Obligaties

Ik heb obligaties altijd teveel als "mossel noch vis" gezien. Zeker omdat ik beleg met een lange tijdshorizon, neem ik liever wat meer risico met ETF's of aandelen in ruil voor een potentieel hoger rendement.
Kanttekening: er zijn natuurlijk ook obligaties met meer risico en hoger potentieel rendement, maar dan zit je al snel met wisselkoersrisico's of exposure naar minder stabiele uitgevers (bv. bedrijfsobligaties ipv staatsobligaties).

Netto opbrengsten van grootte-orde 2 - 2,5% vind ik persoonlijk te weinig tegenover 1% op een simpele spaarrekening, zeker wanneer er nog eens extra verliezen bij komen kijken (bv. uitgifte aan 103%) en je toch nog altijd een zeker risico loopt.
Dat is natuurlijk maar mijn mening, net omdat obligaties me minder aanspreken, heb ik me er ook nooit verder in verdiept.
 
Net aanbod gekregen van de bank voor obligatie. (Hij moet wel nog een mail sturen met verdere uitleg.)

Telefonisch dit al meegedeeld
6 jaar looptijd, 2% instapkost
In euro (geen wisselkoers)
100% kapitaalsgarantie
3 jaar vast rendement bruto 4.5% (netto 3.15%)
3 jaar variabel, 30 jarige rente - 5 jarige rente x 2. maw tussen min 2% en max 5% rente.

Zal afhangen wat de uitgfite is zeker (of is deze dan 102%)? Maar is deze volledig risicoloos? Buiten dat ik de rente wat ik op een klassiek spaarboekje zou hebben kan verliezen?

Geen obligatiemens hier.... :D
 
Terug
Bovenaan