De Gitaarthread

Moet eerlijk zeggen dat ik al jaren maar wat aanmodder wat betreft gitaar spelen, soms maanden niets. Herkenbaar voor de mensen die jonge kinderen hebben waarschijnlijk. Tot aan de geboorte van mijn eerste nam ik op regelmatige basis lessen ook, maar die zijn geheel gestopt. Ik speel ook niet in een band, heb geen vaste ruimte waar ik even mijn 'muzikale' zelf kan zijn,... De gitaar staat in de living, en ik zie er soms al tegenop om weer heel mijn boel te installeren en boven te halen voor wat gitaarwerk. Bovendien moet dit 's avonds steeds met de hoofdtelefoon omwille van het lawaai...Nu moet ik zeggen dat het toch weer wat begint te kriebelen nu de babyfase wat voorbij is. Thumbs up voor de mensen die zich hier muzikaal kunnen doorworstelen :)
Misschien dat een kleine modelling amp een optie voor u zou zijn?

Ik heb een Fender buizenversterker staan, maar zelfs 15 watt kan ik al niet genoeg opendraaien op mijn appartement. Daarom heb ik een Yamaha THR10 gekocht en sindsdien speel ik daar 90% van de tijd op. Gewoon gitaar inpluggen en eventueel een koptelefoon et voila. Als ik klaar ben zet ik die gewoon weer mooi in de kast. Het ding klinkt ook vrij goed en heeft een paar effecten aan boord, dus mijn pedalboard blijft meestal ook op stal.

1522240842IMG_0148.JPG
 
Moet eerlijk zeggen dat ik al jaren maar wat aanmodder wat betreft gitaar spelen, soms maanden niets. Herkenbaar voor de mensen die jonge kinderen hebben waarschijnlijk. Tot aan de geboorte van mijn eerste nam ik op regelmatige basis lessen ook, maar die zijn geheel gestopt. Ik speel ook niet in een band, heb geen vaste ruimte waar ik even mijn 'muzikale' zelf kan zijn,... De gitaar staat in de living, en ik zie er soms al tegenop om weer heel mijn boel te installeren en boven te halen voor wat gitaarwerk. Bovendien moet dit 's avonds steeds met de hoofdtelefoon omwille van het lawaai...Nu moet ik zeggen dat het toch weer wat begint te kriebelen nu de babyfase wat voorbij is. Thumbs up voor de mensen die zich hier muzikaal kunnen doorworstelen :)
Ik ben zelf nog maar een jaartje bezig. Maar met een 8-5 job en 2 kleine kindjes heb ik meestal ook geen fut of zin meer om na de avondzooi met de kindjes en het eten nog veel te spelen. Mijn line6 moet ook heel stil staan en dan klikt het niet goed :p

Met een koptelefoon speel ik eigenlijk niet graag, zit precies altijd met die kabel in de knoei
 
Als ik speel met de koptelefoon, dan is dat met mijn GNX3 effectenbord. Zo oud als de straat, maar nog altijd een pareltje. We moeten mss maar eens verhuizen, zo een extra kamer beneden als bureau/speelkamer/gitaarkot zou welkom zijn.
 
Ik gebruik zelfs nooit een versterker meer. Gewoon een neural dsp plugin + laptop + deftige hoofdtelefoon + audio interface en je bent geïnstalleerd.
 
Misschien dat een kleine modelling amp een optie voor u zou zijn?

Ik heb een Fender buizenversterker staan, maar zelfs 15 watt kan ik al niet genoeg opendraaien op mijn appartement. Daarom heb ik een Yamaha THR10 gekocht en sindsdien speel ik daar 90% van de tijd op. Gewoon gitaar inpluggen en eventueel een koptelefoon et voila. Als ik klaar ben zet ik die gewoon weer mooi in de kast. Het ding klinkt ook vrij goed en heeft een paar effecten aan boord, dus mijn pedalboard blijft meestal ook op stal.

1522240842IMG_0148.JPG
Die heb ik ook. Enorme aanrader. Ik heb het al een paar keer gezegd maar ik heb zelfs een volledig EP opgenomen op dat ding. :)

Ik speel ook altijd met koptelefoon trouwens. Wel met een goed lange kabel zodat die nooit in de weg zit. Verder gebruik ik die amp ook gewoon als boksen voor mijne muziek of podcasts te luisteren. Die is daar dan ook voor gemaakt. De boksen erin zijn door de hifi-afdeling van Yamaha gemaakt speciaal voor in huis gebruik.

