De Gitaarthread

Zijn geveild bij Auctim, niet bij Hammertime. De instrumenten van Key Antwerpen, waaronder de Murphy Lab & Historic Reissue Les Pauls zijn daar geveild en liepen af op woensdag.
Schandalig was dat een bod in de laatste 5 minuten de bieding automatisch verlengde met nog eens 5 minuten (en elke keer opnieuw tot er geen bod meer kwam). Als online platform is dat wel best waardeloos dus. Bieding liep bvb af om 20h, maar uiteindelijk liep dat voor de populaire modellen makkelijk een uur uit omdat men bleef bieden in de laatste 5 minuten telkens.
De 58 & 60 Les Pauls zijn voor een 3000 a 3500 euro gegaan, de 59 Les Pauls voor 4500 euro ongeveer, exclusief veilingkosten en BTW.
De veiling pagina's crashten ook regelmatig bij bieden blijkbaar :oink:
Verdorie, heb nochtans een alert ingesteld op Keymusic maar heb er niets over gehoord... had anders mee willen bieden. Maarja aan die prijzen zit je toch aan de nieuwprijs.
 
Verdorie, heb nochtans een alert ingesteld op Keymusic maar heb er niets over gehoord... had anders mee willen bieden. Maarja aan die prijzen zit je toch aan de nieuwprijs.
Bwah, een nieuwe Murphy Lab LP '59 zit momenteel al aan de 9000 euro, dan was die 6300 euro inclusief alle kosten nog wel een goede deal op de veiling. Alleen... zou jij zoveel geld uitgeven aan een gitaar die je niet hebt getest of hebt kunnen bekijken? Gibson hun quality level en ook wel Keymusic hun bedenkelijke verkoop policy in het verleden liet me uiteindelijk toch 2 keer nadenken om zoveel geld te gaan uitgeven zonder enige zekerheid. Op de veilingfoto's stonden trouwens de koffer en CoA niet. Stel je voor dat je die er niet bij krijgt bij het afhaalmoment, alles is mogelijk daar 🙃
Ik snap die Murphy Lab aged hype ook niet zo goed eigenlijk. Die modellen reeks is eigenlijk gewoon een Historic Reissue die dan cosmetisch verouderd wordt. Qua pick-ups's, pots en houtmaterialen zijn die compleet identiek. De price on top betaal je dus voor een gitaar die verouderd uitziet en voelt...
Ik heb jaren geleden een aantal Maybach Lester's geprobeerd in Musicstore te Keulen en dat waren ook heel fijne gitaren, maar je kon ze niet als "nieuw" bekomen. Enkel die artificieel aged look & feel. Het voelt toch een beetje als geschiedenis kopen die er niet is.
 
Die Murphy labs zien er echt goed uit, de veroudering is zeer realistisch gedaan... maar het is en blijft hout, en dat kan dus verschillen. Net voor ik mijn 345 had kon ik bij Stars twee identieke '61 335's testen. De ene was een zeer resonante, dynamische en grommende gitaar, de andere was volledig platgeslagen en doods. Die dynamische was direct weg, die andere hangt er nu nog.
 
Bwah, een nieuwe Murphy Lab LP '59 zit momenteel al aan de 9000 euro, dan was die 6300 euro inclusief alle kosten nog wel een goede deal op de veiling. Alleen... zou jij zoveel geld uitgeven aan een gitaar die je niet hebt getest of hebt kunnen bekijken?
Ik heb net eens voor de lol gezocht op Murphy Lab bij Thomann (niet specifiek LP, maar alles wat Gibson heeft van modellen) en dit is de duurste:
Gibson Les Paul 59 LB HA voor 'slechts' €13190. Dan maak ik mij ook een gelijkaardige bedenking als jij, wie koopt zoiets via een webshop? :eek:

De goedkoopste ML is een LP Junior aan €4299. De prijsvork voor de LPs met de carved top zit tussen €5800 en dat duurste model, gemiddeld zitten we inderdaad aan €9000. Deze prijzen doen mij denken aan een conversatie die ik ooit eens heb gehad met mijn toenmalige lerares notenleer.
Zij speelt fagot als 'hoofdinstrument', en we waren per toeval aan 't leuteren over prijzen van instrumenten.
Blijkbaar kostte een professionele fagot in 2010 al tussen €11000 en €13000 tot €15000 afhankelijk van modellen/merken/opties/...
Mijn splinternieuwe Am Std. Telecaster kostte in 2012... +/- een tiende van dat soort prijzen.

