Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

  • Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

    Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

    Stemmen: 34 21,9%
  • OK

    Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

    Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

    Stemmen: 10 6,5%

  • Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Het gaat niet om de quarantaine. Het gaat erom dat er absenteisme is door officiele quarantaine. Of denk je dat de random buschauffeur staat te trappelen om zijn betaalde quarantaine niet uit te zitten?
Is dat niet enkel die eerste 36 uur doktersbriefje waar je niets voor moet doen, behalve melden "ik heb hoogrisicocontact gehad"?
 
Het zijn net diegene met de meeste contacten en die het minste last van de besmetting hebben dat nog het langste moeten wachten op hun booster. Voor de 12-17 jarigen zijn de boosters zelfs nog niet goedgekeurd. Ik ga echt geen 6 zelftests kopen als een van kinderen een hoog risico contact heeft gehad.
Die zitten toch ook nog geen 5 maanden na hun 2de vaccin?
 
Kinderen van <12 jaar zijn dus (nog altijd) flink de pineut?
Zorgt ook voor een zekere segregatie in de klas. Gevaccineerd bengels van 5-11 jaar mogen bij besmettingen in de klas gewoon nog naar school komen, terwijl niet-gevaccineerde kinderen minstens een week thuis moeten zitten.
Alweer een impliciete vaccinatieplicht, ook voor -12-jarigen dus. Terwijl ze niet eens weten of dubbele vaccinatie overdracht bij kinderen vermindert.
Hallucinant van de pot gerukt spelletje alweer.
 
Geen PCR-test meer na hoogrisicocontact, quarantaine valt weg voor (recent) gevaccineerden

Goed nieuws
dus mensen die een booster hebben gekregen kunnen het virus niet meer krijgen noch doorgeven? De eerste studie die dit aantoont, moet ik nog zien. Voor zover ik weet werkt de booster vooral op de symptomen en niet op besmet worden/besmetting doorgeven.

Tenzij ik mis ben en dan heb ik niets gezegd
 
Zorgt ook voor een zekere segregatie in de klas. Gevaccineerd bengels van 5-11 jaar mogen bij besmettingen in de klas gewoon nog naar school komen, terwijl niet-gevaccineerde kinderen minstens een week thuis moeten zitten.
Alweer een impliciete vaccinatieplicht, ook voor -12-jarigen dus. Terwijl ze niet eens weten of dubbele vaccinatie overdracht bij kinderen vermindert.
Hallucinant van de pot gerukt spelletje alweer.
Ik moet mezelf verbeteren: aangezien kinderen geen CST hebben en de school of wie het aanbelangt geen informatie omtrent vaccinatie kan eisen, kunnen kinderen (of hun ouders) dus doen wat ze willen in principe :D
Morgen is er alleszins onderleg op onderwijsniveau.
 
Volgens familielid in Gasthuisberg zijn momenteel 80% niet-gevaccineerd met onderliggende gezondheidsproblemen. Maar dat zijn op dit moment vooral nog delta-gevallen. Pas binnen 2 weken zal effect omikron duidelijk worden.

Volgens dit artikel zien ze in de UK inderdaad dat de kans op een opname met Omikron slechts een derde is van de kans met een Deltabesmetting. Maar Omikron leidt dan wel weer tot meer besmettingen, ze willen den boel gaan versoepelen qua quarantaineregels.. ik verwacht dan toch nog een stevige belasting van de ziekenhuizen :/. Als je dat ziet is de enige oplossing verplichte vaccinatie, ik versta ieder zijn mening, maar zonder verplichte vaccinatie zijn we met mensenlevens aan het spelen. Wij hebben hier zelf een nauw familielid die dringend een hartoperatie moet ondergaan, we krijgen zero informatie van wat mogelijk is, je kan alleen maar hopen dat er in de onbepaalde wachttijd niets misloopt.

Is alles dan de schuld van de niet-gevaccineerden? Neen, grootste boosdoener zijn de tekorten in de zorgsector. Maar imo gaat alleen verplichte vaccinatie op korte termijn de grootste successen boeken in deze pandemie.