Wat oefenen betreft heb ik trouwens gewoon mijn vast uur waarop ik elke dag oefen. Tijdens de middagpause van het werk... aloewel het sinds thuiswerken wel eerder de ochtendpause geworden is. :)
 
ik prefereer toch speakers boven hoofdtelefoon, puur om de muziek meer te voelen. Je zou denken dat dit niet van toepassing is op gitaar, maar zelfs daar is dat belangrijk vind ik. Bij een basgitaar moet je het toch echt een beetje voelen om het toffer te maken imo.

Straks vertrek ik richting keulen om een aantal basgitaren te testen (morgen pas, eigenlijk). Deze onderstaande ziet er wel nice uit en klinkt denk ik wel best goed vettig:

 
Dat hoor ik wel vaker van mensen. Dat ze graag de luchtverplaatsing achter zich voelen. :) Ik ben zo gewoon van met koptelefoon te spelen dat dat voor mij niet nodig is. Live speel ik ook met een modeler rechtstreeks in de PA.

Die bas lijkt mij idd wel een goede keuze.
 
ik prefereer toch speakers boven hoofdtelefoon, puur om de muziek meer te voelen. Je zou denken dat dit niet van toepassing is op gitaar, maar zelfs daar is dat belangrijk vind ik. Bij een basgitaar moet je het toch echt een beetje voelen om het toffer te maken imo.

Straks vertrek ik richting keulen om een aantal basgitaren te testen (morgen pas, eigenlijk). Deze onderstaande ziet er wel nice uit en klinkt denk ik wel best goed vettig:


Wat ik ook nog echt kan aanraden qua bass is de volgende (is ook zelfs nog goedkoper):



Echter gaat ge het moeten uitproberen. Ik heb gelezen dat ge nogal een stevige kerel bent, dus mss is een short scale niet ideaal dan. Ik met mijn 1m70 en vrouwenhanden heb altijd op short scale bassen gespeeld. Niet alleen voor mijn vrouwen handen, mijn vingers zijn nogal gestretched, maar ook gewoon vanwege de vettere sound daar in het algemeen uitkomt. En plus als ge 50 mins op een podium staat dan is het gewoon fijner om iets compacter en lichter te hebben.


Anyhow, geniaal machien dat u jaren gaat meegaan. Voor sommige optredens of repetities nam ik die Fender idpv mijn custom Warvick van duizende euro's. Zeker eens uitproberen als ge daar bent.

//edit: In de veronderstelling dat het nog steeds dezelfde kwaliteit is als in 2008/2009 dat waren 1 van de early china produced ones als ik mij niet vergis. Maar het zou mij verwonderen dat ze die slechter gemaakt hebben :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Wat ik ook nog echt kan aanraden qua bass is de volgende (is ook zelfs nog goedkoper):



Echter gaat ge het moeten uitproberen. Ik heb gelezen dat ge nogal een stevige kerel bent, dus mss is een short scale niet ideaal dan. Ik met mijn 1m70 en vrouwenhanden heb altijd op short scale bassen gespeeld. Niet alleen voor mijn vrouwen handen, mijn vingers zijn nogal gestretched, maar ook gewoon vanwege de vettere sound daar in het algemeen uitkomt. En plus als ge 50 mins op een podium staat dan is het gewoon fijner om iets compacter en lichter te hebben.


Anyhow, geniaal machien dat u jaren gaat meegaan. Voor sommige optredens of repetities nam ik die Fender idpv mijn custom Warvick van duizende euro's. Zeker eens uitproberen als ge daar bent.

//edit: In de veronderstelling dat het nog steeds dezelfde kwaliteit is als in 2008/2009 dat waren 1 van de early china produced ones als ik mij niet vergis. Maar het zou mij verwonderen dat ze die slechter gemaakt hebben :unsure:
Stevige kerel ben ik zeker niet (tenger op die manier dat ik vaak mijn schouder en eleboog na een stevige nacht terug moet rechtzetten), maar wel lange smalle vingers. Vettige vingers ook, nat vant zweet na een lange autorit.

Anyway, net terug thuis van lange rit van Keulen. Paar baskes uitgetest en de keuze viel uiteindelijk tussen ne Yamaha en de ESP LTD van de eerdere link. Het zou de Yamaha gworden zijn moest die instock geweest zijn. Heerlijke sound daar in de testing room. Paste mijn postuur perfect. Wel zwaarder dan verwacht, maar eens goed vast geen probleem.

