De Gitaarthread

Ik heb van mijn custom bassen ook eens de snaren na een aantal jaren vervangen. Een hangt hier aan de muur en de andere zit in een koffer maar had nog nieuwe snaren liggen ent dacht: ale, tis goed, kzal nieuwe snaren leggen. Het verschil in klank was uiteraard gigantisch. Probleem is dat er meer komt bij kijken dan enkel snaren vervangen wilt ge uw (bas)gitaar echt op de top van zijn klank hebben, zoals hier boven mij vermeldt. Helaas heb ik daar nooit echt verstand van gehad om da allemaal af te stellen.
 
Ik heb van mijn custom bassen ook eens de snaren na een aantal jaren vervangen. Een hangt hier aan de muur en de andere zit in een koffer maar had nog nieuwe snaren liggen ent dacht: ale, tis goed, kzal nieuwe snaren leggen. Het verschil in klank was uiteraard gigantisch. Probleem is dat er meer komt bij kijken dan enkel snaren vervangen wilt ge uw (bas)gitaar echt op de top van zijn klank hebben, zoals hier boven mij vermeldt. Helaas heb ik daar nooit echt verstand van gehad om da allemaal af te stellen.
Nie enkel beter klinken , de bespeel baarheid gaat er aardig op vooruit .
 
Ik heb ook eens zelf snaren proberen leggen op mijn cheapo j&d strat lookalike.
Ontstemde precies zeer snel dus de brug volledig vast gezet, als beginner gebruik ik die tremolo toch niet...

Fretboard volledig onder handen genomen en terwijl ook die mottige beschermfolie van de pickguard gedaan. Zat er blijkbaar wel al een tijdje op want er bleef een zo goed als een volledige laag plakresten achter:cry:

Pickguard volledig eraf gedaan om grondig te kunnen reinigen (voordeel van corona, reiningingsalcohol bij de hand).

Hierdoor moest ik de pickups (wilkinson) volledig losvijzen, maar ik vind niet meteen terug hoe ik ze nu perfect terug afstel... Speelt wel al pakken beter dan toen ik die tweedehands kocht (en met waarschijnlijk nog de factory strings op)
 
Ontstemde precies zeer snel dus de brug volledig vast gezet, als beginner gebruik ik die tremolo toch niet...
Nog een veer of twee erin prutsen ,meestal zitten er standaard er 3 in .
( idd voor een beginner is een gitaar met een vaste brug een betere keuze minder ontstem gevoelig )
 
Nog een veer of twee erin prutsen ,meestal zitten er standaard er 3 in .
( idd voor een beginner is een gitaar met een vaste brug een betere keuze minder ontstem gevoelig )
Zitten idd 3 veren in, maar das nu niet meteen iets dat ik bij de hand liggen heb. Maar tis al pakken beter nu, ervoor na een paar akkoorden waren de middenste 2 snaren al direct uit tuning
 
Nog een veer of twee erin prutsen ,meestal zitten er standaard er 3 in .
Alles hangt af van de spanning op die veren. Je kunt met 3 veren de trem volledig locken door die klauw waar ze aan vast hangen gewoon dieper in de body te schroeven.

Om een trem volledig te locken ben je trouwens nog altijd gewoon het beste af met een stukje hout achter het tremblock te klemmen.

Een Stratocaster-brug zwevend afstellen is een secuur werkje, maar stemvastheid hangt van erg veel dingen af, en dan voornamelijk de kwaliteit van de topkam, de sleuven in die topkam, de stemsleutels en hoe je je snaren errond wikkelt (2 volledige omwikkelingen voor omwonden snaren, 3 omwikkelingen voor niet omwonden snaren).
 
