De Gitaarthread

"Feel". Als ik een instrument test, speel ik eigenlijk nooit echt iets "zinnig". Iedere noot op iedere snaar, om te zien of die nergens aanloopt of doodslaat (een noot die niet blijft uitklinken). En er is ook zo iets als "feeling". Je gaat erg snel merken wat je aan gaat staan van model, halsprofiel, breedte, mensuurlengte,...
 
Ik heb de meeste van m'n gitaren online besteld.
Maar als je ter plaatse gaat testen, hou dan in het achterhoofd dat geen 2 gitaren identiek zijn, zelfs van hetzelfde model. Dus als je een toonzaal exemplaar test en dan eentje uit de stock koopt, kan je die best ook nog eens testen. Bij keymusic mocht ik dat doen, en vermoed dat dat in alle winkels kan.

Als je zelf nog geen noot kan spelen, kan je aan een werknemer vragen of zij even een deuntje kunnen spelen. Die doen dat normaal met plezier :).
 
en wat als je nog geen noot kan spelen? ;)
Iemand meenemen die dat wel kan. Ik heb zo al verschillende mensen geholpen om hun eerste gitaar of bas uit te kiezen. Als ge niemant kent... tja, dan is het idd afgaan op reviews en wat de winkelier zegt. Misschien eerst eens in de winkel gaan informeren en dan de modellen die uw wel iets lijken achteraf googlen en/of hier posten.
Ik heb de meeste van m'n gitaren online besteld.
Maar als je ter plaatse gaat testen, hou dan in het achterhoofd dat geen 2 gitaren identiek zijn, zelfs van hetzelfde model. Dus als je een toonzaal exemplaar test en dan eentje uit de stock koopt, kan je die best ook nog eens testen.
Dit. Zoals ik zelf ook al geregeld gezegd heb. ^_^
 
Nu heb ik de ambitie om eindelijk wat nummers op gitaar te spelen en te zingen tegelijkertijd. Enfin, ik ben begonnen met een eenvoudig nummer: "Pigs on the wing (part 2)" van Pink Floyd.
Om even mezelf te citeren
4 maanden later, gaat het ondertussen zeer goed met Pigs on the wing! Toch leuk om langzaam aan vooruitgang te boeken, en om uiteindelijk te beseffen dat je je doel bereikt hebt. Ik probeer momenteel Under the Bridge (RHCP) met zang. Dat lukt al redelijk, maar dan met gewone akkoorden onder de zang ipv het hendrix-stijl getokkel die er normaal bij hoort. There's work to be done :)
 
Ik neem sowieso iemand mee en zal de gitaar in de winkel zelf kopen maar heb gewoon geen getraind oor en het is misschien handig om op voorhand al een paar reviews te lezen.

Voorkeur van soort gitaar gaat wel uit naar:

Stratocaster
Telecaster
Gibson

Enkele gitaren die ik al heb aangeduid zeker te willen testen:
ESP LTD EC-256
Yamaha Pacifica 112V
CORT CR 250 of CORT CR 100
één van de squier classic vibe strato - of telecasters

Zijn maar voorbeelden natuurlijk en de week voor ik de aankoop zal doen volgt hier wel nog een post :)
 
Ik heb hier nog een ESP-LTD m1000 FM deluxe staan die hier stof staat te happen. EMG 81 neck is vervangen door een EMG 85, en ik denk dat de veertjes in de floyd rose vervangen zijn in 2012, en daarna zijn er nog 2 optredens mee gedaan.

Iemand enig idee wat ik hier voor zou kunne vragen? Jammer dat zo'n beest van een gitaar hier niks ligt te doen.
 
Upgrades verdienen zichzelf zelden tot nooit terug, dus gewoon 70% van de nieuwprijs is een goede richtprijs.
 
Ik neem sowieso iemand mee en zal de gitaar in de winkel zelf kopen maar heb gewoon geen getraind oor en het is misschien handig om op voorhand al een paar reviews te lezen.

Voorkeur van soort gitaar gaat wel uit naar:

Stratocaster
Telecaster
Gibson

Enkele gitaren die ik al heb aangeduid zeker te willen testen:
ESP LTD EC-256
Yamaha Pacifica 112V
CORT CR 250 of CORT CR 100
één van de squier classic vibe strato - of telecasters

Zijn maar voorbeelden natuurlijk en de week voor ik de aankoop zal doen volgt hier wel nog een post :)
De yamaha kan ik al zeker aanraden. Kan je muzikaal nog alle kanten mee uit en speelt vlot
 
Upgrades verdienen zichzelf zelden tot nooit terug, dus gewoon 70% van de nieuwprijs is een goede richtprijs.

Ik had eigenlijk meer schrik dat het ging devalueren, nu voor het zwaardere gitaarwerk klinkt die gitaar echt als een beest dat uit de poorten van de hell komt :evil:

Geeft in de neck waanzinnig veel output in de lows, maar daar moet ge voor zijn natuurlijk.

En combo 81/85 geeft ook een superieure clean sound

//Edit: zit ook een 18 volt mod op die emg 85 dacht ik
 
Keer of 8 last gehad van GAS: Fender RI '56 Strat, Fender standard American Strat, Fender Jaguar HH special, Fender Lite Ash Strat...en voor 2 strats van bouwers: telkens namaak van een 1962 strat. Dan nog eens op tweedehands voor een originele Jaguar uit begin jaren 60.

Toch één keer kunnen winnen van mezelf :rofl:
 
Mijn duurste gitaar, RI '57, is ook mijn beste. Enorm fijn, makkelijk, om iets op te spelen. Die is af van A tot Z. Durf ik wel niet overal mee te nemen. Naar mijn lessen indertijd nam ik die American Standard mee.
 
Mijn stratje schatje.


Het is een geweldige gitaar maar eigenlijk wel mijn minst gebruikte. :unsure: 't Is dat al mijn gitaren geweldig zijn en single coils niet zo mijn ding zijn. 🤷

Ik heb in de brug al een humbucker gestoken en mij dikwijls afgevraagd of ik er in de nek ook niet eentje steek maar als ik dan de vraag stel waarom is het eigenlijk gewoon om ze meer zoals mijn SG te doen klinken. Dan ga ik in de plek gewoon op mijn SG spelen.

Maar zo nu en dan heb ik wel een bepaalde mix waar ik juist dat scherpe glasachtige single coil geluid zoek. Bijvoorbeeld in een coverke van het hammer bros thema van Mario 3 dat ik jaren geleden heb opgenomen. De akkoorden klonken maar niet goed in de mix totdat ik ze op mijn strat met single coils eens probeerde. :)
 
Het enige waar een Strat goed voor is, is voor de positie 2 & 4 (dat dun, glas-achtig geluid), voor de rest is het absoluut mijn model niet. Die middelste pickup zit altijd in de weg, de elementen solo is ook maar so-so en de vibrato is veel te bruusk.
 
Ja da's ook een probleem bij mij. Er zijn natuurlijk mensen die dat handig vinden om de volumeknop zo dichtbij te hebben maar ik heb die altijd per ongeluk mee. Op mijn Schecter Hellraiser heb ik die er al uit laten halen. Doe ik misschien op mijn strat ook nog wel eens.
 
Op mijn strat (ja, ik heb er wel een, ik doe er gewoon niets mee) heb ik de onderste tonepot verwijderd, en alles 1 positie opgeschoven (dus master tone, master volume). Maakt het iets aangenamer.
 
Yep. Da's precies wat ik gedaan heb met mijn Hellraiser. Op zich moet ik eigenlijk ook geen twee volume pots hebben. Eentje is genoeg... Aloewel ik mij met mijn Hellraiser wel al eens geamuseerd heb door het volume op mijn nekpickup laag te zetten en mijn brugpickup vollen bak. Zo had ik eigenlijk gewoon een clean en distortion channel switcher op mijn gitaar ipv op de vloer. :)
 
Moet eerlijk zeggen dat ik al jaren maar wat aanmodder wat betreft gitaar spelen, soms maanden niets. Herkenbaar voor de mensen die jonge kinderen hebben waarschijnlijk. Tot aan de geboorte van mijn eerste nam ik op regelmatige basis lessen ook, maar die zijn geheel gestopt. Ik speel ook niet in een band, heb geen vaste ruimte waar ik even mijn 'muzikale' zelf kan zijn,... De gitaar staat in de living, en ik zie er soms al tegenop om weer heel mijn boel te installeren en boven te halen voor wat gitaarwerk. Bovendien moet dit 's avonds steeds met de hoofdtelefoon omwille van het lawaai...Nu moet ik zeggen dat het toch weer wat begint te kriebelen nu de babyfase wat voorbij is. Thumbs up voor de mensen die zich hier muzikaal kunnen doorworstelen :)
 
Terug
Bovenaan