De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,4%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 186 41,3%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 129 28,7%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    450
De belachelijke Forbes lijst is wederom gepubliceerd, best mogelijk dat de rijkste personen/families zelfs niet in de lijst voorkomen. Jan met de pet wordt weer handig om de tuin geleid, niet dat het sukkelaars zijn maar schatrijk is voor velen een brug te ver.
 
Laatst bewerkt:
Elke: HR officer met een nettoloon van +/- 2000 euro en extralegale voordelen zoals bedrijfswagen en smartphone.
Joey: ambtenaar bij de FOD Financiën met een nettoloon van 2500 euro

Zetten allebei 1500 euro op gemeenschappelijke rekening voor hypotheek & kosten.
 
Om welke reden specifiek? Omdat ze 1500€ aflossen?
Zie ik geen probleem in hoor.
Zelfs met een gezamenlijk inkomen van pakweg 3500€ lukt dat. Met 4500€ zeer vlotjes zelfs.
Uit nieuwsgierigheid.
Je ziet zo vaak titels, maar dan is het: werkt mee in de zaak van de ouders of heeft een huis gekregen en de lening is voor 2apartementen die ze verhuren.
Kranten maken het vaak zo dat het lijkt en overkomt van als zij dit zo kunnen, waarom kan jij/jullie het dan niet. Live is easy. Terwijl als je verder leest het vaak over luxe situaties gaat.

3500€, een lening van 1500€ (welke bank laat dat toe?), 2 kinderen en sparen, alles kan maar toch vrij Spartaans leven denk ik dan. (Al is 75€ per maand ook sparen natuurlijk)
 
Uit nieuwsgierigheid.
Je ziet zo vaak titels, maar dan is het: werkt mee in de zaak van de ouders of heeft een huis gekregen en de lening is voor 2apartementen die ze verhuren.
Kranten maken het vaak zo dat het lijkt en overkomt van als zij dit zo kunnen, waarom kan jij/jullie het dan niet. Live is easy. Terwijl als je verder leest het vaak over luxe situaties gaat.

3500€, een lening van 1500€ (welke bank laat dat toe?), 2 kinderen en sparen, alles kan maar toch vrij Spartaans leven denk ik dan. (Al is 75€ per maand ook sparen natuurlijk)
Met 2000€ doe je wel wat op vlak van facturen en eten hoor :p
Wel in rekening brengen dat er nog maaltijdcheques ook bijzitten natuurlijk.
Dat is geen grote luxe dat klopt wel, maar spartaans is dat nu toch ook niet.

En welke bank laat dat toe? Voldoende banken lijkt mij zo. Is al vaker gezegd maar de 1/3de regel is niet meer echt van tel. 40% en nog hoger wordt wel vaker gedaan hoor.
 

Eindelijk beginnen de banken de negatieve interest rates door te rekenen, dat heeft hier nog lang geduurd.
 

Eindelijk beginnen de banken de negatieve interest rates door te rekenen, dat heeft hier nog lang geduurd.
Dit is voor nederland, niet belgië. Ik geloof zelfs niet dat ze dat kunnen in belgië aangezien ik verstaan had dat er bij wet een minimumpercentage was vastgelegd.

Al gaat dat percentage mensen op die bedragen echt niet doen zeggen van we gaan geld uitgeven om die kost niet te hebben.
men gaat dan gewoon bij ing 99k hebben staan, bij bnp 99k hebben staan, bij axa 99k hebben staan, bij belfius 99k hebben staan bij argenta 99k hebben staan, etc :p. Is goedkoper dan 0.5% te betalen op die 100k... en als je al 500k aan geld op een rekening hebt staan, dan zal het wel meevallen zeker ?
 
Dit is voor nederland, niet belgië. Ik geloof zelfs niet dat ze dat kunnen in belgië aangezien ik verstaan had dat er bij wet een minimumpercentage was vastgelegd.
Het is ondertussen al in Duitsland en Zwitserland van toepassing, nu in Nederland en in België gaan er ook langer stemmen voor op. Ook niet logisch dat de ECB het monetair beleid zo aanstuurt dat er meer geconsumeerd wordt en dat er dan nog banken 0,10% gaan geven voor mensen die net het omgekeerde doen.

