De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,4%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 186 41,3%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 129 28,7%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    450
Nee, een paar keer goed betaalde vakantiejobs en waarschijnlijk een deel gekregen van ouders. Al hebben ze daar nooit een bedrag op geplakt.
goh ja mijn vakantiejobs dat was 80.000 bef. Dus ongeveer 2000 euro inflatie niet meegerekend.
Als je enkel dat als inkomsten hebt dan geraak je nooit aan 30k. Je zou al 15 jaar moeten gevakantiejobt hebben. (Tenzij je een heel slechte student bent schier onmogelijk)
In mijn tijd zat er ook een plafond op de gewerkte dagen. Zat je erover verloor je kindergeld en moest je belastingen betalen. Weet nu niet of de regels veranderd zijn?
 
Denk dat ik 10k euro had ofzo? 3-4keer een vakantiejob en voor de rest nooit een eigen cent gespendeerd tot ik begon te werken

Er is natuurlijk wel een verschil als je hier soms leest dat sommigen een paar duizend frank voor kerstmis kregen daar waar het bij ons 200 frank was ofzo
 
Wat is goed betaald? Spreken we dan van 12-13 euro per uur?
Ik heb aan paar jobs gedaan waar ze mij bruto hetzelfde betaalden als ze voor een arbeider zouden betalen. Dat was toen iets van een 20€ per uur. Aangezien daar quasi geen belastingen op betaald werden, was dat mooi meegenomen. Maar dat is nooit genoeg om "een verschil" te maken in uw leven.
 
Hoeveel spaargeld hadden jullie toen jullie aan het studeren waren (of net afstudeerden)?
12k, mix van spaargeld van ouders gekregen en geld van communies enzo.

Werk sinds men 16 bij in horeca en dan ook vakantiejobs maar daar spaarde ik niets van. Studentenleven kost geld :)
 
Ik moet die fiches hier nog ergens liggen hebben maar ik heb als student nachtwerk gedaan (was toen nog met dat beperkt aantal dagen per jaar, dus ik ging liever ‘s nachts werken, hoewel ik dan soms zonder slaap naar de les ging. Toen kon mijn lichaam dat probleemloos aan) en op de ene plaats was dat een kleine 100 euro per nacht, op een andere zelfs 130 per nacht. En we spreken hier over 15 jaar geleden he. Was wel altijd als last-minute vervanging en nooit als vaste jobstudent.
 
Wat voor jobs waren dat dan? 20 euro per uur is als student echt veel, dat kan je enkel verdienen met nachtshifts/feestdagen..
Papierfabriek, in 2-shiften (3-shiften is illegaal voor studenten). Was gewoon geluk dat die manager niet vond dat studenten goedkoper moesten zijn dan werknemers.
 
en hoe vergaar je je inkomsten dan? Dit is toch niet enkel van vakantiejobs of weekendwerk?
Nee, helemaal niet. Ik ben nu 21 en werk in de vakantie een 4-tal weken (1x 8 weken gedaan maar dat doe ik niet meer). Samen met beleggingen hier een 10000 euro uit gehaald. Op mijn 18de ongeveer 10000 euro van zo’n jongerenspaarrekening. En voor de rest 150 euro van ouders in de maand die ik volledig kan sparen + cadeaus van familie etc. Ik moet niets zelf betalen, ook niet als ik een drink organiseer op kot of als ik trakteer met een bbq voor de vrienden of op reis ga. Volgend jaar doe ik halftijds internship naast mijn studies bij P&G en krijg ik elke maand een kleine €900, waardoor ik dus meer zal kunnen sparen. Ik besef dat niet iedereen dit krijgt, maar ik ‘schaam’ me er totaal niet voor dat ik dit wel krijg. We leven nu eenmaal niet in communistisch China.
 
Erfenis van mijn oom tbv 15.000€ die rechtstreeks aan mij werd gegeven+ een 4tal jaar in het weekend gewerkt als student.
Elke zaterdagavond, na vrijdagavond/volledige zaterdag gewerkt te hebben, schreef ik 100€ over naar mijn spaarrekening.
Thuis boterde het niet goed en wou een backup voor mochten mijn ouders me van de ene op de andere dag buiten smijten...

Na 4 jaar stond daar toch een mooie som op.
 
Bij mij wat gelijkaardig als blabla36, exacte bedragen weet ik niet meer maar ook zo'n spaarfonds van mijn grootouders, geld van verjaardagen, communies, feestdagen of eender wat allemaal gewoon altijd opgespaard, klein beetje vakantiewerk maar eigenlijk best weinig.
Tot op de dag dat ik begon te werken heb ik eigenlijk alles gekregen, geen zakgeld maar gewoon "ik ga een pint gaan drinken, ik pak 20/50€ uit u portefeuille, tot morgen", elke reis werd ook volledig betaald, alles van kleren, eerste auto, ...
Enorm dankbaar en ik hoop het mijn kinderen ooit ook te kunnen geven.
En idd, geen schaamte. Ik weet dat er zijn die het veel slechter stellen maar ook die het veel beter hebben.
Het feit dat ik ook zoveel kreeg of vertrouwen had van mijn ouders is dat ik geen 16/18jarige was die met hun geld de grote man uithing, maar gewoon 'normaal' deed.
 
