Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jij hebt dat intellect wel, maar als die maatregelen worden toegepast, vertrouw je dan in het gezond verstand van anderen. Bij het toepassen en bestraffen van overtredingen op coronamaatregelen wordt met de context zelden rekening gehouden (door zowel agenten als de rechtbank).
Onzin. Dit is gewoon niet waar. Er wordt met de context rekening gehouden, tenzij jij kunt aantonen dat er mensen zijn die veroordeeld zijn terwijl ze de maatregelen onmogelijk konden toepassen, durf ik dit gezwets te noemen.
Inderdaad absolute onzin. Rechters zijn er met name om met de context rekening te houden en de aard van een overtreding te evalueren. Anders zouden we gewoon een beslissingsdiagram kunnen gebruiken.
 
Daar zijn ook regels voor opgesteld, althans vorige keer dat men dicht bij die situatie kwam. Oa hier: https://www.azdelta.be/sites/defaul..._beslissingskader_i.v.m._icu_opnamebeleid.pdf

"De ICU stafleden bepalen continu de behandelprioriteit van alle verblijvende ICU patiënten. Dit in functie van
‘wat te doen bij 100% bezetting en nieuwe patiënten die zich aandienen’.
Daartoe worden alle ICU patiënten in 3 categorieën ingedeeld waarbij de evolutieve comorbiditeit continu
geëvalueerd wordt:
a. Cat. 1: code 0 patiënt zonder comorbiditeit
b. Cat. 2: code 0 patiënt met lichte comorbiditeit
c. Cat. 3: code 1 of hoger met zwaardere comorbiditeit "
Dus de gevaccineerde risicopatiënten zullen hun plek verliezen voor "gezonde" vaccinweigeraars
 
"Om hun gelijk te krijgen"... En wat zou het einddoel dan zijn van de dokters, die gestudeerd hebben om mensen te genezen? Zo veel mogelijk mensen pesten en alles kunnen sluiten zodat ze niet meer moeten werken?

Alsof streven naar minder werken voor meer geld zoiets abstracts is.
 
Vandaag op deredactie.be: grote uitbraak in Noorwegen met omikron-variant. Groot drama, wat we vreesden is uitgekomen, bla bla. En dan: "Voorlopig lijken de symptomen wel mee te vallen: het zou gaan om verkoudheidsklachten en lichte koorts." Grote storm in een glas water? Who cares dat een virus extreem besmettelijk is als de klachten (bij standaardvaccinatie) leiden tot een verkoudheid.
Iedere mens met gezond verstand die beseft dat
  • we nog niet weten hoe de evolutie van die patiënten gaat evolueren (je belandt meestal pas na 4-5 dagen in de kliniek)
  • de besmettelijkheid van dit virus de mensen die niet beschermd worden door het vaccin mogelijk in een grotere aantallen richting ICU gaat sturen, en ook vaccinweigeraars
 
Alsof streven naar minder werken voor meer geld zoiets abstracts is.
Dus je bent echt van mening dat ziekenhuizen en artsen deze crisis aangrijpen, en dat ze de hele bevolking beliegen over hoe ernstig een pandemisch (!) virus is, ondanks dat je de cijfers voor je neus hebt van volle IC's en uitgestelde zorg, allemaal omdat ze gemakkelijk geld geroken hebben?

En hoe verklaar je dan dat het in de rest van de wereld ook van dat is? Hebben alle ziekenhuisdirecteurs even geskypet om af te spreken hoeveel ze gaan overdrijven?
 
Dus de gevaccineerde risicopatiënten zullen hun plek verliezen voor "gezonde" vaccinweigeraars
Dit document dateert van lang geleden. Het zou kunnen dat een volgende versie in geval van nood bij gelijke comorbiditeit voorrang heeft aan gevaccineerden omdat die al wat ingebouwde bescherming hebben die overlevingskansen doet stijgen. Maar idd. Een kankerpatient met bvb al een nier kwijt die gevaccineerd is, zal het wss altijd afleggen tegen een antivaxxer zonder comorbiditeit
 
Dus je bent echt van mening dat ziekenhuizen en artsen deze crisis aangrijpen, en dat ze de hele bevolking beliegen over hoe ernstig een pandemisch (!) virus is, ondanks dat je de cijfers voor je neus hebt van volle IC's en uitgestelde zorg, allemaal omdat ze gemakkelijk geld geroken hebben?

En hoe verklaar je dan dat het in de rest van de wereld ook van dat is? Hebben alle ziekenhuisdirecteurs even geskypet om af te spreken hoeveel ze gaan overdrijven?

Nee ik heb het niet over een wereldwijd complot.

Wel over dat ze er baat bij hebben te overdrijven en dat dus vaak ook gaan doen.

Dat maakt ook niet dat ze enkel maar liegen.

