De grote BBQ thread

Godverdomme 'k heb het weer gekunnen. Een half jaar geleden heb ik de BBQ laten staan op onze terras met hoes over tijdens een ferme storm. Enkel onze pelouse moet nog gerenoveerd worden, die ligt nu een klein opstapje lager dan onze terras. De BBQ is wat beginnen rollen en is daaraf gekegeld. Gelukkig zo goed als geen schade.

Zaterdag feest. Ik zet de BBQ klaar. Windstoot, precies hetzelfde verhaal. Ditmaal met schade.

Er zijn precies barsten/sterren in de emaille aan de top van het deksel. Aan de zijkanten heeft de 'scherpe' rand van het deksel ook 2 kloppen gehad. Emaille eraf gesprongen en 2 serieuze kappen erin. Deze zijn, ondanks een hoes, nu al aan het roesten.

Hoe fix ik dat het beste? Ik dacht eraan om de plooien wat recht te trekken en dan licht op te schuren om er dan vervolgens op de sprayen met een hittebestendige lak. Dit tegen het roesten. De barsten/sterren in de koepel ga ik laten voor wat het is. Ik wil het niet nog erger maken.

THE DAMAGE
ik zou dat zo laten en het geld van die hittebestendige lak spenderen aan een #boiler of twee dit weekend.

On topic: zoveel kwaad kan dat toch nie? Denk je dat het roest zich zal doorzetten? Ik zou er niet mee inzitten alleszins
 
ik zou dat zo laten en het geld van die hittebestendige lak spenderen aan een #boiler of twee dit weekend.

On topic: zoveel kwaad kan dat toch nie? Denk je dat het roest zich zal doorzetten? Ik zou er niet mee inzitten alleszins

Ik zie nochtans een mooie opportuniteit om tegen vrouwlief te zeggen dat hij quasi onbruikbaar is nu en dat een kamado de perfecte aanvulling is nu de zomer voor de deur staat. :unsure:
 
Hij kan nog geen metalen barbecue heel houden, laat staan een keramische. @Mr.Anderson zou beter voor een gemetste bbq gaan. Of een braai.

Goed punt, misschien bij Weber blijven dan @Mr.Anderson


Misschien valt het dan niet eens op dat het eigenlijk een andere is :oi22:
 
ik zou dat zo laten en het geld van die hittebestendige lak spenderen aan een #boiler of twee dit weekend.

On topic: zoveel kwaad kan dat toch nie? Denk je dat het roest zich zal doorzetten? Ik zou er niet mee inzitten alleszins
Awel, 'k weet het niet eigenlijk. Zolang het deksel goed afsluit denk ik nu ook niet dat hij binnen een jaar kapot is ofzo.

Natuurlijk nooit fijn, schade aan zo'n schoon toestel.

Ik zie nochtans een mooie opportuniteit om tegen vrouwlief te zeggen dat hij quasi onbruikbaar is nu en dat een kamado de perfecte aanvulling is nu de zomer voor de deur staat. :unsure:
Dat is een schoon ding, maar ik heb echt veel plezier aan die kettle. Voor de moment is dat niet iets dat op m'n lijstje staat.
 
Ik ben voorlopig zeer tevreden met mijn Weber Performer (57 cm Kettle met een tafel) en al zou ik het geld hebben zou ik het niet meteen uitgeven aan een dure keramische BBQ. Dan eerder een pellet-BBQ.

Het geld dat ik met die uitspattingen uitspaar geef ik liever aan goeie stukken Fleisch.
 
Actie bij green egg.
Ik heb al altijd iets gehad om ooit een kamado te kopen en zag deze nu passeren. Ik had nog nooit green egg bekeken vanwege de prijs. Is deze actie interessant om nu en dan voor max 8 man low en slow te koken of loop je dan gegarandeerd tegen de limieten vanwege de grote van het ei

BGE doet elk jaar wel die actie op de Medium. Om de simpele reden dat je er geen hol mee bent :)

True story: een M is echt te klein.
Dacht ik al. Bedankt voor de bevestiging.
 