Dat het tekort in de zorgsector dé grote boosdoener zou zijn, daar ga ik toch ook niet mee akkoord.
Mochten we momenteel nog meer ICU-capaciteit hebben dan was dat natuurlijk mooi geweest. Maar ten eerste hébben we al een grote ICU-capaciteit in vergelijking met de meeste andere landen, en ten tweede moet ge eigenlijk altijd betrachten zo weinig mogelijk patiënten op ICU te hebben. Stel dat ge heel hypothetisch gezien nu 10.000 ICU-bedden zou hebben waarvan er 8000 gevuld zijn en ge dus nog 2000 bedden op overschot zou hebben, dan zou ik dat nog steeds niet als een gunstige situatie beschouwen want dan zit ge nog steeds met 8000 mensen in kritieke toestand die voor hun leven vechten.

Maar los van bovenstaande, verdient de zorgsector sowieso wel meer waardering en middelen, maar dan zou ik vooral focussen op de mensen die we al hebben, zodat we niet in een situatie terecht komen (al zitten we daar mss al in) waarbij alsmaar meer personeel de sector vaarwel zegt.
 
Daar heb je zeker een punt, maar het is een stap in goede richting lijkt me. Gevaccineerden onnodig in quarantaine zetten lijkt me ook niet ideaal.
Laat ze een sneltest doen hé, zoals in Duitsland . Iedereen kan er gratis een sneltest doen , negatief -> geen quarantaine , positief -> pcr test doen .

Ik snap eigl niet waarom we hier geen copypaste doen van het Duitse beleid ? Te weinig budget ofzo ?
 
  • Wie besmet is met het coronavirus moet nog steeds in isolatie, maar de periode wordt ingekort van tien naar zeven dagen. Wie dan geen klachten meer heeft, mag mits negatieve zelftest uit isolatie.
Blijft een zelftest niet een tijdje positief als je besmet bent geweest?
 
Is dat niet enkel die eerste 36 uur doktersbriefje waar je niets voor moet doen, behalve melden "ik heb hoogrisicocontact gehad"?

Geen idee wat de regels momenteel zijn of geweest zijn. Ik heb zelf 7d of zo in quarantaine moeten zitten deze zomer (? - can't remember) tot ik het resultaat had van de 2e test. Kan me inbeelden dat ze bij contactberoepen dan gewoon thuiszetten. Het is niet dat je veel alternatieven hebt. Zou weinig logisch zijn dat je iemand in quarantaine zet verplicht maar dan 7d geen geld laat verdienen.

Waar mijn madam werkt hebben ze ook gigantisch veel volk in technische corona werkloosheid zitten met corona quarantaine. Ik kan die regels niet volgen :rofl:

Maar als je wil foefelen, zal het wel niet zo heel moeilijk zijn. En als je het wat 'organiseert' kun je waarschijnlijk wel hier en daar een week verlof samensprokkelen. I mean, er worden er 100k per dag getest. Ik zou graag eens zien wat de distributie is. Waarschijnlijk sjarels die al 20x getest zijn 'na een hoogrisico contact'.
 
Laat ze een sneltest doen hé, zoals in Duitsland . Iedereen kan er gratis een sneltest doen , negatief -> geen quarantaine , positief -> pcr test doen .

Ik snap eigl niet waarom we hier geen copypaste doen van het Duitse beleid ? Te weinig budget ofzo ?
De apothekers gaan ze zien komen.
 
Altijd fijn als ze de beslissingen nu al bekendmaken, maakt mijn werk als CT extra plezant.

Nu merk ik al dat de mensen beginnen te klagen dat ze 10 dagen in isolement moeten blijven in de plaats van 7 omdat de regels nog niet van toepassing zijn. Nog beter zijn de mensen die in contact zijn gekomen met een hoog risicocontact die moeten nu nog 5 dagen in Q en over 6 dagen helemaal niet meer. Kan niet wachten op de fijne gesprekken morge.
 
sneltest , geen zelftest . Een centrum ingericht om snel een professionele antigeentest te doen. half uur later krijg je resultaat via mail .
Ik ken het verschil. Sneltesten worden op dit moment bij apothekers afgenomen. Het bijkomende probleem is dat die bijna zo goed als negatief gaat zijn na een hoog-risico contact.
 
