Co-operaties

Als je me een broker kunt tonen waar je voor minderjarigen ETFs kunt kopen, be my guest.

En ik zie nog altijd het voordeel niet van aparte rekeningen voor je kinderen als je op het einde van de rit toch alles wil geven.

voornaamste reden dat de kinderen bij CERA zitten is dat we ipv 2x het voordeel nu 5x het voordeel hebben.
Hmm interessant. Voor onze kinderen heb ik gewoon een rekening op Saxo vandaag waar we alle kindergeld, cadeaus en verjaardagen op zetten. Intussen heeft mijn 3-jarige al meer geld dan ik op m'n 20e.

Waarom zou je CERA kiezen bovenop bv S&P500 kopen via een broker op eigen naam en dan later laten overzetten?
 
Om eerlijk te zijn: hoeveel mensen kennen dat?
Ik wist niet eens dat je korting kreeg bij de Decathlon bij Cera. Ik ga direct ook eens zien :p.

Bwah, redelijk wat mensen bij KBC, en KBC is een expert in mensen te overladen met reclame voor hun (vaak nutteloze/te dure) producten.
Nuja, 600€ in Cera is wel een goede deal als je geregeld op bol.com, decathlon, etc. koopt, naar concertjes, pretparken, etc. gaat. Ik heb op bijna één jaar al minstens 200€ 'terugverdiend' door allerlei kortingen op zaken die ik sowieso ging doen. Dat is een feitelijk rendement van >33%, en het is nog geen volledig jaar dat ik ze heb en zonder het dividend.

Dus als je 600€ te 'spenderen' hebt: Cera is imo de beste koop die je kan doen. Alles wat je boven die 600 te spenderen hebt: ETFs.
 
Hmm interessant. Voor onze kinderen heb ik gewoon een rekening op Saxo vandaag waar we alle kindergeld, cadeaus en verjaardagen op zetten. Intussen heeft mijn 3-jarige al meer geld dan ik op m'n 20e.

Waarom zou je CERA kiezen bovenop bv S&P500 kopen via een broker op eigen naam en dan later laten overzetten?

Ik verkies CERA niet boven S&P500. Maar als je iets op de naam van de kinderen zelf wil, is er niet veel mogelijk.

Aandelen van een rekening op naam 1 naar naam 2 overzetten is pokke moeilijk. Ik heb hier een historische persoonlijke rekening bij Bolero en een gedeelde met de madam. Het is onmogelijk om aandelen te transfereren van die persoonlijke naar de gedeelde. Dus vermoedelijk zal dat later ook niet mogelijk zijn van ouder naar kind. Obvious schenkingsrechten ontwijking bescherming vermoedelijk. Anders was het simpel, net voor je je kop legt, transfereer je je volledige rekening naar kind et voila.

En zowiezo is meerdere rekening op je eigen naam zinloze overhead. Je moet dan telkens in al die accouts bijkopen. Om de zoveel tijd MIFID geneuzel invullen, blabalbla. Ik vul de eigen rekening wel en verzin later iets als het naar de kinderen moet stromen.


Bwah, redelijk wat mensen bij KBC, en KBC is een expert in mensen te overladen met reclame voor hun (vaak nutteloze/te dure) producten.
Nuja, 600€ in Cera is wel een goede deal als je geregeld op bol.com, decathlon, etc. koopt, naar concertjes, pretparken, etc. gaat. Ik heb op bijna één jaar al minstens 200€ 'terugverdiend' door allerlei kortingen op zaken die ik sowieso ging doen. Dat is een feitelijk rendement van >33%, en het is nog geen volledig jaar dat ik ze heb en zonder het dividend.

Ik zit ook aan 100-200 euro per vennoot per jaar. Misschien zelfs meer. bol, colruyt, decathlon is maxed out telkens. Ik ga ook naar bijna al de comedy voorstellingen die ze voor 10 euro verkopen (kosten normaal 20-25). Hier en daar eens een sport ding als het in de buurt is. Naar de lente en zomer evenementen gaan we ook met heel de familie en dat is dan 20 euro voor een hele dag eten en drinken en wat muziek etc. Goeie deals telkens.

Alleen daarom heb ik dus 5 accounts (ik, madam en de 3 kinderen).

Dus als je 600€ te 'spenderen' hebt: Cera is imo de beste koop die je kan doen. Alles wat je boven die 600 te spenderen hebt: ETFs.

Boven de 600 heb je nog altijd 3-4-5%. Daar is niks mis mee, het is beter dan een spaarrekening. De kinderen hebben hun eigen rekening. Alles dat er op komt is in de app 1 klik en het is een cera aandeel. En zie hierboven voor de redenering waarom ik hun spaarcentjes niet in een ETF steek.

Er zit genoeg familie kapitaal in de beurs. Die 1 of 2% van het vermogen dat in CERA zit en 'maar' 4% opbrengt zal het verschil niet maken.
 
Heb een tijdje geleden zelf wat Coöperatieve aandelen gekocht bij Ecopower, Argenco, Eco2050, Neibo.

