Co-operaties

Nada

Member
Zijn er interessante co-operaties om in te investeren? Vaak zijn dit geen schaalbare investeringen, maar door bepaalde voordelen kunnen die soms toch een mooi rendement opleveren.
 
Ik denk het wel, ik bedoel zaken zoals Ecopower of Crelan.

Je bedoelt coöperatieven/coöperaties. Bij co-operaties denk ik eerder aan multiplayer gamen. 😂

Ik heb alleen 600€ in Cera (KBC) en, ik denk, 400€ bij Argenco (Argenta). Zeker wel de moeite om het minimumbedrag te investeren (bij Cera 600€, bij Argenco geen minimumbedrag), maar ook zeker niet meer gezien ze gewoon grotendeels beleggen in aandelen (= risico) en het dividend daarvoor relatief beperkt is.
Ik kreeg bij instap bij Cera een waardebon van 30€ voor bol.com. Daarnaast ook regelmatig korting op allerlei concerten, webshops, cinema, etc. Vorige week nog voor de helft van de prijs met 2 naar Walibi Belgium geweest, dus dat bespaarde ons ook weeral een 45€ zoiets (wat dus eig al een soort van 'directe' intrest is van 7,5% :)).
Het aanbod bij Argenco is een stuk minder, maar zie je soms ook nog wel leuke zaken passeren. Ik ga bv. altijd redelijk goedkoop eten bij Pizza Hut (de sporadische keren dat ik er eens kom) dankzij hen.
Op de lange termijn heb je dat geld al relatief snel terug, als je soms hun acties in de gaten houdt. Je helpt daar ook veel sociale verenigingen en doelen mee.

Crelan heeft ook een coöperatieve, maar je moet bij hen klant zijn en een zichtrekening kost daar maandelijks geld. Lijkt me ook sterk dat ze meer variatie kunnen aanbieden dan Cera (= de grootste).
Van energiecoöperatieven weet ik weinig (en ben ik ook niet bij), maar lijkt me een slechte investering. Ook relatief laag dividend (in vergelijking met ETFs enzo), en ook niet echt veel zaken waar je korting krijgt (wat mijn hoofdreden was om bij Cera en Argenco te 'gaan').
 
Hou er gewoon rekening mee dat die zaken NIET beschermd zijn door een of andere depositogarantie. Zie Arcofin/Arcopar/Arcoplus.

Wij hebben Cera-aandelen én ook Ecopower. Dat laatste als pure steun (brengt ook niet echt veel op denk ik), dat eerste puur voor de voordelen
 
Kan je die eigenlijk makkelijk terug verkopen of zit je relatief eraan vast?

Normaal gezien heb je elk jaar zowel een 'inkoopperiode' als een periode dat je kan verkopen. Bon, een coöperatieve investeert dat geld in o.a. sociale projecten (i.t.t. een beursgenoteerd bedrijf dat gewoon eigen vermogen 'ophaalt'), dus die regeling is wel logisch dat je niet op eender welk moment kunt (ver)kopen.

Maar is dus sowieso minder 'liquide' dan andere aandelen. Dus in ieder geval niet slim om daar heel veel geld in te steken (ook omdat het rendement relatief laag is), al hebben de meeste (alle?) coöperatieven een bovengrens van hoeveel aandelen je mag hebben.
Tenzij je een wilde weldoener is er niet veel interessant buiten 600€ bij Cera (+ mss een kleine beetje bij Crelanco, moest je daar klant zijn, en Argenco).

Hou er gewoon rekening mee dat die zaken NIET beschermd zijn door een of andere depositogarantie. Zie Arcofin/Arcopar/Arcoplus.

Wij hebben Cera-aandelen én ook Ecopower. Dat laatste als pure steun (brengt ook niet echt veel op denk ik), dat eerste puur voor de voordelen

Of je ziet gewoon wat er met NewB is gebeurd. Hebben ook wel wat mensen geld aan verloren.
 
Hier ook opgebeld door AXA omdat sinds hun fusie, ze nu opeens mijn creditcard niet meer willen verlengen (ik moet een betalende zichtrekening nemen).
Dus 4.50 per maand voor zichtrekening
4.40 voor creditcard met verzekering.
Samen 8.90 , maar kunnen ze naar 6.90 doen als ik COOPERATIEVE wordt via hen (minimum 1000 euro inleg).

Ik denk dat ik hen vriendelijk wandelen ga sturen, en mijn gratis zichtrekening houd.
En gewoon CC neem bij Beobank.

Lijkt me gewoon weer een "push middel" om zoveel mogelijk aandelen of klantenbinding te doen aan axa/crelan.
Daar hou ik niet van.
 
De nieuwe CERA deals zijn online gekomen.
Toch maar weer wat bol-waardebonnen aan 16% korting kunnen krijgen.
 
Eigenlijk vreemd dat niet meer mensen CERA hebben.