Zorgt ook voor een zekere segregatie in de klas. Gevaccineerd bengels van 5-11 jaar mogen bij besmettingen in de klas gewoon nog naar school komen, terwijl niet-gevaccineerde kinderen minstens een week thuis moeten zitten.
Alweer een impliciete vaccinatieplicht, ook voor -12-jarigen dus. Terwijl ze niet eens weten of dubbele vaccinatie overdracht bij kinderen vermindert.
Hallucinant van de pot gerukt spelletje alweer.
Kinderen onder de 12 jaar volgen volgen toch gewoon de ouders? Dus indien ouders volledig gevaccineerd zijn, hoeven zij ook niet in quarantaine.

Uit HLN artikel
Voor kinderen jonger dan 12 gelden nog andere regels. Zij zullen in principe dezelfde regels moeten volgen zoals die gelden voor hun huisgenoten. Of en hoelang een kind in quarantaine moet na een hoogrisicocontact, zal dus afhangen van het feit of de ouders al dan niet gevaccineerd zijn.
 
dus mensen die een booster hebben gekregen kunnen het virus niet meer krijgen noch doorgeven? De eerste studie die dit aantoont, moet ik nog zien. Voor zover ik weet werkt de booster vooral op de symptomen en niet op besmet worden/besmetting doorgeven.

Tenzij ik mis ben en dan heb ik niets gezegd
Het is mis. De kans op besmetting na booster is lager, volgens Britse data. Dus de kans dat je het doorgeeft zal ook wel lager zijn.
En het risico op hospitalisatie significant lager (2-3x lager), dus wat regels die mensen richting booster duwen geeft meer kans op vrijheid voor iedereen.
 
Kinderen onder de 12 jaar volgen volgen toch gewoon de ouders? Dus indien ouders volledig gevaccineerd zijn, hoeven zij ook niet in quarantaine.

Uit HLN artikel
Voor kinderen jonger dan 12 gelden nog andere regels. Zij zullen in principe dezelfde regels moeten volgen zoals die gelden voor hun huisgenoten. Of en hoelang een kind in quarantaine moet na een hoogrisicocontact, zal dus afhangen van het feit of de ouders al dan niet gevaccineerd zijn.
Ja dat was vanmiddag nog niet bekend toen ik deze post maakte.
 
Het is mis. De kans op besmetting na booster is lager, volgens Britse data. Dus de kans dat je het doorgeeft zal ook wel lager zijn.
En het risico op hospitalisatie significant lager (2-3x lager), dus wat regels die mensen richting booster duwen geeft meer kans op vrijheid voor iedereen.
Mja eigenlijk is het niet mis wat hij zegt he.
Mensen die een booster hebben gekregen kunnen het virus wel nog krijgen én doorgeven. De kans is gewoon kleiner (hoeveel kleiner laat ik in het midden, want echt helemaal duidelijk is dat precies nog niet).

Die nieuwe strategie is gewoon om niet overrompeld te worden met testen de volgende dagen.
Daarbij vind ik die instructies voor "laatste prik >5 maanden geleden en geen booster" wel gek. Dan moet je in feite in quarantaine na hoogrisico contact, en mag je uit quarantaine indien negatieve zelftest op dag 4, die je moet herhalen t.e.m. dag 7.
Los van het feit dat je erop rekent dat mensen dit gaan naleven: als je de cijfers bekijkt zie je dat die groep mensen bijna even weinig beschermd is tegen besmetting als niet-gevaccineerden. Maar je behandelt ze dus wel anders in deze strategie...

edit: zie bv. deze grafiek... en dit is voor begin december, dus kan me voorstellen dat met omicron die "volledig gevaccineerd" kolom nog dichter in de buurt zal komen van de "niet gevaccineerd" kolom.
Screenshot-2022-01-04-at-21-26-54.png
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan