Zin en onzin van Pensioensparen

Ja, valt onder de regels van pensioensparen en levensverzekering langetermijnsparen.
De beheerskost is een halve % hoger dan IWDA zelf. Maar een halve procent duurt 100 jaar om het verschil in rendement te maken.

Ik weet het ook nog maar van vorige week.
IWDA blijkt mogelijk te zijn.
Kan je even (desnoods via PB) laten weten welke verzekeraar? Heb momenteel nog geen weet van een verzekeraar die PSP aanbiedt via ETF's, enkel een verzekeraar die dat wel doet voor Langetermijnsparen.
Dit recente (november 2023) artikel uit de Tijd lijkt toch te suggereren dat het maar beperkt mogelijk is voor pensioensparen:
In het voorjaar van 2019 werd een wetsvoorstel goedgekeurd dat pensioenspaarfondsen de mogelijkheid gaf hun beleggingsuniversum uit te breiden. Sindsdien kunnen de fondsen voor maximaal 20 procent in andere beleggingsfondsen of zelfs in trackers beleggen, en kunnen ze maximaal 10 procent in private equity (niet-genoteerde aandelen) of in infrastructuur investeren.
 

Een wat mager rapport, maar nu val ik toch wel van mijn stoel als.ik zie welke instapkosten mensen betalen voor pensioensparen. 25% van de tak21 houders betaalt een indtapkost van meer dan 10%?!
 
Kan je even (desnoods via PB) laten weten welke verzekeraar? Heb momenteel nog geen weet van een verzekeraar die PSP aanbiedt via ETF's, enkel een verzekeraar die dat wel doet voor Langetermijnsparen.
Ik heb dat enige tijd geleden onderzocht en op reddit wel wat nuttige info tegengekomen.
Basically moet je werken met een pensioenspaarverzekering (dus geen bankenfonds) onder tak23.
Dan een makelaar zoeken die de producten van Athora aanbiedt.
Zij hebben binnen Profilife twee a drie producten gebaseerd op ETF.
Nemen een klein percentje beheerskost, niet te onderhandelen (ETF zelf heeft daarnaast ook nog z'n beheerskost) en een instapkost (te onderhandelen met makelaar).
Als alternatief zou je nog bij EasyVest kunnen checken, hebben ook dergelijke setup, maar komen nog maar net piepen, iets minder info over terug te vinden.

Ben zelf nog instapkost aan 't onderhandelen om bij Athora te kunnen onderbrengen, maar onderhandelingen bij de makelaars gaan zeer traag.
Wil op 1% landen maar lijkt geen sinecure te zijn ...
Moest iemand succesvoller zijn en goede ervaringen hebben bij bepaalde makelaar voor deze setup, laat maar weten.
 
Oeee! Banken, verzekeraars, verborgen kosten, en documentjes met kleine voetnoten over de verschillende beheers-lagen.
Daar word ik nu eens geil van zie, ik hou er mij even mee bezig vanavond :love:

In het ene geval kunnen we eens lachen, in het andere geval hebben we een goed fiscaal pensioenspaarproduct via een indexfonds.
 
Profilife Athora 'ishares msci world index fund':

- eenmalige openingskost 10 euro
- stortingskost 1,24 euro per keer, tenzij domiciliëring
- instapkost min. 1% max 5% (per storting)
- premietaks 2% indien langetermijnsparen. Valt weg indien fiscaal pensioensparen.
- opvraging < 6 jaar kost 6%-1%.
- de storting wordt pas geïnvesteerd 3 werkdagen nadat het geld op de rekening van de verzekeraar staat

- beheerskost 1,5% per jaar
Maar... in de krochten van de wirwar aan documenten staat in de laatste paragraaf van laatste pagina van het document "specifieke informatiedocumenten -- tak-23 profilife fondsen -- Athora profilife msci world index":
Transactiekosten 0,04% en lopende 'investeringskost' 1,96%.
Je mag er dus gegarandeerd vanuit gaan dat uw jaarlijkse totale kost minimaal 2% zal zijn.

- opgepast als ze een extra 'waarborg overlijden/ongeval/invaliditeit' in het contract fietsen: daar betaal je maandelijks een extra kost voor, die afgetrokken wordt van uw belegging. 90% van de mensen merkt dit zelfs niet.

- Een ferm bescheten punt: de fondsbeheerder van Athena kan discretionair beslissen om 15% van het fonds in cash te steken.
In mijn ervaring doen ze dat op exact de slechtste momenten ooit (bv. eind 2008 werd er veel op 'veilig' gespeeld).
Het passieve indexafleggen kan op die manier deels verneukt worden door de actieve fondsbeheerder van Athena.
Why o why zou je dat nu toelaten, uitgerekend bij een indexfonds 🤨

- de beheerder van Athena kan in beperkte omstandigheden ook beleggen in derivaten.
Geen idee waarom je dat zou toelaten bij een indexproduct.
Moest die beheerder zo goed zijn, zou hij immers niet bij een Belgische 4de-rangs retail verzekeraar als Athena werken.

- ze geven de optie om evenveel 'stop losses' in te stellen, wat het domste is wat je kan doen als indexbelegger. Opletten dat je dat dus niet laat instellen.

Al bij al standaard verzekering spaarproduct papierschuiverij latent werklozen gedoe dus.
 
Terug
Bovenaan