De grote BBQ thread

Gisteren dus PP en ribfingers gemaakt.

Eerst samen gerookt en fingers na ongeveer 1,5u eraf. Gewoon in een pot in de oven met alu folie en savonds traagjes terug laten warmen, ging goed.

Maar die procureur was iets anders... Meater gaf constant rond 120°/130 aan dus perfect.

Na 2u45 zat die al aan 70° intern, en de wind is toen even in het spel geweest waardoor temp plots 145 zat. Hierdoor eigenlijk amper een stall gehad...

Beginnen met glazen dan en alles dicht, maar na nog een uurtje heb ik uit miserie ingepakt om het hopelijk nog te rekken maar in nog geen 5u was dit dus gaar (kerntemp 95°)

Heeft nog een paar uur ingepakt in de oven gestaan en kon perfect pullen, maar ging pakken sneller dan vorige keren
Inpakken versnelt het gaarproces net he, of begrijp ik uw post nu verkeerd?
 
Hier heeft de pulled pork ook al uren ingepakt gestaan. Liever dat dan een paar hongerige gasten die op hun eten zitten te wachten. Een tijdje rusten is bovendien net goed imho. Ik heb de indruk dat je daardoor sappiger vlees kriigt.
 
Eerst samen gerookt en fingers na ongeveer 1,5u eraf. Gewoon in een pot in de oven met alu folie en savonds traagjes terug laten warmen, ging goed.

Hoe heb je ze terug opgewarmd? Ik heb dat ook ooit eens gedaan in de oven en de ribfingers waren volledig uitgedroogd.
 
Hoe heb je ze terug opgewarmd? Ik heb dat ook ooit eens gedaan in de oven en de ribfingers waren volledig uitgedroogd.
Ze waren wat droger dan normaal van de bbq inderdaad, maar kon er nog mee door. Had de oven maar op 50 ofzo gezet.

En na bbq direct alu folie erop gedaan om wat vocht proberen behouden
 
Vandaag short ribs op het menu 😁 2 stuks, eentje heb ik gerubd met peper/zout/knoflook/chili, de andere met de Killer Hogs 'the BBQ rub'.
Voor mij tot nog toe één van mijn favoriete niet-zelfgemaakte rubs. Werkt perfect voor varken (ribs, pulled pork) maar kan ik toch ook goed smaken op rund.

Edit: en we zijn vertrokken!
 

Bijlagen

  • IMG_4989.jpeg
    IMG_4989.jpeg
    2,3 MB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Beefribs liggen er momenteel op. Benieuwd naar, nog nooit gegeten.
Blues Hog Original rub gebruikt bij gebrek aan andere passende beef rubs/kruiden in huis.

Rack van 1,5 kilo, zal wel voldoende zijn als avondeten voor 2
 
Amaai die hippies van tegenwoordig.

Al lijkt 2kg wel veel
Zalm koud roken is gezien de voorbereiding nu wel iets dat ik liever in grote hoeveelheid doe. Na het roken vacumeer je dat toch terug en dan is dat ideaal om in porties te verdelen en in te vriezen.
 
Wil dat ook nog eens doen, maar dan mss kleiner beginnen als test. Nog 2 stukjes van ongeveer halve kilo zitten, wel met vel aan dus gn idee of dat ook lukt.

Tips (of link) voor recept?
 
Staat hier ook al een paar maanden op de wishlist om nog eens zalm koud te roken maar ik geraak maar niet bij de visboer. Toch dringend eens in de agenda zetten.
Dan haal ik mij meteen zo’n hele zalmzijde 🤤
 
Ik zou niet te veel patatjes schillen nee :unsure:
Viel eigenlijk tegen. 2 blokjes rookhout was te veel.

Het vlees zelf had niet zoveel smaak behalve rook. En ook veel vette stukken. Beetje teleurgesteld...

Nog geen geluk gehad met ribben, iberico spareribs paar maand geleden was ook mislukt.

Enkel ribfingers lukken voorlopig 🤤
 
Staat hier ook al een paar maanden op de wishlist om nog eens zalm koud te roken maar ik geraak maar niet bij de visboer. Toch dringend eens in de agenda zetten.
Dan haal ik mij meteen zo’n hele zalmzijde 🤤
Niet te lang meer wachten want de temperaturen lijken binnenkort te hoog om nog te kunnen roken.
 
Terug
Bovenaan