D
Deleted member 2145
Guest
Blijkbaar .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Verdorie, heb nochtans een alert ingesteld op Keymusic maar heb er niets over gehoord... had anders mee willen bieden. Maarja aan die prijzen zit je toch aan de nieuwprijs.Zijn geveild bij Auctim, niet bij Hammertime. De instrumenten van Key Antwerpen, waaronder de Murphy Lab & Historic Reissue Les Pauls zijn daar geveild en liepen af op woensdag.
Schandalig was dat een bod in de laatste 5 minuten de bieding automatisch verlengde met nog eens 5 minuten (en elke keer opnieuw tot er geen bod meer kwam). Als online platform is dat wel best waardeloos dus. Bieding liep bvb af om 20h, maar uiteindelijk liep dat voor de populaire modellen makkelijk een uur uit omdat men bleef bieden in de laatste 5 minuten telkens.
De 58 & 60 Les Pauls zijn voor een 3000 a 3500 euro gegaan, de 59 Les Pauls voor 4500 euro ongeveer, exclusief veilingkosten en BTW.
De veiling pagina's crashten ook regelmatig bij bieden blijkbaar
Bwah, een nieuwe Murphy Lab LP '59 zit momenteel al aan de 9000 euro, dan was die 6300 euro inclusief alle kosten nog wel een goede deal op de veiling. Alleen... zou jij zoveel geld uitgeven aan een gitaar die je niet hebt getest of hebt kunnen bekijken? Gibson hun quality level en ook wel Keymusic hun bedenkelijke verkoop policy in het verleden liet me uiteindelijk toch 2 keer nadenken om zoveel geld te gaan uitgeven zonder enige zekerheid. Op de veilingfoto's stonden trouwens de koffer en CoA niet. Stel je voor dat je die er niet bij krijgt bij het afhaalmoment, alles is mogelijk daarVerdorie, heb nochtans een alert ingesteld op Keymusic maar heb er niets over gehoord... had anders mee willen bieden. Maarja aan die prijzen zit je toch aan de nieuwprijs.
Ik heb net eens voor de lol gezocht op Murphy Lab bij Thomann (niet specifiek LP, maar alles wat Gibson heeft van modellen) en dit is de duurste:Bwah, een nieuwe Murphy Lab LP '59 zit momenteel al aan de 9000 euro, dan was die 6300 euro inclusief alle kosten nog wel een goede deal op de veiling. Alleen... zou jij zoveel geld uitgeven aan een gitaar die je niet hebt getest of hebt kunnen bekijken?
Bwah, een nieuwe Murphy Lab LP '59 zit momenteel al aan de 9000 euro, dan was die 6300 euro inclusief alle kosten nog wel een goede deal op de veiling. Alleen... zou jij zoveel geld uitgeven aan een gitaar die je niet hebt getest of hebt kunnen bekijken? Gibson hun quality level en ook wel Keymusic hun bedenkelijke verkoop policy in het verleden liet me uiteindelijk toch 2 keer nadenken om zoveel geld te gaan uitgeven zonder enige zekerheid. Op de veilingfoto's stonden trouwens de koffer en CoA niet. Stel je voor dat je die er niet bij krijgt bij het afhaalmoment, alles is mogelijk daar
Ik snap die Murphy Lab aged hype ook niet zo goed eigenlijk. Die modellen reeks is eigenlijk gewoon een Historic Reissue die dan cosmetisch verouderd wordt. Qua pick-ups's, pots en houtmaterialen zijn die compleet identiek. De price on top betaal je dus voor een gitaar die verouderd uitziet en voelt...
Ik heb jaren geleden een aantal Maybach Lester's geprobeerd in Musicstore te Keulen en dat waren ook heel fijne gitaren, maar je kon ze niet als "nieuw" bekomen. Enkel die artificieel aged look & feel. Het voelt toch een beetje als geschiedenis kopen die er niet is.
Ik heb net eens voor de lol gezocht op Murphy Lab bij Thomann (niet specifiek LP, maar alles wat Gibson heeft van modellen) en dit is de duurste:
Gibson Les Paul 59 LB HA voor 'slechts' €13190. Dan maak ik mij ook een gelijkaardige bedenking als jij, wie koopt zoiets via een webshop?
De goedkoopste ML is een LP Junior aan €4299. De prijsvork voor de LPs met de carved top zit tussen €5800 en dat duurste model, gemiddeld zitten we inderdaad aan €9000. Deze prijzen doen mij denken aan een conversatie die ik ooit eens heb gehad met mijn toenmalige lerares notenleer.
Zij speelt fagot als 'hoofdinstrument', en we waren per toeval aan 't leuteren over prijzen van instrumenten.
Blijkbaar kostte een professionele fagot in 2010 al tussen €11000 en €13000 tot €15000 afhankelijk van modellen/merken/opties/...
Mijn splinternieuwe Am Std. Telecaster kostte in 2012... +/- een tiende van dat soort prijzen.
De goedkoopste fagot die Thomann vandaag aanbiedt zit rond de €3200, zou dat het Squier equivalent zijn?
Daarentegen zie ik dat de goedkoopste (alt)saxofoon begint aan €298, maar vrij snel loopt de prijs ook op naar de duizenden voor wat ik vermoed betere/bruikbare instrumenten zijn. Ik heb geen idee hoe die goedkoopste saxofoon zich verhoudt tot pakweg het Squier Bullet -> CV gamma.
Om maar te zeggen dat wij als gitaristen nog redelijk goed bediend worden qua prijs/kwaliteit verhouding voor onze instrumenten (custom shop laat ik open ).
Ik denk erover om een LP Tribute (Modern Collection) aan te schaffen. Volgens jou een goede keuze?Persoonlijk heb ik al heel wat gitaren in handen gehad en toch hou ik nog altijd het meeste van mijn Gibson Les Paul Tribute uit 2012. Die Tribute zijn wel chambered en dus niet voor de puristen, maar die gitaar is zo bare bones (geen vernis, geen binding) maar die resoneert zo crazy goed, heeft ideale pick-up's voor de mix clean & driven... Op 10 jaar tijd is de prijs van zo'n Tribute ook maal 2 gegaan trouwens...
Ik heb nog niet op recente LP Tributes gespeeld, enkel op mijn model van 2012, een goldtop exemplaar met 50s neck.Ik denk erover om een LP Tribute (Modern Collection) aan te schaffen. Volgens jou een goede keuze?
Volgens de puristen die ik al heb gehoord is LP geen LP als het geen Standard, Classic of Custom is...
Thanks! Dit weekend ga ik er eentje halenIk heb nog niet op recente LP Tributes gespeeld, enkel op mijn model van 2012, een goldtop exemplaar met 50s neck.
Voor mij is dat nog altijd de go-to gitaar die ik voor alles en nog wat bovenhaal. Een purist zal voor een LP Tribute zijn neus ophalen omdat:
1. de body chambered is (heeft als voordeel dat de gitaar geen rugkiller is, maar je hebt geen volle blok mahonie dus)
2. in de Tribute reeks die ik heb, steken modernere pick-ups's in, namelijk 490R Alnico II humbucker (nek) en 498T Alnico V humbucker (brug). Dat zijn heel goede all-round pick-up's maar geven niet de typische classic tones van een '59 LP ofzo. Voor heel zware rock/metal zijn ze ook minder geschikt. Eerder een pick-up daar tussenin.
3. Geen binding op de hals of body, geen vernislaag op de body (dat vind ik eerder een troef dan een nadeel).
Je gitaar zal dus sneller natuurlijk verouderen mits er geen vernis op zit, maar ze kan ook duidelijk goed resoneren en ademen. Ik heb tot nu toe nog geen solidbody gitaar in handen gehad van die prijs die beter speelde en zo "levend" aanvoelde dan deze.
Er is ook totaal geen vergelijk tussen de duurdere Epiphone LP's of een Gibson LP Tribute. Bespeelbaarheid en gevoel zal mij altijd voor het laatste laten kiezen en dat is echt geen merk snobisme maar realiteit. Dus ben je geen gitaarsnob die ook vooral voor het uiterlijk gaat maar gewoon een goed barebones instrument wil, dan kan je met die gitaar niets fout doen.
Technisch heb ik er op 11 jaar tijd zo goed als niets mee voorgehad buiten een probleem met de topkam. Dat lag aan mij en niet aan de constructie van de gitaar. Dat is verholpen met een snelle reparatie zonder de nut zelf te moeten vervangen.
Die natuurlijke veroudering na jaaaaren te bespelen krijg je trouwens gratis. Bij de high-end modellen van Murphy Lab betaal je voor artificiële veroudering een paar duizend euro extra
Dat gedoe van "geen echte LP" is puur snobisme. Ga die gitaar eens bespelen in de winkel en gewoon kopen als die u bevalt.Ik denk erover om een LP Tribute (Modern Collection) aan te schaffen. Volgens jou een goede keuze?
