De Gitaarthread

18 weken wachttijd :'(

Ondertussen is mijn budget terug wat naar beneden afgesteld.
Ik ga voor een Boss Katana 50 mk2 gaan (260 EUR)
Daarnaast ga ik mezelf beperkten tot een 400 EUR voor de gitaar.

Zo kan ik mezelf ook wat perspectief geven om in de toekomst eentje van bv. 1K te kopen.

De Fusion III hierboven in het zwart zal dus te lang wachten zijn, ik ga binnenkort eens naar Bax in Antwerpen en spreek ook eens af met een kameraad die wel wat verstand van gitaren heeft. Als er toch nog mensen zijn die tips en/of ervaring hebben met gitaren <400 EUR, let me know, alsook met de Boss Katana.

Ah, wachten is nooit niet leuk en 18 weken is serieus veel ook. Voor gitaren rond de 400 € zou ik vooral bij de budget lijnen van de grote en bekende merken blijven, dan kan je denk ik niet veel fout doen. Vooral immens veel video reviews opzoeken om een goed idee te krijgen.

Met die versterker heb ik dan wel weer ervaring, goed ding en die is op 0.5 Watt al meer dan luid genoeg en speelt ook zeer mooi. Enige nadeel is dat je voor smartphone/tablet een third-party app nodig hebt om de settings in de amp aan te passen. Met een laptop/pc is dit eenvoudiger :)
 
Ah, wachten is nooit niet leuk en 18 weken is serieus veel ook. Voor gitaren rond de 400 € zou ik vooral bij de budget lijnen van de grote en bekende merken blijven, dan kan je denk ik niet veel fout doen. Vooral immens veel video reviews opzoeken om een goed idee te krijgen.

Met die versterker heb ik dan wel weer ervaring, goed ding en die is op 0.5 Watt al meer dan luid genoeg en speelt ook zeer mooi. Enige nadeel is dat je voor smartphone/tablet een third-party app nodig hebt om de settings in de amp aan te passen. Met een laptop/pc is dit eenvoudiger :)
Wat bedoel je precies met settings in de amp ?
Daar dienen de knoppen toch voor ? :confused:
 
Wat bedoel je precies met settings in de amp ?
Daar dienen de knoppen toch voor ? :confused:

Naast de fysieke knoppen op de Boss Katana 50 mk2, heb je ook een een héél gala aan digitale settings die je kan aanpassen om het geluid te verkrijgen dat jij wenst. Of je download 'patches', die je dan importeert om het geluid te krijgen zoals je wenst.

Zie https://www.roland.com/uk/blog/unlock-full-potential-katana-amp/ voor meer informatie

Als beginner raad ik aan om gewoon met de fysieke knoppen te spelen :unsure:
 
Ik moest afgelopen week in Antwerpen zijn, en bij het passeren van een muziekwinkel zag ik een Epiphone Riviera hangen... Toch eventjes binnen gegaan, en gevraagd of ik'm eens mocht testen. Goed gebouwd, fijne klank. Niet te wild van het halsprofiel... Ik zou er dan wel een Bigsby op zetten.


Ja, toch een beetje GAS.
 
Mannekes, help me out.

Ik heb een Boss katana 50 MK ik gekocht, nieuw in de winkel.

De kabel voor gitaar - Amp heb ik erbij gekocht.

De handleiding zegt het volgende:
13 AC IN- aansluiting
Hierop sluit u het bijgeleverde netsnoer aan.
Gebruik alleen het netsnoer meegeleverd met het apparaat.


Er zit helemaal geen kabel in dat pakket ?!
Ben ik nu stekeblind of mis ik iets ?
 
Mannekes, help me out.

Ik heb een Boss katana 50 MK ik gekocht, nieuw in de winkel.

De kabel voor gitaar - Amp heb ik erbij gekocht.

