De abortuskwestie

Wat vind je van de abortuswetgeving in België?

  • Te streng: de termijn moet worden uitgebreid.

    Stemmen: 44 35,2%
  • Goed zoals hij is.

    Stemmen: 68 54,4%
  • Niet streng genoeg: abortus mag enkel bij medische noodgevallen en verkrachting.

    Stemmen: 8 6,4%
  • Moet volledig op de schop: abortus mag nooit een optie zijn.

    Stemmen: 1 0,8%
  • Veel te streng: er mag geen termijn staan op abortus.

    Stemmen: 4 3,2%

  • Totaal aantal stemmers
    125
Dat ligt toch ook helemaal niet vast bij de geboorte. Die wetenschapper of hitler 2.0 kan dezelfde persoon zijn naargelang zijn opvoeding en verdere situationele levensverloop.
 
Ik blijf dat echt zo'n bizarre onlogische redenatie vinden. Ik ben ook blij te leven maar moest ik nooit geboren zijn zou ik daar ook niet triest om kunnen zijn.
Iets logischere redenatie: Als iemand jouw leven morgen zou stoppen, zou je daar blij mee zijn?

Uiteraard zal je overmorgen dan niet verdrietig zijn (alleszins, niet dat we met zekerheid weten). maar ik denk niet dat veel mensen dat een leuke gedachte vinden.
 
Ik vind 'ongeboren kinderen' wel een gemakkelijke groep om advocaat voor te spelen aangezien ze zelf 0 inspraak kunnen hebben in de discussie en ik vind dat, als ge moreel consequent wilt zijn, dat ge wel met evenveel verve moet opkomen voor mensen eens ze de baarmoeder hebben verlaten.
Heel veel groepen hebben geen inspraak: peuters, kleuters en als je de kinderraden buiten beschouwing gaat laten feitelijk alle kinderen. Dementen, gehandicapten, etc. hebben dat ook niet. Geen inspraak hebben zou juist een reden moeten zijn om hen extra sterk te beschermen. En dat zien we overigens ook met deze groepen.
 
Iets logischere redenatie: Als iemand jouw leven morgen zou stoppen, zou je daar blij mee zijn?

Uiteraard zal je overmorgen dan niet verdrietig zijn (alleszins, niet dat we met zekerheid weten). maar ik denk niet dat veel mensen dat een leuke gedachte vinden.
Als ik vannacht pijnloos sterf in mijn slaap zonder dat ik dit op voorhand weet, zou me dat niets uitmaken nee.
Net zoals het me nooit had uitgemaakt indien mijn ouders mij geaborteerd hadden.
Als ik op voorhand weet dat ik vannacht ga sterven, is dat uiteraard geen leuke gedachte. Ik ben namelijk geëvolueerd naar een bewust wezen dat oerinstincten zoals angst kan opwekken bij zulke onprettige gedachte.
Maar je mocht de dag voor mijn abortus nog super hard tegen mijn moeders buik staan roepen "ZE GAAN JE VERMOORDEN MORGEN!!!", het zou me geen sikkepit kunnen schelen.
 
Dat ligt toch ook helemaal niet vast bij de geboorte. Die wetenschapper of hitler 2.0 kan dezelfde persoon zijn naargelang zijn opvoeding en verdere situationele levensverloop.

Tgoh, ik zou het belang van genen/"nature" toch niet onderschatten, hoor. Elke mens is een potentiële moordenaar, maar om op hetzelfde niveau als Hitler te eindigen moet je toch wel serieus wat psychopathische trekjes en andere afwijkende persoonlijkheidsstoornissen hebben.
Moest iedereen die wat tegenslagen kent in z'n leven transformeren in een seriemoordenaar, dan waren er zelfs geen mensen meer.
 
En dát zijn de praktische gevolgen waar ik hier al van sprak. Waarvan anderen dan zeiden ‘natuurlijk valt dat niet onder abortus, dat ziet iedereen’. Ja, natuurlijk. Maar dat krijg je dan. Dat kan niet anders dan zo lopen. En dit is dan zelfs niet voor de ectopische, he! Die afhankelijk van de definitie ook zouden mogen aborteren volgens Patj en Bongobong hier. Dus zelfs al was het echt voor ectopische zwangerschappen, zou het passen binnen pro-life. Dat zijn dus de ongewilde gevolgen die ik zei.
 
