Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ale, nieuwe maatregelen al meteen tot eind Januari dus 5 weken, evaluatie half januari gaat niets veranderen dan krijg je uitspraken als '' ja besmettingen dalen maar we zijn nog volop bezig met booster vaccins en omikron is nog volop rond ons dus geen versoepelingen ''

Dit was het overlegcomite waar je alle hoop in uw kast moogt steken tot in de lente.
Het was leuk een tijd terug, see you next spring ( voor 4 weken van versoepelingen tot de Optimus Prime variant verschijnt )

Zijn de cinémas morgen nu nog open? Ik ging morgen met de kinderen naar Spiderman gaan kijken..
Ja tem zaterdag nog hé. Maatregelen gaan in zondag.

En ik zie cinema's NIET eerder sluiten. Gisteren (denk ik?) kwam de Matrix in de zalen en ook Spiderman is een megagrote hit (vergeet niet dat ook de Nederlanders naar België komen zien nu). Een cinema zou gek zijn om voor zondag al te sluiten. Dat scheelt een miljoentje extra in hun pocket (no kidding).

Bij onze lokale bioscoop is er wel telkens plaats voorzien tussen de gasten . Mss bij kinepolis dan niet?
T'was niet bij de kinepolis maar neen er was géén plaats voorzien tussen de gasten. De handtas van vrouwlief was het enige okstakel.

Maar inderdaad, de cinema's nu sluiten terwijl Spiderman en de Matrix (De echte blockbuster en net de films die het jaar moeten maken of kraken voor cinema's) aan het spelen zijn, ...

Waarom niet eten en drinken wegnemen inderdaad ... maar ja wat verwacht je van de politici?

Laatst bewerkt:
Yep. Belgie een van de Weinige landen waar ze na bijna 2 y nog steeds het nieuws openen .et corona en dan 15 min lang doorbomen...
In Zweden, Noorwegen en Denemarken is dat ook het geval lijkt me. En van die drie heb ik in de laatste week het nieuws gezien. Nu ik weet niet wat jij allemaal kijkt

In de US inderdaad nauwelijks maatregelen volgens kameraad die daar woont. Daar wordt veel minder hysterisch gedaan over corona, en alles draait daar ook gewoon verder hoor..
In Florida ook niet, kameraad is daar geweest voor het werk paar weken geleden en die heeft gewoon een festival van 90k man gedaan, zonder qr, mondkapjes etc.

Het feit zit em daar misschien ook dat daar minder hospitalisatie zijn, omdat het daar niet gratis is.

In Zweden, Noorwegen en Denemarken is dat ook het geval lijkt me. En van die drie heb ik in de laatste week het nieuws gezien. Nu ik weet niet wat jij allemaal kijkt

Idem voor Thailand bijvoorbeeld

Enfin vanmorgen nu ook nog eens nagedacht over gisteren en de, toch wel bizarre, beslissingen die daaruit zijn gekomen.

De regering gaat toch moeten opletten wat ze de komende weken en maanden nog gaan uitspoken.
Ik ben nu iemand die best goed de regels opvolgt en mezelf bepaalde dingen ontzegde (contactsport bijv) omwille van de stijgende cijfers.

Ik verwacht dan wel van een regering dat ze na bijna 2 jaar toch wel een beetje visie hebben.
De laatste 1.5 - 2 maand vind ik op dat vlak toch wel echt bedroevend.
4 overlegcomités zijn er geweest, 4 keer met wijzigende regels.

Hoe moet je als burger nu daar nog aan uit kunnen?
Logisch dat een deel mensen er zijn voeten aan veegt. Ik volg het nieuws en corona-topic hier en weet met momenten nog niet hoe het nu weer allemaal zit.

De trage boostercampagne wil ik hen nog vergeven. We zitten toch zeker niet in de staart in de EU, dus dat wil ik nog door de vingers zien. Als return verwacht ik wel dus een visie en geen politiek spel als het over corona gaat.

Maar die vertoning gisteren heeft bij mij toch wel een beetje een "knak" gegeven.

Omdat ik er met de beste wil van de wereld niet aan uit kan waarom cinema's en theaters de deuren dicht moeten doen en je wel nog op café kan.
Ik vind dat zo een fout signaal (en ik ben misschien al 3 jaar niet meer naar de cinema of theater geweest) .

