De Gitaarthread

Die '59 SH-1B is niet een PAF-clone (dus geen pickup die gemaakt is met exact de materialen zoals ze in 1959 gemaakt zijn), maar een moderne pickup met moderne draad, moderne magneten, modern alles, maar dan op zo'n manier geassembleerd dat die van geluid het geluid van een element uit 1959 nabootst. Ieder gitaarelement heeft een bepaalde "gevoeligheidscurve" voor frequenties, en wat SD waarschijnlijk gedaan heeft is een hele hoop Gibson humbuckers uit 1959 hebben doorgemeten en hebben geanalyseerd met een frequentiegenerator om te zien hoe die curves lopen, uit die data een gemiddelde hebben genomen, en dan elementen gemaakt hebben die die curve zo goed mogelijk benaderen. Dat kan je doen door te spelen met magneten, materiaal van de spoel, materiaal en dikte van de draad, materiaal & dikte van de isolatie (het verschil tussen Formvar & Enamel bvb), het wikkelpatroon, het aantal wikkelingen, het metalen kapje over de pickup,...

En dan heb je nog de PAF-clones, waarbij een pickup effectief 1-op-1 nagemaakt wordt naar een origineel element (of een aantal originele elementen), met exact hetzelfde materiaal, dezelfde magneetsterkte,... Maar inderdaad, de PAF bestaat niet, er zit best wel wat variatie op, wat ook de reden is waarom twee identieke gitaren uit die periode best wel wezenlijk verschillend kunnen klinken. Net hetzelfde als bij Fender trouwens, waarbij de elementen ook met de hand gewikkeld werden "op't zicht en goed geluk".
 
Die '59 SH-1B is niet een PAF-clone (dus geen pickup die gemaakt is met exact de materialen zoals ze in 1959 gemaakt zijn), maar een moderne pickup met moderne draad, moderne magneten, modern alles, maar dan op zo'n manier geassembleerd dat die van geluid het geluid van een element uit 1959 nabootst. Ieder gitaarelement heeft een bepaalde "gevoeligheidscurve" voor frequenties, en wat SD waarschijnlijk gedaan heeft is een hele hoop Gibson humbuckers uit 1959 hebben doorgemeten en hebben geanalyseerd met een frequentiegenerator om te zien hoe die curves lopen, uit die data een gemiddelde hebben genomen, en dan elementen gemaakt hebben die die curve zo goed mogelijk benaderen. Dat kan je doen door te spelen met magneten, materiaal van de spoel, materiaal en dikte van de draad, materiaal & dikte van de isolatie (het verschil tussen Formvar & Enamel bvb), het wikkelpatroon, het aantal wikkelingen, het metalen kapje over de pickup,...

En dan heb je nog de PAF-clones, waarbij een pickup effectief 1-op-1 nagemaakt wordt naar een origineel element (of een aantal originele elementen), met exact hetzelfde materiaal, dezelfde magneetsterkte,... Maar inderdaad, de PAF bestaat niet, er zit best wel wat variatie op, wat ook de reden is waarom twee identieke gitaren uit die periode best wel wezenlijk verschillend kunnen klinken. Net hetzelfde als bij Fender trouwens, waarbij de elementen ook met de hand gewikkeld werden "op't zicht en goed geluk".
Weeral bedankt voor deze informatie, dit is het soort geschiedenis dat ik graag wil kennen in de context van mijn hobby :)
Dit geeft mij ook een beter begrip van de wereld van vintage instrumenten en wat ze al dan niet bieden.

Nu snap ik ook een beetje beter waarom bv. iemand als Joe Bonamassa zo'n grote collectie vintage instrumenten aanhoudt (buiten mojo ;)).

*edit* over vintage gitaren gesproken, het moet weer lukken dat Chris Buck er gisteren een video over gemaakt heeft:

Het maakt niet uit of je al dan niet akkoord gaat met zijn standpunten, zijn content is altijd de moeite waard vanwege zijn solo's.
Die kerel kan een stuk spelen, ik zou hem graag eens live bezig zien :biglaugh:
 
Laatst bewerkt:
Ik vind van mezelf dat ik na x jaren nog altijd minder dan middelmatig ben, maar dat is geen belemmering om een specifiek instrument aan te schaffen... goedkoop of iets duurder. Het belangrijkste is dat een instrument u motiveert om het op te pikken, ongeacht welk niveau je hebt.
Klopt. Meer nog. Een degelijk instrument is makkelijker te bespelen waar ge als beginner enorm veel baat bij hebt.

Ik heb een tijd geleden eens bij iemand thuis gezeten die geen G-akkoord kon spelen. Ik pakte zijn gitaarke van 60 euro ne keer vast en ik kon het ook niet. 🤪 Op mijn American standard stratocaster kon hij het ineens wel.

Als beginner bent ge geneigd om te denken dat het aan uzelf ligt en gefrustreerd te geraken of misschien zelfs op te geven terwijl het evengoed de schuld van de gitaar kan zijn. Bijvoorbeeld een vijsje in de muur draaien met een schroevendraaier die maar half aan elkaar hangt is ook veel moeilijker dan met degelijk gereedschap werken.
 
Zouden jullie mij trouwens levend roosteren als ik hier eens een eigen opname plaats?

Mijn groep is sinds vorige zomer niet echt actief meer omdat den drummer zijn motivatie verloren is maar ik heb sinds kort SynthV ontdekt. Da's een AI backed vocal synth waarmee ge zeer goed klinkende zang kunt programmeren. Sindsdien ben ik mij aan het amuseren met in m'n eentje wat muziek te maken.

Vorige vrijdag heb ik zo een coverke van Black Sabbath afgewerkt. ^_^ Gitaar en bas gespeeld en de rest geprogrammeerd.

 
Zouden jullie mij trouwens levend roosteren als ik hier eens een eigen opname plaats?

Mijn groep is sinds vorige zomer niet echt actief meer omdat den drummer zijn motivatie verloren is maar ik heb sinds kort SynthV ontdekt. Da's een AI backed vocal synth waarmee ge zeer goed klinkende zang kunt programmeren. Sindsdien ben ik mij aan het amuseren met in m'n eentje wat muziek te maken.

Vorige vrijdag heb ik zo een coverke van Black Sabbath afgewerkt. ^_^ Gitaar en bas gespeeld en de rest geprogrammeerd.

Strak gespeeld vind ik!
De bas mag voor mij wel iets prominenter in de mix zijn, onder de gitaar hoor ik hem moeilijk.

Het is hier toch al behoorlijk rustig, dus alle covers, experimenten of wat dan ook zijn zeer welkom :D
En leuk om te horen waar anderen hier mee bezig zijn.

Hier nog op m'n gemak bezig om m'n "setlist" beetje bij beetje uit te breiden, van nummers die ik volledig kan zingen+spelen op m'n akoestische gitaar. Zou wel leuk zijn om eens een opname te maken met de stand van zaken, maar 'k ben niet zeker of ik die wel durf te posten :)

Daarnaast nog eens aan het wagen aan een klassiek nummer, Recuerdos de la Alhambra. Meer als oefening/experiment dan dat ik echt verwacht om het in z'n volledigheid goed te kunnen spelen. Het viel snel op - vanaf het begin van het nummer - dat het gemakkelijker te spelen is met de gitaar in de klassieke houding (inkeping op linkerbeen), wat ik anders nog nooit deed.
 
Strak gespeeld vind ik!
De bas mag voor mij wel iets prominenter in de mix zijn, onder de gitaar hoor ik hem moeilijk.
Bedankt! 🥰

Wat de bas betreft hebt ge gelijk. Ik zat het zelf ook al te denken. Toen ik het af had heb ik het tegen beter weten in meteen op soundcloud gezet ipv eerst een paar uur afstand te nemen en dan nog eens te luisteren. Later op de dag dan idd tot de conclusie gekomen dat de bas wat moeilijk te horen is maar toen stond het al online.