De goedkoopste fagot die Thomann vandaag aanbiedt zit rond de €3200, zou dat het Squier equivalent zijn? :D
Daarentegen zie ik dat de goedkoopste (alt)saxofoon begint aan €298, maar vrij snel loopt de prijs ook op naar de duizenden voor wat ik vermoed betere/bruikbare instrumenten zijn. Ik heb geen idee hoe die goedkoopste saxofoon zich verhoudt tot pakweg het Squier Bullet -> CV gamma.

Om maar te zeggen dat wij als gitaristen nog redelijk goed bediend worden qua prijs/kwaliteit verhouding voor onze instrumenten (custom shop laat ik open ;)).
 
Laatst bewerkt:
Bij die €13190 LP staat:
  • Lacquer finish by Tom Murphy and aged at the Murphy Lab
Gibson heeft Murphy bepaalde werknemers in de custom shop laten trainen om die aging op zo authentiek mogelijke manier te doen. Sommige modellen doet hij nog zelf, en dan krijg je dat prijskaartje... Waanzinnig in feite.

Voor dat bedrag koop je een Dacia waar toch wel net iets meer engineering en techniek in zit:rofl:
We zullen maar zeggen, de prijs is wat de gek ervoor betaalt zeker?
Persoonlijk heb ik al heel wat gitaren in handen gehad en toch hou ik nog altijd het meeste van mijn Gibson Les Paul Tribute uit 2012. Die Tribute zijn wel chambered en dus niet voor de puristen, maar die gitaar is zo bare bones (geen vernis, geen binding) maar die resoneert zo crazy goed, heeft ideale pick-up's voor de mix clean & driven... Op 10 jaar tijd is de prijs van zo'n Tribute ook maal 2 gegaan trouwens...
 
Laatst bewerkt:
Bwah, een nieuwe Murphy Lab LP '59 zit momenteel al aan de 9000 euro, dan was die 6300 euro inclusief alle kosten nog wel een goede deal op de veiling. Alleen... zou jij zoveel geld uitgeven aan een gitaar die je niet hebt getest of hebt kunnen bekijken? Gibson hun quality level en ook wel Keymusic hun bedenkelijke verkoop policy in het verleden liet me uiteindelijk toch 2 keer nadenken om zoveel geld te gaan uitgeven zonder enige zekerheid. Op de veilingfoto's stonden trouwens de koffer en CoA niet. Stel je voor dat je die er niet bij krijgt bij het afhaalmoment, alles is mogelijk daar 🙃
Ik snap die Murphy Lab aged hype ook niet zo goed eigenlijk. Die modellen reeks is eigenlijk gewoon een Historic Reissue die dan cosmetisch verouderd wordt. Qua pick-ups's, pots en houtmaterialen zijn die compleet identiek. De price on top betaal je dus voor een gitaar die verouderd uitziet en voelt...
Ik heb jaren geleden een aantal Maybach Lester's geprobeerd in Musicstore te Keulen en dat waren ook heel fijne gitaren, maar je kon ze niet als "nieuw" bekomen. Enkel die artificieel aged look & feel. Het voelt toch een beetje als geschiedenis kopen die er niet is.

Heb het bij mijn Fender bijvoorbeeld voor gehad dat het CoA er niet bij zat. Gelukkig alles mooi en netjes terug opgevraagd en nagestuurd, maar het is dus zeker mogelijk.

Voorts is extra geld betalen voor een relic job echt idioot, maar het zit nu eenmaal op meeste custom shop instrumenten. Vintage reeksen zijn bij zowat alle instrumenten nu eenmaal enorm populair.

