.

25 tot zelfs 50% APY was niet uitzonderlijk de laatste maanden.

 
Dit is een slecht topic om te lezen nadat je hebt berekend hoeveel de aankoop van je woning je gaat kosten + hoe weinig spaargeld en spaarvermogen je zal hebben eens je die gekocht hebt. :crazy: Mijn spaarvermogen wordt binnenkort nog max. 500 euro per maand als ik heel braaf ben.
 
Dit is een slecht topic om te lezen nadat je hebt berekend hoeveel de aankoop van je woning je gaat kosten + hoe weinig spaargeld en spaarvermogen je zal hebben eens je die gekocht hebt. :crazy: Mijn spaarvermogen wordt binnenkort nog max. 500 euro per maand als ik heel braaf ben.
Dat is toch nog goed, 500 euro per maand? Wij hebben een jaar geleden een huis gekocht en mijn streefdoel is sindsdien ook iedere maand 500 euro. Samen met vakantiegeld, 13de maand, etc. levert dat nog een mooie jaarlijkse som op.
 
Spaarvermogen bij mij is momenteel negatief. Eerste keer sinds ik werk dat ik elke maand wat minder op de rekeningen heb staan.
Maar als ik dan ziet wat er allemaal gebeurd is (achtertuin aangelegd, terras 60m² tuinkamer geplaatst, zonnepanelen gelegd) is dat normaal. Ik heb nu een 3k € minder dan enkele maanden terug.
Als crypto niet was gecrasht was mijn spaarvermogen nog altijd positief.
 
Wij sparen nog een 500 a 1000 Eur naast de hypotheek. Daarnaast reken ik ook de afbetaling van mijn hypotheek ook als sparen. Enkel de aflossing natuurlijk, niet de interest.
 
Daarnaast reken ik ook de afbetaling van mijn hypotheek ook als sparen.
Volgens sommigen hier is dit niet echt sparen en mag je de afbetaling van je hypotheek niet volledig bij je vermogen tellen aangezien hetgeen je betaald voor uw woning meestal niet de reeële waarde is...
Maar toch volg ik uw denkwijze! En hier is onze woning ook "onze grootste spaarboek".

Hier doen we ook elke maand een goeie effort om te sparen, maar telkens er genoeg op de rekeningen staat vliegt dit direct terug buiten om wat werken aan ons huis te laten uitvoeren. Dus in principe hebben we geen spaarvermogen.. En dit voor waarschijnlijk nog een kleine 2 jaar. Je zou beginnen denk dat we slecht bezig zijn :)
 
Volgens sommigen hier is dit niet echt sparen en mag je de afbetaling van je hypotheek niet volledig bij je vermogen tellen aangezien hetgeen je betaald voor uw woning meestal niet de reeële waarde is...
Maar toch volg ik uw denkwijze! En hier is onze woning ook "onze grootste spaarboek".

Hier doen we ook elke maand een goeie effort om te sparen, maar telkens er genoeg op de rekeningen staat vliegt dit direct terug buiten om wat werken aan ons huis te laten uitvoeren. Dus in principe hebben we geen spaarvermogen.. En dit voor waarschijnlijk nog een kleine 2 jaar. Je zou beginnen denk dat we slecht bezig zijn :)
Ik ben zo iemand :)

Je huis is geen spaarboek en wel om volgende redenen
- Je hypotheek is een schuldaflossing. Als ik morgen een persoonlijke lening neem en dat geld op mijn spaarboek plaats dan is dat ook geen spaargeld want ik moet de lening ook aflossen.
- Spaargeld is op relatief korte termijn beschikbaar als je het nodig hebt, je huis breng je niet op een eenvoudige manier ten gelde
- Je hypotheek is een lening die je gebruikt om een investeringsgoed te kopen. Je kan het immers met winst proberen te verkopen (maar je kan er ook verlies op maken) of verhuren om er een rendement uit te halen.
- Spaargeld is gewoon een getal op een spaarrekening dat onderhevig is aan inflatie.

Door een hypotheek af te lossen bouw je wel een vermogen op (elke aflossing van het kapitaal zal je vermogen doen groeien). Je vermogen is echter niet hetzelfde als je spaargeld. Maandelijks sparen of een hypotheek afbetalen is vermogensopbouw maar ze zijn niet hetzelfde.

Sparen is ook compleet overroepen. Je hebt een buffer cash nodig om comfortabel te kunnen leven maar om je vermogen goed te doen groeien kan je beter investeren.

Jij investeert momenteel en dus ben je zeker goed bezig.
 