Het is niet 100% zwart wit.

Wat denk je dat er zou gebeuren moest het aantal corona patiënten op icu pieken op 1400 ? Alles zou instorten ? 1000'en extra doden ? Dat is hoe ze het in de media doen klinken. Ik heb nog nergens een analyse gezien van wat er in die worst case zou gebeuren, dus dan vermijd je natuurlijk ook de discutie of dat het niet waard is in ruil voor minder maatregels
 
Nee ik heb het niet over een wereldwijd complot.

Wel over dat ze er baat bij hebben te overdrijven en dat dus vaak ook gaan doen.

Dat maakt ook niet dat ze enkel maar liegen.

Het is niet 100% zwart wit.

Wat denk je dat er zou gebeuren moest het aantal corona patiënten op icu pieken op 1400 ? Alles zou instorten ? 1000'en extra doden ?
Er is nu al heel wat zorg dat uitgesteld wordt en een massa bedden op ICU dat daardoor vrijgekomen is

En op sommige plekken is dit nu al niet meer genoeg en is het al kiezen wie het bed krijgt

Huisartsen hebben massa meer werk maar dat is vooral door het vele testen.
 
Waarom niet meer concentratie op verbieden van toeristische reizen? Niets mogen doen hier, maar je kan wel gewoon naar een land zonder regels reizen en daar gaan clubben.
Omdat dit maatregelen zijn om de IC's hier te vrijwaren. Als je gaat clubben in een land zonder regels, zul je toch in quarantaine moeten als je terugkomt. Tenzij het daar niet zo erg is, en dan hoef je geen test te doen. Tot je symptomen krijgt en dat wel moet. Blijkbaar is dat afdoende om daar geen al te veel besmettingen te hebben.
 
Er is nu al heel wat zorg dat uitgesteld wordt en een massa bedden op ICU dat daardoor vrijgekomen is

En op sommige plekken is dit nu al niet meer genoeg en is het al kiezen wie het bed krijgt

En tot hoeveel extra doden heeft dit geleid? Elk jaar sterven er trouwens meer dan 100.000 Belgen voor context.
 
Daarnaast: vervroegde kerstvakantie?? Wat helpt dat de zorg op korte termijn?
Want tegen dat dat effect zou hebben op ziekenhuiscijfers ben je nog eens 10 dagen later.
Tegen dan zitten we allang in een exponentieel dalende curve.

Ongelofelijk.
Welke exponentieel dalende curve? De curve is nog nooit exponentieel gedaald zonder harde (light-)lockdown maatregelen. In een gecontroleerde omgeving zonder lockdown gaat het dalen sowieso niet exponentieel.
 
En tot hoeveel extra doden heeft dit geleid? Elk jaar sterven er trouwens meer dan 100.000 Belgen voor context.
Iemand die dringend operatie nodig heeft maar wordt uitgesteld is daarom niet stervende he maar kan er bv wel gans zijn leven de gevolgen van moeten dragen

Maar soit van iemand die huisartsen kent die het op dit moment allemaal niet erg vinden verwacht ik ook niet om het te snappen. Zullen wss ook de slechtste studenten van hun jaar geweest zijn
 
"Midden december beslist de Hoge Gezondheidsraad en het Comité voor Bio-ethiek definitief over een eventuele prik voor jonge kinderen."

Midden december :cautious:
EMA positief advies dateert van 25 november, FDA al vroeger.

Doe maar op het gemak hé jongens van de Belgische 'hoge' gezondheidsraad.

Zeker geen weekendje werken of zo, tis niet dat ze ganse scholen gaan sluiten en evenementen aflassen.
Geen haast bij, rustig aan.
Levering van kinderdosissen zou pas half januari ten vroegste kunnen beginnen. Dus aan vervroegd positief advies heb je absoluut niets.


En het is nu officieel: de beleidsmakers hebben alle credibiliteit verloren.
* Mondmaskers voor 6-jarigen :') (bestaan er in België uberhaupt en masse geproduceerde modellen voor zo'n kleine gezichtjes, of hoe moet ik mij zo'n mondmasker op een 6-jarig gezicht voorstellen?)
* Verlengde kerstvakantie. Dat gaat letterlijk niks verhelpen aan de situatie nu. Geen enkele van de huidige maatregelen trouwens.
* Voetbalstadions laten we over aan overleg met de Pro League.

Hallo?
 
Nee ik heb het niet over een wereldwijd complot.

Wel over dat ze er baat bij hebben te overdrijven en dat dus vaak ook gaan doen.

Dat maakt ook niet dat ze enkel maar liegen.

Het is niet 100% zwart wit.

