De grote BBQ thread

Normaal gezien zou je echt niet veel rooksmaak mogen hebben door enkel houtskool te gebruiken.
Eerste houtskool was van Big Green Egg (haagbeuk) . Na de zeer scherpe smaak, tweede houtskool aangekocht via houtskool.nl en na wat lezen voor de Black Wattle gegaan. Wat beter maar eigenlijk nog altijd een veel te scherpe smaak die ik moeilijk kan thuisbrengen. Ondertussen sta ik dus met een kleine 30kg houtskool in mijn garage en vooraleer ik nog eens een "ander soortje" probeer toch hier even polsen.

Zoals @Limpi zegt zou je normaal geen rooksmaak mogen ervaren door enkel houtskool te gebruiken, daarvoor gebruik je gewoon normaal hout dat je tussen de kolen legt.

Hoe ga je juist te werkt want dit is toch vrij abnormaal?

Moet ik eens proberen zo, goede tip!

Ik kan deze techniek ook aanbevelen!
 
Merci voor jullie input mannen! Hij heeft zelf nog wat zitten zoeken op basis van de argumenten die hier naar boven kwamen en gaat nu toch voor een large met tafel voor de junior Joe. Als er echt veel volk komt kan hij de weber nog aansteken.

En ik weet de komende jaren weer wat te kopen met een verjaardag/kerst, mag mij aan een lijstje accessoires verwachten 🤪… heb voorgesteld om de eerste verjaardag van de zomer te kijken voor dien junior :).
 
Zoals @Limpi zegt zou je normaal geen rooksmaak mogen ervaren door enkel houtskool te gebruiken, daarvoor gebruik je gewoon normaal hout dat je tussen de kolen legt.

Hoe ga je juist te werkt want dit is toch vrij abnormaal?

Eerste keer was een poging om de temperatuur laag te houden. Bij nader inzicht waarschijnlijk daar de bbq te veel gesmoord (ventiel bovenaan ) om temperatuur laag te houden. Daardoor inderdaad rookontwikkeling gehad in de bbq zelf waarna het vlees waarschijnlijk die rook zal opgenomen hebben. Kamado er uiteraard gekomen met oog op "low 'n slow".

Tweede sessie daar echt wel op proberen letten door ventiel meer open te zetten en langer te wachten eer te starten met bakken. Smaak was iets minder uitgesproken maar toch nog te scherp aanwezig naar mijn goesting.

Wordt wel een uitdaging om die temperatuur laag te houden. Zelf met een beperkt aantal kolen en 1 wokkeltje schiet dat toch vrij snel de hoogte in qua temperatuur.

Zal verder moeten proberen vrees ik.
 
Eerste keer was een poging om de temperatuur laag te houden. Bij nader inzicht waarschijnlijk daar de bbq te veel gesmoord (ventiel bovenaan ) om temperatuur laag te houden. Daardoor inderdaad rookontwikkeling gehad in de bbq zelf waarna het vlees waarschijnlijk die rook zal opgenomen hebben. Kamado er uiteraard gekomen met oog op "low 'n slow".

Tweede sessie daar echt wel op proberen letten door ventiel meer open te zetten en langer te wachten eer te starten met bakken. Smaak was iets minder uitgesproken maar toch nog te scherp aanwezig naar mijn goesting.

Wordt wel een uitdaging om die temperatuur laag te houden. Zelf met een beperkt aantal kolen en 1 wokkeltje schiet dat toch vrij snel de hoogte in qua temperatuur.

Zal verder moeten proberen vrees ik.
Een bastard kan in het begin wel nog wat last hebben van valse lucht te trekken via die topvent. Na veelvuldig gebruik verdwijnt de speling en sluit dit beter af. Ik zou gewoon blijven proberen en van in het begin de schuif onderaan wat meer dicht zetten opdat hij niet zo snel de hoogte in schiet kwa temperatuur. En ook niet teveel open doen of open laten tijdens het barbecueen .
 
Eerste keer was een poging om de temperatuur laag te houden. Bij nader inzicht waarschijnlijk daar de bbq te veel gesmoord (ventiel bovenaan ) om temperatuur laag te houden. Daardoor inderdaad rookontwikkeling gehad in de bbq zelf waarna het vlees waarschijnlijk die rook zal opgenomen hebben. Kamado er uiteraard gekomen met oog op "low 'n slow".

Tweede sessie daar echt wel op proberen letten door ventiel meer open te zetten en langer te wachten eer te starten met bakken. Smaak was iets minder uitgesproken maar toch nog te scherp aanwezig naar mijn goesting.

Wordt wel een uitdaging om die temperatuur laag te houden. Zelf met een beperkt aantal kolen en 1 wokkeltje schiet dat toch vrij snel de hoogte in qua temperatuur.

Zal verder moeten proberen vrees ik.

Als je kolen goed aan zijn mogen die ook niet roken, zelfs als je ventielen bijna toe staan.

