De grote BBQ thread

Dus gisterenavond geproefd. Ik vond hem erg lekker om zo op te eten. Hij is wat milder kwa zoutsmaak (lekker om puur te eten maar om te gebruiken in gerechten mag hij van mij iets zouter). Ook is hij inderdaad wat sappiger. Maar om te zeggen dat hij uitgesproken beter is dan gewoon traditioneel gepekelde zalm, dat is voor mij en twijfelgeval. Beiden hebben naar mijn smaak wel iets.
2 stukjes liggen net in de pekel (smokeyjohn recept). Voor die andere teveel dingen die ik in de lokale supermarkten weeral niet vond
 
2 stukjes liggen net in de pekel (smokeyjohn recept). Voor die andere teveel dingen die ik in de lokale supermarkten weeral niet vond
Ja, de kruiden vond ik ook nogal "exclusief" terwijl ik niet echt het gevoel had dat die extreem veel bijdroegen aan het eindresultaat. Maar dat heb ik wel meer wanneer ik zaken koud rook. Ik denk dat rauwe vis en vlees ook nogal beperkt echt kruiding opnemen. Zo dacht ik ook dat die peper veel te veel ging zijn terwijl je het eigenlijk nog niet erg proeft. (De vrouw was al op voorhand aan het klagen dat het weer veel te pikant ging zijn met zoveel peper en dat ik het allemaal zelf ging mogen opfretten. Ze eet helemaal niet graag gepeperd of pikant maar zie wie er hier al 3 avonden gerookte zalm zit te snijden voor tijdens de aperitief :rofl: )
 
Hoelang zou ik die stukjes moeten roken? Wil dat voor de eerste keer niet 's nachts doen, maar ben ook geen 8-10u aan een stuk thuis deze week 😝

Nog nooit koud gerookt, maar op zich kan er niets misgaan zeker behalve dat het te vroeg uit gaat?

Heb deze cold smoke generator: https://www.bbqexperiencecenter.be/nl/cold-smoke-generator-2x-rookmot/
Ik vul gewoon die cold smoke generator met rookmot en laat die volledig opbranden. Naar onze smaak is dit genoeg rooksmaak voor zalm. Gewoon niet te vol doen zodat de slak mooi gevolgd wordt (te hoog vullen kan voor overslag van het smeulen zorgen waardoor je csg sneller opbrand en je ook een wat hogere temperatuur krijgt). Ook niet te hard aandrukken en zorgen voor droog rookmeel. Het is de eerste keer wat zoeken wat werkt en wat niet. Waarin ga je juist roken?
 
Eerste keer kalfsribben, ben benieuwd :)


Amai, super lekker :D Persoonlijk vind ik het beter als varken en rund. Recept uit het ultieme vleesboek gebruikt. 1.5u roken, 3u ingepakt en dan nog half uurtje lakken met citroen honing glaze. Niet fall of the bone maar wel lekker mals en propere botjes.

 
Ik vul gewoon die cold smoke generator met rookmot en laat die volledig opbranden. Naar onze smaak is dit genoeg rooksmaak voor zalm. Gewoon niet te vol doen zodat de slak mooi gevolgd wordt (te hoog vullen kan voor overslag van het smeulen zorgen waardoor je csg sneller opbrand en je ook een wat hogere temperatuur krijgt). Ook niet te hard aandrukken en zorgen voor droog rookmeel. Het is de eerste keer wat zoeken wat werkt en wat niet. Waarin ga je juist roken?
In de kamado.

Dus ik denk csg in lege kolenmand en dan onderaan dicht en bovenaan minimaal open? Of gewoon potdicht.

Zitten zo'n pakjes rookmot bij, 5 houtsoorten. Beuk lijkt me meest geschikte
 
In de kamado.

Dus ik denk csg in lege kolenmand en dan onderaan dicht en bovenaan minimaal open? Of gewoon potdicht.

Zitten zo'n pakjes rookmot bij, 5 houtsoorten. Beuk lijkt me meest geschikte
Onderaan gewoon open en boven een klein stukje. Uw rook moet zeker weg kunnen en kunnen verversen. Met mijn oude model magrietschijven doe ik gewoon de schuif dicht en dan op het stelwiel de kleine gaatjes open. (Dus iets verder dan bij low en slow boven). Beuk is inderdaad het meest gebruikt en naar mijn mening ook het meest geschikt. Ik zou het roken s'avonds starten, dan heb je nog enkele uren voor je gaat slapen om te kijken of je csg mooi blijft gaan en dan gewoon s'morgens kijken of hij opgebrand is. En eventuuel nog wat langer laten branden tot hij op is. Bij mij varieert dat tussen de 12 en 15 uur eer hij helemaal opgebrand is. Een mooie fijne rookpluim die uit de kamado komt (of waar je ook in rookt) is ideaal.
 
Straks een stukje bavette op de rooster voor een heerlijke steak sandwich 🤤

Ik ben bijna door mijn laatste zak marabu, holy shit ga ik blij zijn als die op is. Wat een gedoe telkens om dat deftig op temperatuur te krijgen, ik blijf vanaf nu gewoon bij de zachtere houtsoorten.
 
