De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,3%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    448
Elke maand break-even met 1 loon.
3 leningen prive, momenteel nog huur betalen ook. Komt binnenkort wel verandering in als we verhuizen + als vriendin afstudeert.
 
Leuk weetje: Vanaf 2 miljoen euro netto vermogen behoor je tot de 1% rijkste Belgen, in Monaco is dat 6,6, in Zwitserland 4,3 en in de VS 3,7 miljoen, in Kenia de waarde van een VW POLO


Besluit: ik verhuis naar Kenia :)
 
Leuk weetje: Vanaf 2 miljoen euro netto vermogen behoor je tot de 1% rijkste Belgen, in Monaco is dat 6,6, in Zwitserland 4,3 en in de VS 3,7 miljoen, in Kenia de waarde van een VW POLO


Besluit: ik verhuis naar Kenia :)
is het zo belangrijk om bij de 1% te horen dan?
 
Wij sparen gemiddeld maandelijks niks momenteel (al een tijdje). Verbouwing, creche, ...
We sparen wel elke maand voor onze kinderen en zetten geld opzij voor kosten zoals onderhoud van onze wagen.

Eindejaarspremie en teruggave van de belastingen gaan wel integraal naar de spaarrekening.
 
Leuk weetje: Vanaf 2 miljoen euro netto vermogen behoor je tot de 1% rijkste Belgen, in Monaco is dat 6,6, in Zwitserland 4,3 en in de VS 3,7 miljoen, in Kenia de waarde van een VW POLO


Besluit: ik verhuis naar Kenia :)
Staat er ook ergens een grafiek in dat artikel? Zou wel eens willen weten in welk percentiel ik momenteel zit :D
 
Waarom vervroegd afbetalen van hypothecaire leningen? Of zit je nog met hoge rentevoeten en een dure SSV?
If not: zou ik gewoon het geld dat je zou gebruiken voor het afbetalen van die kredieten periodiek investeren in ETF's. Kans is groot dat je jaarlijks rendement hoger zal liggen dan de uitgespreide restkost van die SSV+ de rente op je krediet.

Als je al 500k verhuurvastgoed hebt, zou ik dat niet nog eens bijkopen, tenzij je een krot kan kopen en dat dan zelf opknappen... Want je zegt " daar is amper werk aan", maar dat is uiteraard niet altijd het geval.
Ik heb dit nog eens verder bekeken.
Het gaat over een openstaand bedrag van rond de 80k. Woonbonus of SSV zijn niet van toepassing. Na aftrek van de kosten voor vervroegde afbetaling komt dit uit op een rentekost van 10k, verspreid over de komende pakweg 10 jaar, die dan weg zou vallen. Dat is een eenmalige ROI van 13%.

Nu, ik heb iets ander interessant gevonden om volgend jaar te bekijken: ETH staking.

What are the rewards for staking ETH?
Rewards vary depending on the rules of the Ethereum staking protocol, including how much ETH has been staked at a given time, minus an administrative fee. Rewards are expected to be between 5% to 17% per year. More information is available here.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Algemeen
-Hoe oud ben je? beide 36
-Hoe lang werk je al? 14 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? ong. 5000 samen, extra's zoals dividend, vakantiegeld, MC, etc. niet meegeteld
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 3000-4000 (waarvan 1500 afbetaling huis)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? specifiek maandelijks geld wegzetten doen we niet

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
- aandelen en andere beleggingen met hoger risico: 2.300.000
- spaarrekening en beleggingen met lager risico: 120.000
- waarde huis - lening: 180.000
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? alles
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? moeilijk te zeggen

Ik ben van nul begonnen toen ik begon te werken en met de huidige vooruitzichten denk ik dat 5M tegen 2025 realistisch is. Ik ben eigenlijk heel slecht in het inschatten hoeveel geld dat juist is en welke mogelijkheden dat geeft (bvb ik weet niet of het terecht is te denken dat een auto van 50k buiten mijn budget ligt).
Dus mijn vraag naar jullie: wat zouden jullie doen om het maximum uit het leven te halen in deze situatie?
 
