Landbouwgrond - pacht

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
Wanneer ik in de buurt rondkijk naar wat te koop staat, is daar soms wat landbouwgrond bij. Dat kan gaan van grote stukken die voor de prijs van een huis te koop staan, tot kleinere die meer grootte-orde stadswagen kosten.

Vaak zijn deze verpacht, oftewel verhuurd aan boeren om te bewerken. Kan iemand me wat wijs maken in hoe die prijzen worden berekend? Is het ooit de moeite voor een particulier om hierin te investeren?
 
Ik ken niks van de prijzen, maar besef dat pachtwetgeving een vreemde wetgeving is voor de meesten onder ons. Er is de laatste jaren wel modernisering geweest, maar vroeger was het vaak onduidelijk wie de pachter was en of de pacht overgedragen kon worden aan erfgenamen.

 
Wanneer ik in de buurt rondkijk naar wat te koop staat, is daar soms wat landbouwgrond bij. Dat kan gaan van grote stukken die voor de prijs van een huis te koop staan, tot kleinere die meer grootte-orde stadswagen kosten.

Vaak zijn deze verpacht, oftewel verhuurd aan boeren om te bewerken. Kan iemand me wat wijs maken in hoe die prijzen worden berekend? Is het ooit de moeite voor een particulier om hierin te investeren?
Waarde hangt sterk af van hoe goed de grond is, zowel qua vruchtbaarheid als bereikbaarheid en bewerkbaarheid. En uiteraard ook van de oppervlakte.

Hou er wel rekening mee dat een pachter zeer goed beschermd is. Je krijgt die er als particulier eigenlijk gewoon niet af.
De jaarlijkse pacht is ook laag tot zeer laag (wettelijk bepaald door coefficient van de streek + wet pachtprijzen).

Ik zie er dus niet echt de meerwaarde van voor een particulier.
 
Wanneer ik in de buurt rondkijk naar wat te koop staat, is daar soms wat landbouwgrond bij. Dat kan gaan van grote stukken die voor de prijs van een huis te koop staan, tot kleinere die meer grootte-orde stadswagen kosten.

Vaak zijn deze verpacht, oftewel verhuurd aan boeren om te bewerken. Kan iemand me wat wijs maken in hoe die prijzen worden berekend? Is het ooit de moeite voor een particulier om hierin te investeren?
pacht brengt weinig tot niets op. Trust me i know :)
wettelijk pachtprijs is het niet geindexeerde kadastraal inkomen x de coeffcient pachtprijs.
Pachtprijs coefficienten.
https://lv.vlaanderen.be/bedrijfsvo...chtprijscoefficienten/coefficienten-2023-2025
Meestal komt dat per jaar op een schamele 200-300 euro.

Wat wel meer kan opbrengen is niet verpachten en verhuren aan een rijke tjoeker met een paard of dergelijke voor zoon/dochter. Ik denk dat er op BG wel een paar zullen rondlopen.
https://www.2dehands.be/l/dieren-en-toebehoren/q/paarden+weide+te+huur/
Maar zoals Xeo aanhaalt zeer moeilijk van je grond te krijgen, zeker als er inkomsten van de boer afhangen. Dus als de grond al verpacht is quasi onmogelijk om de boer eraf te krijgen.
 
Wanneer ik in de buurt rondkijk naar wat te koop staat, is daar soms wat landbouwgrond bij. Dat kan gaan van grote stukken die voor de prijs van een huis te koop staan, tot kleinere die meer grootte-orde stadswagen kosten.

Vaak zijn deze verpacht, oftewel verhuurd aan boeren om te bewerken. Kan iemand me wat wijs maken in hoe die prijzen worden berekend? Is het ooit de moeite voor een particulier om hierin te investeren?
huidige prijs voor te verhuren aan een boer is 360€/ha - maar als je zelf geen boer bent ben je quasi 100% afhankelijk van de boer om het land te laten liggen (zelfs het opstellen van jaarlijkse contracten is onvoldoende). Zoals andere leden aangeven is de wetgeving ronduit toxisch- zelfs voor de doorsnee notaris.

Verhuren aan paardenliefhebbers is big business - heb weet van een tienvoud van de prijs.
 
Wij bezitten redelijk wat landbouwgrond alsook kopen wij regelmatig stukken bij waarvan er ook wordt verhuurd aan paardenliefhebbers.

De waarde van een landbouwgrond hangt in grote lijnen af van het volgende :
- grootte van het perceel: hoe groter hoe beter. Een stuk van 7 ha zal per m2 vaak duurder zijn dan een van 1ha.
- pacht: een pachter zal de waarde doen dalen
- vruchtbaarheid: leemgrond is waardevoller dan zandgrond
- ligging: bereikbaarheid via verharde weg is een plus. Hoe meer meters aan straat des te beter.
- ook horend bij ligging is de nabijheid van waterlopen en natuurgebieden.
Grond volledig omringd door een waterloop is minder interessant omdat je altijd 3 meter afstand moet houden bij het bewerken van de grond. Ook natuurgebieden doen als gevolg van de stikstofwetgeving de waarde dalen tegenwoordig.

Best niet investeren in verpachte grond als particulier . Enkel als boer kan dit nog interessant zijn.

De prijzen variëren tussen de 4euro /m2 en 10 euro /m2
De grootte hausse zit er volgens mij al even op. 6jaar geleden kochten we grond aan 3 euro /m2 die we nu verkopen aan 7 euro.
Figuren als Fernand Huts en familie Colruyt hebben een tijd lang veel grond opgekocht.
Het is en blijft ten slotte een interessante hard asset die niet kan worden bijgecreeerd.
 
Wel, ik ben er naar beginnen kijken omdat ik hier een stukje in de buurt wou om mijn zin wat mee te doen (binnen legale limieten) richting fruitbomen en dergelijke. Buren van ons hebben hier ook zo'n stuk ingericht en dat is geweldig. Nog een stuk op het oog gehad maar die wilden het enkel samen met een aanliggende grond verkopen, en nu staan er paarden op.

Maar goed, het is alleszins al interessant om zeker te zijn van het feit dat "vrij van pacht" een belangrijke voorwaarde is.
 
Maar goed, het is alleszins al interessant om zeker te zijn van het feit dat "vrij van pacht" een belangrijke voorwaarde is.
Mocht het niet vrij van pacht zijn is er ook de mogelijkheid de landbouwer uit te kopen - als die dat ziet zitten (soms wel, soms niet uiteraard) is dat ook een piste. Hier is +15 jaar terug zo een stukje (16 are) aangekocht en dat viel heel goed mee. Vooraf te bespreken uiteraard.
 
Ik heb onlangs een stuk agrarisch gebied gekocht, wel met een BPA op (gebied voor recreatie), aan 7€/m².
 
In mijn regio was wijlen Willy Michiels echt een grote koper - benieuwd hoe dat gaat aflopen - zou wel eens kunnen dat er heel veel grond op de markt komt want de dochters delen niet dezelfde interesses.
 
Terug
Bovenaan