Straks een stukje bavette op de rooster voor een heerlijke steak sandwich 🤤

Ik ben bijna door mijn laatste zak marabu, holy shit ga ik blij zijn als die op is. Wat een gedoe telkens om dat deftig op temperatuur te krijgen, ik blijf vanaf nu gewoon bij de zachtere houtsoorten.
Imo zijn die hardere houtsoorten niet echt handig voor mensen die veel koken op de barbecue. Ideaal voor low en slow maar om eens vlug een steak te grillen of een ander stuk vlees dat je snel kan bakken is het toch een heel gedoe om die op temperatuur te krijgen.
 
Imo zijn die hardere houtsoorten niet echt handig voor mensen die veel koken op de barbecue. Ideaal voor low en slow maar om eens vlug een steak te grillen of een ander stuk vlees dat je snel kan bakken is het toch een heel gedoe om die op temperatuur te krijgen.
Klopt, ik vind die veel te moeilijk om fijn mee te werken. Ik had nog een voorraad staan en het is dan zonde om dat weg te smijten, maar hier komt het er niet meer in.
Ik gebruik de kamado ook heel vaak en ben eig niet zo hard bezig met allerlei soorten houtskool, dus ik moet leren om gewoon bij mijn vaste keuzes te blijven.
 
Had ook eerst marabu en nu acacia en das toch makkelijker mee te werken inderdaad. Veel scheelt dat allemaal niet in prijs, denk dat 30€/10kilo redelijk standaard is
 
Csg is mooi systematisch aan het oproken 🙄🙄



Vermoed dat de wind het wat aangewakkerd heeft met momenten, in elk geval rook genoeg toen ik even het deksel open deed
 
Csg is mooi systematisch aan het oproken 🙄🙄



Vermoed dat de wind het wat aangewakkerd heeft met momenten, in elk geval rook genoeg toen ik even het deksel open deed
Niet echt he, hij volgt het slakkenhuis niet. De bedoeling is dat er slechts 1 gang smeult. Rook zal hij dan wel meer dan genoeg geven.
 
Niet echt he, hij volgt het slakkenhuis niet. De bedoeling is dat er slechts 1 gang smeult. Rook zal hij dan wel meer dan genoeg geven.
Bad choice of smiley zeker 😝 ik heb die losjes gevuld dus daar kan het niet aan liggen. Enkel de wind die erin geslaan is, tis hier nogal een trekgat soms
 
Bad choice of smiley zeker 😝 ik heb die losjes gevuld dus daar kan het niet aan liggen. Enkel de wind die erin geslaan is, tis hier nogal een trekgat soms
Dat zou goed kunnen, mogelijk ook iets te vol gedaan, op 1 plek zie je de afboording langs boven ook niet meer dus daar zou het vuur nog eens kunnen overslaan. Het is wat zoeken en ervaring opdoen he.
 
Dat zou goed kunnen, mogelijk ook iets te vol gedaan, op 1 plek zie je de afboording langs boven ook niet meer dus daar zou het vuur nog eens kunnen overslaan. Het is wat zoeken en ervaring opdoen he.
Ja heb wel gans dat pakje erin gekapt, zijn zo van die pre-made porties. De rand was redelijk bloot maar misschien niet overal inderdaad.

Anyhow, gerookt is de zalm sowieso :p waren maar kleine stukjes dus zal meer dan genoeg zijn.

Edit: smaak zit goed, iets te veel rooksmaak nog dus nog een dagje of twee laten liggen denk ik
 
Laatst bewerkt:
Actie bij green egg.
Ik heb al altijd iets gehad om ooit een kamado te kopen en zag deze nu passeren. Ik had nog nooit green egg bekeken vanwege de prijs. Is deze actie interessant om nu en dan voor max 8 man low en slow te koken of loop je dan gegarandeerd tegen de limieten vanwege de grote van het ei?

 
Actie bij green egg.
Ik heb al altijd iets gehad om ooit een kamado te kopen en zag deze nu passeren. Ik had nog nooit green egg bekeken vanwege de prijs. Is deze actie interessant om nu en dan voor max 8 man low en slow te koken of loop je dan gegarandeerd tegen de limieten vanwege de grote van het ei?

BGE doet elk jaar wel die actie op de Medium. Om de simpele reden dat je er geen hol mee bent :)

True story: een M is echt te klein.
 
Godverdomme 'k heb het weer gekunnen. Een half jaar geleden heb ik de BBQ laten staan op onze terras met hoes over tijdens een ferme storm. Enkel onze pelouse moet nog gerenoveerd worden, die ligt nu een klein opstapje lager dan onze terras. De BBQ is wat beginnen rollen en is daaraf gekegeld. Gelukkig zo goed als geen schade.

Zaterdag feest. Ik zet de BBQ klaar. Windstoot, precies hetzelfde verhaal. Ditmaal met schade.

Er zijn precies barsten/sterren in de emaille aan de top van het deksel. Aan de zijkanten heeft de 'scherpe' rand van het deksel ook 2 kloppen gehad. Emaille eraf gesprongen en 2 serieuze kappen erin. Deze zijn, ondanks een hoes, nu al aan het roesten.

Hoe fix ik dat het beste? Ik dacht eraan om de plooien wat recht te trekken en dan licht op te schuren om er dan vervolgens op de sprayen met een hittebestendige lak. Dit tegen het roesten. De barsten/sterren in de koepel ga ik laten voor wat het is. Ik wil het niet nog erger maken.

THE DAMAGE
 
Terug
Bovenaan