De grote BBQ thread

Na een nacht in de barbecue.
 

Bijlagen

  • 20240324_075058.jpg
    20240324_075058.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 8
Gisteren een nieuwe Weber gekocht, wij hebben voor 't eerst in jaren een grote tuin. Laat de zomer maar komen :evil:

Goeie deal trouwens in de Aveve: Weber Master Touch voor 259 EUR (50 EUR korting) en nog eens 10% korting wegens opendeurweekend. Inclusief gratis brikettenstarter (30 EUR) en op de site van Weber een tijdelijke actie voor een gratis gevogeltestomer en thermometer. Stevig pakket voor 'slechts' 235 euro.
 
Iemand een tip of zeg ik gewoon tegen mijn vrouw "leer er mee leven, vanaf nu eten we rooksmaak"

Ik heb nu zelf ook voorgehad met dit type houtskool: https://www.bbqexperiencecenter.be/nl/marabu-houtskool-10kg-smokin-flavours/

Pizza's gemaakt, maar ik zat toch ook met een rooksmaak die ik normaal niet heb. Wel vlot tot 300°+ stoken, maar dus een rooksmaak + in het begin echt grote rookontwikkeling (kan natuurlijk ook wel komen omdat ik hem volop aan het opstoken was).
 
Hier ook nog een bestellingske gedaan bij Inamood, 50% korting op Black Angus biefstuk en Ierse Ribeyes aan 2+1 :)
 
50% korting op Black Angus biefstuk

Die heb ik ook ooit eens gekocht daar maar die ware waanzinnig dun gesneden, tegen dat je aan beide zijden een klein beetje korst had, waren ze bien cuit. Lekker vlees dat wel maar hopelijk heb je meer geluk met de dikte.
 
Die heb ik ook ooit eens gekocht daar maar die ware waanzinnig dun gesneden, tegen dat je aan beide zijden een klein beetje korst had, waren ze bien cuit. Lekker vlees dat wel maar hopelijk heb je meer geluk met de dikte.
Dan ben je beter af met de aanschaf van een grote blok waar je zelf de steaks nog moet versnijden. Dat zie ik soms liggen bij Van Zon/Carmans en dan is het geen gedoe met te dun gesneden steaks/ribeyes/entrecôtes/ ... Die stukken ga je echter niet overal vinden.
 
Die heb ik ook ooit eens gekocht daar maar die ware waanzinnig dun gesneden, tegen dat je aan beide zijden een klein beetje korst had, waren ze bien cuit. Lekker vlees dat wel maar hopelijk heb je meer geluk met de dikte.
Ja die zien er inderdaad vrij dun uit op de foto, dat zal dan gewoon ontdooien tot kamertemperatuur worden en dan kort grillen zijn op een gietijzeren rooster :)
 
Ja die zien er inderdaad vrij dun uit op de foto, dat zal dan gewoon ontdooien tot kamertemperatuur worden en dan kort grillen zijn op een gietijzeren rooster :)

Laatste keer heb ik ze in m'n carbon stalen pan gegooid met de "mayonaise hack" voor een instant korstje. Werkt redelijk, het was lekker maar dikker is beter :D
 
Laatste keer heb ik ze in m'n carbon stalen pan gegooid met de "mayonaise hack" voor een instant korstje. Werkt redelijk, het was lekker maar dikker is beter :D
Mayo sear nog niet geprobeerd. Zal wel een mooie korst geven maar voegt het ook iets toe aan de smaak?
 
nee, qua smaak doet dat niks... het is heel goed voor ultradonkere searmarks (ik zie dat graag), maar voor de rest voegt dat niet veel toe.

Klopt, ik heb dat ook lang niet willen doen omdat ik niet echt wild loop van mayonaise maar het resultaat mocht er zijn, zonder mayo smaak!
 
Ik gebruikte vroeger altijd het recept van smokey john (https://smokeyjohn.nl/) waar ik erg goeie resultaten mee haalde. Maar deze keer gebruik ik de manier van Edwald van het BBQgenootschap: https://www.bbqgenootschap.nl/threads/perfecte-fingerlicking-koudgerookte-zalm-minder-zout.26210/
Ik weet je te vertellen hoe dat laatste recept bevalt.

En, al kunnen proeven van dat recept?

Ik heb nog 2 stukjes van 500 gr zitten met vel, zou er beter binnenkort eens aan beginnen voor het te warm wordt.
Nu komende week ben ik in verlof dus heb ik wel wat tijd voor die prep en dan tegen het weekend te roken
 
En, al kunnen proeven van dat recept?

Ik heb nog 2 stukjes van 500 gr zitten met vel, zou er beter binnenkort eens aan beginnen voor het te warm wordt.
Nu komende week ben ik in verlof dus heb ik wel wat tijd voor die prep en dan tegen het weekend te roken
Gisterenavond heeft de vrouw eens geproefd en ze vond het wel goed, iets anders dan het ouderwets pekelen met een grote hoeveelheid zout. De smaak was volgens haar wat zachter en ook minder "zout", ook precies wat minder "droog" voor hoever je ook gerookte zalm droog kan noemen. Ik ga deze avond eens eens proeven met een goeie aperitief erbij.
 
En, al kunnen proeven van dat recept?

Ik heb nog 2 stukjes van 500 gr zitten met vel, zou er beter binnenkort eens aan beginnen voor het te warm wordt.
Nu komende week ben ik in verlof dus heb ik wel wat tijd voor die prep en dan tegen het weekend te roken
Dus gisterenavond geproefd. Ik vond hem erg lekker om zo op te eten. Hij is wat milder kwa zoutsmaak (lekker om puur te eten maar om te gebruiken in gerechten mag hij van mij iets zouter). Ook is hij inderdaad wat sappiger. Maar om te zeggen dat hij uitgesproken beter is dan gewoon traditioneel gepekelde zalm, dat is voor mij en twijfelgeval. Beiden hebben naar mijn smaak wel iets.
 
Terug
Bovenaan