Dacht ik al. Bedankt voor de bevestiging.
Moet dat persé een BGE zijn? Voor dat geld heb je bij andere merken wel vaak een large model. Kamado Joe, Bastard of Monolith zijn minstens even kwalitatief en meegaand met garantie issues dat ze een degelijk alternatief zijn.

Ik ben hier vandaag goed bezig om mensen op kosten te jagen :unsure:
 
Moet dat persé een BGE zijn? Voor dat geld heb je bij andere merken wel vaak een large model. Kamado Joe, Bastard of Monolith zijn minstens even kwalitatief en meegaand met garantie issues dat ze een degelijk alternatief zijn.

Ik ben hier vandaag goed bezig om mensen op kosten te jagen :unsure:

Daarvoor heb je inderdaad een bastard large met nog wat accessoires. Niet twijfelen!
 
Awel, 'k weet het niet eigenlijk. Zolang het deksel goed afsluit denk ik nu ook niet dat hij binnen een jaar kapot is ofzo.

Natuurlijk nooit fijn, schade aan zo'n schoon toestel.

Dat ding kan daar wel tegen hoor, die van mij is een paar jaar geleden ook eens tegen de grond gegaan en ook een deukje in de rand. Werkt nog prima…
 
Na heel wat bbq’s te zien en te testen. Workshops te doen, zelf eigenaar te zijn van een “goed functionerende” kamado…

Bastard en BGE zijn totaal niet vergelijkbaar.

Bastard hangt voor mij tussen de redelijke auplexen (zoals mijn Columbus) en Kamado Joe. Betere voorwaarden en quality control dan de cheapo chinezen en absoluut beter uitgerust, maar geen Joe. En al zeker geen BGE.

Leg voor de grap eens je hand op een Bastard als hij 200 graden geeft op de dome. En nadien op de BGE. Da’s het verschil tussen 2e graads brandwonden en een kinderkopje met 38 graden koorts.

Bij BGE heb je trouwens een garantieafhandeling die kan tellen: verdelers zijn verplicht alle wisselstukken op stock te hebben. Bij Kamado Joe mag je zelf aan de slag om hem op te sturen.

Als mijn Columbus het ooit begeeft (mss nooit, heel tevreden) komt er een BGE. Een Bastard is wrs het laatste dat hier in huis komt.

Ps: dat BGE nooit kortingen geeft is voor mij ook een soort kwaliteitslabel. Een KJ kan je soms aan 40% kopen en Bastard geeft standaard 25-30% als je een workshoppie volgt.

Als geld echt heel belangrijk is, koop dan een Columbus. €900 voor een L, compleet met verdeelsysteem, fiber lint, goeie topvent, mooi onderstel en “bastard” looks
 
Normaal moet je ter plaatse betalen aan de verschillende stands per burger.

@poeperman

Ik tag jullie even omdat het concept mij niet zo duidelijk is.
Je betaalt voor DRIP FEST 25 eur gewoon om toegang te hebben tot een verzamelplaats van betalende hamburgerkraampjes met een beetje muziek en randanimo? Verder is er niets inclusief of gedekt door je ticket? De moeite?
 
@poeperman

Ik tag jullie even omdat het concept mij niet zo duidelijk is.
Je betaalt voor DRIP FEST 25 eur gewoon om toegang te hebben tot een verzamelplaats van betalende hamburgerkraampjes met een beetje muziek en randanimo? Verder is er niets inclusief of gedekt door je ticket? De moeite?
Dat is inderdaad uitsluitend entree, geen consumpties inclusief.

Ik ben beide edities geweest en zal ook alle volgende edities gaan (als de planning het toelaat). Extreem de moeite als je graag de beste burgers van de Benelux op 1 plek wil.

Mijn tip: laat ze allemaal halveren, en deel met een kameraad. Dan proef je er een zestal vooraleer je stampvol zit.

3x €10 (zowat de prijs van de gemiddelde burger) = €30
Entree = €25
Drank = €20 (?)

Da’s €75 voor een namiddag extreem vreten, lichte (heel lichte) festivalvibes en pintje of 5.

