CO-melders noodzakelijk?

Timothy

Active member
Ik heb eens een vraagje over de vele artikels die ik zag passeren de laatste weken over CO-vergiftiging.

Mijn brander (stookolie) staat op zolder, die naar ik schat zo’n 80 kubieke meter volume heeft (ik kan er ook 10 naast zitten).

We slapen op de verdieping eronder, die ‘volledig’ afgesloten is van de zolder (het luik van de zoldertrap zal vermoedelijk niet 100% luchtdicht zijn).

Los van het feit dat ik jaarlijks de brander laat onderhouden en de schouw laat kuisen, loop ik hier eigenlijk een theoretisch risico? Ik heb altijd gedacht dat de brander gewoon zal uitvallen bij zuurstoftekort op zolder en dat het risico zich vooral stelt bij een verbranding in dezelfde ruimte?

Want als dat risico reëler is dan ik denk (en dus niet enorm klein, zoals het risico op een ongeval bij 130 km/h in theorie groter is dan 120 km/h), dan ga ik toch eens investeren in deftige CO-melders.
 
Laatst bewerkt:
Een simpele CO-melder kost geen 20 euro. Ga je het daarvoor riskeren?
Voor de brander uitvalt kan er al veel CO gevormd zijn.
Je merkt pas dat je een CO-vergiftiging hebt als het te laat is.
Bedankt, maar ik zou graag een concreter antwoord hebben op mijn vraag.

Ik heb simpele melders. Maar las dat deftige melders €150 kostten.

Ik dacht dat er quasi altijd enkel risico was als de brander in een ruimte staat waar je aanwezig bent?
 
Bedankt, maar ik zou graag een concreter antwoord hebben op mijn vraag.

Ik heb simpele melders. Maar las dat deftige melders €150 kostten.

Ik dacht dat er quasi altijd enkel risico was als de brander in een ruimte staat waar je aanwezig bent?
Hoe kan iemand nu een concreet antwoord geven op jouw post met zo'n karige details?

CO is ongeveer even "zwaar" als lucht en kan dus ook naar jouw slaapkamer. Je gaat het ook vormen voor de ketel uitvalt, want dat wordt net gevormd wanneer de zuurstof uitgeput raakt (maar dus niet op is), als je tenminste je aanvoer van daar hebt lijkt me.

De eerste vraag is dus: hoe luchtdicht is je zolder, en hoe werkt je brander (aanvoer/afvoer)? Want ik zie eerlijk gezegd niet hoe het een goede zaak zou zijn als de zolder vol CO hangt maar de slaapkamer niet, wat als je daar wil zijn?
 
Bedankt, maar ik zou graag een concreter antwoord hebben op mijn vraag.

Ik heb simpele melders. Maar las dat deftige melders €150 kostten.

Ik dacht dat er quasi altijd enkel risico was als de brander in een ruimte staat waar je aanwezig bent?
ik vond het een zeer concreet antwoord.
En als je er zeker van wilt zijn, plaats dan die dure melder. Kwestie even rekenen hoeveel je je eigen leven en die van je gzein waard vindt.
 
Ik denk dat je er een factor 100 naast zit met je volume? Een brander van 80 m³? toestel van 5 x 4 x 4 meter bv?
Voor de rest akkoord met hierboven. Ga je je dat wagen voor een CO melder die 10 of 20 euro kost en 10 jaar meegaat?

Je weet trouwens toch dat CO de stille doder is? Een CO lek kan je bijna niet detecteren als mens, of je moet HEEL goed op de hoogte zijn van de symptomen. En dan moet je nog wakker zijn ook want in je slaap kan je het al vergeten. Zie ook de jaarlijkse drama's.
 
Amai, dat moet tot zo een thread duren vooraleer ik door heb dat mijn alarm geen CO2 melding doet en ik dat dus ook niet heb.
Ter info, voor diegene dat dat hebben, welke hebben jullie staan? En zijn er dat dan in meerdere ruimtes?
Dan bestel ik me dat ook even.
 
ik vond het een zeer concreet antwoord.
En als je er zeker van wilt zijn, plaats dan die dure melder. Kwestie even rekenen hoeveel je je eigen leven en die van je gzein waard vindt.
Couldn't agree more. In een ander topic rond CO-melders reeds aangehaald. De meesten (alludeer niet percee op topic starter) hebben geen issue met elke paar jaar een telefoon van 1000€ maar een CO-melder van 150€ die het 10j uithoudt, how maar...

@Timothy , doe u zelf en u gezin een plezier, koop een deftige CO-melder en liefst eentje die je (achteraf?) nog kan koppelen aan een smart home zodat je zeker in de nacht voldoende sirenes kan laten afgaan en lichten aandoen.
Hier in de living zelfs nog één naast de kachel gezet.
 
Amai, dat moet tot zo een thread duren vooraleer ik door heb dat mijn alarm geen CO2 melding doet en ik dat dus ook niet heb.
Ter info, voor diegene dat dat hebben, welke hebben jullie staan? En zijn er dat dan in meerdere ruimtes?
Dan bestel ik me dat ook even.
Zo één
Babbelt met redelijk veel slimme platformen moest je daarmee bezig zijn. Maar kan ook gewoon standalone en/of met een app op je telefoon.
 
Amai, dat moet tot zo een thread duren vooraleer ik door heb dat mijn alarm geen CO2 melding doet en ik dat dus ook niet heb.
Ter info, voor diegene dat dat hebben, welke hebben jullie staan? En zijn er dat dan in meerdere ruimtes?
Dan bestel ik me dat ook even.
Hier hebben we de Google Nest Protect. Vind het vooral fijn dat die zichzelf 'test' en je laat weten dat alles werkt, alsook meldingen in de app wanneer er iets aan de hand is.
 
En hoeveel heb je er dan zo? Is het genoeg om gewoon 1 in de ruimtes te zetten waar je brander en gasketel staan?
Ja, tenzij je ook een open haard hebt, of met andere (diesel, benzine, ...)-machines in een niet-geventileerde ruimte werkt.
CO ontstaat door onvolledige verbranding dus als er in andere ruimtes geen verbranding plaatsvindt, is er ook geen risico.
 
Amai, dat moet tot zo een thread duren vooraleer ik door heb dat mijn alarm geen CO2 melding doet en ik dat dus ook niet heb.
Ter info, voor diegene dat dat hebben, welke hebben jullie staan? En zijn er dat dan in meerdere ruimtes?
Dan bestel ik me dat ook even.
CO of CO2? :unsure:
 
En hoeveel heb je er dan zo? Is het genoeg om gewoon 1 in de ruimtes te zetten waar je brander en gasketel staan?
Zoals @StevenP vermeld.
Eentje in de living naast de kachel en toen we het huis kochten hing er al eentje in de garage bij de gasketel. Dus die voorlopig nog niet geupgrade.
Die laatste hangt mee aan de centrale alarminstallatie die we mogelijks binnen enkele jaren wel is een smart upgrade gaan geven.

In alle ruimtes waar er verbranding is voorzie je best een CO-melder. In een ouder huis met droomstromer in debadkamer voorzie je daar ook best eentje. Je zou niet de eerste zijn die in zijn bad verdrinkt na verlies van het bewustzijn.
 
Hier hebben we de Google Nest Protect. Vind het vooral fijn dat die zichzelf 'test' en je laat weten dat alles werkt, alsook meldingen in de app wanneer er iets aan de hand is.
Kan je met zo'n net protect bv. een alarm doen afgaan op alle sonos boxen?
 
Terug
Bovenaan