Ze leggen 4 keer op rij eigenlijk de adviezen van experts en de noodkreten van de ziekenhuizen langs zich neer.

En gisteren komen ze dan af met een soort van zoenoffer.
Te veel bang (?) om opnieuw drastischere maatregelen te nemen.
En dan maar ergens iets uit de hoed toveren want ja je kan geen overlegcomité houden zonder maatregelen als het verslag van de GEMS gelekt is waar gevraagd wordt om drastische maatregelen.

En dan ga je de "veiligste" zaken maar afschaffen en tegen de mensen gaan zeggen dat ze maar met 2 mogen gaan winkelen. (hoe verzin je het)
Ik kan er met de beste wil niet aan uit hoe je daar van die tafel kan stappen en kan denken dat dit meer is dan onnodig in de marge rommelen ten koste van de cultuursector.

Ik had liever géén extra maatregelen gezien dan dit eigenlijk.
En dat komt van iemand die al weken roept om deftige maatregelen ipv langdurige kleinere maatregelen.

Want op deze manier geraak je de mensen echt kwijt.
Ofwel zeg je gewoon
"Kijk, we leggen die adviezen langs ons neer. Volgens ons rekken we het wel en we kunnen economisch geen sluitingen aan én voor ons primeert momenteel mentaal welzijn. Maar wees verstandig in deze tijd en spreek niet met 20 man thuis binnen af zonder verluchting etc want corona is er nog steeds."
Ofwel zeg je dat je de horeca gaat openhouden zodat mensen toch nog een beetje normale feestdagen kunnen hebben.
Daar had je volgens mij net meer mensen mee aan boord kunnen houden en dat zou ik nog een deftige reden hebben gevonden.

Maar die random beslissing om de cultuur dicht te gooien en horeca niet zonder deftige onderbouwing...
Tja, daar ondermijn je volgens mij toch wel nog eens extra het vertrouwen van een deel mensen.

En hoe langer die crisis duurt, hoe moeilijker het wordt om mensen aan boord te houden.
Zelfs als je geen 4 overlegcomités houdt waar het gebrek aan visie en het primeren van politieke belangen de overhand heeft.

Ik ga alleszins eens deftig lachen als we hier binnen 2 weken weer staan met nieuwe maatregelen omdat het sluiten van de cultuur dan toch niet het verhoopte effect had.

@kay-gell Dat van die cinema’s sluiten is inderdaad te gek voor woorden.
Men kon perfect iets beslist hebt als: “cinema’s blijven open, maar bezetting van de zalen wordt gehalveerd”.
Dus dat er bv steeds een stoel tussengelaten wordt.

Maar cinema’s sluiten en ondertussen cafés open is echt te gek voor woorden? Dat kan je toch niet uitleggen.
En als een café dan binnen tot 23h op oversized oled-tv films uitzendt of voetbalmatchen streamt dat mag dan weer wel?

Wie verzint het.

Het draagvlak voor bv regeltjes als “max met twee winkelen” is ook gewoon weg.
Slaat ook nergens op. Met 4 samen op de vuile trein, waar de ventilatie vaak stuk is, naar Brugge dus, maar je mag niet met 4 samen in de goed geventileerde winkel?!

Pestgedrag is dit en van geen hout pijlen meer weten maken.

Laatst bewerkt:
In Florida ook niet, kameraad is daar geweest voor het werk paar weken geleden en die heeft gewoon een festival van 90k man gedaan, zonder qr, mondkapjes etc.

Het feit zit em daar misschien ook dat daar minder hospitalisatie zijn, omdat het daar niet gratis is.
Hah, spreken we dan over Florida?
De staat die een tijdlang gegevens bleek te vervalsen, om de cijfers minder dramatisch te laten lijken dat ze in werkelijkheid waren?
De staat die blijkbaar helemaal bovenaan staat in het verschil tussen excess deaths en officieel aantal doden?
De staat die ondanks die wetenschap sowieso 20% meer officiële doden heeft dan België?

En neen, in Florida zijn niet altijd minder hospitalisaties geweest. Er zijn periodes geweest dat er geen plek meer was in de klinieken.