Kheb zo nog een paar nummers op soundcloud staan waar ik eigenlijk nog iets aan zou willen veranderen maar een nieuwe versie uploaden kan alleen met een betalende account. Ergens vind ik het ook wel belangrijk om op een bepaald moment te kunnen beslissen dat een liedje af is ondanks imperfecties en door te gaan naar het volgende project.
 
Wat de bas betreft hebt ge gelijk. Ik zat het zelf ook al te denken. Toen ik het af had heb ik het tegen beter weten in meteen op soundcloud gezet ipv eerst een paar uur afstand te nemen en dan nog eens te luisteren. Later op de dag dan idd tot de conclusie gekomen dat de bas wat moeilijk te horen is maar toen stond het al online.
Wellicht zit er een beetje Lars Ulrich in jou :oi22:
 
Hier nog twee pedalen afgewerkt :cool: Deze keer voor het eerst de enclosures zelf uitgeboord en alle componenten gesourced ipv de kit te bestellen.

Germanium percolator, fuzz circuit gebaseerd op de harmonic percolator met twee sets clipping diodes (Si en Ge) en een switch om ertussen te wisselen. Foto toont wel niet het hele verhaal want blijkbaar was het switch-bord niet compatibel met de hoofdcircuit (olé) en heb ik een stuk moeten herbedraden


En dan nog een reverb/delay pedaal (ancestral apparition), gebaseerd op euuh, niks denk ik :unsure: Ging wel een stukje vlotter om alles proper te bedraden.


En zo begint mijn alice-in-wonderland-pedalboard stilaan vorm te krijgen :unsure: Nog twee te gaan!

 
Mooi geverfd zeg! Klinkt het ook goed?

Die Germanium Percolator is wel interessant. I'm slightly jealous :unsure:
Haha thanks, de kleuter in mij komt weer boven als ik met mijn verfborsteltjes aan de slag mag :unsure:

Goed klinkt het niet, maar dat is omdat ik geen fluit gitaar kan spelen. Van de percolator ben ik best wel content, die doet zijn fuzz naam alle eer aan. Die glazen Ge diodes zijn wel een bitch om mee te werken, als je daar nog maar naar kijkt springen die al kapot in je handen (das ook de reden dat ik ze verticaal heb gemonteerd, als ik ze der horizontaal wou doorduwen sprongen ze al kapot).
De apparition doet absoluut zijn werk, maar heb ik nog maar een kwartiertje gebruikt, moet nog wat ploeteren met de knoppen om er een sound uit te krijgen die ik ook echt kan gebruiken.
 
Het is hier toch al behoorlijk rustig, dus alle covers, experimenten of wat dan ook zijn zeer welkom :D
En leuk om te horen waar anderen hier mee bezig zijn.

Alle, door uw bericht getriggerd om hier ook eens iets te posten. Hieronder 3 dingetjes waarmee ik me tijdens corona heb geamuseerd. Ik speel al jaren in een rock coverband. Maar ik heb mijn GSM volstaan met ideetjes en riffs waarvan ik denk er ooit eens iets mee te gaan doen. Voor deze dingetjes heb ik wat in Garageband geprobeerd. Als een soort van demootje om verder op te werken. maar er is sindsdien niets meer van gekomen. Let wel, ik ken niks van producen en het meeste wat je hoort is eerste take. Verwacht dus zeker geen afgewerkt product maar ruwe schetsen inclusief foutjes. Desalniettemin ben ik toch wel eens benieuwd wat iemand anders ervan vindt (ik heb dit eigenlijk nog nooit aan iemand laten horen:smile:)

Ik heb een zeer brede muzieksmaak, maar deze 3 probeersels zijn nogal aan de rustige en melancholische kant
 
Alle, door uw bericht getriggerd om hier ook eens iets te posten. Hieronder 3 dingetjes waarmee ik me tijdens corona heb geamuseerd. Ik speel al jaren in een rock coverband. Maar ik heb mijn GSM volstaan met ideetjes en riffs waarvan ik denk er ooit eens iets mee te gaan doen. Voor deze dingetjes heb ik wat in Garageband geprobeerd. Als een soort van demootje om verder op te werken. maar er is sindsdien niets meer van gekomen. Let wel, ik ken niks van producen en het meeste wat je hoort is eerste take. Verwacht dus zeker geen afgewerkt product maar ruwe schetsen inclusief foutjes. Desalniettemin ben ik toch wel eens benieuwd wat iemand anders ervan vindt (ik heb dit eigenlijk nog nooit aan iemand laten horen:smile:)

Ik heb een zeer brede muzieksmaak, maar deze 3 probeersels zijn nogal aan de rustige en melancholische kant
Ja lap, hiermee leg je de lat wel zeer hoog, voor zij die nog iets willen posten :D. Dit is wel steengoed naar mijn mening. Heb verschillende keren geluisterd en ik vind de productie heel aangenaam klinken.

Ben benieuwd wat hiermee gaat gebeuren, of wat je plannen zijn. Wat is je coverband trouwens?
 
  • Leuk
Waarderingen: JBM
Ja lap, hiermee leg je de lat wel zeer hoog, voor zij die nog iets willen posten :D. Dit is wel steengoed naar mijn mening. Heb verschillende keren geluisterd en ik vind de productie heel aangenaam klinken.

Ben benieuwd wat hiermee gaat gebeuren, of wat je plannen zijn. Wat is je coverband trouwens?

Hei thanks! Tof dat je er zo intensief naar geluisterd hebt. Ik verwachtte eigenlijk dat je het na een half nummer al voor bekeken zou houden.

Wat het geluid betreft, dat ligt toch volledig aan GarageBand. Ik vind dat eigenlijk schitterende software voor gratis te zijn. Voor een demo als dit is het top. Gitaren klinken altijd wel ok.

Op dit moment geen plannen om er verder iets mee te doen. Al zou ik er wel graag een band of project bij hebben met eigen muziek. Dat mag iets in deze trant zijn, maar even goed iets (post)metal achtig, of blues... maar niet zo simpel om gelijkgestemde zielen te vinden. Zeker niet als je al een ouwe zak als ik bent 😄

Hier wat live opnames van onze coverband, ook al weer een aantal jaren oud intussen.
 
Ik ken niks van de technische kant van pedalen. Maar het idee van een AIW pedalboard vind ik wel erg cool!

Thanks, ik ook niet trouwens :unsure:
Nee serieus, het eigenlijke circuit is maar een soort IKEA-bouwdoos waar je gewoon de juiste componenten moet solderen op de juiste plek.
Het enige wat ik hier wel van geleerd heb is welke componenten je kan sourcen (vaak zijn de exacte componenten niet beschikbaar en moet je op zoek naar alternatieven) en vooral hoe je de hele boel kan bedraden.

Nog twee creaties te gaan trouwens, maar ik twijfel een beetje wat ik nog kan bouwen. Ik ga sowieso nog een compressor er in steken (maar daar zit ik al even te wachten op een specifieke chip die maar niet in stock komt). Verder had ik oorspronkelijk gedacht aan een Klon clone, maar ik heb al twee overdrive pedalen (waaronder een TS clone), dus andere voorstellen zijn altijd welkom! Mag gerust iets niet-alledaags zijn :unsure: Heb voorlopig een reverb/delay, fuzz, 2 OD's, een octave-down-fuzz en een univibe die ik nog moet afwerken.

Misschien moet ik ondertussen toch ook nog eens leren gitaar spelen :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: JBM
Thanks, ik ook niet trouwens :unsure:
Nee serieus, het eigenlijke circuit is maar een soort IKEA-bouwdoos waar je gewoon de juiste componenten moet solderen op de juiste plek.
Het enige wat ik hier wel van geleerd heb is welke componenten je kan sourcen (vaak zijn de exacte componenten niet beschikbaar en moet je op zoek naar alternatieven) en vooral hoe je de hele boel kan bedraden.