Ik wil ook in de toekomst 600€ aan Cera aandelen kopen. Maar ik zal wachten tot er een nieuw moment is voor een welkomstgeschenk. Ik herinner me dat dit jaar en vorig jaar op bepaalde momenten je bij het inschrijven een waardebon kon krijgen voor Bol dus zal kijken of ze dit in 2024 ook zullen doen.
 
Ik zit ook aan 100-200 euro per vennoot per jaar. Misschien zelfs meer. bol, colruyt, decathlon is maxed out telkens. Ik ga ook naar bijna al de comedy voorstellingen die ze voor 10 euro verkopen (kosten normaal 20-25). Hier en daar eens een sport ding als het in de buurt is. Naar de lente en zomer evenementen gaan we ook met heel de familie en dat is dan 20 euro voor een hele dag eten en drinken en wat muziek etc. Goeie deals telkens.

Alleen daarom heb ik dus 5 accounts (ik, madam en de 3 kinderen).

Hoeveel van die geschenkbonnen kan je dan per vennoot aanschaffen vooraleer dat maxxed out is?
 
Hoeveel van die geschenkbonnen kan je dan per vennoot aanschaffen vooraleer dat maxxed out is?

Dat hangt ervan af. Het zijn geen gigantische bedragen. Maar colruyt is per keer 50 euro krijgen, 42 betalen. Bij Decathlon 42 betalen, 50 krijgen. Bol ook 42 betalen, 50 krijgen. 2x per jaar (of soms meer - het is 4x per jaar nieuwe acties). Dreamland 30 betalen, 40 krijgen. Soms is het wat meer korting, soms 2 bonnen per keer.

Ik heb hier veel neven die elk jaar een decathlon cadeaubon vragen. Het familie budget is 50 euro. easy peasy. Wat niet op is, gaat gemakkelijk op naar kinder sport gerief. Bol.com kopen we per jaar honderden euro's, die bonnen zijn ook altijd op. Colruyt is typisch op na 2 keer shoppen. Er is hier een dreamland achter de hoek. Als we iets dringen nodig hebben, is het gewoon de auto in, de bon kopen en tegen dat we er zijn de bon gebruiken.

Deliveroo zijn er ook vaak 10 euro korting of gratis levering of whatever. Kinepolis gratis popcorns. Die deel ik typisch uit aan vrienden in de whatsapp groep en die zijn ook rap opgebruikt.

Als je dat allemaal optelt is dat misschien 100-200 euro korting per account. Maar voor 50 euro wil ik wel eens 30 seconden werk doen en klik klik.

De evenementen/eetfestijnen zijn 20 of 30 euro en dan voorgerecht, hoofdegerecht, dessert, glas wijn, aperitief, koffie, ... Dat zijn altijd goeie deals en een leuk namiddagje uit.

De optredens zijn ook goeie deals, maar je moet wat uitkijken tot je iets hebt dat je aanstaat. Ik ga vaak naar de comedy shows. 10 euro voor een show is geen geld. Dezelfde show in het lokaal CC is 15 of 20 euro. En typisch krijg je nog wat eten en drankjes voor/na de show.
 
Heb eens gekeken naar die CERA en ik zou niet kunnen intekenen omdat ik verzekeringsmakelaar ben? o_O

Ben zelfs niet aan de stap geraakt waar ik zou kunnen aanduiden dat het voor de kids is, zeer vreemd...
 
Hoeveel van die geschenkbonnen kan je dan per vennoot aanschaffen vooraleer dat maxxed out is?
Dat is nu wel ingeperkt tot 1 bon per persoon. Ik heb nog geweten dat die decathlon en bol.Com bonnen zolang de voorraad strekte was. Binnen een uur dat je de brief of mail kreeg waren die natuurlijk op.
 
Hier ook al jarenlang 2x vennoot bij Cera en onze 2 kinderen zijn het ook. Telkens 'maar' 600€, want ik doe het enkel voor de voordelen.
Telkens er voordelen zijn is het zoals Cege zegt, klik klik klik en de interessante voordelen zijn binnen.

@cege
Spaargeld van uw kinderen 100% in 1 bank beleggen is geen goed idee hé.
Ik ga ervanuit dat je geld genoeg hebt en mogelijks verlies/bankroet wel gewoon zal bijpassen, maar dat maakt het nog altijd niet snugger om te doen.

Hoe wij het doen: Geld van hen is vermengd met het onze en zullen ze krijgen wanneer ze er verstandig genoeg mee om kunnen gaan.
Beide kinderen hebben een excel waarin hun spaargeld opgelijst staat + jaarlijks wordt er rendement bij gerekend.
Geen rekeningen op hun naam, geen extra accounts op eigen naam, ...
 
Eigenlijk vreemd dat niet meer mensen CERA hebben.

Jaarlijks 3-4% dividend. Ik heb jaarlijks tussen de 50 en 100 euro winst ermee. Als je de minimum 600 euro erin gooit, heb je 10% rendement. Neen, liever jaren je geld laten rotten en dan een instant zaadlozing als de overheid 2.8% geeft...

Hiet zitten we er met 2x 5k in en al de kinderen hun geld dat ze van links of rechts krijgen gaat recht in hun CERA ding.
Waar kan je die gemakkelijk aankopen dan?
Is dat enkel via de kbc app ?
 
Terug
Bovenaan