Jaarlijks 3-4% dividend. Ik heb jaarlijks tussen de 50 en 100 euro winst ermee. Als je de minimum 600 euro erin gooit, heb je 10% rendement. Neen, liever jaren je geld laten rotten en dan een instant zaadlozing als de overheid 2.8% geeft...

Hiet zitten we er met 2x 5k in en al de kinderen hun geld dat ze van links of rechts krijgen gaat recht in hun CERA ding.
 
  • Leuk
Waarderingen: herc
Eigenlijk vreemd dat niet meer mensen CERA hebben.

Jaarlijks 3-4% dividend. Ik heb jaarlijks tussen de 50 en 100 euro winst ermee. Als je de minimum 600 euro erin gooit, heb je 10% rendement. Neen, liever jaren je geld laten rotten en dan een instant zaadlozing als de overheid 2.8% geeft...

Hiet zitten we er met 2x 5k in en al de kinderen hun geld dat ze van links of rechts krijgen gaat recht in hun CERA ding.
wat moet ik precies kopen, ik zoek nog iets om de kinderen hun geld in te droppen.
 
Eigenlijk vreemd dat niet meer mensen CERA hebben.

Jaarlijks 3-4% dividend. Ik heb jaarlijks tussen de 50 en 100 euro winst ermee. Als je de minimum 600 euro erin gooit, heb je 10% rendement. Neen, liever jaren je geld laten rotten en dan een instant zaadlozing als de overheid 2.8% geeft...

Hiet zitten we er met 2x 5k in en al de kinderen hun geld dat ze van links of rechts krijgen gaat recht in hun CERA ding.
Ik had nu wel verwacht dat jij het geld voor de kinderen in ETF’s zou steken.
 
Ik had nu wel verwacht dat jij het geld voor de kinderen in ETF’s zou steken.

Als je me een broker kunt tonen waar je voor minderjarigen ETFs kunt kopen, be my guest.

En ik zie nog altijd het voordeel niet van aparte rekeningen voor je kinderen als je op het einde van de rit toch alles wil geven.

voornaamste reden dat de kinderen bij CERA zitten is dat we ipv 2x het voordeel nu 5x het voordeel hebben.
 
Laatst bewerkt:
Als je me een broker kunt tonen waar je voor minderjarigen ETFs kunt kopen, be my guest.

En ik zie nog altijd het voordeel niet van aparte rekeningen voor je kinderen als je op het einde van de rit toch alles wil geven.

voornaamste reden dat de kinderen bij CERA zitten is dat we ipv 2x het voordeel nu 5x het voordeel hebben.
Je kan het altijd op je eigen naam laten. En voor die cera voordelen heb je maar 600€ per kind nodig.
 
Eigenlijk vreemd dat niet meer mensen CERA hebben.

Jaarlijks 3-4% dividend. Ik heb jaarlijks tussen de 50 en 100 euro winst ermee. Als je de minimum 600 euro erin gooit, heb je 10% rendement. Neen, liever jaren je geld laten rotten en dan een instant zaadlozing als de overheid 2.8% geeft...

Hiet zitten we er met 2x 5k in en al de kinderen hun geld dat ze van links of rechts krijgen gaat recht in hun CERA ding.

Om eerlijk te zijn: hoeveel mensen kennen dat?
Ik wist niet eens dat je korting kreeg bij de Decathlon bij Cera. Ik ga direct ook eens zien :p.
 
Je hebt ook cvso's (coöperatieve vennootschappen met sociaal oogmerk) zoals Incofin waar je 5% belastingkorting krijgt omdat het een erkend "Ontwikkelingsfonds" is.
Zie voor meer uitleg over het kader waarin je kan investeren: https://www.wikifin.be/nl/sparen-en...zaam-beleggen-en-bankieren/ontwikkelingsfonds
De opbrengst is miniem maar je hebt toch tenminste het gedacht dat je geld dan besteed wordt aan een betere wereld.

Naast Incofin heb je ook Alterfin en af en toe een ander die als Ontwikkelingsfonds erkend zijn, maar die derde naam ben ik even kwijt (is een of ander Franstalig letterwoord). Incofin gaf tot voor Corona een relatief stabiele 2,5% dividend. De rest minder (toen ik dat allemaal uitgezocht had). De roerende voorheffing kan je samen met andere aandeeldividenden gewoon terugkrijgen via je personenbelasting (tot 800 euro per jaar was dat zeker?). De 2,5% + eenmalig 5% het eerste jaar gaf me omgerekend 3,5% annual dividend, wat meer was dan de bodemrentes toendertijd. Tiles changed en er is een jaartje dividendloos geweest, alsook lagere dividend. Maar dat is normaal niet de hoofdreden dat je dit doet. In plaats van korting om te consumeren krijg je een gesust geweten...

Het is niet zozeer een "coöperatie" maar het is toch een CVSO, dusja, ik wil de mogelijkheid hier toch even meegeven.
 
Terug
Bovenaan