Volgens de puristen die ik al heb gehoord is LP geen LP als het geen Standard, Classic of Custom is...
Dit is een interessant stukje informatie voor mij, bedankt2. in de Tribute reeks die ik heb, steken modernere pick-ups's in, namelijk 490R Alnico II humbucker (nek) en 498T Alnico V humbucker (brug). Dat zijn heel goede all-round pick-up's maar geven niet de typische classic tones van een '59 LP ofzo. Voor heel zware rock/metal zijn ze ook minder geschikt. Eerder een pick-up daar tussenin.
Ik heb idd een Gibson gekocht, wacht er nog op. Vermits ik eerder een middelmatige speler ben heb ik gekozen voor het low-end gamma en een Gibson Les Paul Faded uit 2018 op de kop kunnen tikken. Ding is nog nieuw, heeft weinig toeters en bellen maar voelde goed aan.Dit is een interessant stukje informatie voor mij, bedankt
Ik heb bij mijn meest recente aankoop (Godin LP-achtige) mij uiteraard gewoon laten leiden door m'n oren (en pogingen om standaard licks af te ratelen in de winkel ). Wat @Sir WarCry III al aangeeft, gewoon geprobeerd en gekocht omdat het mij beviel.
Op de spec sheet staat dat de nekpickup een Alnico 2 type is, en ik vroeg mij al af in welke 'standaard/cliché' categorie die valt.
Van specifieke technische details heb ik geen kennis, vandaar mijn vragen.
Ik had zelfs nog nooit gehoord van Alnico 2, wel van 3 en 5 (weeral zonder te weten wat dat precies betekent, ik vermoed iets met meer of minder output?). In de brug zou dan weer wel een '59 LP (P.A.F.) achtige pickup steken.
Anyhoo, mijn onwetendheid houdt mij niet tegen om gewoon vanalles te spelen op die gitaar.
Ik krijg er een overtuigende jazz/blues tone uit, en ik kan er mee riffen/powerchords spelen
@ThomasMore heb je ondertussen die LP aangeschaft? Is er al sprake van guitarpr0n die je hier kan posten?
AlNiCo <cijfer> (Aluminium Nikkel Cobalt) is een aanduiding voor de legering van metalen die gebruikt worden. Hoe hoger het nummer, hoe sterker de magneet. Hoe sterker de magneet, hoe hoger de output van de pick up (bij een gelijk aantal windingen en hetzelfde draadmateriaal en zelfde pickuphoogte), maar ook hoe meer de snaar gestoord wordt in zijn trilling door het magnetisch veld.Op de spec sheet staat dat de nekpickup een Alnico 2 type is, en ik vroeg mij al af in welke 'standaard/cliché' categorie die valt.
Van specifieke technische details heb ik geen kennis, vandaar mijn vragen.
Ik had zelfs nog nooit gehoord van Alnico 2, wel van 3 en 5 (weeral zonder te weten wat dat precies betekent, ik vermoed iets met meer of minder output?). In de brug zou dan weer wel een '59 LP (P.A.F.) achtige pickup steken.
Ik vind van mezelf dat ik na x jaren nog altijd minder dan middelmatig ben, maar dat is geen belemmering om een specifiek instrument aan te schaffen... goedkoop of iets duurder. Het belangrijkste is dat een instrument u motiveert om het op te pikken, ongeacht welk niveau je hebt.Ik heb idd een Gibson gekocht, wacht er nog op. Vermits ik eerder een middelmatige speler ben heb ik gekozen voor het low-end gamma en een Gibson Les Paul Faded uit 2018 op de kop kunnen tikken. Ding is nog nieuw, heeft weinig toeters en bellen maar voelde goed aan.
Foto's van zodra het ding er is.
Eerst en vooral bedankt voor de informatie!PAF-humbuckers werden expliciet ontworpen met AlNiCo5 magneten, maar tot en met 1960 werden er 2, 3 & 5 magneten gebruikt at random, vanaf 1961 was het alleen 5. Daarom dat er zo’n variatie zit in die pickups qua klank en output (ook omdat de spoelen verschilden qua hoeveelheid wikkeling, en niet alle magneten even hard gemagnetiseerd werden).