Als ik vannacht pijnloos sterf in mijn slaap zonder dat ik dit op voorhand weet, zou me dat niets uitmaken nee.
Net zoals het me nooit had uitgemaakt indien mijn ouders mij geaborteerd hadden.
Als ik op voorhand weet dat ik vannacht ga sterven, is dat uiteraard geen leuke gedachte. Ik ben namelijk geëvolueerd naar een bewust wezen dat oerinstincten zoals angst kan opwekken bij zulke onprettige gedachte.
Maar je mocht de dag voor mijn abortus nog super hard tegen mijn moeders buik staan roepen "ZE GAAN JE VERMOORDEN MORGEN!!!", het zou me geen sikkepit kunnen schelen.
Maar dat maakt moord niet ok, ook als het slachtoffer het niet beseft en zich er dus niet ongelukkig bij kan voelen mag je geen moord plegen.
 
Tenzij die persoon zijn leven moe is of niet bewust met zo weinig vooruitzicht op herstel dat "moord" wel mag. Maar dan spreken we net zoals bij abortus helemaal niet van moord.

In veel van diezelfde staten die zo tegen abortus zijn hebben ze er geen problemen mee om de staat te laten moorden als die het bewezen acht dat een persoon het verdient. Die beseft het wel en is daar vaak wel ongelukkig mee.
 
Tenzij die persoon zijn leven moe is of niet bewust met zo weinig vooruitzicht op herstel dat "moord" wel mag. Maar dan spreken we net zoals bij abortus helemaal niet van moord.

In veel van diezelfde staten die zo tegen abortus zijn hebben ze er geen problemen mee om de staat te laten moorden als die het bewezen acht dat een persoon het verdient. Die beseft het wel en is daar vaak wel ongelukkig mee.
Het blijft een inconsequent argument, als je wat Brandon schreef een relevant argument vindt pro abortus dan moet je iemand vermoorden in zijn slaap ook ok vinden en het is een veilige aanname, vermoed ik, dat niemand dat vindt.
 
Het is een antwoord op "zou je triestig zijn als je nooit geboren was". Dat dat een inconsequair argument is zeggen we al van het begin. Maar dat er een verschil bestaat tussen een persoon die slaapt en een fetus die nog nooit een bewuste persoon geweest is zal je zelf ook wel inzien.
 

Belangrijke verkiezingen al op 2 augustus, want in de voorverkiezingen van Kansas komt er een referendum over een grondwetswijziging wat betreft abortus gezien in de staat Kansas abortus verdedigd wordt in de grondwet. Als die geelimineerd wordt, dan moet de Republikeinen enkel nog gouverneur Laura Kelly verslaan in november die nu nog een eventuele abortusban kan veto'en maar Kansas is een rode staat. Echter kan de verkiezing wel nipt worden, er zijn weinig peilingen voor hand. En 538 geeft 52% kans dat de Republikein wint op dit moment en 48% kans dat Laura Kelly haar herverkiezing wint, waardoor er geen trifecta dan ontstaat en dus het vetorecht in handen blijft van een pro-choice gouverneur.

Maar de verkiezing van twee augustus wordt ook interessant, en lijkt ook vrij nipt te worden. Kan ook vreemd zijn omdat bij voorverkiezingen minder mensen stemmen, en Democraten lijken meer geneigd te zijn om de grondwetswijziging af te keuren in een referendum. Ook hier één peiling 47% voor, 43% tegen, dus ook dat wederom nipt maar door de verwachte lage(re) turn-out, ook best moeilijk te voorspellen.

Is maar al één van de staten waar het gevecht voor of tegen de ban al hard tegen hard zal plaatsvinden, en een eerste ijkpunt van hoe de VS staat tegenover Dobbs en in welke mate het andere verkiezingen kan beïnvloeden, dus ook symbolisch zeker van tel.

Kansas is verder symbolisch omdat het een staat is dat als abortus daar legaal blijft, een bezochte locatie zal worden omdat alle omliggende staten op Colorado na het meer dan waarschijnlijk gaan verbieden of al verboden hebben: Oklahoma, Nebraska, Missouri. En ook voor locaties als Arkansas en Texas soms de dichtste staat met abortion access kan blijven.