Ik heb net eens voor de lol gezocht op Murphy Lab bij Thomann (niet specifiek LP, maar alles wat Gibson heeft van modellen) en dit is de duurste:
Gibson Les Paul 59 LB HA voor 'slechts' €13190. Dan maak ik mij ook een gelijkaardige bedenking als jij, wie koopt zoiets via een webshop? :eek:

De goedkoopste ML is een LP Junior aan €4299. De prijsvork voor de LPs met de carved top zit tussen €5800 en dat duurste model, gemiddeld zitten we inderdaad aan €9000. Deze prijzen doen mij denken aan een conversatie die ik ooit eens heb gehad met mijn toenmalige lerares notenleer.
Zij speelt fagot als 'hoofdinstrument', en we waren per toeval aan 't leuteren over prijzen van instrumenten.
Blijkbaar kostte een professionele fagot in 2010 al tussen €11000 en €13000 tot €15000 afhankelijk van modellen/merken/opties/...
Mijn splinternieuwe Am Std. Telecaster kostte in 2012... +/- een tiende van dat soort prijzen.

De goedkoopste fagot die Thomann vandaag aanbiedt zit rond de €3200, zou dat het Squier equivalent zijn? :D
Daarentegen zie ik dat de goedkoopste (alt)saxofoon begint aan €298, maar vrij snel loopt de prijs ook op naar de duizenden voor wat ik vermoed betere/bruikbare instrumenten zijn. Ik heb geen idee hoe die goedkoopste saxofoon zich verhoudt tot pakweg het Squier Bullet -> CV gamma.

Om maar te zeggen dat wij als gitaristen nog redelijk goed bediend worden qua prijs/kwaliteit verhouding voor onze instrumenten (custom shop laat ik open ;)).

Voor €300 heb je echt wel een rommelsax waar je max een jaartje op speelt als beginner. Dan zal je veel beter zitten met je squier. Maar ook hier geldt net hetzelfde als bij gitaar, als je binnen Selmer naar de high end instrumenten gaat kijken ben je ettelijke 1000'en euro's kwijt en dat zijn tegenwoordig ook de 'reference' modellen die gebaseerd zijn op de vintage mark 6 reeksen van weleer die zo gegeerd zijn op de tweedehandsmarkt. Voor sax heb ik wel de indruk dat die tweedehandsmarkt wel nog enorm sterk leeft en dat daar nog heel veel goeie instrumenten de ronde doen. Ik heb zelf bijvoorbeeld destijds nog een super action 80 serie 2 gekocht voor minder dan €3000 waar je voor een nieuwe top lijn sax van Selmer minstens het dubbele kwijt bent en het is niet gezegd dat die beter spelen.
 
Persoonlijk heb ik al heel wat gitaren in handen gehad en toch hou ik nog altijd het meeste van mijn Gibson Les Paul Tribute uit 2012. Die Tribute zijn wel chambered en dus niet voor de puristen, maar die gitaar is zo bare bones (geen vernis, geen binding) maar die resoneert zo crazy goed, heeft ideale pick-up's voor de mix clean & driven... Op 10 jaar tijd is de prijs van zo'n Tribute ook maal 2 gegaan trouwens...
Ik denk erover om een LP Tribute (Modern Collection) aan te schaffen. Volgens jou een goede keuze?

Volgens de puristen die ik al heb gehoord is LP geen LP als het geen Standard, Classic of Custom is...
 
Ik denk erover om een LP Tribute (Modern Collection) aan te schaffen. Volgens jou een goede keuze?

Volgens de puristen die ik al heb gehoord is LP geen LP als het geen Standard, Classic of Custom is...
Ik heb nog niet op recente LP Tributes gespeeld, enkel op mijn model van 2012, een goldtop exemplaar met 50s neck.

Voor mij is dat nog altijd de go-to gitaar die ik voor alles en nog wat bovenhaal. Een purist zal voor een LP Tribute zijn neus ophalen omdat:
1. de body chambered is (heeft als voordeel dat de gitaar geen rugkiller is, maar je hebt geen volle blok mahonie dus)
2. in de Tribute reeks die ik heb, steken modernere pick-ups's in, namelijk 490R Alnico II humbucker (nek) en 498T Alnico V humbucker (brug). Dat zijn heel goede all-round pick-up's maar geven niet de typische classic tones van een '59 LP ofzo. Voor heel zware rock/metal zijn ze ook minder geschikt. Eerder een pick-up daar tussenin.
3. Geen binding op de hals of body, geen vernislaag op de body (dat vind ik eerder een troef dan een nadeel).