Al gaat dat percentage mensen op die bedragen echt niet doen zeggen van we gaan geld uitgeven om die kost niet te hebben.
men gaat dan gewoon bij ing 99k hebben staan, bij bnp 99k hebben staan, bij axa 99k hebben staan, bij belfius 99k hebben staan bij argenta 99k hebben staan, etc :p. Is goedkoper dan 0.5% te betalen op die 100k... en als je al 500k aan geld op een rekening hebt staan, dan zal het wel meevallen zeker ?
Dat kan je op zich gemakkelijk vermijden via een belastingsysteem dat kijkt hoeveel spaartegoeden iemand heeft en het dan het geaggregeerde bedrag boven de 100k taxeren. Voor bedragen boven de 5 miljoen EUR wordt het ook moeilijk om het gespreid te krijgen.
 
Het is ondertussen al in Duitsland en Zwitserland van toepassing, nu in Nederland en in België gaan er ook langer stemmen voor op. Ook niet logisch dat de ECB het monetair beleid zo aanstuurt dat er meer geconsumeerd wordt en dat er dan nog banken 0,10% gaan geven voor mensen die net het omgekeerde doen.
Ik weet niet of dat logisch is. Als mensen ineens dat geld omzetten in goud of diamanten en in een kluis steken. En elke persoon dit doet die 100k op zijn rekening heeft. Gaan de banken daar dan happy mee zijn ?

De doelstelling is ervan dat men consumeert. Maar als mensen niet willen consumeren noch willen investeren dan ga je ze daar echt niet mee verplichten hoor. Meer dan genoeg mogelijkheden om dat geld niet te activeren. Heck zelfs lange termijnspaarrekeningen zijn dan een optie. Of nog meer crypto.

Dat kan je op zich gemakkelijk vermijden via een belastingsysteem dat kijkt hoeveel spaartegoeden iemand heeft en het dan het geaggregeerde bedrag boven de 100k taxeren. Voor bedragen boven de 5 miljoen EUR wordt het ook moeilijk om het gespreid te krijgen.
Dat weet ik, net zoals dat het even evident is om een vermogenskadaster op te starten en een vermogensbelasting in te voeren.

Het punt is echter dat het hier niet gaat over de overheid die dit voorziet, noch oplegt. Ik verwacht zelfs niet dat die dat gaat doen of kan het mij moeilijk inbeelden. Ik kan het mij anderzijds moeilijk inbeelden dat banken met andere banken gaan samenwerken om dat in te voeren.
De overheid als ze een belasting willen heffen... tuurlijk. Maar banken... ik zie het niet.
 
Hoeveel heb je dan gemiddeld gewerkt per jaar? Maximum hebben we 480 uurs (52 dagen vroeger), zat je dan boven je uren/dagen?
Nee, een paar keer goed betaalde vakantiejobs en waarschijnlijk een deel gekregen van ouders. Al hebben ze daar nooit een bedrag op geplakt.
 
Hoeveel spaargeld hadden jullie toen jullie aan het studeren waren (of net afstudeerden)?
Een paar duizend euro, niets om over naar huis te schrijven.
Waarom ook, alles wat je zou kunnen sparen verdien je tien keer sneller als werkmens, behalve als je hele weekends gaat flexijobben.
Maar dan vraag ik me af of je geen betere bezigheden hebt als "student" (ofwel studeren/leren ofwel plezier maken, 't is maar hoe je het ziet).

Let wel: mensen die weinig of geen ondersteuning van thuis uit hebben (i.e. dak+eten) is een andere zaak, maar die kunnen dan waarschijnlijk wederom niet zo veel sparen omdat dat allemaal aan noodzakelijke kosten wordt uitgegeven...
 
Terug
Bovenaan