Wat denk je dat er zou gebeuren moest het aantal corona patiënten op icu pieken op 1400 ? Alles zou instorten ? 1000'en extra doden ? Dat is hoe ze het in de media doen klinken. Ik heb nog nergens een analyse gezien van wat er in die worst case zou gebeuren, dus dan vermijd je natuurlijk ook de discutie of dat het niet waard is in ruil voor minder maatregels
Maar als ze niet liegen, dan liggen IC's bijna vol en zijn velen overwerkt, moeten patiënten nu al doorgestuurd worden... En dan zijn de maatregelen wel gerechtvaardigd. Dus het is niet zwart-wit, maar zo grijs is het ook weer niet. Je hebt niet heel veel speling voor je in een wereldwijd complot zit met zo'n stelling.

Wat ik denk dat er zou gebeuren als het aantal coronapatiënten zou pieken op 1.400? Nee, geen duizenden extra doden meteen. Maar wel héél verstrekkende gevolgen met een onbekend aantal extra doden op termijn. Want je kunt geen operaties meer uitvoeren, omdat er geen IC-bed vrij is voor als er iets fout gaat. Mensen die een ongeval hebben gehad, zullen op de gewone kamer moeten liggen en daar misschien onvoldoende zorg krijgen en dus sterven. Al het personeel moet constant werken in plaats van fatsoenlijke uren, waardoor er foutjes gaan gebeuren en er misschien nog meer uitval komt, waardoor er nog minder bedden beschikbaar zullen zijn. En vanaf dan is het echt klote, want de gewone zorg moet uitgesteld worden, omdat er geen tijd is met al die dringende gevallen. Oudere mensen eerst zullen gewoon in hun zetel moeten liggen stikken in het longvocht, omdat ze niet meer kunnen ademen door de ziekte, pijnbestrijding wordt al moeilijk.

Duizenden extra doden? Je hebt het gezien in Italië. Waar de lijkkisten op een ijspiste moesten bewaard worden, omdat het mortuarium vol lag. Of in de VS, waar dokters skimaskers moesten gebruiken, omdat de gewone maskers op waren, en mensen op de parking stierven. Dat is echt nog niet zo lang geleden dat je het al vergeten kunt zijn. Maar voor de rest amper gevolgen.
 
Iemand die dringend operatie nodig heeft maar wordt uitgesteld is daarom niet stervende he maar kan er bv wel gans zijn leven de gevolgen van moeten dragen
Voor iemand die dringend een operatie nodig heeft om een kwaadaardige tumor te laten verwijderen (zie bv Chris Van den Abeele) kan dit wel degelijk life or death zijn. Die mensen hun operatie wordt nu uitgesteld wegens zogezegd niet dringend... momenteel is dat misschien niet acuut levensbedreigend. Als echter over 4 maand, wanneer hij eindelijk onder het mes kan, blijkt dat die tumor is uitgezaaid is die mens dus per definitie ten doden opgeschreven...

Levering van kinderdosissen zou pas half januari ten vroegste kunnen beginnen. Dus aan vervroegd positief advies heb je absoluut niets.


En het is nu officieel: de beleidsmakers hebben alle credibiliteit verloren.
* Mondmaskers voor 6-jarigen :') (bestaan er in België uberhaupt en masse geproduceerde modellen voor zo'n kleine gezichtjes, of hoe moet ik mij zo'n mondmasker op een 6-jarig gezicht voorstellen?)
* Verlengde kerstvakantie. Dat gaat letterlijk niks verhelpen aan de situatie nu. Geen enkele van de huidige maatregelen trouwens.
* Voetbalstadions laten we over aan overleg met de Pro League.

Hallo?
Ik heb het van de week al verschillende keren gezegd, moesten we dichter tegen kerstmis zitten was het geen probleem geweest. Dan was den boel al lang dicht geweest. Nu durven ze gewoon geen 5 weken te sluiten. Nochtans is dat eigenlijk de enige optie, je kan geen 2 weken sluiten, 1 week openen en dan opnieuw 2 weken dicht, das useless.
 
Kerstvakantie één week vroeger voor basisonderwijs. Geldt dat dan ook voor het kleuteronderwijs of is het enkel lager?
Ook kleuter.

Ik wil niet altijd zagen op de maatregelen, vandaar enkele positieve notes: De week vakantie pas op dat moment wil ik nog snappen vanuit een ander soort mechanisme:
* Het laat ouders toe om oplossingen te zoeken die verder gaan dan enkel oma/opa. Bij een directe sluiting was dat onvermijdelijk. Ik zal bv. met mijn zus die kinderen van dezelfde leeftijd hebben een beurtrol afspreken zodat we toch ieder de helft van de tijd goed kunnen werken en die kinderen houden elkaar iets beter bezig.
* Als de kinderen dan effectief een weekje na school in een soort isolatie zitten, zal dat bij kerstmis wat minder risico geven tot overdracht naar de rest van de familie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan