Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
FVDB: "De nieuwe maatregelen moeten ons de kans bieden om tijd te kopen tegen de verdere oprukking van de omikronvariant, om ondertussen zo veel mogelijk boosterdosissen uit te delen."

En dan mag mijn broek niet afzakken als er vaccinatiecentra dicht gaan volgende week, en ik commentaar kreeg toen ik opmerkte met @NemesisBE dat er tussen half oktober en half november veel te traag geboosterd werd zeker?
En dat ze dan wel gingen af komen met maatregelen.

Soms zit er precies wel een glazen bol tussen het buikgevoel.

Het probleem is dat de mensen gaan afhaken met vaccins als men maatregelen zoals dit blijven nemen. Ikzelf zie het nut van de vaccins maar genoeg mensen die redeneren van “ik heb mijn vaccins laten zetten maar ze sluiten de boel nog steeds, ze kunnen de boom in met hun 3/4/5e vaccin”

Daar hebben ze precies ook nog niet over nagedacht bij de regering.

En nog 1: pas NU raadt het overlegcomité FFP2 maskers aan, terwijl we ons hier al 3 overlegcomités geleden afvroegen waarom goedkope en nuttige zaken zoals dit niet al lang verplicht werden in de plaats van enkel maaaaatregelen.

Het probleem is dat de mensen gaan afhaken met vaccins als men maatregelen zoals dit blijven nemen. Ikzelf zie het nut van de vaccins maar genoeg mensen die redeneren van “ik heb mijn vaccins laten zetten maar ze sluiten de boel nog steeds, ze kunnen de boom in met hun 3/4/5e vaccin”

En dat gevoel begin ik ook te krijgen. Ik ga nog mijn derde prik gaan halen maar ik geloof niet meer dat we hierdoor "vrij" gaan zijn. En als da niet zo blijkt en we moeten voor nen vierde, dan ga ik toch nog twijfelen

Klopt helemaal, mijn moeder zei het gisteren nog tegen mij: waarom moet ik mij eigenlijk laten boosteren? Om straks weer ons plezier én inkomen afgepakt te zien worden?

En dat gevoel begin ik ook te krijgen. Ik ga nog mijn derde prik gaan halen maar ik geloof niet meer dat we hierdoor "vrij" gaan zijn. En als da niet zo blijkt en we moeten voor nen vierde, dan ga ik toch nog twijfelen

Idem, ik heb mijn 3e prik gekregen.
Maar als ze nu over een half jaar of een jaar opnieuw willen vaccineren met 4e prik ga ik ook beginnen twijfelen.
Laat de oudere generatie dat maar doen, samen met hun jaarlijkse inenting tegen de griep.
Ik ben relatief jong, gezond en fit. Dat betekent niet dat ik niet zwaar ziek kan worden van corona, maar de kans is toch wel bijzonder klein.
Transmissie verhinderen als motivatie (om anderen te beschermen) is ook niet bepaald sterk. Dat virus muteert toch, zodanig dat zelfs met 80% van de bevolking gevaccineerd we gigantische besmettingsgolven kunnen krijgen.

Als men daaraan trouwens gevolgen zou beginnen vasthangen wat betreft het CST, gaat mijn reactie ook net het tegenovergestelde zijn.
Dat gaat nu al beginnen... 9 maanden geldig na 2 prikken, daarna moet je de booster gekregen hebben, anders rood schermpje :wallbash:
Ge vraagt u idd af: wat is het volgende.

Mijn vriendin is gisteren haar "booster" gaan halen puur om haar CST te behouden op langere termijn. Uit een recent bloedonderzoek bij haar bleek dat haar antistoffen tegen covid boven de hoogst waarneembare drempel lagen van het bloedonderzoek. (als risicopatiënt notabene) :)

Idem, ik heb mijn 3e prik gekregen.
Maar als ze nu over een half jaar of een jaar opnieuw willen vaccineren met 4e prik ga ik ook beginnen twijfelen.
Laat de oudere generatie dat maar doen, samen met hun jaarlijkse inenting tegen de griep.
Ik ben relatief jong, gezond en fit. Dat betekent niet dat ik niet zwaar ziek kan worden van corona, maar de kans is toch wel bijzonder klein.
Transmissie verhinderen als motivatie (om anderen te beschermen) is ook niet bepaald sterk. Dat virus muteert toch, zodanig dat zelfs met 80% van de bevolking gevaccineerd we gigantische besmettingsgolven kunnen krijgen.