Gezien ik mijn gitaar niet goed kreeg en ik geen beweging kreeg in de truss rod(durfde er eigenlijk niet teveel kracht op zetten), had ik hem bij Keymusic in hasselt binnen gedaan om dat in orde te krijgen. Twee werkdagen later en een nieuw setje strings, en nu is het tenminste terug leuk om verder te leren zonder ambetante fret buzz.:clap:

Die buzz kwam omdat een familie lid zonder tools aan die truss rod had zitten klooien. Nu komt er niemand nog aan die gitaar :unsure:
 
Heb eens een poging gedaan master of puppets te spelen en ik moet zeggen het lukt beter als ik dacht. Ben 3 jaar geleden begonnen met gitaar te spelen na Metallica te zien dus voor mij is dit toch wel een mijlpaal
 
Zalig. Zo'n mijlpaal bereiken is altijd plezant. Het doet mij ook plezier dat ge er zo consequent mee doorgaat. Ik herinner mij nog toen ge hier (of op 9L liever) met uw eerste vragen afkwam. Velen beginnen maar weinigen volharden en het is altijd tof om iemand uit de laatste categorie te zien vorderen.

Zelf heb ik juist ook een persoonlijke mijlpaal bereikt. De solo van Arch Enemy - Burning Angel was voor mij zo eentje dat veel indruk gemaakt had. Ge kent dat. Zo'n moment waar de alleen op uw kamer zit met uw koptelefoon op en even naar een andere wereld getransporteerd wordt.

Ik heb er lang op geoefend maar eindelijk kan ik die consequent zelf spelen op het originele tempo. Hieronder een filmke dat ik 2 weken geleden samen met mijn leraar heb opgenomen:

 
Zalig. Zo'n mijlpaal bereiken is altijd plezant. Het doet mij ook plezier dat ge er zo consequent mee doorgaat. Ik herinner mij nog toen ge hier (of op 9L liever) met uw eerste vragen afkwam. Velen beginnen maar weinigen volharden en het is altijd tof om iemand uit de laatste categorie te zien vorderen.

Zelf heb ik juist ook een persoonlijke mijlpaal bereikt. De solo van Arch Enemy - Burning Angel was voor mij zo eentje dat veel indruk gemaakt had. Ge kent dat. Zo'n moment waar de alleen op uw kamer zit met uw koptelefoon op en even naar een andere wereld getransporteerd wordt.

Ik heb er lang op geoefend maar eindelijk kan ik die consequent zelf spelen op het originele tempo. Hieronder een filmke dat ik 2 weken geleden samen met mijn leraar heb opgenomen:

Da is wel clean gespeeld! Netjes hoor.
 
Keurig inderdaad. Heb het altijd erg jammer gevonden dat ik niet kan soleren. Niet eens het kunnen naspelen, laat staan echt improviseren. Ik ben meer een groovemeister (uiteraard, ik ben in de eerste plaats toch bassist), die het moet hebben van zijn messcherpe timing en syncopatie. Zo iemand die echt een "verhaal" kan vertellen met zijn gitaar, dat is toch iets waar de kaak zwaartekrachtgewijs toch weer van richting de grond zakt, iedere keer weer. Ik ben waarschijnlijk niet te flamboyant genoeg voor dat.

:bow:
 
Zalig. Zo'n mijlpaal bereiken is altijd plezant. Het doet mij ook plezier dat ge er zo consequent mee doorgaat. Ik herinner mij nog toen ge hier (of op 9L liever) met uw eerste vragen afkwam. Velen beginnen maar weinigen volharden en het is altijd tof om iemand uit de laatste categorie te zien vorderen.

Zelf heb ik juist ook een persoonlijke mijlpaal bereikt. De solo van Arch Enemy - Burning Angel was voor mij zo eentje dat veel indruk gemaakt had. Ge kent dat. Zo'n moment waar de alleen op uw kamer zit met uw koptelefoon op en even naar een andere wereld getransporteerd wordt.

Ik heb er lang op geoefend maar eindelijk kan ik die consequent zelf spelen op het originele tempo. Hieronder een filmke dat ik 2 weken geleden samen met mijn leraar heb opgenomen:

Nice. Uw leraar trekt hard op Sunny van de Vrije Ateliers in Sint-Niklaas :)
 
Heb het altijd erg jammer gevonden dat ik niet kan soleren. Niet eens het kunnen naspelen, laat staan echt improviseren. Ik ben meer een groovemeister (uiteraard, ik ben in de eerste plaats toch bassist), die het moet hebben van zijn messcherpe timing en syncopatie. Zo iemand die echt een "verhaal" kan vertellen met zijn gitaar, dat is toch iets waar de kaak zwaartekrachtgewijs toch weer van richting de grond zakt, iedere keer weer. Ik ben waarschijnlijk niet te flamboyant genoeg voor dat.
Dat is voor mij ook nog mijn zwak punt hoor. Die solo in dat filmke heb ik echt jarenlang geoefend dus dat is eindelijk aan het lukken maar zelf een solo schrijven heb ik nog steeds zeer veel moeite mee. In onze setlist zitten op de moment wel een paar van mijn originele solo's maar die zijn belange niet zo goed als dat. Voor een nieuw lieke waar we aan bezig zijn moet ik ook een solo schrijven maar ik ben daarin eigenlijk vooral de zanger zijn zanglijnen aan het stelen.

Ik denk dat ik vooral eerst nog een hoop solo's moet naspelen en analyseren om wat "woordenschat" op te bouwen. Vandaag begin ik aan die van Aces High van Iron Maiden.

Over het algemeen ben ik eigenlijk ook meer uw type van speler. Riffs vloeien uit mij zonder moeite maar een solo is altijd een heel karwij. Uiteindelijk is dat op zich nog niet zo erg want grooves en riffs zijn genoeg om liedjes te schrijven zonder solo's maar andersom niet.

Nice. Uw leraar trekt hard op Sunny van de Vrije Ateliers in Sint-Niklaas :)
Trekt diejen ook zo'n grappige gezichten als em op het podium staat?

 
kan er hier iemand de vergelijking maken tussen stock pickups en de "premium" dimarzio's, emg's en consoorten?

stel ik heb een midrange metal gitaar, gaat die dan zoveel beter klinken met een set emg's er in?
 
Kort antwoord: ja.
Lang antwoord: bij een solidbody elektrische gitaar zijn de elementen toch de factor die het geluid het meest kleuren en karakter geven. Een echt goed element zal ervoor zorgen dat alle frequenties mooi opgepikt worden en doorgestuurd naar de versterker, wat voor een erg rijke, volle & mooie klank zorgt. Bij humbucker elementen valt dit extra hard op, de goedkope exemplaren registreren de hogere frequenties (harmonischen) niet zo goed, en dan krijg je een nogal wollige, ongedefinieerde "brij" van geluid.

Nu, EMG's (en andere actieve pickups, bvb Lace Sensors) zijn een beetje een apart verhaal, want daar is het net de bedoeling dat je zo weinig mogelijk kleuring van je signaal hebt, en alles ontzettend steriel & droog opgepikt wordt, omdat dit bij metal (en andere high-gain genres) zorgt voor die erg scherpe, strakke en punchy sound. En ja, een deftige set "echte" EMG's is merkelijk beter daarin dan een goedkope "licensed"-versie. EMG's hebben het nadeel dat ze zo droog & steriel zijn, en dus eigenlijk erg plat & levenloos klinken in cleane settings. Als je quasi altijd in high-gain settings speelt, is dat natuurlijk van geen belang, maar als je toch regelmatig clean speelt, zijn er andere opties die beter klinken.

Bij een midrange gitaar is de elektronica vaak hetgene waar op bespaard wordt, net omdat de fabrikanten ook weten dat dat een post is waar de gebruiker ongeveer 37 miljoen verschillende opties heeft om er aftermarket onderdelen in te zetten, om de klank naar zijn wens te vormen.
 
Terug
Bovenaan