en hoe vergaar je je inkomsten dan? Dit is toch niet enkel van vakantiejobs of weekendwerk?
Nee, helemaal niet. Ik ben nu 21 en werk in de vakantie een 4-tal weken (1x 8 weken gedaan maar dat doe ik niet meer). Samen met beleggingen hier een 10000 euro uit gehaald. Op mijn 18de ongeveer 10000 euro van zo’n jongerenspaarrekening. En voor de rest 150 euro van ouders in de maand die ik volledig kan sparen + cadeaus van familie etc. Ik moet niets zelf betalen, ook niet als ik een drink organiseer op kot of als ik trakteer met een bbq voor de vrienden of op reis ga. Volgend jaar doe ik halftijds internship naast mijn studies bij P&G en krijg ik elke maand een kleine €900, waardoor ik dus meer zal kunnen sparen. Ik besef dat niet iedereen dit krijgt, maar ik ‘schaam’ me er totaal niet voor dat ik dit wel krijg. We leven nu eenmaal niet in communistisch China.
Dat is slim!
Hier was het alles zelf te betalen. Wou ik een brommertje dan mocht ik vakantiejob doen om deze te kopen. Idem vakantie. Als ik me goed herinner kregen wij 200 bef (5 euro lol) toen ik 14-15 was naar 500 bef (12.5 euro) toen ik 16-18 was. Op kot was het wel 1000bef per week maar daar zat dan uw eten in.
Uiteraard door deze opvoeding ben ik een fervent spaarder geworden die elke euro dubbel plooi.... (not :D )
Ik zie totaal niet om naar geld eerlijk gezegd. Ik kan de rekeningen betalen en elke maand kan ik wel een bedrag overschrijven op de spaarrekening.
41 jaar momenteel en ±180K aan spaargelden/investeringen. Woning niet meegerekend.
 
Maar in een fabriek verdient een gewone werknemer toch ook zelden 20 euro? Bon, ik zal eens zoeken achter een extra job in een goed betaalde fabriek :p
Jobstudenten zijn niet belast zoals de gewone werknemer. Tijdens mijn vakantiejobs had ik toch een pak meer dan de vaste werknemers.
 
en hoe vergaar je je inkomsten dan? Dit is toch niet enkel van vakantiejobs of weekendwerk?
Nee, helemaal niet. Ik ben nu 21 en werk in de vakantie een 4-tal weken (1x 8 weken gedaan maar dat doe ik niet meer). Samen met beleggingen hier een 10000 euro uit gehaald. Op mijn 18de ongeveer 10000 euro van zo’n jongerenspaarrekening. En voor de rest 150 euro van ouders in de maand die ik volledig kan sparen + cadeaus van familie etc. Ik moet niets zelf betalen, ook niet als ik een drink organiseer op kot of als ik trakteer met een bbq voor de vrienden of op reis ga. Volgend jaar doe ik halftijds internship naast mijn studies bij P&G en krijg ik elke maand een kleine €900, waardoor ik dus meer zal kunnen sparen. Ik besef dat niet iedereen dit krijgt, maar ik ‘schaam’ me er totaal niet voor dat ik dit wel krijg. We leven nu eenmaal niet in communistisch China.
Wrijf maar in uw beide polletjes met uw ouders :p
150€ maandelijks en alle uitspattingen surplus betaald, dat is mooi meegenomen.

Allez volledig gegund, maar uw situatie is dat je gewoon verwend bent. En daar is niks mis mee natuurlijk.
 
Ik had ongeveer €1.000 toen ik afgestudeerd was, dus veel opgesoupeerd tijdens mijn studententijd. Ik werkte ieder jaar maximum van mijn dagen als jobstudent dus is niet dat ik niks deed maar auto's en uitgaan kosten veel geld :p
Totaal geen spijt van want na een jaar werken stond er terug +10.000€ op de spaarrekening.
 
Door Hit Hard naar hier verwezen.
Mijn vrouw en ik hebben een huis gekocht van +- 550k.
Er zal elke maand toch een goed bedrag van onze rekening gaan + van de wagen + creche (6 maanden nog), na standaard levenskosten enz, zal er dan niet veel meer geld overschieten. Ik geloof ongeveer dan nog een 1250€ dat er ronddanst op de rekening. Ik zou graag eens willen weten, rond hoeveel zitten jullie dan per maand op overschot? Geen of zetten jullie met gemak geld opzij nog erna of ? Als er een thread voor gemaakt moet worden, let me know :) Het is maar, ik heb hier geen flauw idee van. Ik kreeg van sommige mensen te horen dat ze blij zijn dat de maand om is aangezien er op de zichtrekening nog maar een 100 euro opsta, terwijl er bij sommige al van de visa wordt geprutst.

Ter info: We zitten nu in een appartement, en daar kan ik met mijn vrouw met gemak 1500€ sparen nog op einde van de maand.
 
Hier ist elk 1100 per maand op de gezamenlijke.
Ik spaar persoonlijk 1000 per maand en doe gemiddeld een 200 a 300 op. Varieert natuurlijk per maand.

De gezamenlijke rekening eindigt vaak op een 300 euro op het einde van de maand.
 
Amai goeie spaarders hier :)

Met 2 met een kind van 3 jaar en een 2de op komst binnen 2 weken. Vriendin werkt wel in de horeca dus al lang thuis. Na paar maanden niets te sparen omwille van aankopen voor de baby nu terug 500€ per maand. Betwijfel dat dat elke maand gaat lukken.
 
Terug
Bovenaan