Als men daaraan trouwens gevolgen zou beginnen vasthangen wat betreft het CST, gaat mijn reactie ook net het tegenovergestelde zijn.
Dat gaat nu al beginnen... 9 maanden geldig na 2 prikken, daarna moet je de booster gekregen hebben, anders rood schermpje :wallbash:
Ge vraagt u idd af: wat is het volgende.
Het geeft vooral stof tot nadenken dat alle redenen om kinderen niet te vaccineren ook gelden voor gezonde mensen zeg maar tot 35/40 jaar.

Men heeft jonge mensen tussen 18 en 25 zoveel afgepakt en waarom?
Nu blijkt dat de kleintjes de motor zijn, durft men plots vaccineren niet semi-verplichten (geen cst voor kinderen), want wat met de lange termijneffecten van vaccin?

Tja.

Ik denk dat het vrij zeker is dat er een 4de prik komt (wss vanaf april in de USA , tegen de zomer hier)

Het geeft vooral stof tot nadenken dat alle redenen om kinderen niet te vaccineren ook gelden voor gezonde mensen zeg maar tot 35/40 jaar.

Men heeft jonge mensen tussen 18 en 25 zoveel afgepakt en waarom?
Nu blijkt dat de kleintjes de motor zijn, durft men plots vaccineren niet semi-verplichten (geen cst voor kinderen), want wat met de lange termijneffecten van vaccin?

Tja.
Geen cst voor kinderen vind ik net een goed ding. Onder de 16 kan je geen vaccin krijgen zonder de goedkeuring van je ouders. Ga je hen straffen voor een keuze die iemand anders voor hen gemaakt heeft?

Ik zie persoonlijk echt het probleem niet met vaccinaties om de zoveel tijd. Als nu blijkt (ja, als, maar dit is natuurlijk over het algemeen een veelal hypothetische discussie op dit moment, enfin, toch over die meerdere prikken, niet over het nut van vaccins) dat dat er voor zou zorgen dat COVID 'getemd' blijft en dat we dan niet meer met maatregelen enzovoorts moeten zitten sukkelen dan doe ik dat graag. Als we dat dan bijvoorbeeld enkele jaren moeten doen tot wanneer COVID zodanig is gemuteerd dat het slechts een zware verkoudheid is of weet ik wat: bring it on.

Liefst dan wel op die manier dat er in elk dorp wel een 'centrum' of enkele punten zijn waar je er eentje kan krijgen (dokters, apothekers, ...) in plaats van nu, waarbij het voor sommigen toch wel een eindje gaan is tot hun vaccinatiecentrum, maar goed.

Toen ik mijn booster kreeg was dat gewoon een prikje, tien minuten wachten, en done. Als je dat bijvoorbeeld bij de apotheker kan doen terwijl je om je allergiepillen of weet ik veel gaat dan is dat toch helemaal geen hinder zou ik denken.

Maar goed, da's, zoals ik al zei, puur hypothetisch.

Ik snap het nut van die versnelde boosterrush nu ook niet als er nog een hoop maatregelen deze winter gaan gelden. Een vaccin heeft zijn nut als er juist versoepelingen zijn en mensen meer contact met elkaar hebben, zeker als dat vaccin na enkele maanden al uitgewerkt is qua efficientie. Ik haal mijn booster wel op als die kippen-zonder-kop rush voor die booster gaan liggen is en de versoepelingen in aantocht zijn.

Laatst bewerkt:
Ik snap het nut van die versnelde booster nu ook niet als er nog een hoop maatregelen deze winter gaan gelden. Een vaccin heeft zijn nut als er juist versoepelingen zijn en mensen meer contact met elkaar hebben, zeker als dat vaccin na enkele maanden al uitgewerkt is qua efficientie. Ik haal mijn booster wel op als die kippen-zonder-kop rush voor die booster gaan liggen is en de versoepelingen tegen de lente in aantocht zijn.
Als de regering uw CST niet op rood zet tegen dan he :) We zijn nu afhankelijk van die willekeur.