Natuurlijk zal het gevecht sowieso blijven doorgevoerd worden. Wijst men het referendum af, dan komt er binnen twee of vier jaar of via een andere manier nieuwe pogingen: via de rechtbank enzovoort om uiteindelijk toch uw zin door te voeren. Natuurlijk als duidelijk wordt dat er meer mee te verliezen dan ermee te winnen, dan kan het zijn dat Republikeinen lokaal/regionaal niet zo hard voor de ban nog zullen pushen, vandaar het belang van symboliek voor elders.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Gisterenavond toch een grellige foto gezien op het nieuwsblad.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220728_97103940
Is dat echt? Of een poppetje met wat ketchup. :wtf:
Bedoel je of de spanddoeken van protesteerders genuanceerde en juiste informatie geven?
Gewoon eens zoeken op het internet, en je ziet al dat er ontelbaar veel foto's gebruikt worden in anti-abortusvideo's die ofwel totaal niks met abortus te maken hebben (miskramen in "officiële" filmpjes van Planned Parenthood), ofwel de procedure totaal verkeerd voorstellen door onder andere de schaal (al van in de Silent Scream, vol fake news, nog altijd aangehaald als zijnde "correct" door abortustegenstanders).

De enige reden is dat dat een héél sterk beeld is. Je kunt makkelijk zelf zien vanaf hoeveel weken een foetus er zo uitziet.

Als je weet dat abortus maar kan tot 12 weken, kàn dat misschien een echte foto zijn. Maar zal de schaal met opzet niet aangegeven zijn en zéker de context en de situatie niet. En zal het eerder een argument tegen een noodzakelijke medische ingreep op 24 weken zijn, of zo. Wat eigenlijk niemand wil maken.
 
Bedoel je of de spanddoeken van protesteerders genuanceerde en juiste informatie geven?
Gewoon eens zoeken op het internet, en je ziet al dat er ontelbaar veel foto's gebruikt worden in anti-abortusvideo's die ofwel totaal niks met abortus te maken hebben (miskramen in "officiële" filmpjes van Planned Parenthood), ofwel de procedure totaal verkeerd voorstellen door onder andere de schaal (al van in de Silent Scream, vol fake news, nog altijd aangehaald als zijnde "correct" door abortustegenstanders).

De enige reden is dat dat een héél sterk beeld is. Je kunt makkelijk zelf zien vanaf hoeveel weken een foetus er zo uitziet.

Als je weet dat abortus maar kan tot 12 weken, kàn dat misschien een echte foto zijn. Maar zal de schaal met opzet niet aangegeven zijn en zéker de context en de situatie niet. En zal het eerder een argument tegen een noodzakelijke medische ingreep op 24 weken zijn, of zo. Wat eigenlijk niemand wil maken.

De abortus kan/kon in de US tot 24 weken he. Ik veronderstel dat die foto dan ook in Amerikaanse context genomen.
Als ik dan even aftoets met je foto lijkt me dat dan weer realistisch te kunnen zijn.
Gelukkig is dit maar een fractie van alle aborties. (bron wiki)
1280px-US_abortion_by_gestational_age_2016_histogram.svg.png


Maar damn zo een ingreep moet enorm zwaar zijn voor de moeder, de uitvoerende arts. Ik veronderstel dat zo iets wel onder volledige verdoving zal plaatsvinden.
 
De abortus kan/kon in de US tot 24 weken he. Ik veronderstel dat die foto dan ook in Amerikaanse context genomen.
Als ik dan even aftoets met je foto lijkt me dat dan weer realistisch te kunnen zijn.
Gelukkig is dit maar een fractie van alle aborties. (bron wiki)


Maar damn zo een ingreep moet enorm zwaar zijn voor de moeder, de uitvoerende arts. Ik veronderstel dat zo iets wel onder volledige verdoving zal plaatsvinden.
Jawel, maar ik bedoel dus dat dit geen argument hoeft te zijn tegen abortus, gewoon tegen een heel late abortus. Als de foto klopt.
Maar goed, ik kan me een even gruwelijke foto - die zeker weten klopt - voor de geest halen van een vrouw die gestorven is door een illegale abortus, Gerri Santoro.
 
In welk opzicht is een foto van een vrouw gestorven bij een illegale abortus een argument pro abortus? Die vrouw heeft zelf de keuze voor een illegale ingreep gemaakt. Lijkt mij niet anders dan sommige horror-foto's van mensen die voor goedkope plastische chirurgie of tandzorg naar bedenkelijke klinieken in het buitenland gaan.

Wat mij betreft ben ik niet 100% tegen abortus, maar late abortussen zoals in sommige staten van de V.S. zijn wat mij betreft ethisch minstens even dubieus als religieuze fundamentalisten die menen dat het leven begint bij conceptie en dat zelfs een MAP-pil (of anticonceptie tout court) verboden moet zijn.

Wij hebben hier een relatief "gezond" evenwicht, maar wat daarbij vergeten wordt is dat wij hier wel nog een termijn van 13 weken hanteren en niet tot pakweg na de helft van een normale zwangerschap gaan.
 
Terug
Bovenaan