De Gitaarthread

Kort antwoord: ja.
Lang antwoord: bij een solidbody elektrische gitaar zijn de elementen toch de factor die het geluid het meest kleuren en karakter geven. Een echt goed element zal ervoor zorgen dat alle frequenties mooi opgepikt worden en doorgestuurd naar de versterker, wat voor een erg rijke, volle & mooie klank zorgt. Bij humbucker elementen valt dit extra hard op, de goedkope exemplaren registreren de hogere frequenties (harmonischen) niet zo goed, en dan krijg je een nogal wollige, ongedefinieerde "brij" van geluid.

Nu, EMG's (en andere actieve pickups, bvb Lace Sensors) zijn een beetje een apart verhaal, want daar is het net de bedoeling dat je zo weinig mogelijk kleuring van je signaal hebt, en alles ontzettend steriel & droog opgepikt wordt, omdat dit bij metal (en andere high-gain genres) zorgt voor die erg scherpe, strakke en punchy sound. En ja, een deftige set "echte" EMG's is merkelijk beter daarin dan een goedkope "licensed"-versie. EMG's hebben het nadeel dat ze zo droog & steriel zijn, en dus eigenlijk erg plat & levenloos klinken in cleane settings. Als je quasi altijd in high-gain settings speelt, is dat natuurlijk van geen belang, maar als je toch regelmatig clean speelt, zijn er andere opties die beter klinken.

Bij een midrange gitaar is de elektronica vaak hetgene waar op bespaard wordt, net omdat de fabrikanten ook weten dat dat een post is waar de gebruiker ongeveer 37 miljoen verschillende opties heeft om er aftermarket onderdelen in te zetten, om de klank naar zijn wens te vormen.
Om hieraan toe te voegen: onder elektronica valt niet alleen je setje pickups, maar ook de potmeters zijn daar van belang.
Ooit SD's laten steken en dat klonk heel vet, maar daarna ook de potmeters en wiring laten upgraden en toen klonk het echt zalig.
 
Groeten aan iedereen hier!
Ik weet niet of iemand zich mij herinnert, maar ik ben ongeveer 10 jaar geleden begonnen als hobby gitarist, en poste hier af en toe. Hoe dan ook herken ik alvast enkele namen van de oude garde, recipe4hate, Thin Liz, Sir Warcry... Leuk om te zien dat dit forum nog steeds actief is.

Na een 4, misschien 5-tal jaar spelen is de passie om veel te spelen een beetje gaan liggen bij mij. Vooral de voorbije jaren heb ik zelden gespeeld. Maar de laatste weken haal ik weer vaker en vaker de gitaar boven. De goesting begint weer serieus aan te wakkeren :)

De voorbije jaren ben ik begonnen met enkele nieuwe talen te leren, en in die context heb ik ook wat liedjes in een andere taal leren zingen. Algemeen heb ik daardoor nu iets meer zelfvertrouwen gekregen om te zingen. Nu heb ik de ambitie om eindelijk wat nummers op gitaar te spelen en te zingen tegelijkertijd. Enfin, ik ben begonnen met een eenvoudig nummer: "Pigs on the wing (part 2)" van Pink Floyd.
 
Ooit SD's laten steken en dat klonk heel vet, maar daarna ook de potmeters en wiring laten upgraden en toen klonk het echt zalig.
Ja, goede potmeters, schakelaar & condensatoren doet inderdaad erg veel. Ik ken zelf echter te weinig van actieve pickups om daar een zinnig antwoord op te geven, maar ik geloof dat die met hun eigen PCB-circuit komen, en potmeters die daar bij horen. Dus als je die pickups koopt, je best ineens er de bijpassende preamp + potmeters bij koopt (of die zijn al meegeleverd).

Voor passief is er inderdaad geen substituut voor de combinatie van CTS potmeters en Orange Drop condensatoren. Nu, Fender Mexico levert zijn gitaren al standaard met CTS (maar met goedkope keramische condensatoren), en die zijn toch wel écht mid-range in prijsklasse.
 
Er wordt idd vaak gezegd dat EMGs clean te steriel zijn of niet goed klinken maar ik ben het daar eigenlijk niet mee akkoord. Ik bedoel.... dit zijn ook EMGs. Een EMG 60 in de nekpositie op precies te zijn.

 
EMG oké , Fishman zowel voor bas als gitaar vind ik persoonlijk beter .
 
Als newbie vind ik het al mega interessant om te leren hoe ik alles zo goed mogelijk afgesteld krijg. Truss rod, sadles, ...

En daarnaast komen nog eens alle mogelijke pickups enzo...

Ben meer een metal fan dus mijn dinky krijgt de voorkeur. Maar na een goeie poetsbeurt, restring en afstelling kan ik mijn cheap strat copy ook wel al meer appreciëren.

Valt natuurlijk allemaal in het niets vergeleken met al het moois dat ik hier aangehaald wordt...

Hoe langer ik bezig ben, hoe meer ik het me beklaag dat ik hier niet 10-15 jaar eerder mee begonnen ben 🤬
 
Groeten aan iedereen hier!
Ik weet niet of iemand zich mij herinnert, maar ik ben ongeveer 10 jaar geleden begonnen als hobby gitarist, en poste hier af en toe. Hoe dan ook herken ik alvast enkele namen van de oude garde, recipe4hate, Thin Liz, Sir Warcry... Leuk om te zien dat dit forum nog steeds actief is.
Dag koe :love:
 
Is dat niet een beetje het gedacht van "als verleden ik maar had geoefend dan moest ik dat nu niet doen"?

mood04.jpg


mood06.jpg


mood08.jpg


En idd, dag koe ^_^ 🐮
 
Hoe staat het met jullie GAS tegenwoordig? Is er toevallig iemand op zoek naar een high-end metal gitaar? :biglaugh:

Wat zou ik kunnen vragen voor een Mayones Regius 6 in quasi nieuwstaat? Is dat zelfs verkoopbaar tweedehands?
't is een red burst met SD Blackouts. Fantastische metal-gitaar eigenlijk, maar belachelijke overkill voor een prutser als mezelf.
Weinig op gespeeld en ik vrees dat dat niet meer zal gebeuren.