De handleiding zegt het volgende:
13 AC IN- aansluiting
Hierop sluit u het bijgeleverde netsnoer aan.
Gebruik alleen het netsnoer meegeleverd met het apparaat.


Er zit helemaal geen kabel in dat pakket ?!
Ben ik nu stekeblind of mis ik iets ?

Daar moet een voeding kabel bij zitten.. maar je kan gewoon die van een pc-voeding gebruiken ook.. levert gewoon 220 en interne transformer doet de rest..
 
Daar moet een voeding kabel bij zitten.. maar je kan gewoon die van een pc-voeding gebruiken ook.. levert gewoon 220 en interne transformer doet de rest..
Bedankt,

Excuses om niets te laten weten voor de Ibanez maar de humbuckers zijn iets te 'agressief' voor me for a lack of better words, vandaag toevallig geprobeerd.
 
Opgelost; er zat een valse bodem in…..

Het is trouwens de Yamaha Pacifica 112j geworden.
Voelde heel goed aan, versatiel en mooi afgewerkt.
Al zeker aan die prijs, stuk lager dan budget dus volgend jaar kan ik wat meer uitgeven :biglaugh:
 
Opgelost; er zat een valse bodem in…..

Het is trouwens de Yamaha Pacifica 112j geworden.
Voelde heel goed aan, versatiel en mooi afgewerkt.
Al zeker aan die prijs, stuk lager dan budget dus volgend jaar kan ik wat meer uitgeven :biglaugh:
Topgitaar. Speel er nu al bijna 4 jaar op en is echt een goeie allrounder. Kan er softe beatles nummers goed op spelen maar ook master of puppets lukt er vlotjes op. De katana heb ik in de winkel geprobeerd maar vond die eerlijk gezegd nogal koud klinken, dan vind ik mijn marshall een aangenamer geluid hebben
 
Zijn er hier nog zotten zoals ik die enkel gitaren kopen, maar nooit verkopen? :D Niemand die stiekem schrik heeft van een verkoop?
 
Nee, ik heb nooit gehoard. Wel veel gekocht en verkocht, in de zoektocht naar wat me ligt en me niet ligt, maar iedere gitaar die ik verkocht heb, heb ik verkocht voor een goede reden (ik heb nooit verkocht in een bevlieging, door GAS of door geldnood), en die mis ik dus niet.
 
Als verzamelaar van ... alles ... zie ik mezelf niet meteen in staat om een gitaar ooit te verkopen.

Nu een drietal dagen kunnen tokkelen op de Yamaha Pacifica en liggen prutsen met de amp. Hoe de amp precies werkt is me tot nu toe nog een raadsel, zelfs met alle info online en de guide maar goed, dat komt wel met de tijd.

Wat me wel opvalt is hoe makkelijker alles gaat dan bij de akoestische gitaar, de action ligt misschien op 1/4e dan die van mijn akoestische. Gisteren een uurtje wat blues licks zitten spelen en dat gaat zo makkelijk.
Daarna even geprobeerd op de akoestische en da's toch een ander feit.
 
Hoe de amp precies werkt is me tot nu toe nog een raadsel, zelfs met alle info online en de guide maar goed, dat komt wel met de tijd.

Zet hem op één van de amp types: lead, crunch, brown en begin dan met je basis: Gain, Volume, treble, bass, midle.

Met bijvoorbeeld "Boost", versterk je het gekozen effect, bijvoorbeeld overdrive of distortion. Je kan dat effect kiezen door de amp aan de pc te hangen of simpelweg door op het mini-ledje bovenaan de effect-naam te drukken.

Als ik het allemaal goed begrepen heb is "volume" het volume van je pre-amp settings, waar master het overall volume van de amp voor zich neemt.

misschien dat deze videos helpen:


 
De videos van Justin heb ik volledig bekeken, het gaat vooral om de presettings in de verschillende banks.
Het switchen tussen deze settings en het opslaan is niet zo vanzelfsprekend, maar ik word met de dag slimmer :)
 
Zijn er hier nog zotten zoals ik die enkel gitaren kopen, maar nooit verkopen? :D Niemand die stiekem schrik heeft van een verkoop?
15, and counting... 😵‍💫 ik heb er vroeger wel een aantal verkocht. In de beginjaren gitaren die gewoon té crappy waren, en nadien een paar keer uit geldnood (de eerste jaren dat ik alleen woonde). Nu zou ik werkelijk geen enkele gitaar meer kunnen missen, elke gitaar heeft zijn specifieke functie of nostalgische waarde.
 
Ik heb er gelukkig "maar" 4 maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om daar ooit nog een van te verkopen. Bijkopen zie ik mij ook niet meer doen. Ik heb mijn gerief. (famous last words)

Er zijn wel 3 gitaren die ik verkocht heb in het verleden. Mijn eerste 2 rotslechte beginnersgitaren en een Tokai SG. Mijn eerste goeie gitaar was een zwaar ge-upgrade Epiphone SG maar omdat het "maar" een Epiphone was, bleef ik nieuwsgierig naar een echte high-end SG. Tokai is een Japans merk dat bekend staat voor even goede of zelfs betere kwaliteit dan Gibson. Die hebben een tijdje ook de officiële Japanse Fenders gemaakt. Ik had mij dan 2de hands eens hun high-end SG model gekocht.

Was idd een zeer goede gitaar maar bleek dat mijn Epi'ken dankzij al de upgrades voor mij gewoon al beter was. Die Tokai heb ik dan doorverkocht aan de broer van een maat die nog op een Staggske van niks speelde. Was een enorme upgrade voor hem.

Kheb ze al eens gepost maar dit zijn mijn gitaarkens. ^_^

uithangen.jpg


En mijn basgitaar ben ik ook heel content van. Made in Japan G&L SB-2.

 
Ugh, even ventileren. Ik bestelde in februari 2021 (!!!) een Suhr reactive load IR bij een muziekwinkel in België. Alles al volledig betaald. Levertermijn was toen 1 week. Na 1 week was hij er nog niet, 1 week werd een maand, werd uiteindelijk een half jaar, werd uiteindelijk 9 maanden.
Alle redenen passeerden, corona, boot die vastzat in het Suez-kanaal, noem maar op. Uiteindelijk besloten ze dat het idd wel al wat lang duurde en ze konden mij geen zekerheid geven omtrent de levertermijn. Daarom besloten ze om zelf een bestelling te plaatsen bij Thomann, in de hoop om de problemen bij hun eigen leverancier te kunnen omzeilen. Daar stond de levertermijn in november op 6 weken. Ondertussen zijn we januari en staat de levertermijn daarginds nog steeds op 2-3 weken.
In het beste geval komt hij dus aan binnen 2-3 weken (maar ik maak mij geen illusies) en dan heb ik officieel een jaar gewacht op mijn bestelling.

Dat ding is ook gewoon nergens meer te vinden. Ik snap dat niet. Akkoord dat er wel wat onderdelenschaarste is, maar het kan toch niet dat die dingen niet meer kunnen gebouwd kunnen worden? Ik kan mij niet voorstellen dat de vraag hiernaar ZO groot is dat ik na bijna een jaar nog steeds geen exemplaar heb kunnen ontvangen. Het is precies of Europa wordt niet meer bevoorraad?
 
Zijn er hier nog zotten zoals ik die enkel gitaren kopen, maar nooit verkopen? :D Niemand die stiekem schrik heeft van een verkoop?
Nop. Altijd "geruild" voor iets beter. Mijn startersbass (Cort GB34) weggedaan voor een tweedehands StingRay 5-string. Die dan weer weggedaan voor een nieuwe Stingray 4. Die gaat niet meer weg weliswaar. Zie me ook niet direct iets nieuw kopen, al wil ik héél graag een Fender P-bass. Ooit...
 
Terug
Bovenaan