Thuisgekomen nu en op de home studio aangesloten wel een big man sound die de kamer goed vult. Kleine 'hiss' nog wel aanwezig, maar de kabel die ik nog had is lang en unbalanced. Daar nog wa mee foetelen en klaar voor te viben.

edit: DI box lost het sturingsprobleem op

uiD5YMD.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig kan ik dat want vier gitaren is mij al meer dan genoeg. :) 'k Heb daar bovenop nog een bas en een chromatone (keyboard met alternatieve layout) ook.
 
allez, plots werkt de bass gitaar niet meer. Geen output meer via audio interface.
Z audio DeZD interface input werkt wel nog met een microphone.
Zou de batterij al dood zijn?
 
Laat je die ingeplugd na het spelen? Want de jackplug werkt ook als schakelaar voor de actieve elektronica. Als je die inplugt, loopt die inderdaad gewoon leeg binnen een paar dagen.
ja dat gaat mijn fout zijn, ergens ook wel logisch gezien ik nergens een aan/uit knop vond.
Ik ging er een beetje van uit dat de volume volledig af zoals een aan/uit knop werkte. Niet dus.
En zo leert ik de basics :unsure:
 
Huidige setup:
MusicMan StingRay (4-string, maple neck/fretboard, 2EQ)

--> Korg Pitchblack tuner --> Bass Big Muff Pi fuzz --> Ampeg Scrambler bass OD --> Boss FV-50H volume --> Strymon El Capistan dtape echo --> Boss DD-7 digital delay --> TC Electronic Hall Of Fame reverb

--> Ampeg BA-210 combo.

Zal voorlopig zo blijven. Op termijn zou ik nog wat zaken willen aanpassen:
  • Ampeg Scrambler weg en SansAmp Bass Driver DI in de plaats
  • Hall Of Fame ooit eens vervangen door Strymon Bluesky
  • Pedalpower doosje onder het pedalboard in plaats van een gewone verdeelstekker
  • Zou ook heel graag een Fender P-bass (maple neck/fretboard) hebben
Dit zijn natuurlijk maar dromen voor als er een beetje geld over is :tongue:
 
Mooi. Voor bas ben ik vooral een fan van Mark Bass amps. :)

Mijn pedalenbord (en de amps die ik altijd huurde in de zaal) heb ik al een tijdje geleden vervangen door een modeler.

Voordien was het:

TC Electronic PolyTune => Boss NS2 Noise Supressor (FX Loop van de NS2: Crybaby Wah => Boss DA2 Adaptive Distortion) => MXR Carbon Copy Delay => MXR Micro Amp boost

Als amp een Roland Jazz Chorus 120 voor mijn SG en een Marshall DSL100 voor al mijn andere gitaren. Khad eigenlijk liever een Peavey 5150 maar die heb ik nog nooit te huur gezien in een zaal in Tokio. De DSL100 hebben ze bijna overal en da's ook een goeie moderne distortion.

Toen ik voor het eerst met modelers begon te experimenteren had ik een Mooer 005 in de plaats van mijn Boss DA2 gestoken. Da's hun 5150 model in een klein pedalleke. Dan achter mijn boost nog een Boss RV-6 Reverb gestoken en vanaf daar kon ik rechtstreeks in de PA.

Fotoke van mijn bord in die configuratie:


Dat heeft een tijdje goed gewerkt maar toen begon die Mooer een heel storende feedback-achtige piep te krijgen dus ging ik maar terug naar mijn DA2 + DSL100 setup. Nu heb ik een Boss GT-1000 die gewoon alles vervangt live.
 
Ik ben een tijdje helemaal into gitaarpedalen geweest, heb er heel veel gekocht en verkocht. Nu heb ik er eigenlijk nog altijd te veel liggen.

Mijn board is nu wel al een hele tijd hetzelfde: Polytune 2 > Fuzzhugger Algal Bloom > smallsound/bigsound Mini overdrive > Boss Blues Driver BD2 > d.rolo Twin Peaks tremolo > EHX Memoryman > Boss Space Echo RE-20 > Digitech RV7 reverb

daarnaast heb ik nog liggen: Proco RAT2, Dr. Scientist Reverberator, EHX Big Muff, EHX Small Stone, MXR Carbon Copy, MXR Distortion+, smallsound/bigsound Buzzz en DOD Rubberneck delay
 
Terug
Bovenaan