Ik ben zo iemand :)

Je huis is geen spaarboek en wel om volgende redenen
- Je hypotheek is een schuldaflossing. Als ik morgen een persoonlijke lening neem en dat geld op mijn spaarboek plaats dan is dat ook geen spaargeld want ik moet de lening ook aflossen.
- Spaargeld is op relatief korte termijn beschikbaar als je het nodig hebt, je huis breng je niet op een eenvoudige manier ten gelde
- Je hypotheek is een lening die je gebruikt om een investeringsgoed te kopen. Je kan het immers met winst proberen te verkopen (maar je kan er ook verlies op maken) of verhuren om er een rendement uit te halen.
- Spaargeld is gewoon een getal op een spaarrekening dat onderhevig is aan inflatie.

Door een hypotheek af te lossen bouw je wel een vermogen op (elke aflossing van het kapitaal zal je vermogen doen groeien). Je vermogen is echter niet hetzelfde als je spaargeld. Maandelijks sparen of een hypotheek afbetalen is vermogensopbouw maar ze zijn niet hetzelfde.

Sparen is ook compleet overroepen. Je hebt een buffer cash nodig om comfortabel te kunnen leven maar om je vermogen goed te doen groeien kan je beter investeren.

Jij investeert momenteel en dus ben je zeker goed bezig.
Een eigen woning bouwt wel een vermogen op, maar zie je dat dan toch als een investering?
Een investering moet cashflow genereren, een eigen woning doet dat niet.
 
Een eigen woning bouwt wel een vermogen op, maar zie je dat dan toch als een investering?
Een investering moet cashflow genereren, een eigen woning doet dat niet.
Omdat je er zelf in woont, je woning kan cashflow genereren als je daarvoor kiest. Het is, imo, ook een investering omdat je niet zeker bent van het geld dat je eruit gaat halen. Dat kan winst zijn maar ook verlies, hoe onwaarschijnlijk dat laatste ook lijkt de dag van vandaag. Dus een investering.

Sparen is toch gewoon geld oppotten. Je kan met geld drie dingen doen: consumeren, investeren en sparen.

Consumeren: iets verbruiken dus na aankoop zal de waarde tot nul herleid worden (de pint die je drinkt) of drastisch dalen (de auto die je koopt en na enkele jaren opnieuw wilt verkopen).

Investeren: iets aankopen met de intentie om winst te maken. Je koopt een huis en verwacht dat je er winst op zal maken wanneer je het (ooit) zal verkopen = investering

Sparen: je onttrekt geld uit de economische kringloop. Maw. je geeft het niet uit.
 
Omdat je er zelf in woont, je woning kan cashflow genereren als je daarvoor kiest. Het is, imo, ook een investering omdat je niet zeker bent van het geld dat je eruit gaat halen. Dat kan winst zijn maar ook verlies, hoe onwaarschijnlijk dat laatste ook lijkt de dag van vandaag. Dus een investering.

Sparen is toch gewoon geld oppotten. Je kan met geld drie dingen doen: consumeren, investeren en sparen.

Consumeren: iets verbruiken dus na aankoop zal de waarde tot nul herleid worden (de pint die je drinkt) of drastisch dalen (de auto die je koopt en na enkele jaren opnieuw wilt verkopen).

Investeren: iets aankopen met de intentie om winst te maken. Je koopt een huis en verwacht dat je er winst op zal maken wanneer je het (ooit) zal verkopen = investering

Sparen: je onttrekt geld uit de economische kringloop. Maw. je geeft het niet uit.
Dat is een heel, euhm, economische, manier om er naar te kijken.
Ik zie veel vormen van consumeren en zelfs (in jouw definitie) investeren eerder gelinkt aan investeren in mijn eigen geluk en gemak.

Ik investeer in mijn huis, maar niet met het oogmerk er monetaire winst uit te halen.
Als dat zo is (wanneer en als het ooit verkocht wordt), is dat goed meegenomen.
Anders heb ik er toch een goed aantal jaren van genoten.
Consumeren is het ook niet, en sparen ook niet.
 
Omdat je er zelf in woont, je woning kan cashflow genereren als je daarvoor kiest. Het is, imo, ook een investering omdat je niet zeker bent van het geld dat je eruit gaat halen. Dat kan winst zijn maar ook verlies, hoe onwaarschijnlijk dat laatste ook lijkt de dag van vandaag. Dus een investering.

Sparen is toch gewoon geld oppotten. Je kan met geld drie dingen doen: consumeren, investeren en sparen.

Consumeren: iets verbruiken dus na aankoop zal de waarde tot nul herleid worden (de pint die je drinkt) of drastisch dalen (de auto die je koopt en na enkele jaren opnieuw wilt verkopen).

Investeren: iets aankopen met de intentie om winst te maken. Je koopt een huis en verwacht dat je er winst op zal maken wanneer je het (ooit) zal verkopen = investering

Sparen: je onttrekt geld uit de economische kringloop. Maw. je geeft het niet uit.
Nochtans is sparen ook een vorm van investeren. Je pot dat op om daar interesten op te verkrijgen. Of zo was het toch ooit, dat is wel al even verleden tijd.
 
Terug
Bovenaan