@kay-gell Dat van die cinema’s sluiten is inderdaad te gek voor woorden.
Men kon perfect iets beslist hebt als: “cinema’s blijven open, maar bezetting van de zalen wordt gehalveerd”.
Dus dat er bv steeds een stoel tussengelaten wordt.

Maar cinema’s sluiten en ondertussen cafés open is echt te gek voor woorden? Dat kan je toch niet uitleggen.
En als een café dan tot 23h op groot scherm dan films uitzendt of voetbalmatchen streamt dat mag dan weer wel?

Wie verzint het.

Inderdaad en ik heb begrip voor de complexiteit van heel de situatie
Dat je altijd wel maatregelen tot in het belachelijke kan trekken.
Iets wat vaak gebruikt wordt als vals argument om de maatregelen af te doen als inefficiënt.

Maar dit, dit versta ik dus echt niet.
En de communicatie er rond vind ik ook ondermaats.
Dat had je toch van ver kunnen zien dat deze kritiek kwam. Counter die dan al op voorhand met de reden van dat besluit. (als die onderbouwd en logisch is natuurlijk)

Maar die random beslissing om de cultuur dicht te gooien en horeca niet zonder deftige onderbouwing...
Tja, daar ondermijn je volgens mij toch wel nog eens extra het vertrouwen van een deel
Ik denk wel dat de cultuursector zware financiele steun zal eisen van de overheid. En zo niet? Dan stappen ze volgens mij naar de rechter. Zelfs de coronawet gaat niet boven alles.

Bij disproportionele / onredelijk maatregelen die niet in verhouding staan, heb je dan kans dat een rechter de cultuursector gelijk zal geven.

Het draagvlak voor bv regeltjes als “max met twee winkelen” is ook gewoon weg.
Slaat ook nergens op. Met 4 samen op de vuile trein, waar de ventilatie vaak stuk is, naar Brugge dus, maar je mag niet met 4 samen in de goed geventileerde winkel?!

Pestgedrag is dit en van geen hout pijlen meer weten maken.

Een van de redenen waarom ge niet met vier samen moogt gaat winkelen, is wellicht dan ook omdat men wil voorkomen dat ge met vier de bus of trein op gaat en men met die maatregel de drukte op het openbaar vervoer ook wat afremt.

Mag er hier ondertussen al gesteld worden dat de maatregelen niet logisch zijn? Of zijn de believers er nog steeds van overtuigd dat het enkel aan mij ligt?

Mag er hier ondertussen al gesteld worden dat de maatregelen niet logisch zijn? Of zijn de believers er nog steeds van overtuigd dat het enkel aan mij ligt?

Niet alle maatregelen zijn logisch nee dat klopt.
Maar neemt niet weg dat degene die dat wel zijn daarom minder legitiem zijn.

Je moet het kind niet met het badwater weggooien.

Laatst bewerkt:
't Is voornamelijk een sneer naar het taboe sfeertje dat hier hangt als je iet of wat kritiek geeft op de maatregelen
Dat taboe sfeertje mag je toch wel eens uitleggen, want ik zie hier geen posts waarin élke kritiek op de maatregelen direct in de banbliksem geslagen wordt.

Ik vind het ook onlogisch om kerstmarkten open te houden en cultuur te sluiten, toch zeker de cultuur in zalen die duidelijk de maatregelen volgen (men kon hier eventueel werken met een soort van certificering dat alles gecontroleerd en in orde is toegelaten wordt mits maatregelen (beperkte capaciteit, ...), zodat het lokale parochiezaaltje waar 200 man in past, maar zonder ventilatie, wél toe moet.

En dat hier nu nog steeds mensen voorstander zijn van dit beleid na gisteren... Prikken prikken prikken en we komen er! Ja duidelijk niet dus, hoe meer vaccins gezet worden hoe meer maatregelen er terugkeren. 2020 all over again.😂 Mijn boostershot zal ik nog halen omdat het blijkbaar noodzakelijk zal zijn om op skireis te gaan maar daarna stopt het voor mij. Nieuwjaar wordt hier trouwens ook gevierd met de voltallige vriendengroep, hebben we gisteren beslist. Bijna twee jaar zo goed als mogelijk alle maatregelen gevolgd en 'solidair' geweest zoals ze dat zo graag noemen maar als je er niet in slaagt een rechtlijnige visie op lange termijn uit te dokteren, alle 'experten' en knappe koppen ten spijt, dan ben je mij en blijkbaar een hele boel mensen met mij kwijt...