Hoe ik mijn kamado aansteek:

Kolenmand altijd volledig vol. Wokkel(s) er boven op, gelijk met de kolen en aansteken. Luchtschuiven beneden en boven volledig open. Deksel open laten staan totdat de wokkel uit is en de kolen wat aan zijn (+/- 15 min). Deksel sluiten en weer 15 min wachten.

Kijken hoe warm de kamdo is en aan het deksel voelen (moet wat warm aanvoelen). Er zou nu geen rook meer mogen zijn.

Als de meter +/- 170 aangeeft zet ik mijn multilevel systeem erin. Temperatuur zakt dan meteen naar 100. Onderste luchtschuif zet ik op 1 vinger open, bovenste half open. Dan blijf ik er wat bij zitten en sluit geleidelijk aan de schuiven tot ik op 130 zit (duurt ook gemakkelijk 20-30 min). Hoe ver ze toe moeten hangt af van temperatuur, wind, vochtigheid, kolen, .... moet je wat mee oefenen.

Succes!

Edit: ik vond onderstaande tekst op bbqexperiencecenter.be dus misschien toch eens kijken naar andere kolen? (ik gebruik tegenwoordig Marabu van Smokin Flavours).

"Acacia houtskool komt voornamelijk uit Afrika, van de uitheemse Australische Black Wattle boom. Deze houtskool kenmerkt zich door de hoge temperatuur die deze snel kan bereiken, het geeft wat meer smaak af dan de quebracho en bij een lage zuurstofgraad kan deze wat meer rook afgeven. Hierdoor gebruik ik Black Wattle liever voor hot & fast bereidingen. De blokken hout zijn van groot formaat 10-20 cm en geven weinig as af."
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik eigenlijk bijna geen "exotische" houtskoolsoorten meer. Hoogst uitzonderlijk nog eens wat white quebracho maar hoofdzakelijk gewoon eik. Gezien hier in de buurt een leverancier zit waar ik ze gewoon van de pallet kan halen heb ik eigenlijk weinig klagen. Merk is grill o bois.
 
Mooi stuk varkensspiering ligt op de BBQ. Ergens in de loop van de late namiddag of vroege avond zal die klaar zijn. Morgen dan een stevige brok short ribs klaarmaken en dan halsreikend uitkijken naar morgenavond.
 
Ik gebruik eigenlijk bijna geen "exotische" houtskoolsoorten meer. Hoogst uitzonderlijk nog eens wat white quebracho maar hoofdzakelijk gewoon eik. Gezien hier in de buurt een leverancier zit waar ik ze gewoon van de pallet kan halen heb ik eigenlijk weinig klagen. Merk is grill o bois.
Welke leverancier?
 
Vroeger kocht ik er online maar tegenwoordig koop ik liever lokaal dus zoek nog goede plekken.
Ik heb er overlaatst gekocht in de Horta in Kuurne van de Big green egg, mooi grote stukken van beuk/berk.
Horta kuurne is inderdaad ook wel goed. Ook de pelletwinkel in Roeselare kan ik wel aanbevelen. Werkt veel samen met green forest in nederland en elkedagbbq.
 
  • Leuk
Waarderingen: jvc
Ik lees al jarenlang de koepelthermometer van mijn Weber af maar dat is eigenlijk niet de beste methode. Voor low & slow leg ik altijd een snake en ik vertrouw op de snake, maar niet meer op de temperatuurmeter. 100°C koepel is niet hetzelfde als de temperatuur op het grillrooster.
 
Ik lees al jarenlang de koepelthermometer van mijn Weber af maar dat is eigenlijk niet de beste methode. Voor low & slow leg ik altijd een snake en ik vertrouw op de snake, maar niet meer op de temperatuurmeter. 100°C koepel is niet hetzelfde als de temperatuur op het grillrooster.
Ongeveer 20°C hoger in de koepel dan aan de rooster zeker bij low & slow? Eens je dat weet kan je er toch rekening mee houden? Als ik echt twijfel leg ik m'n sonde ter hoogte van de rooster om zeker te zijn.
 
Ongeveer 20°C hoger in de koepel dan aan de rooster zeker bij low & slow? Eens je dat weet kan je er toch rekening mee houden? Als ik echt twijfel leg ik m'n sonde ter hoogte van de rooster om zeker te zijn.
Ja, hij zit nu aan 100°C aan de koepel dus ik vermoed dat het wel oké zit aan de rooster. Na 3,5 uur is de kerntemperatuur richting 55°C aan het gaan. Het proces voor het wrappen aan 65-70°C kerntemperatuur is toch vooral bedoeld voor de ontwikkeling van de bark en de opname van de rooksmaak? Maakt het eigenlijk veel uit of je de PP wrapt of in een dutch oven of Le Creusetpot zet om verder te garen? Ik zet die soms in de oven tot die helemaal gaar is zodat ik minder briketten moet verbruiken.
 
Terug
Bovenaan