De Gitaarthread

GAS (Gear Acquisition Syndrome). Iets waar veel gitaristen geregeld last van hebben

Ik heb daar voorlopig nog geen last van, maar dat zal wel zijn omdat ik nog niet goed genoeg ben om de aanschaf van meer gear te verantwoorden:thinking:.

Ik ben sinds september begonnen en ik merk op dat ik eindelijk een beetje snelheid ontwikkeld heb:cool:.

Gear:
  • IBANEZ GIO Black Flat (GRG121DX-BKF)
  • Kleine fender oefenversterker
    gitaarding.jpg
 
Nog ene van gitaarnet hier.

Ah, ik zie hier dat je al 'n long scale EB-3 hebt. Ik ga hier een paar gitaren te koop zetten, en die EB3 is daar eentje van.
Als je die moderne nog wat wilt pimpen, kom je ook wel ver trouwens. Ik heb er flatwounds op staan, en dat maakte voor mij wel een heel verschil. Ik wil niks anders meer voor die bas. Paar elementen op de kop tikken en gaan. Maar daar vertel ik je volgens mij niks nieuws mee, want het zou kunnen dat jij me zelfs die tips nog hebt gegeven :D
Hij MOET echt shortscale zijn, da's juist het hele punt. Anders had ik inderdaad gewoon een van de vele longscale Epiphones op 2dehands op de kop getikt.

Maar: die twee bassen (EB0 & EB3) zijn van de website verdwenen, dus ik denk dat er een revamp aan zit te komen deze week, het is immers winter-NAMM (maar dan digitaal, geen echte beurs), en Epiphone is afgelopen jaar al uitgekomen met een '60 Thunderbird zoals het hoort (neck-through 9-ply laminate, chrome humbuckers, tweedelige brug,...), zou me niet verbazen als ze daar de '60 EB-3 gaan naast zetten.

En als dat zo is:
tenor.gif
 
Begin wel op dreef te komen precies. Ben nu mijn schalen op metronoom aant leren spelen en zit toch al aan 150 bpm met 1/8th picking. En kan verder mezelf al wat simpele dingen leren op gehoor zonder iets van tabs te gebruike
 
Ik heb daar voorlopig nog geen last van, maar dat zal wel zijn omdat ik nog niet goed genoeg ben om de aanschaf van meer gear te verantwoorden:thinking:.
GAS is dan ook niet zo zeer het aankopen van de gear maar eerder het verlangen ernaar. De gear dan ook kopen zie ik eerder als toegeven aan GAS. 😁

Schone gitaar trouwens. Ondanks dat ik een enorme metalfan ben, zijn die typische shredgitaren meestal niet mijn ding. Ik heb nogal grote handen en die flinterdunne nekken maken het mij juist moeilijker om te spelen. Ik ben op zich wel heel content met mijn Schecter. Dat is ook zo'n shredgitaar met EMGs, 24 frets en goeie toegang aan de hogere frets maar wel nog een iets dikkere nek.

Ik totaal niet meer! (en ik heb nog steeds geen SG)
Ik eigenlijk ook niet echt meer. Ik heb nu alle gear die ik wil en ben er content mee. Het enige waar ik soms wel een beetje naar staar is zo'n Dorian Rondo van mijn luthier Sophie.

original.jpg


Maar zelfs dat heb ik eigenlijk niet nodig. Ik heb het allereerste prototype van Dorian al. :)

Maar ik speel de laatste tijd ook wel ENORM weinig gitaar.
Foei! :mad:

Begin wel op dreef te komen precies. Ben nu mijn schalen op metronoom aant leren spelen en zit toch al aan 150 bpm met 1/8th picking. En kan verder mezelf al wat simpele dingen leren op gehoor zonder iets van tabs te gebruike
Knap. Op gehoor leren is eigenlijk iets dat ik al veel te lang verwaarloos. >.> Ik ben nu wel wat blues solo's op gehoor aan het leren maar ik denk niet dat ik het zou doen als mijn leraar er niet achter zat. Achteraf ben ik altijd wel content dat ik het gedaan heb want da's een zeer goede vaardigheid om te hebben.

Gitaarnet.nl heb ik nooit opgezeten maar vroeger wel offstage.be. Dat bestaat ook al een heel tijdje niet meer. :)
 
Ik heb nogal grote handen en die flinterdunne nekken maken het mij juist moeilijker om te spelen

Dat kan ik zeker begrijpen! Ikzelf heb geen al te grote handen en kan overal makkelijk aan, dus voormij zit die perfect:).

Welke apps/websites gebruiken jullie om o.a rifjes te leren? Ikzelf maak gebruik van de songsterr app.. Kan de songs van 10% tot 120% versnelle of vertragen.. verdomme handig om een simpel rifje te leren🤘
 
Een Jackson Dinky is dan ook niet perse een slechte gitaar. Daar hebt ge heel wat soorten en prijsklassen in. Een goedkope gitaar is ook niet automatisch een slechte gitaar. :) Hebt ge trouwens geen fotokes van uw Dinky?

En ja, wat ge daar voelt is GAS (Gear Acquisition Syndrome). Iets waar veel gitaristen geregeld last van hebben. XD
Geen eigen foto, moet nog eens uitzoeken welke hosting je hier best gebruikt voor custom fotos.