Aan je 36e al een vermogen van een paar miljoen hebben en dan afvragen of een auto van 50k buiten je budget zit :D

Maar hoe verdien je dan zo veel geld op zo'n korte termijn? Zeer volatiel beleggen met heel veel geld?
 
85k is eigen inleg, beginnen werken bij startup en in jeugdige onbezonnenheid verschillende risico's genomen (bvb zonder spaargeld te hebben zichtrekening leeghalen om aandelen te kopen) en dan een paar keer geluk hebben.

Ik heb eigenlijk nog nooit echt met iemand over geld gesproken, dus ik vind het moeilijk in te schatten.
 
Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
- aandelen en andere beleggingen met hoger risico: 2.300.000

Dus mijn vraag naar jullie: wat zouden jullie doen om het maximum uit het leven te halen in deze situatie?
Met zo'n kapitaal kan je in principe denken aan rentenieren. Als je dat steekt in een mix van defensieve 5% beleggingen en verhuurvastgoed, kan je zorgen voor continue maandelijkse geldstromen die je op jaarbasis meer dan 150.000 € per jaar opleveren (om maar een idee te geven hoe je jaaruitgaven zich maximaal mogen verhouden). En dan kan er wel eens een wagen van 50k vanaf.

Ik zou niet in 1 klap je normale, productieve leven stopzetten maar wel minstens deeltijds werk overwegen om het maximale eruit te halen. Je focussen op hobbies, nieuwe zaken bijstuderen en tijd investeren in de opvoeding van de kinderen als je wil dat deze rijkdom transgenerationeel stand houdt.
36 jaar is jong, gebruik je vrije tijd om na te denken over zingeving en een nieuw doel aan je leven geven zonder in een zwart gat te vallen.
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? beide 36
-Hoe lang werk je al? 14 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? ong. 5000 samen, extra's zoals dividend, vakantiegeld, MC, etc. niet meegeteld
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 3000-4000 (waarvan 1500 afbetaling huis)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? specifiek maandelijks geld wegzetten doen we niet

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
- aandelen en andere beleggingen met hoger risico: 2.300.000
- spaarrekening en beleggingen met lager risico: 120.000
- waarde huis - lening: 180.000
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? alles
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? moeilijk te zeggen

Ik ben van nul begonnen toen ik begon te werken en met de huidige vooruitzichten denk ik dat 5M tegen 2025 realistisch is. Ik ben eigenlijk heel slecht in het inschatten hoeveel geld dat juist is en welke mogelijkheden dat geeft (bvb ik weet niet of het terecht is te denken dat een auto van 50k buiten mijn budget ligt).
Dus mijn vraag naar jullie: wat zouden jullie doen om het maximum uit het leven te halen in deze situatie?
Kan je iets meer zeggen over die paar meevallers? Want om op 18 jaar van 85000€ naar 2.5M te groeien moet je elk jaar 20% rendement halen he, wat beter is dan zowat alle beursgoeroe's.
 
En om op je 18de 85k zelf gespaard te hebben moet je toch ook wel serieuze vakantie jobs gedaan hebben O_O
 
Ik heb dit nog eens verder bekeken.
Het gaat over een openstaand bedrag van rond de 80k. Woonbonus of SSV zijn niet van toepassing. Na aftrek van de kosten voor vervroegde afbetaling komt dit uit op een rentekost van 10k, verspreid over de komende pakweg 10 jaar, die dan weg zou vallen. Dat is een eenmalige ROI van 13%.

Nu, ik heb iets ander interessant gevonden om volgend jaar te bekijken: ETH staking.

What are the rewards for staking ETH?
Rewards vary depending on the rules of the Ethereum staking protocol, including how much ETH has been staked at a given time, minus an administrative fee. Rewards are expected to be between 5% to 17% per year. More information is available here.
Eth staking kan je nu al makkelijk doen hoor, al een ruime tijd zelfs. Je bent zo het afgelopen jaar al veel winst mislopen 😉
 
Terug
Bovenaan