Nog twee creaties te gaan trouwens, maar ik twijfel een beetje wat ik nog kan bouwen. Ik ga sowieso nog een compressor er in steken (maar daar zit ik al even te wachten op een specifieke chip die maar niet in stock komt). Verder had ik oorspronkelijk gedacht aan een Klon clone, maar ik heb al twee overdrive pedalen (waaronder een TS clone), dus andere voorstellen zijn altijd welkom! Mag gerust iets niet-alledaags zijn :unsure: Heb voorlopig een reverb/delay, fuzz, 2 OD's, een octave-down-fuzz en een univibe die ik nog moet afwerken.

Misschien moet ik ondertussen toch ook nog eens leren gitaar spelen :unsure:
Waar kan je best kijken om hiermee te beginnen ?
Lijkt me wel leuk om te experimenteren. Is het kostelijk ?
Materialen die je sowieso nodig hebt om te starten ?
 
Ik ben gestart met het volgende:

Allemaal geen professioneel materiaal, maar meer dan genoeg voor wat je het nodig hebt en ik heb tot hiertoe nog niets moeten bijbestellen. Belangrijkste is dat je goeie soldeertin koopt. Bij die soldeersets zit quasi ook altijd een kleine spoel tin bij, maar gooi die gewoon stante pede in de vuilbak want dat is rommel en als beginner ga je daar veel onnodige frustratie mee oplopen.

Voor enclosures te beschilderen gewoon een spuitbus acryl primer en beetje acrylverf en/of verfstiften. Veel mensen maken gebruik van water decals, of als je geld te veel hebt kan je enclosures laten UV printen bij Tayda (maar veel plezier met verzendings- en douanekosten). Ik heb mij daar nooit aan gewaagd (heb niet eens een printer thuis lol), maar als je goed bent met illustrator kan je wel professioneel ogende designs erop krijgen.

En als eerste kit sowieso deze: https://www.musikding.de/The-Easy-Fuzz-kit
Is zo wat de eenvoudigste dat je kan maken en 't is nog oprecht een goeie fuzz ook.
Nadien kan je je altijd wagen aan bv https://www.musikding.de/The-Screamer-Overdrive-kit , hetgeen een letterlijke kopie is van een tubescreamer circuit (je kan zelf kiezen of je er een TS808 of een TS9 van maakt).


Bij die kits zit sowieso alles bij van componenten, enkel fancy knoppen ga je nog moeten bijbestellen als je dat wilt (maar je kan die ook gewoon kaal laten).

Daar kan je dan ook meteen een voorgeboorde enclosure bij nemen als je wilt. Als je een stappenboor hebt liggen (of wilt aanschaffen) kan je ze ook zelf uitboren. Een set stappenboren heeft mij 20 euro gekost en ik spaar ongeveer 3 à 5 euro uit per enclosure, dus dat is snel terugverdiend.
 
Binnenkort is het de 150e verjaardag van Epiphone, dus er gaan wat nieuwe modellen aankomen, uit de "gouden periode". Eentje is er al perongeluk gelekt, de Sheraton, met Tremotone vibrato en de correcte minihumbuckers.

a7o2270pwapa1.jpg



Made in China, dus waarschijnlijk rond de 1000€.
 
Ik heb vroeger een Koreaanse Sheraton II gehad, bouwjaar ergens in de jaren '90. Dat was mijn eerste "deftige" gitaar en achteraf gezien had ik toen nog niet door wat een schitterende gitaar dat was. Alleen was de dikke, brede hals nét niet helemaal naar mijn goesting, komende van een niet al te kwalitatieve beginnersgitaar van Ibanez met een zeer dunne hals.

De verkoper van die Sheraton had achteraf ook spijt dat hij hem verkocht had, na een dik jaar contacteerde hij me met de vraag of ik hem niet terug wou verkopen aan hem. Wat ik dan ook gedaan heb. Hij had in de tussentijd nog wat gitaren geprobeerd maar prijs/kwaliteit konden die blijkbaar niet tippen aan die Sheraton.
 
Terug
Bovenaan