De grote BBQ thread

Ja, hij zit nu aan 100°C aan de koepel dus ik vermoed dat het wel oké zit aan de rooster. Na 3,5 uur is de kerntemperatuur richting 55°C aan het gaan. Het proces voor het wrappen aan 65-70°C kerntemperatuur is toch vooral bedoeld voor de ontwikkeling van de bark en de opname van de rooksmaak? Maakt het eigenlijk veel uit of je de PP wrapt of in een dutch oven of Le Creusetpot zet om verder te garen? Ik zet die soms in de oven tot die helemaal gaar is zodat ik minder briketten moet verbruiken.
En bij een kamado met deflectors is grilltemp meestal 20 graden meer dan dome. Dus ervaring met jouw eigen toestel is alles!

Wat maak je vnv? Boilerke?
 
3 kg pulled pork in een pistoleeke.

Wanneer moeten we er zijn?


87100bbd-97a2-458c-b1e2-3078b93bcc48.jpg
 
Merk is grill o bois.
Deze?

Ik heb onlangs de andere van grill o'bois getest (houtsoort onduidelijk) en ik was best teleurgesteld, dat vloog er veel sneller door dan andere merken/soorten.

Ik zit nu aan mijn 3e zak europese eik van Smokin' Flavours en ook daar ben ik niet echt tevreden van, gaat er ook verdacht vlot door.
Meest tevreden tot nu toe ben ik van birch & oak van Best Charcoal, koop ik altijd bij elkedagbbq. Heel goede efficiëntie, vrij neutraal en zeer democratisch geprijsd.
Van Big Green Egg (beuk) was ik ook héél tevreden maar die is quasi hetzelfde als bovenstaande naar mijn ervaring, en wel een pak duurder. Ik hecht wel waarde aan kwaliteit maar ik ga mijn geld nu ook niet bewust verbranden :p

Ik heb hier ook nog een zak marabu staan maar ik sta daar zelf te weinig bij stil, ik leg mijn accenten liever elders.
 
Iemand een tip of zeg ik gewoon tegen mijn vrouw "leer er mee leven, vanaf nu eten we rooksmaak"
Goed letten op de kleur van uw rook. Je wil blauw-witte rook en niet wit-grijs of wit-bruine rook. De rooksmaak van de blauw-witte rook is "goede" rooksmaak, de andere is voor veel mensen "vies". De kleur hangt samen met hoe goed je vuur brand en de hoeveelheid ventilatie. Leg uw vlees er dus pas op als je de juiste kleur rook hebt.

De betere rooksmaak zou ook van rookhout moeten komen en niet van de kolen zelf (al geven die natuurlijk ook wel iets af).
 
Ja, hij zit nu aan 100°C aan de koepel dus ik vermoed dat het wel oké zit aan de rooster. Na 3,5 uur is de kerntemperatuur richting 55°C aan het gaan. Het proces voor het wrappen aan 65-70°C kerntemperatuur is toch vooral bedoeld voor de ontwikkeling van de bark en de opname van de rooksmaak? Maakt het eigenlijk veel uit of je de PP wrapt of in een dutch oven of Le Creusetpot zet om verder te garen? Ik zet die soms in de oven tot die helemaal gaar is zodat ik minder briketten moet verbruiken.
Is volgens mij inderdaad voor uw bark en rooksmaak.

Hoh, ik zie soms video's waarin ze de PP in een ovenschaal leggen en afdekken met alu-folie. Ik heb hem ook al in de oven gestoken, wel altijd gewrapt in alu-folie.
 
Is volgens mij inderdaad voor uw bark en rooksmaak.

Hoh, ik zie soms video's waarin ze de PP in een ovenschaal leggen en afdekken met alu-folie. Ik heb hem ook al in de oven gestoken, wel altijd gewrapt in alu-folie.
Heb hem gewrapped in slagerspapier en in de Le Creuset gekregen (ging maar nipt) met wat azijn en boter. De rest van de saus gaat er pas bij als ik begin te pullen, ik denk niet dat het meerwaarde heeft als ik die nu al begin in te bekladderen (al kan het geen kwaad).
 
Heb hem gewrapped in slagerspapier en in de Le Creuset gekregen (ging maar nipt) met wat azijn en boter. De rest van de saus gaat er pas bij als ik begin te pullen, ik denk niet dat het meerwaarde heeft als ik die nu al begin in te bekladderen (al kan het geen kwaad).
Azijn? Ik gebruik altijd appelsap.

Gewrapped in een ovenschaal zonder deksel. Ik heb ook zo'n Le Creuset, nog niet aan gedacht. Geen schrik dat hij dan misschien te ver zal gaan?
 
93 graden. Oven afgezet en een tweetal uur laten rusten. Kleine in bed steken, naar de winkel gaan en dan pullen.
 
Deze?

Ik heb onlangs de andere van grill o'bois getest (houtsoort onduidelijk) en ik was best teleurgesteld, dat vloog er veel sneller door dan andere merken/soorten.

Ik zit nu aan mijn 3e zak europese eik van Smokin' Flavours en ook daar ben ik niet echt tevreden van, gaat er ook verdacht vlot door.
Meest tevreden tot nu toe ben ik van birch & oak van Best Charcoal, koop ik altijd bij elkedagbbq. Heel goede efficiëntie, vrij neutraal en zeer democratisch geprijsd.
Van Big Green Egg (beuk) was ik ook héél tevreden maar die is quasi hetzelfde als bovenstaande naar mijn ervaring, en wel een pak duurder. Ik hecht wel waarde aan kwaliteit maar ik ga mijn geld nu ook niet bewust verbranden :p

Ik heb hier ook nog een zak marabu staan maar ik sta daar zelf te weinig bij stil, ik leg mijn accenten liever elders.
Nee deze:

Ben ik wel content van. Branden natuurlijk iets sneller dan hardere houtskoolsoorten maar dat is ook een voordeel. Makkelijker aan te maken en ook wat sneller op temperatuur en wat gemakkelijker op de temperatuur te regelen, zachtere soorten reageren ook wel iets sneller. Ik zit niet echt tot op de cent te kijken voor met wat ik stook, ik gebruik gewoon wat ik gemakkelijk werken vind. We geven 2000 euro uit voor een kamado, vlees van 50 euro per kg en dan moeten we volgens mij niet besparen op de brandstof want dat bepaalt mee het eindresultaat
 
Je weet wanneer je goed bezig bent met smoken wanneer de Italiaanse achterbuurman bezorgd is door de rookontwikkeling. :unsure:
 
Iemand al eens vlees besteld bij The meatlovers? Dacht mijn brisket eens online te bestellen ipv anderhalf uur op en af naar Carmans. Maar de wholepacker weegt daar 3kg en dat lijkt me nogal weinig voor een wholepacker.
 
Net in een vacuümzak gestoken en laten rusten tot zondag... Spannend.
Uiteindelijk 4u in de rook en nog 2u ingepakt tot ik hem zacht genoeg vond bij 87°
Bekijk bijlage 27579
1000031493.jpg

Het resultaat.
Had nog een dag langer in de pekel gemogen (vandaar de licht plek in het midden). Ietwat aan de droge kant, maar te verwachten met een mager stuk rosbief. Doordat het dunne plakken zijn is dat wel niet storend imho. Volgende keer eens met een stuk grainfed brisket proberen.
Heb nog een halve kilo over die deze week tussen de boterham zal verdwijnen :drool:
 
Bekijk bijlage 27628
Het resultaat.
Had nog een dag langer in de pekel gemogen (vandaar de licht plek in het midden). Ietwat aan de droge kant, maar te verwachten met een mager stuk rosbief. Doordat het dunne plakken zijn is dat wel niet storend imho. Volgende keer eens met een stuk grainfed brisket proberen.
Heb nog een halve kilo over die deze week tussen de boterham zal verdwijnen :drool:
Had juist hetzelfde voor, volgens mij zijn die recepten echt getailored voor US prime cuts. Probleem is dat dat zoveel werk is dat je niet echt kan optimaliseren/experimenteren. Daarom vind ik brisket ook maar een kutstuk vlees op de BBQ (te groot/duur om er veel mee te liggen klooien).
 
Laatst bewerkt:
Had juist hetzelfde voor, volgens mij zijn die recepten echt getailored voor US prime cuts. Probleem is dat dat zoveel werk is dat je niet echt kan optimaliseren/experimenteren. Daarom vind ik brisket ook maar een kutstuk vlees op de BBQ (te groot/duur om er veel mee te liggen klooien).
Idd, dit stuk vlees heeft mij nu 25euro gekost ofzo. Een whole packer kan je daar niet voor krijgen.
Ik ga wel eens experimenten met andere stukken (ook lam of varken) en met de gaarmethode (sous vide mss).
De smaak was in ieder geval super en op een broodje met een goeie kwak saus gaat het toch vlot binnen.
 
Heb voor zaterdagavond pulled pork burgers op de menu staan. Stukje procureur (nederlands dubbeldoel) van goeie 2 kilo ligt rustig te ontdooien.

Als apero wil ik ribfingers doen, iberico. Gezien dat met zelfde rookhout en rub is lijkt me dit eenvoudigste. Maar natuurlijk moeten die er maar een fractie van de tijd op.

Ik dacht eraan om ze dus vanaf het begin samen met de procureur erop te leggen. En dan na 1u30/2u gewoon in een pot en afdekken met alu folie.

Ik hoop dat ik ze dan savonds gewoon rustig weer kan warmen in de oven zonder ze uit te drogen...
 
Heb voor zaterdagavond pulled pork burgers op de menu staan. Stukje procureur (nederlands dubbeldoel) van goeie 2 kilo ligt rustig te ontdooien.

Als apero wil ik ribfingers doen, iberico. Gezien dat met zelfde rookhout en rub is lijkt me dit eenvoudigste. Maar natuurlijk moeten die er maar een fractie van de tijd op.

Ik dacht eraan om ze dus vanaf het begin samen met de procureur erop te leggen. En dan na 1u30/2u gewoon in een pot en afdekken met alu folie.

Ik hoop dat ik ze dan savonds gewoon rustig weer kan warmen in de oven zonder ze uit te drogen...

Wat ik doe is eerst op de bbq om te roken (niet teveel rookhout, zijn dunne stukjes vlees) voor x tijd tot ze de gewenste textuur hebben. Daarna frigo in en savonds in een pan met wat boter en bbq saus wat opbakken.
 
Gisteren dus PP en ribfingers gemaakt.

Eerst samen gerookt en fingers na ongeveer 1,5u eraf. Gewoon in een pot in de oven met alu folie en savonds traagjes terug laten warmen, ging goed.

Maar die procureur was iets anders... Meater gaf constant rond 120°/130 aan dus perfect.

Na 2u45 zat die al aan 70° intern, en de wind is toen even in het spel geweest waardoor temp plots 145 zat. Hierdoor eigenlijk amper een stall gehad...

Beginnen met glazen dan en alles dicht, maar na nog een uurtje heb ik uit miserie ingepakt om het hopelijk nog te rekken maar in nog geen 5u was dit dus gaar (kerntemp 95°)

Heeft nog een paar uur ingepakt in de oven gestaan en kon perfect pullen, maar ging pakken sneller dan vorige keren
 
Terug
Bovenaan