En dat hier nu nog steeds mensen voorstander zijn van dit beleid na gisteren... Prikken prikken prikken en we komen er! Ja duidelijk niet dus, hoe meer vaccins gezet worden hoe meer maatregelen er terugkeren. 2020 all over again.😂 Mijn boostershot zal ik nog halen omdat het blijkbaar noodzakelijk zal zijn om op skireis te gaan maar daarna stopt het voor mij. Nieuwjaar wordt hier trouwens ook gevierd met de voltallige vriendengroep, hebben we gisteren beslist. Bijna twee jaar zo goed als mogelijk alle maatregelen gevolgd en 'solidair' geweest zoals ze dat zo graag noemen maar als je er niet in slaagt een rechtlijnige visie op lange termijn uit te dokteren, alle 'experten' en knappe koppen ten spijt, dan ben je mij en blijkbaar een hele boel mensen met mij kwijt...
Waar denk je dat we nu zaten zonder vaccins? Ik ben echt benieuwd om dat eens te horen. Dus hou u vooral niet in.

Ja tem zaterdag nog hé. Maatregelen gaan in zondag.

En ik zie cinema's NIET eerder sluiten. Gisteren (denk ik?) kwam de Matrix in de zalen en ook Spiderman is een megagrote hit (vergeet niet dat ook de Nederlanders naar België komen zien nu). Een cinema zou gek zijn om voor zondag al te sluiten. Dat scheelt een miljoentje extra in hun pocket (no kidding).

T'was niet bij de kinepolis maar neen er was géén plaats voorzien tussen de gasten. De handtas van vrouwlief was het enige okstakel.

Maar inderdaad, de cinema's nu sluiten terwijl Spiderman en de Matrix (De echte blockbuster en net de films die het jaar moeten maken of kraken voor cinema's) aan het spelen zijn, ...

Waarom niet eten en drinken wegnemen inderdaad ... maar ja wat verwacht je van de politici?

Pathé cinema's zorgde ook voor 2 zetels tussen elk groepje tickets, aan weerszijden 2 zetels vrij dus. Je kan nog reclameren over de rij voor en achter je qua afstand, maar iedereen zit stil en die zalen zijn modern en goed geventileerd (nu ja, moderne zalen in een oud mijngebouw).

Eten en drinken verbieden in cinéma's, dan kan je ze evengoed sluiten want die hun verdienmodel is (net zoals in de V.S.) nog meer dan vroeger afhankelijk van snacks en drank, ik heb voor 4 tickets slechts €18 betaald, want dinsdag is filmdag: € 6 per ticket, plus dankzij mijn internetprovider mag ik één keer per maand 1 ticket kopen, 1 gratis (dus gemiddeld niet eens € 5 per persoon). Mijn popcorn en drankje was duurder dan €5, en eerlijk gezegd, dat vind ik zelfs bij de normale ticketprijzen van Euroscoop/Pathé niet eens zo storend, nog altijd gezelliger en budgetvriendelijker dan Kinépolis (win-win).

Maar terug on topic van corona: de maatregel om de bioscopen en cultuur te sluiten is gewoon om te tonen dat men krachtdadig durft op te treden, maar niet durft in te grijpen daar waar de situatie eigenlijk gevaarlijker is: kerstmarkten/horeca (kost ook veel meer om die laatsten te vergoeden), koning voetbal heeft ook véél te lang mogen doorgaan.

Also: zelftest 2 dagen na dat cinéma bezoek is negatief (godzijdank, anders bye bye Kerst).

Gisteren eindelijk voor de eerste keer een pro-actieve actie. Ik was tevreden!

Maar ik snap ABSOLUUT niet hoe de horeca kan open blijven, maar je de cultuursector wel sluit. Je gaat mij niet wijsmaken dat een cinema met overal een zetel tussen en mondmasker een groter risico is dan een café zonder mondmasker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan