Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Overheid had geen oor naar voorstellen om intensieve zorg structureel te hervormen: ‘Veel had vermeden kunnen worden’
![]()
Overheid had geen oor naar voorstellen om intensieve zorg structureel te hervormen: ‘Veel had vermeden kunnen worden’
Hadden de ziekenhuizen deze coronagolf beter verteerd mochten ze zich beter hebben kunnen organiseren? Een groot Belgisch ziekenhuis legde in het voorjaar alvast een plan op tafel om de diensten intensieve zorg in ons land te hervormen. Maar de overheid hapte niet. ‘De kans leek hen klein dat we...www.demorgen.be
Een versie "uit het veld" dan.
Maar het ziekenhuis vindt vooral dat de overheid opleidingstrajecten voor verpleegkundigen van andere afdelingen moet creëren. Zo kunnen zij bij hoge nood bijspringen op intensieve zorg, onder begeleiding van ervaren intensivisten.
Het aantal artsen of verpleegkundigen dat op intensieve kan staan is namelijk beperkt, want dat vereist specifieke expertise.
Bizar hoe snel omikron verspreidt, volgens mij is het al overal en valt er nog bitter weinig iets tegen te doen
Omdat het geen variant is dat de longen niet aantast, maar een variant dat de longen minder aantast.Wie zijn eigenlijk de mensen die door omikron in het ziekenhuis en op ICU belanden? Ouderen en zwakkeren zonder boosterprik, niet-gevaccineerden? Of zijn het vooral nog besmette personen met de delta variant die daar opgenomen worden? Hoe een zwakker virus dat de longen niet aantast nog voor opnames en stijgende ICU bezetting kan zorgen is mij toch een raadsel.
@NemesisBE . Dan gaan mijn kinderen naar een speciale creche in super isolatie. Is nu de eerste keer gesloten door een positief Corona geval. En dan in meer dan anderhalf jaar.Nochtans hebben crèches en scholen een duidelijk handboek dat ze van het Agentschap opgroeien of van departement Onderwijs krijgen en dat redelijk snel up to date is na nieuw aangekondigde maatregelen tijdens OC.
Overigens gingen ze volgende week in't OC zo'n raamwerk dat jij oppert vastleggen, dacht ik. Of heb ik de boodschap over hun Omikronbarometer te positief opgevat?
Wie zijn eigenlijk de mensen die door omikron in het ziekenhuis en op ICU belanden? Ouderen en zwakkeren zonder boosterprik, niet-gevaccineerden? Of zijn het vooral nog besmette personen met de delta variant die daar opgenomen worden? Hoe een zwakker virus dat de longen niet aantast nog voor opnames en stijgende ICU bezetting kan zorgen is mij toch een raadsel.
Zolang er geen opsplitsing is in de ziekenhuisopnamecijfers tussen opgenomen door Covid of opgenomen voor iets anders maar positief op Covid, gaan we dat niet weten.Omdat het geen variant is dat de longen niet aantast, maar een variant dat de longen minder aantast.
Wie waren de tegenstanders van zo'n coronabarometer ? Was dat eerder een njet vanuit federaal oogpunt of vanuit de regio's ?@NemesisBE . Dan gaan mijn kinderen naar een speciale creche in super isolatie. Is nu de eerste keer gesloten door een positief Corona geval. En dan in meer dan anderhalf jaar.
Ik ben 2x getelefoneerd door contacttracing omwille van een positief geval in de familie. 2x moest ik preventief in quarantaine (als gevaccineerde) in afwachting van test resultaat. Toen ik vroeg "mogen de kinderen naar de creche". "euh, euh, euh, euh - weet ik niet. Ik denk het wel. Ze volgen het resultaat van de ouders". Dat is dus ja en nee - zinloos antwoord dus. Moet nochtans een niet al te exotische vraag zijn. Getelefoneerd naar de creche 'jaja, laat ze maar komen'. Ik weet niet wat de regels officieel zijn, maar logisch en consistent is het in elk geval niet.