Dat is al afgesproken in de EU.
9 maand na laatste vaccin zal CST vervallen.
Goh bij mij tweede vaccinatie was het nog juli 2022 dat ik kon lezen op de officiële websites van de Vlaamse overheid. Qua "rechtszekerheid" om het zo maar te noemen geeft dit ook niet echt een goede indruk. Ik weet dat nieuwe varianten en dergelijke de geldigheid zouden kunnen aanpassen / verkorten maar geef dit dan ook duidelijk aan vanaf het begin van de initiële vaccinatiecampagne . Er gaat veel volk afhaken na vandaag bij zowel het opvolgen van de maatregelen als hun booster halen. (ik niet om dit even duidelijk te maken)

de US inderdaad nauwelijks maatregelen volgens kameraad die daar woont. Daar wordt veel minder hysterisch gedaan over corona, en alles draait daar ook gewoon verder hoor..

Corona heeft in 2 jaar bijna twee maal zoveel doden veroorzaakt in de VS als er Amerikaanse soldaten gesneuveld zijn in de tweede wereldoorlog.

Toch maar een vrij cynische kijk op wat "alles draait verder" betekend.

In de US inderdaad nauwelijks maatregelen volgens kameraad die daar woont. Daar wordt veel minder hysterisch gedaan over corona, en alles draait daar ook gewoon verder hoor..
Hangt er vanaf waar hij woont natuurlijk.
De VS is 320x groter dan België en heeft 28.5x zoveel inwoners.
Of in vergelijking met europa: 2.3x zo groot en 0.4x zoveel inwoners.

Er wordt dan ook meer ingezet op lokale maatregelen, wat ook normaal is.

Neem bijvoorbeeld New Mexico. Momenteel is elke county rood:

En rood betekent:
Essential businesses (non-retail): No capacity restrictions but must limit operations to only those absolutely necessary to carry out essential functions
Essential retail spaces: 25% of maximum capacity (indoor and outdoor)

Food and drink establishments: No indoor dining permitted; 25% of maximum capacity for outdoor dining; any establishment serving alcohol must close by 9 p.m. each night

Close-contact businesses: 25% of maximum capacity or 10 customers at one time, whichever is smaller; 25% of any outdoor space on the premises

Large entertainment venues: May not operate

Recreational facilities: 25% of maximum capacity of any outdoor space on the premises; indoor not permitted

Bars and clubs: May not operate
**All other businesses: 25% of maximum capacity (indoor and outdoor)
Houses of worship: May hold religious services, indoors or outdoors, or provide services through audiovisual means, but may not exceed 25% of the maximum capacity of any enclosed space on the premises; may operate at 100% capacity outdoors
Places of lodging: 40% of maximum occupancy for those that have completed NM Safe Certified training; 25% of maximum occupancy for all others; 5 guests maximum for vacation rentals
Mass gatherings limit: 5 persons
Dus max met 5 samenkomen, ook thuis. Cafés & clubs gesloten. Je mag niet binnen eten in restaurants en buiten max 1/4e capaciteit; indien er alcohol geserveerd wordt 21u sluitingsuur. Theater/bioscoop/andere entertainment gesloten.

Hangt er vanaf waar hij woont natuurlijk.
De VS is 320x groter dan België en heeft 28.5x zoveel inwoners.
Of in vergelijking met europa: 2.3x zo groot en 0.4x zoveel inwoners.

Er wordt dan ook meer ingezet op lokale maatregelen, wat ook normaal is.

Neem bijvoorbeeld New Mexico. Momenteel is elke county rood:

En rood betekent:

Dus max met 5 samenkomen, ook thuis. Cafés & clubs gesloten. Je mag niet binnen eten in restaurants en buiten max 1/4e capaciteit; indien er alcohol geserveerd wordt 21u sluitingsuur. Theater/bioscoop/andere entertainment gesloten.
New Mexico is een van de minstbevolkte staten van de VS . Pech met de statistieken dan ? Het is niet de eerste keer dat minderbevolkte delen net zwaarder gestraft worden .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan