In Zweden, Noorwegen en Denemarken is dat ook het geval lijkt me. En van die drie heb ik in de laatste week het nieuws gezien. Nu ik weet niet wat jij allemaal kijkt
Idem voor Thailand bijvoorbeeld
All the latest top stories and breaking news. Thailand’s most credible source of Thai and international developments. In-depth business and political news, leading Lifestyle trends, broad international sports coverage, plus English language learning
www.bangkokpost.com
Enfin vanmorgen nu ook nog eens nagedacht over gisteren en de, toch wel bizarre, beslissingen die daaruit zijn gekomen.
De regering gaat toch moeten opletten wat ze de komende weken en maanden nog gaan uitspoken.
Ik ben nu iemand die best goed de regels opvolgt en mezelf bepaalde dingen ontzegde (contactsport bijv) omwille van de stijgende cijfers.
Ik verwacht dan wel van een regering dat ze na bijna 2 jaar toch wel een beetje visie hebben.
De laatste 1.5 - 2 maand vind ik op dat vlak toch wel echt bedroevend.
4 overlegcomités zijn er geweest, 4 keer met wijzigende regels.
Hoe moet je als burger nu daar nog aan uit kunnen?
Logisch dat een deel mensen er zijn voeten aan veegt. Ik volg het nieuws en corona-topic hier en weet met momenten nog niet hoe het nu weer allemaal zit.
De trage boostercampagne wil ik hen nog vergeven. We zitten toch zeker niet in de staart in de EU, dus dat wil ik nog door de vingers zien. Als return verwacht ik wel dus een visie en geen politiek spel als het over corona gaat.
Maar die vertoning gisteren heeft bij mij toch wel een beetje een "knak" gegeven.
Omdat ik er met de beste wil van de wereld niet aan uit kan waarom cinema's en theaters de deuren dicht moeten doen en je wel nog op café kan.
Ik vind dat zo een fout signaal (en ik ben misschien al 3 jaar niet meer naar de cinema of theater geweest) .
Ze leggen 4 keer op rij eigenlijk de adviezen van experts en de noodkreten van de ziekenhuizen langs zich neer.
En gisteren komen ze dan af met een soort van zoenoffer.
Te veel bang (?) om opnieuw drastischere maatregelen te nemen.
En dan maar ergens iets uit de hoed toveren want ja je kan geen overlegcomité houden zonder maatregelen als het verslag van de GEMS gelekt is waar gevraagd wordt om drastische maatregelen.
En dan ga je de "veiligste" zaken maar afschaffen en tegen de mensen gaan zeggen dat ze maar met 2 mogen gaan winkelen. (hoe verzin je het)
Ik kan er met de beste wil niet aan uit hoe je daar van die tafel kan stappen en kan denken dat dit meer is dan onnodig in de marge rommelen ten koste van de cultuursector.
Ik had liever géén extra maatregelen gezien dan dit eigenlijk.
En dat komt van iemand die al weken roept om deftige maatregelen ipv langdurige kleinere maatregelen.
Want op deze manier geraak je de mensen echt kwijt.
Ofwel zeg je gewoon
"Kijk, we leggen die adviezen langs ons neer. Volgens ons rekken we het wel en we kunnen economisch geen sluitingen aan én voor ons primeert momenteel mentaal welzijn. Maar wees verstandig in deze tijd en spreek niet met 20 man thuis binnen af zonder verluchting etc want corona is er nog steeds."
Ofwel zeg je dat je de horeca gaat openhouden zodat mensen toch nog een beetje normale feestdagen kunnen hebben.
Daar had je volgens mij net meer mensen mee aan boord kunnen houden en dat zou ik nog een deftige reden hebben gevonden.
Maar die random beslissing om de cultuur dicht te gooien en horeca niet zonder deftige onderbouwing...
Tja, daar ondermijn je volgens mij toch wel nog eens extra het vertrouwen van een deel mensen.
En hoe langer die crisis duurt, hoe moeilijker het wordt om mensen aan boord te houden.
Zelfs als je geen 4 overlegcomités houdt waar het gebrek aan visie en het primeren van politieke belangen de overhand heeft.
Ik ga alleszins eens deftig lachen als we hier binnen 2 weken weer staan met nieuwe maatregelen omdat het sluiten van de cultuur dan toch niet het verhoopte effect had.