Ik vond editie 2 al stukken beter qua organisatie en qua randanimo, dus wie weet gaat het in stijgende lijn…

EDIT: en naar wat ik begreep van The Beef Chief (mijn favo) gaat het burgergeld integraal naar de resto’s. Ze moeten niks van commissie afstaan (redelijk ongebruikelijk in foodtruckland). Dus de organisatie moet de tenten, nadars, personeel, dj’s, sound & vision,… allemaal betalen met het entreegeld. En daar komt ook geen écht grote mensenmassa.
 
Laatst bewerkt:
Na heel wat bbq’s te zien en te testen. Workshops te doen, zelf eigenaar te zijn van een “goed functionerende” kamado…

Bastard en BGE zijn totaal niet vergelijkbaar.

Bastard hangt voor mij tussen de redelijke auplexen (zoals mijn Columbus) en Kamado Joe. Betere voorwaarden en quality control dan de cheapo chinezen en absoluut beter uitgerust, maar geen Joe. En al zeker geen BGE.

Leg voor de grap eens je hand op een Bastard als hij 200 graden geeft op de dome. En nadien op de BGE. Da’s het verschil tussen 2e graads brandwonden en een kinderkopje met 38 graden koorts.

Bij BGE heb je trouwens een garantieafhandeling die kan tellen: verdelers zijn verplicht alle wisselstukken op stock te hebben. Bij Kamado Joe mag je zelf aan de slag om hem op te sturen.

Als mijn Columbus het ooit begeeft (mss nooit, heel tevreden) komt er een BGE. Een Bastard is wrs het laatste dat hier in huis komt.

Ps: dat BGE nooit kortingen geeft is voor mij ook een soort kwaliteitslabel. Een KJ kan je soms aan 40% kopen en Bastard geeft standaard 25-30% als je een workshoppie volgt.

Als geld echt heel belangrijk is, koop dan een Columbus. €900 voor een L, compleet met verdeelsysteem, fiber lint, goeie topvent, mooi onderstel en “bastard” looks
Ik heb rond 1100 betaald voor mijn Yakiniku Large, denk dat die qua kwaliteit wel gelijk komt met basterd en joe maar niemand spreekt er precies over.

Alles is inox ipv staal die kan roesten. Er zit standaard een regenkap op (vaak is dat extra) en heeft een kolenmand en hoog/laag rooster systeem. Dat is ook al niet standaard bij sommige
 
Dat is inderdaad uitsluitend entree, geen consumpties inclusief.

Ik ben beide edities geweest en zal ook alle volgende edities gaan (als de planning het toelaat). Extreem de moeite als je graag de beste burgers van de Benelux op 1 plek wil.

Mijn tip: laat ze allemaal halveren, en deel met een kameraad. Dan proef je er een zestal vooraleer je stampvol zit.

3x €10 (zowat de prijs van de gemiddelde burger) = €30
Entree = €25
Drank = €20 (?)

Da’s €75 voor een namiddag extreem vreten, lichte (heel lichte) festivalvibes en pintje of 5.

Ik vond editie 2 al stukken beter qua organisatie en qua randanimo, dus wie weet gaat het in stijgende lijn…

Merci voor de snelle feedback!
Ben aan het twijfelen om een ticket cadeau te geven aan een maat die super graag hamburgers eet maar het te duur vindt voor wat het is..
Misschien moet ik het gewoon doen... win/win :oi22:
 
Ik had precies altijd in gedachten dat de Weber Master Touch 57 cm iets van 450 euro kostte. Blijkbaar kost dat spel maar 270 euro.

'k Heb hem al 4 jaar. Als het deksel roest koop ik een nieuwe.
 
De premium met scharnierend deksel kost rond de 400 dacht ik.
Klopt! Maar dat moet ik niet hebben. Die scharnier staat mij niet aan. Destijds op veel fora gelezen dat het deksel soms niet goed durft aan te sluiten ter hoogte van de scharnier waardoor je warmte verliest bij low 'n slow. Burgers grillen met 4 man rond de grill en een pint in de hand is ook leuker zonder deksel.
 
Terug
Bovenaan