De Gitaarthread

Ik heb het vast jongens, F-akkoord is een makkie (als je mij 10 seconden geeft :D)
2935b46397027020631341e998baec22.gif
 
Ik heb het vast jongens, F-akkoord is een makkie (als je mij 10 seconden geeft :D)

Proficiat. Het is altijd leuk als je vooruitgang hebt geboekt:coolbrows:

Ik sukkel vooral met de volgende ambetante sprong: Die gaat al vlotter dan in het begin, maar nog niet vlot genoeg.
moeite.jpg


Een klein stukje van de intro solo lukt wel goed, van 19 t/m 24. Weliswaar niet op volle snelheid :unsure:

Online tab van de song die ik samen met de leerkracht leer:
 
Proficiat. Het is altijd leuk als je vooruitgang hebt geboekt:coolbrows:

Ik sukkel vooral met de volgende ambetante sprong: Die gaat al vlotter dan in het begin, maar nog niet vlot genoeg.
moeite.jpg


Een klein stukje van de intro solo lukt wel goed, van 19 t/m 24. Weliswaar niet op volle snelheid :unsure:

Online tab van de song die ik samen met de leerkracht leer:
Good luck, lijkt me een onnatuurlijke houding die Fmaj7/C.
 
Ben ondertussen bezig aan Wish you were here. Akkoordjes en eerste solo gaan al vlot maar bij de 2de en 3de video zeggen ze in de video dat die eigenlijk op een lap steel gitaar gespeeld werden. Is er een effect ofzo waarmee ik zo een lap steel kan imiteren? De amp heeft reverb, chorus, phaser, flanger, delay en octaver ( octaver is hier al zeker niet van toepassing maar wat met de rest)?
 
Slide (zo'n metalen buisje) en een volumepedaal. Vooral die slide is belangrijk. Je "fret" ook de noten niet (dus je duwt de snaar niet tot tegen de fret op de hals), maar je houdt dat buisje op de snaar, nét genoeg om contact te maken. Dan krijg je een erg volle noot, en kun je traploos van de ene noot naar de andere... sliden.



Qua effecten: kun je zo extreem in gaan als je zelf wil, voor WYWH ga je niet veel nodig hebben.
 
Ben ondertussen bezig aan Wish you were here. Akkoordjes en eerste solo gaan al vlot maar bij de 2de en 3de video zeggen ze in de video dat die eigenlijk op een lap steel gitaar gespeeld werden. Is er een effect ofzo waarmee ik zo een lap steel kan imiteren? De amp heeft reverb, chorus, phaser, flanger, delay en octaver ( octaver is hier al zeker niet van toepassing maar wat met de rest)?
Trek je dat ook allemaal niet te veel aan, zulke details, zolang de noten maar goed zitten.
Live speelt Gilmour dat ook niet op een lapsteel.
 
Gisteren werden de hemelspoorten voor een uurtje open gezet. Blijkbaar mogen in Bax shops de gitaren vrij van het rek gehaald en bespeeld worden ?! (Althans in Rotterdam)

Voor ik de winkel binnenstapte was mijn idee voor mijn eerste gitaar deze: https://www.bax-shop.nl/b-stock-aan...stock-esp-ltd-ec-256-black-elektrische-gitaar

Een ESP LTD ec 256.
Helaas hadden ze deze niet bij Bax, wel hadden ze een Epiphone Les Paul die er qua uitzicht natuurlijk heel dicht bijzit. Toch zijn er een paar zaken die me storen.
1) De knoppen, op die Epiphones zijn afschuwelijk. Zowel op de zwarte als op de klassieke sunburst. Op die sunburst krijg je doorzichtig plastieken knoppen precies van een speelgoedgitaar gehaald.
2) die vorm van de Les Paul's vind ik prachtig maar ze ligt me precies niet. Dit kan natuurlijk na een weekje wel anders zijn maar de Les Paul figuur is zo laag (for a lack of better words) imo. Helemaal anders dan bij de Strato en telecasters die ik uitprobeerde. Misschien liggen deze dichter bij een akoestische gitaar ?

Bij de Strato en telecasters respectievelijk in tide pool en opal spark uitgeprobeerd, beide prachtig maar tot mijn verbazing vond ik de telecasters zelfs nog mooier.

Wat ik me ook nog afvroeg. De nek van de duurdere gitaren, hoort die niet gladder te zijn dan bij goedkopere gitaren ? Was een beetje hit en miss bij de verschillende prijsklasses. Of is er een reden waarom het hout soms nog ruw aanvoelt bij gitaren boven de 1k ?
 
LTD EC-256 >>> de gemiddelde Epiphone! Epiphones zijn geen slechte gitaren, maar ongeveer vanaf de EC-256 range hebben die LTD's echt wel een serieus streepje voor.
Maar overweeg je niet om iets tweedehands te zoeken met dat budget? Je kan een EC-401 vinden voor 400-500 euro, of een EC-1000 voor rond de 600 als je geluk hebt. Beiden zijn hun kleine meerkost t.o.v. de EC-256 meer dan waard.

Toen ik gitaar begon te spelen was ik een Gibson snob. Ik moest enkel en alleen Gibsons hebben omdat ik ze mooi vond en omdat dat het bekendste merk was "dus het moest wel heel goed zijn". Ik heb nu wel nog steeds 4 Gibsons, die ik enkel bij hou omdat ik er emotioneel aan gehecht ben (en heb nog steeds ergens wel een zwak voor Gibson hoor). Maar eens ik me beginnen openstellen ben voor andere merken, was dat wel een eye-opener van formaat. Ik heb hier ook een Fame Forum V (het huismerk van Music Store Köln, maar wordt gemaakt door Mayones dus zijn werkelijk topgitaren), ESP EC-1000 Deluxe en Solar E2.6c, en de Gibsons komen nog niet in de buurt van die gitaren qua afwerking en bespeelbaarheid.
Heb ook een EC-400 staan, echt een prima gitaar waarbij ik 2 jaar geleden het geluk had om die voor 200 euro te kunnen kopen.
 
die vorm van de Les Paul's vind ik prachtig maar ze ligt me precies niet.
Da's een probleem dat ik ook heb. Al zittend is de Les Paul zowat de slechts mogelijke gitaar die ik me kan indenken qua ergonomie. Zeer klein, relatief kont-zwaar (en zwaar in't algemeen),... Hangend aan een riem is het ook maar so-so (combinatie van gewicht, kleine body en snaren die ver van de bovenkant van de body staan door de hals die onder een hoek staat). Jammer eigenlijk, want ik hou wel van het geluid van een goede Les Paul, en ik vind ze ook wel mooie gitaren. Maar ik kan er dus niets mee. Voor mijn PAF-humbucker noden is de SG en de ES-3x5 modellen de enige valabele optie.

Knoppen zijn trouwens snel vervangen hoor. Ik hou niet van Gibsonesque knoppen, de enige uitzondering is de Mirror Bell.
 
Klopt, knoppen mogen geen struikelblok zijn. Op mijn wine red Les Paul zaten lelijke zwarte knoppen, heb die vervangen door deze transparante gouden knoppen. Waarschijnlijk ook niet iedereen zijn ding, maar ik vind dat zeer mooi
PXL_20211126_164716933.jpg
 
Ik speel veel meer op mijn Les Paul dan op mijn Jaguar omdat ik het geluid van de humbuckers verkies. Ik heb eigenlijk geen probleem met de body ervan, mij zit die precies als gegoten. Moet er wel bij zeggen dat het op zich geen al te zwaar exemplaar is. Ik denk dat de variatie tussen de verschillende gitaren bij Gibson gewoon veel groter is dan bij andere merken die een consistentere standaard hebben. En je betaalt hier ook deels voor de naam.

De mijne is een Les Paul Studio uit de vroege jaren 90, een eenvoudig werkpaard zonder de franjes van een standaard LP. Een van de allerbeste aankopen die ik ooit gedaan heb, niet alleen op muzikaal gebied. Voor de looks moest ik 'm niet kopen, aangezien ik niet zo fan ben van rode gitaren, gouden hardware en ook hier lelijke knoppen op staan. Een deel jaren terug heb ik er tweedehands ongeveer €380 voor betaald geloof ik. Maar ik heb al eens op LP's gespeeld die 2 tot 4 keer zoveel kosten als wat ik voor de mijne betaald heb en die waren nogal underwhelming.


EDIT: @Cerulean lijkt me ook een Studio hierboven te zijn?
 
Laatst bewerkt:
EDIT: @Cerulean lijkt me ook een Studio hierboven te zijn?
Yup, exact dezelfde gitaar en ook van begin jaren '90, alleen heb ik de zwarte knoppen vervangen, en heb ik ook nieuwe Grover tuners gekocht om er op te zetten (maar dat moet ik nog doen). Ik ben wel fan van de rood-goud combo.
Ah en bij mij is de slagplaat ook het eerste dat er af gaat bij een Les Paul :p
 
de LP Studio is eigenlijk de perfecte gitaar als je de LP-klank wil, en niets geeft om hoe het eruit ziet. Mahonie body, maple top, mahonie hals, goede toets (soms zelfs ebben, voor die LP Custom vibes), en absoluut nul franjes of versieringen. Het gebrek aan binding rond de toets zorgt er vaak voor dat de randen wat afgerond kunnen worden, wat voor een zeer comfortabel spelende hals zorgt.

Ik zit intussen met een beetje GAS... alweer...

ES456415HBGH1_MAIN_HERO_01.jpg
 
Terug
Bovenaan