Maar tis deze, in gloss black
Jackson-JS11-Dinky-AM-Gloss-Black_1280.jpg

jackson-js11-dinky-am-gloss-black_2_GIT0051234-000.jpg
 
Zit nu mijn schalen te spelen aan 100 bpm in 16th notes. Ik stel mijn metronoom zo in dat het ook 4 kliks per beat geef en doe dat ook waarna ik nog eens oefen met maar 1 klik per beat. Is dat 2de nodig of kan ik dat overslaan ?
 
Ik ga zeggen van wel. Om de eenvoudige reden dat dat eigenlijk de manier is om zelf tempo te leren houden. Als je te veel met een strakke metronoom speelt die op iedere tel een signaal geeft, ga je wel strak kunnen spelen, maar daarmee leer je geen tempo houden. Door die audio-cue maar om de zoveel tellen te hebben en je voor de rest zelf moet inschatten of je je tempo aanhoudt ga je echt leren van strakker te spelen op je eigen. En niet als een robot.

Voor een bassist is het absoluut cruciaal, voor een gitarist is het "zeer handig meegenomen". Ik heb zelf ook gemerkt in de tijd dat ik nog wel eens iets opnam in de studio voor iemand dat als het met een clicktrack was, ik zelf vroeg om die maar in te stellen met alleen een signaal op de 1 (en soms op de 3). Juist als referentie en leidraad. Doordat je zonder referentie nooit 100% op de tel gaat spelen krijg je toch een meer menselijk geluid & feel, in. plaats. van. alles. dat. als. een. mechanische. strakeheid. als. door. een. computerprogramma. gesimuleerd. wordt.
 
Zit nu mijn schalen te spelen aan 100 bpm in 16th notes. Ik stel mijn metronoom zo in dat het ook 4 kliks per beat geef en doe dat ook waarna ik nog eens oefen met maar 1 klik per beat. Is dat 2de nodig of kan ik dat overslaan ?
Ik zou zelfs zeggen dat dat 2e belangrijker is, om al de redenen die Mr.Fingers al aangeeft.

Daarbij komt dat je bij hogere snelheden op gevoel gaat moeten spelen, een metronoom op 16e noten wordt dan zeer onpraktisch/onaangenaam.
 
Dit weekend al mijn gitaren eens gekuist, besnaard, afgesteld en de goesting om te spelen is weer helemaal terug.
Ik moet weer wat 'op tempo' komen, maar vandaag Best I Ever Had van The Swellers eens gauw op het gehoor geleerd. Superfijne track om te spelen en er weer in te komen.

Ik heb al mijn gitaren eens in Estd en Drop D gezet en heb gewoon met de nieuwe Headrush firmware (allez, toch al van half 2020) een hele degelijke droptune in de modulatiesectie. Gewoon even pedaaltje aandrukken en ik zit in Drop C.
 
Hier eigenlijk vrijwel volledig gestopt met spelen. De goesting is er niet meer, of het geduld om nieuwe nummers te leren, etc. Het is dat ik er toch geen geld meer voor kan krijgen, anders zou ik volgens mij een deel van m'n materiaal al lang verkocht hebben.
 
Hier eigenlijk vrijwel volledig gestopt met spelen. De goesting is er niet meer, of het geduld om nieuwe nummers te leren, etc. Het is dat ik er toch geen geld meer voor kan krijgen, anders zou ik volgens mij een deel van m'n materiaal al lang verkocht hebben.
Kom, we starten een youtube band!
Zou Kay-Gell een beetje willen influencen om ons visibility te geven?
 
Al dat lekker spul hier en ik zit hier met een Jackson Dinky :D Ben ook wel maar een nooby die sinds de zomer wat aan het pummelen is ermee.

Maar ik mag niet op websites of marketplace kijken, kzou er waarschinlijk al 10 kopen voor de looks alleen (en dan ga ik hier spel hebben thuis :cautious:)
Damn GAS, heb een (in mijn ogen) dealtje kunnen doen via tweedehands.
Een J&D stratocaster kloon voor maar 55€ (nieuw vind ik ze rond 130), amper gebruikt want plastic folie zit nog overal op ter bescherming.

Blijft een goedkoop gitaartje maar ziet er zo goed uit vind ik (kan de image niet embedden, https://images.musicstore.de/images/1600/j-und-d-e-gitarre-st-vintage-blue_1_GIT0017093-000.jpg)
 
Zijn geen verkeerde gitaren voor het geld, een van de betere instap-modellen die er bestaan, en je kunt die echt wel goed bespeelbaar krijgen als je een beetje kaas gegeten hebt van afstellen & afregelen.

Perfecte instrumenten om te zien of "het iets voor je is", of dat een bepaald model voor je werkt of niet... Zo weet ik dat een Les Paul en een Statocaster absoluut niets voor mij zijn.
 
Zijn geen verkeerde gitaren voor het geld, een van de betere instap-modellen die er bestaan, en je kunt die echt wel goed bespeelbaar krijgen als je een beetje kaas gegeten hebt van afstellen & afregelen.

Perfecte instrumenten om te zien of "het iets voor je is", of dat een bepaald model voor je werkt of niet... Zo weet ik dat een Les Paul en een Statocaster absoluut niets voor mij zijn.
Ik heb voor 25€ een tweedehands akoestische fazley gekocht, en ben blij dat ik er niet veel aan gespendeerd heb want merk dat ik veel liever speel op elektrisch

Als ik die J&D niet leuk vind is het tenminste nog mooi om naar te kijken, dan hang ik die wel aan mijn muur :D
 
Terug
Bovenaan