Je gitaar zal dus sneller natuurlijk verouderen mits er geen vernis op zit, maar ze kan ook duidelijk goed resoneren en ademen. Ik heb tot nu toe nog geen solidbody gitaar in handen gehad van die prijs die beter speelde en zo "levend" aanvoelde dan deze.
Er is ook totaal geen vergelijk tussen de duurdere Epiphone LP's of een Gibson LP Tribute. Bespeelbaarheid en gevoel zal mij altijd voor het laatste laten kiezen en dat is echt geen merk snobisme maar realiteit. Dus ben je geen gitaarsnob die ook vooral voor het uiterlijk gaat maar gewoon een goed barebones instrument wil, dan kan je met die gitaar niets fout doen.
Technisch heb ik er op 11 jaar tijd zo goed als niets mee voorgehad buiten een probleem met de topkam. Dat lag aan mij en niet aan de constructie van de gitaar. Dat is verholpen met een snelle reparatie zonder de nut zelf te moeten vervangen.
Die natuurlijke veroudering na jaaaaren te bespelen krijg je trouwens gratis. Bij de high-end modellen van Murphy Lab betaal je voor artificiële veroudering een paar duizend euro extra :biglaugh:
 
Ik heb nog niet op recente LP Tributes gespeeld, enkel op mijn model van 2012, een goldtop exemplaar met 50s neck.

Voor mij is dat nog altijd de go-to gitaar die ik voor alles en nog wat bovenhaal. Een purist zal voor een LP Tribute zijn neus ophalen omdat:
1. de body chambered is (heeft als voordeel dat de gitaar geen rugkiller is, maar je hebt geen volle blok mahonie dus)
2. in de Tribute reeks die ik heb, steken modernere pick-ups's in, namelijk 490R Alnico II humbucker (nek) en 498T Alnico V humbucker (brug). Dat zijn heel goede all-round pick-up's maar geven niet de typische classic tones van een '59 LP ofzo. Voor heel zware rock/metal zijn ze ook minder geschikt. Eerder een pick-up daar tussenin.
3. Geen binding op de hals of body, geen vernislaag op de body (dat vind ik eerder een troef dan een nadeel).

Je gitaar zal dus sneller natuurlijk verouderen mits er geen vernis op zit, maar ze kan ook duidelijk goed resoneren en ademen. Ik heb tot nu toe nog geen solidbody gitaar in handen gehad van die prijs die beter speelde en zo "levend" aanvoelde dan deze.
Er is ook totaal geen vergelijk tussen de duurdere Epiphone LP's of een Gibson LP Tribute. Bespeelbaarheid en gevoel zal mij altijd voor het laatste laten kiezen en dat is echt geen merk snobisme maar realiteit. Dus ben je geen gitaarsnob die ook vooral voor het uiterlijk gaat maar gewoon een goed barebones instrument wil, dan kan je met die gitaar niets fout doen.
Technisch heb ik er op 11 jaar tijd zo goed als niets mee voorgehad buiten een probleem met de topkam. Dat lag aan mij en niet aan de constructie van de gitaar. Dat is verholpen met een snelle reparatie zonder de nut zelf te moeten vervangen.
Die natuurlijke veroudering na jaaaaren te bespelen krijg je trouwens gratis. Bij de high-end modellen van Murphy Lab betaal je voor artificiële veroudering een paar duizend euro extra :biglaugh:
Thanks! Dit weekend ga ik er eentje halen :)
 
2806104563_gre_ins_frt_1_rr.png



Verdorie, en nu komt Gretsch uit met een Streamliner Rally II gitaar, beetje zoals de modellen van eind jaren ‘60. Met HiLoTrons (mijn favoriete pickups), maar wel met een centerblock (de originelen waren volledig hol). Dat vakantiegeld kan wel eens niet naar vakantie gaan dit jaar 😑
 
Ik heb me een beetje verdiept in Turkse klassieke muziek, de Makam.
Je kan je gitaar op een makkelijke manier frets toevoegen zodat je microtonen kan spelen.
Je moet gewoon met restjes nylonsnaren met plakbond op de juiste plaatsen dit plakken.
Of je kan je G snaar tunen naar een kwart dan een F# om microtonen te krijgen.
 
2. in de Tribute reeks die ik heb, steken modernere pick-ups's in, namelijk 490R Alnico II humbucker (nek) en 498T Alnico V humbucker (brug). Dat zijn heel goede all-round pick-up's maar geven niet de typische classic tones van een '59 LP ofzo. Voor heel zware rock/metal zijn ze ook minder geschikt. Eerder een pick-up daar tussenin.
:biglaugh:
Dit is een interessant stukje informatie voor mij, bedankt :biglaugh:
Ik heb bij mijn meest recente aankoop (Godin LP-achtige) mij uiteraard gewoon laten leiden door m'n oren (en pogingen om standaard licks af te ratelen in de winkel ;)). Wat @Sir WarCry III al aangeeft, gewoon geprobeerd en gekocht omdat het mij beviel.

Op de spec sheet staat dat de nekpickup een Alnico 2 type is, en ik vroeg mij al af in welke 'standaard/cliché' categorie die valt.
Van specifieke technische details heb ik geen kennis, vandaar mijn vragen.
Ik had zelfs nog nooit gehoord van Alnico 2, wel van 3 en 5 (weeral zonder te weten wat dat precies betekent, ik vermoed iets met meer of minder output?). In de brug zou dan weer wel een '59 LP (P.A.F.) achtige pickup steken.

Anyhoo, mijn onwetendheid houdt mij niet tegen om gewoon vanalles te spelen op die gitaar.
Ik krijg er een overtuigende jazz/blues tone uit, en ik kan er mee riffen/powerchords spelen :)

@ThomasMore heb je ondertussen die LP aangeschaft? Is er al sprake van guitarpr0n die je hier kan posten? :D
 
Laatst bewerkt:
Dit is een interessant stukje informatie voor mij, bedankt :biglaugh:
Ik heb bij mijn meest recente aankoop (Godin LP-achtige) mij uiteraard gewoon laten leiden door m'n oren (en pogingen om standaard licks af te ratelen in de winkel ;)). Wat @Sir WarCry III al aangeeft, gewoon geprobeerd en gekocht omdat het mij beviel.

Op de spec sheet staat dat de nekpickup een Alnico 2 type is, en ik vroeg mij al af in welke 'standaard/cliché' categorie die valt.
Van specifieke technische details heb ik geen kennis, vandaar mijn vragen.
Ik had zelfs nog nooit gehoord van Alnico 2, wel van 3 en 5 (weeral zonder te weten wat dat precies betekent, ik vermoed iets met meer of minder output?). In de brug zou dan weer wel een '59 LP (P.A.F.) achtige pickup steken.

Anyhoo, mijn onwetendheid houdt mij niet tegen om gewoon vanalles te spelen op die gitaar.
Ik krijg er een overtuigende jazz/blues tone uit, en ik kan er mee riffen/powerchords spelen :)

@ThomasMore heb je ondertussen die LP aangeschaft? Is er al sprake van guitarpr0n die je hier kan posten? :D
Ik heb idd een Gibson gekocht, wacht er nog op. Vermits ik eerder een middelmatige speler ben heb ik gekozen voor het low-end gamma en een Gibson Les Paul Faded uit 2018 op de kop kunnen tikken. Ding is nog nieuw, heeft weinig toeters en bellen maar voelde goed aan.

Foto's van zodra het ding er is.
 
Op de spec sheet staat dat de nekpickup een Alnico 2 type is, en ik vroeg mij al af in welke 'standaard/cliché' categorie die valt.
Van specifieke technische details heb ik geen kennis, vandaar mijn vragen.
Ik had zelfs nog nooit gehoord van Alnico 2, wel van 3 en 5 (weeral zonder te weten wat dat precies betekent, ik vermoed iets met meer of minder output?). In de brug zou dan weer wel een '59 LP (P.A.F.) achtige pickup steken.
AlNiCo <cijfer> (Aluminium Nikkel Cobalt) is een aanduiding voor de legering van metalen die gebruikt worden. Hoe hoger het nummer, hoe sterker de magneet. Hoe sterker de magneet, hoe hoger de output van de pick up (bij een gelijk aantal windingen en hetzelfde draadmateriaal en zelfde pickuphoogte), maar ook hoe meer de snaar gestoord wordt in zijn trilling door het magnetisch veld.

AlNiCo 2 is een van de zwakkere magneten, wat zorgt voor een lagere output maar een warmere klank. Perfect voor een hals pickup, omdat daar de snaar een grotere amplitude heeft bij aanslaan, en dus meer energie heeft.

PAF-humbuckers werden expliciet ontworpen met AlNiCo5 magneten, maar tot en met 1960 werden er 2, 3 & 5 magneten gebruikt at random, vanaf 1961 was het alleen 5. Daarom dat er zo’n variatie zit in die pickups qua klank en output (ook omdat de spoelen verschilden qua hoeveelheid wikkeling, en niet alle magneten even hard gemagnetiseerd werden).
 
Ik heb idd een Gibson gekocht, wacht er nog op. Vermits ik eerder een middelmatige speler ben heb ik gekozen voor het low-end gamma en een Gibson Les Paul Faded uit 2018 op de kop kunnen tikken. Ding is nog nieuw, heeft weinig toeters en bellen maar voelde goed aan.

Foto's van zodra het ding er is.
Ik vind van mezelf dat ik na x jaren nog altijd minder dan middelmatig ben, maar dat is geen belemmering om een specifiek instrument aan te schaffen... goedkoop of iets duurder. Het belangrijkste is dat een instrument u motiveert om het op te pikken, ongeacht welk niveau je hebt.

Natuurlijk zou het raar zijn om als absolute beginner een Murphy Lab te kopen, maar als je al x jaren speelt en je weet dat je verder gaat met de hobby zie ik er geen graten in om ook 'omhoog te kijken'. Zeker als je erdoor gemotiveerd geraakt om meer te spelen :biglaugh:

*edit* mijn excuses indien dit bericht overkomt alsof ik aanraad om zeker een heel dure gitaar aan te schaffen en dat goedkoper niet beter zou zijn,
dat is niet mijn bedoeling. (Ik heb zelf mijn Am Std. Tele gekozen na dat ik de toenmalige Deluxe versies had getest.)
Ik wilde gewoon aangeven dat je je niveau (wat trouwens waarschijnlijk beter is dan je zelf inschat) mag/kan loskoppelen van prijsklasses :)
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn de specificaties...

Specificaties​

Lichaam & Bridge​

  • Stijl: Les Paul verschoten
  • Boven: Gewone esdoorn
  • Body: Mahonie
  • Gewicht van verlichting: Ultra moderne
  • Bridge: Aluminium Tune-O-Matic
  • Staartstuk: Aluminium Stop Bar
  • Bouw: Ingezette
  • Finish: gedragen van Bourbon

Nek & toets​

  • Nek: Esdoorn
  • Profiel: Slanke Taper
  • Mensuur: 24.75''
  • Toets: Rozenhout
  • Frets: 22 Medium, diepgevroren behandeld
  • Inleg: Acryl Dots
  • Nut: Tektoid
  • Breedte topkam: 1.695''

Hardware & elektronica​

  • Brug pickup: 490T Humbucker
  • pickup nek: 490R Humbucker
  • Besturingselementen: 2 x tuimelschakelaar Volume, 2 x Toon,
  • Tuners: Vintage stijl hoekstenen
  • Control knoppen: zwart snelheid
  • Hardware: nikkel
 
Ik ben ook niet begonnen met mijn Fender RI 1957, wel met een Washburn X. Maar...had vrij snel door, ook als beginner, dat alles veel vlotter en makkelijker ging op die eerste gitaar. Nog altijd is mijn duurste gitaar mijn beste gitaar. Die Washburn hangt al een decennium onaangeroerd aan de muur.
 
PAF-humbuckers werden expliciet ontworpen met AlNiCo5 magneten, maar tot en met 1960 werden er 2, 3 & 5 magneten gebruikt at random, vanaf 1961 was het alleen 5. Daarom dat er zo’n variatie zit in die pickups qua klank en output (ook omdat de spoelen verschilden qua hoeveelheid wikkeling, en niet alle magneten even hard gemagnetiseerd werden).
Eerst en vooral bedankt voor de informatie!

Bijkomend vraagje (excuse my ignorance), in mijn Godin gitaar steekt een SD '59 PAF humbucker, maar eigenlijk kan dat dus vanalles betekenen qua design/inhoud? Op basis van wat zegt Seymour Duncan dan dat dit een 59 PAF humbucker is?
 
Terug
Bovenaan