Lijkt me beetje laat. En ik wil wel nog eens zien of het er komt of niet. Hebben dat al 2-3-4-5 x gehoord maar nooit gezien. Nee, ze morrelen liever elke keer ad hoc na de komma een beetje. Bubbel van 6, 7, 8, 4. Sluiten om 22h, 23h. 200 binnen, 300 binnen, 500 buiten.
In Ierland hadden ze een barometer in 2020 al. 5 niveaus. Elk niveau heeft duidelijke en eenvoudige regels. Stel je voor. Je zit in niveau 2 en je weet gewoon waar je aan toe kan zijn als restaurant als het 3 of 4 wordt.
Geen OCs waar je uren moet palaveren over de details. Neen, 1maal discussie over de invulling van de levels en op basis van advies schakelen tussen nummertjes....
Die hieronder is er al sinds september 2020. bijna anderhalf jaar...
![]()
Volgens familielid in Gasthuisberg zijn momenteel 80% niet-gevaccineerd met onderliggende gezondheidsproblemen. Maar dat zijn op dit moment vooral nog delta-gevallen. Pas binnen 2 weken zal effect omikron duidelijk worden.Wie zijn eigenlijk de mensen die door omikron in het ziekenhuis en op ICU belanden? Ouderen en zwakkeren zonder boosterprik, niet-gevaccineerden? Of zijn het vooral nog besmette personen met de delta variant die daar opgenomen worden? Hoe een zwakker virus dat de longen niet aantast nog voor opnames en stijgende ICU bezetting kan zorgen is mij toch een raadsel.
Nu werd er inderdaad op geniale wijze gecustomized via overlegcomités, gebaseerd op koelbloedige wetenschappelijke analyse van de data, waardoor er genadeloos rationele beslissingen werden genomen, waarna de bevolking van puur geluk de tranen in de ogen kreeg.Ik meen begrepen te hebben dat FDVB daartegen was omdat je dan niet genoeg kunt customizen naargelang de veranderende omstandigheden.
Zo goed nieuws vind ik dat voorlopig niet. Veel mensen vallen uit de boot en moeten in quarantaine zonder dat ze er zelf aan kunnen doen.Geen PCR-test meer na hoogrisicocontact, quarantaine valt weg voor (recent) gevaccineerden
![]()
Geen PCR-test meer na hoogrisicocontact, quarantaine valt weg voor (recent) gevaccineerden | VRT NWS Nieuws
Wie recent gevaccineerd is tegen het coronavirus en een hoogrisicocontact heeft gehad, zal vanaf 10 januari niet meer in quarantaine moeten en geen PCR-test meer moeten afleggen. Dat hebben de ministers van Volksgezondheid van ons land beslist. Belangrijke voorwaarde: het mag maximum vijf...www.vrt.be
Goed nieuws
Daar heb je zeker een punt, maar het is een stap in goede richting lijkt me. Gevaccineerden onnodig in quarantaine zetten lijkt me ook niet ideaal.Zo goed nieuws vind ik dat voorlopig niet. Veel mensen vallen uit de boot en moeten in quarantaine zonder dat ze er zelf aan kunnen doen.
Het zijn net diegene met de meeste contacten en die het minste last van de besmetting hebben dat nog het langste moeten wachten op hun booster. Voor de 12-17 jarigen zijn de boosters zelfs nog niet goedgekeurd. Ik ga echt geen 6 zelftests kopen als een van kinderen een hoog risico contact heeft gehad.Daar heb je zeker een punt, maar het is een stap in goede richting lijkt me. Gevaccineerden onnodig in quarantaine zetten lijkt me ook niet ideaal.
Vraag mij toch af hoeveel procent van de niet gevaccineerden zich aan die quarantaine regels houden op dit moment tbh.