De Gitaarthread

Reverb op een bas-bord, dat zie je toch niet zo vaak. Heb het ook meerdere malen geprobeerd, maar het werd me te "vaag" en wollig. Ik gebruik momenteel juist een krulsnoer als "effect".
 
Reverb op een bas-bord, dat zie je toch niet zo vaak. Heb het ook meerdere malen geprobeerd, maar het werd me te "vaag" en wollig. Ik gebruik momenteel juist een krulsnoer als "effect".
Ja dat zie je inderdaad weinig. Jeff Caxide gebruikte een Boss RV of zo bij Isis en die deed daar wel leuke dingen mee.

In een band gebruik ik geen reverb. Het heeft bij mij 2 functies: enerzijds voor het solo werk. Als ik alleen speel is het post/ambient rock en daar is reverb een must. Kun je heel mooie swells mee doen (kan bijvoorbeeld wel als intro/outro dienen bij bands). Anderzijds gebruik ik hetzelfde pedalboard als ik gewoon gitaar speel. Ik heb nog een Fender Standard Strat (arctic white, maple fretboard, prachtig ding) en dat pedalboard doet het daar ook heel goed mee. Capistan+reverb komt dan volledig tot zijn recht 😍

Momenteel heb ik geen band trouwens dus dan zijn veel effectjes wel leuk om solo te spelen.
 
Als complete newbie (+-1 jaar een elektrische gitaar) heb ik 2 pedalen 2ehands gekocht. Boss tu3 tuner en boss ds2.

90€ met 3 patchkabels en daisy chain kabeltje erbij, geen slechte deal denk ik

Vooral gekocht voor die tuner, was de mindere nauwkeurigheid van clip-on of app beu.

Ben nu bezig met zelf een pedalboardje te knutselen in hout met wat ik nog liggen had. Groot genoeg want ik weet al dat het misschien niet bij 2 zal blijven 😝 Had al een line6 channel switcher ook
 
Mijn PRS SE een "upgrade" gegeven door de SE locking tuners te installeren. Onbegrijpelijk dat die er niet standaard op zotten tbh.
 
Als complete newbie (+-1 jaar een elektrische gitaar) heb ik 2 pedalen 2ehands gekocht. Boss tu3 tuner en boss ds2.

90€ met 3 patchkabels en daisy chain kabeltje erbij, geen slechte deal denk ik

Vooral gekocht voor die tuner, was de mindere nauwkeurigheid van clip-on of app beu.

Ben nu bezig met zelf een pedalboardje te knutselen in hout met wat ik nog liggen had. Groot genoeg want ik weet al dat het misschien niet bij 2 zal blijven 😝 Had al een line6 channel switcher ook
Home made bordje is klaar. Mist nog pedalen want tis zo leeg nu...

received-852427038810938.jpg
 
Schoon. Mijn pedaaltjes hebben altijd gewoon op een simpel bordge gestaan waarop ze niet eens vast zaten. Ik heb ze eerst met velcro proberen vast te maken maar dat kwam meteen weer los. Daarna heb ik ze eigenlijk gewoon maar vrij laten rondschuiven. 😅
 
Toch, het kennen van muziektheorie (noten lezen staat daar los van, voor snaarinstrumenten vind ik noten trouwens een vrij beperkende manier van notatie) gaat je echt helpen bij het sneller beter worden. Dingen zoals akkoord-opbouw (wat maakt een majeur-akkoord een majeur-akkoord), toonladders, intervallen,...
 
Ik vind muziektheorie geweldig. De manier waarop het in veel klaslokalen wordt aangeleerd spijtig genoeg niet altijd. :unsure:

Ik heb als kind onder dwang 1 jaar muziekschool gevolgd en op een bepaald moment leerden wij daar de pentatoniek van fa. Dat was gewoon vanbuiten leren welke noten daarin zaten, dat opschrijven op de toets en daarna voor altijd vergeten want bij mijn weten hadden die noten ook geen ander nut.

Toen ik echter 15 jaar later gitaarles begon te volgen... Mijn lerares speelt daar een zalige bluessolo en zegt achteraf dat dit de pentatonen zijn. Zijt maar gerust dat ik ze wel leerde en herinnerde. :)

Maar het moment waarop ik pas echt leerde hoe gaaf theorie is was wanneer ik mijn eerste lieke wou schrijven. Ik was op zoek naar zo'n woestijnachtige sound gelijk in Whever I May Roam van Metallica. Ik heb gewoon gegoogled hoe dat moest en vond als antwoord de "harmonic minor scale". Die verschilt slechts 1 noot van de natural minor dus ik schreef een melodietje dat die noot accentueert en boem. Daar was precies de sound die ik zocht. :)

TL;DR: Op school wordt theorie spijtig genoeg vaak gepresenteerd als een hoop regeltjes om te volgen. Wat theorie echt is, is gewoon dat slimme mensen lang geleden hebben uitgezocht welk geluid welke emotie opwekt en daar namen aan hebben gegeven. Nu kunnen mensen als wij die kennis gebruiken om de emoties die we voelen uit te drukken.
 
Ahja, als het specifiek die witte moet zijn... dan zal het al wat moeilijker worden. Dat was als ik me niet vergis een beperkte oplage. En ik geloof dat die een ebben toets hadden (ipv een rosewood).

Wat ook helpt is om een "gezocht"-advertentie op 2dehands.be en marktplaats.nl te zetten. Als je dan zelf om de gitaar kunt gaan, zal je niet in de zak gezet worden.
 
Terug
Bovenaan