Ik wil wat plaats maken voor een eventueel nieuwe aankoop. Mijn oog viel op de Seagull S6 en varianten.
 
Mayones is best high end en zeker gewild voor de betere gitarist.
Ik zou die zeker niet te laag online zetten (2/3 vd aankoopprijs indien mint condition) en gewoon geduld hebben.
Als ik het geld had, dan nam ik hem direct van u over.
 
En durf internationaal gaan. Post zeker ook op Duitse & Franse fora (voor 2021 was Engeland ook nog een goeie markt, maar nu met de Brexit komen daar douaneheffingen bij, wat het écht niet meer interessant maakt om daar aan te bieden).

GAS... zo goed als uitgedoofd, behalve voor 1 ding dat er waarschijnlijk toch nooit zal komen...

63GibsonES345SB-1170x521.jpg
 
Thanks guys. Ik zal hier nog een link droppen als ik m'n ad(s) online zet. Goed idee om ook in het buitenland te adverteren.
 
Is wel grappig hoe elke "ik heb geen GAS meer"-post van iedereen ooit altijd eindigt met "behalve dit" XD

Awel, mijn "behalve dit" is een Dorian Rondo van Sophie Dockx.

bc34dbb022bd654350dfd8d6705a145b.jpg


Maar het ding is dat ik al 4 gitaren heb waaronder het allereerste prototype van Dorian. Ik heb ten eerste geen plaats voor nog een gitaar in mijn piepklein Tokio-appartementje en ten tweede ook niet veel zin om nog één te onderhouden en patches voor te maken op mijn amp modelers. Kruipt allemaal veel tijd in.
 
Kijken voor flight cases , trouwens stapelbaar .
Voor elke gitaar, amp, kabels ……… tot plectrums is er wel een gepaste flight case te vinden .
 
Is wel grappig hoe elke "ik heb geen GAS meer"-post van iedereen ooit altijd eindigt met "behalve dit" XD
Er is GAS, en er is "GAS dat realistisch is". In mijn geval voor de ES-345.
  • moet sunburst zijn, maar dan niet het tobacco-sunburst van tegenwoordig, maar met een meer rossige schijn
  • liever niet de ronde "mickey mouse" oren hebben van de cutaways, maar ook niet de meer scherpe hoorns van de latere modellen
  • met een absoluut grote voorkeur voor een stop-tailpiece of als het echt moet een Bigsby, geen trapeze tailpiece.
  • moet een topkambreedte hebben van 1" 11/16 (43mm), niet die tandenstokers van 1 9/16 (39mm)
  • moet een ES-345 zijn (dus split parallelgram positiemarkeringen, varitone toonregeling, gouden hardware). Doet geen fluit aan de bespeelbaarheid, maar het oog wil ook wat.
Dan heb je eigenlijk maar 1 echte optie, en da's Gibson... En dan drie bepaalde jaren: 1962, 1963 & 1964. En dan kijk je tegen prijzen aan van ~13.000€. Mooi om te hebben, maar ik ben bijlange geen goed genoege gitarist om zo'n aankoop te kunnen verantwoorden.

Een andere optie is de Greco SA-800 of the Burny RSA-100 Custom-made. Twee nauwkeurig genoege kopieën uit Japan. Maar probeer die maar eens te vinden, vooral die tweede.
 
Op veilingen veranderd er wel eens Gibson van eigenaar voor waanzinnige bedragen . ( Om dan veilig in een kluis te verdwijnen .)
 
Ja, het hangt er natuurlijk ook wel vanaf over welk model het gaat. Iemand die ik ken heeft een 1964 Gibson ES 335 die maar een paar serienummers verschilt met de befaamde rode ES-335 van Eric Clapton. Waarschijnlijk gemaakt op dezelfde dag, of de dag erna. Maar voor hem is dat gewoon "een keigoei gitaar", die hij ook gewoon gebruikt.

Die oude gitaren, het is daar toch vooral de zeldzaamheid (en cosmetische staat) die de doorslag geeft naar (absurde) prijzen. Zeker bij Fender is het dan de speciale kleurtjes, zeker in combinatie met het model en de optie van gouden hardware of een afwijkende toets. Gibson was toch wel conservatiever op dat gebied, maar zij maakten dan weer meer echte "one off custom orders", iets wat bij Fender toch moeilijker was.

Met mijn GAS voor de 345 heb ik eigenlijk nog geluk, want de 345 is van de 3 klassieke semi-hollow ES modellen (335, 345, 355) degene die het "minst" gegeerd is.
 
Kijken voor flight cases , trouwens stapelbaar .
Voor elke gitaar, amp, kabels ……… tot plectrums is er wel een gepaste flight case te vinden .
Is dat in reactie op mijn klein apparetmentje? Ik heb er zo al twee onder mijn bed liggen. Dan nog twee gitaren op een stand en een bas achter de zetel. :p Ik denk dat ik het zal moeten stellen met mijn ocharme vier gitaren. :laugh:
 
Terug
Bovenaan