Blauwdruk fiscale hervorming

De logica dat de RSZ dat zelf als een niet-belastbare kost beschouwt en op gelijke voet zet met kosten eigen aan de werkgever. Ongevallen tijdens woon-werkverkeer worden ook als arbeidsongevallen gezien hè. Ik vind het logisch dat je dat dan ook als beroepskosten of kosten van de werkgever beschouwt.
RSZ is een van de partijen die nog het meest soepel is met extralegale voordelen denk ik, zo goed is dat argument niet :p.

Ik vind het onlogisch dat de kosten voor de werkgever zouden moeten kunnen afhangen van hoever je woont. Ja, ook bij woon-werkverkeer met openbaar vervoer (dus spreek tegen mezelf). Ik heb ruwweg 600 euro/maand extra loon door naar Brussel te gaan werken, dan mag ik gerust zelf een deel betalen.
 
1. Vloerverwarming en centrale thermostaat... DUs dat moet wel in mijn geval (en quasi iedereen met vloerverwarming)
2. Ik zie niet goed hoe dat relevant is? Uw rit naar het werk ligt toch gewoon vast, dat is net dezelfde manier van werken als bij pakweg een camionette die je mee naar huis mag nemen?
3. Dat kan, maar voor die 4 voorbeelden (effectief de 4 klanten die ik gehad heb tot nu toe), ben ik wel vrij zeker dat het OV een stuk trager is. Enkel Zaventem zal soortgelijk zijn als ik de uren kan afstemmen met de trein (wat in praktijk niet lukt door de treinregeling voor die verbinding).

Ik moet letterlijk een paar minuten wandelen naar het station van hier thuis, dus daar is maximum een minuut te winnen door de fiets te nemen ofzo. Dat gaat het verschil niet maken :).

En het voorbeeld van de leerkracht was omdat dat een job is die je (met heel veel geluk) vlakbij huis kan doen. Niet wegens kilometervergoedingen ofzo. (en ik weet dat er veel leerkrachten veel verder moeten door de absurde regelingen die daar rond zijn).
1. Genoeg alternatieven: je centrale thermostaat vervangen door zo'n Evohome-ding (hebben wij) of een elektrisch vuurtje. Centrale thermostaten zouden ze moeten verbieden :p
2. ALS ik naar het werk ga met de auto, dan stop ik vaak in de Ikea (Gent) of in Kortrijk om even bij mijn ouders binnen te springen. Ook de kinderen van school/creche ophalen is voor veel mensen normaal.
3. Geen idee waar je woont, dus kan daar moeilijk mee in zoeken :)
 
Soit, terug in het algemeen.

Als men ooit de extralegale voordelen wil afschaffen en vervangen door iets anders, dan denk ik dat men:
- waar mogelijk het sectoraal moet oplossen (via paritair overleg)
- in bedrijven waar geen sectoraal akkoord, maar wel een vakbond is, het zal moeten overlaten aan de vakbond om te onderhandelen
- in bedrijven waar er geen sectoraal akkoord of actieve vakbond is, men een lijst zal moeten gebruiken om bedragen om te vormen als richtlijn en men per paritair comité die zal moeten bekrachtigen.

Dat zal dan bvb zijn:
- laptop: 30 euro/maand extra brutoloon
- GSM/abo: 15 euro/maand extra brutoloon per GSM/abo
- ecocheques: per euro gekregen in de laatste 3 jaar 1 euro extra brutoloon op jaarbasis
...

Want alles overlaten aan werknemer per werknemer zal niet werken.
 
1. Genoeg alternatieven: je centrale thermostaat vervangen door zo'n Evohome-ding (hebben wij) of een elektrisch vuurtje. Centrale thermostaten zouden ze moeten verbieden :p
2. ALS ik naar het werk ga met de auto, dan stop ik vaak in de Ikea (Gent) of in Kortrijk om even bij mijn ouders binnen te springen. Ook de kinderen van school/creche ophalen is voor veel mensen normaal.
3. Geen idee waar je woont, dus kan daar moeilijk mee in zoeken :)
2. Maar geen woon-werkverkeer. Dat is toch exact de logica die gebruikt wordt om al dan niet VAA aan te rekenen voor camionetten?
3. Heist-op-den-Berg. Net eens de effectieve reistijden (enkele rit) opgezocht:

a. Luchthaven: Trein is min 48 minuten. Dat is exact mijn reistijd met de auto ook. Hier neem je dan niet de "je bent best 5 minuten op voorhand op het station" mee.
b. Telenet Mechelen: 1u 10min met trein, 1u met de bus. Dubbel zo lang als met auto dus
c. Schellebelle: 2u met de trein (45 minuten langer dan met auto), Bus ga ik zelfs niet uitzoeken
d. Beerse: 1u36 met bus, soortgelijk met combinatie trein/bus. Dubbel zo lang als met auto.
 
Met vloerverwarming is het wel te zot ze overdag af te leggen en enkel 's avonds op te zetten. Beste (en zuinigste) is die continu te laten aanstaan
Dat is een fabeltje. De reden dat dit nog leeft is omdat je met vloerverwarming een vertraging hebt op de reactie van uw thermostaat. Als je het dus "even wat warmer" wilt hebben, zetten mensen de thermostaat dan plots veel hoger waardoor uw warmtepomp vollebak begint te draaien.
Maar voor uw dagelijkse routine, is uw verwarming uitzetten overdag en (een paar uur) voor thuiskomst terug aanzetten zuiniger. Net als 's nachts trouwens.
 
2. Maar geen woon-werkverkeer. Dat is toch exact de logica die gebruikt wordt om al dan niet VAA aan te rekenen voor camionetten?
3. Heist-op-den-Berg. Net eens de effectieve reistijden (enkele rit) opgezocht:

a. Luchthaven: Trein is min 48 minuten. Dat is exact mijn reistijd met de auto ook. Hier neem je dan niet de "je bent best 5 minuten op voorhand op het station" mee.
b. Telenet Mechelen: 1u 10min met trein, 1u met de bus. Dubbel zo lang als met auto dus
c. Schellebelle: 2u met de trein (45 minuten langer dan met auto), Bus ga ik zelfs niet uitzoeken
d. Beerse: 1u36 met bus, soortgelijk met combinatie trein/bus. Dubbel zo lang als met auto.
2. VAA en camionetten heeft puur te maken met hoe vaak je naar dezelfde plaats gaat (bedoel je iets anders, dan versta ik je niet).
3. Dan ga je er vanuit dat je geen file hebt, lijkt me. Als je vandaag om 8u30 op deze plaatsen moest zijn, dan zit je bij de luchthaven tot 1u20, bij Telenet tot 55 minuten, schellebelle tot 2 uur, Beerse tot 1u10 :). Valt al véél beter mee, zeker als je weet dat je op de trein echt wel iets kan doen :)
 
Soit, terug in het algemeen.

Als men ooit de extralegale voordelen wil afschaffen en vervangen door iets anders, dan denk ik dat men:
- waar mogelijk het sectoraal moet oplossen (via paritair overleg)
- in bedrijven waar geen sectoraal akkoord, maar wel een vakbond is, het zal moeten overlaten aan de vakbond om te onderhandelen
- in bedrijven waar er geen sectoraal akkoord of actieve vakbond is, men een lijst zal moeten gebruiken om bedragen om te vormen als richtlijn en men per paritair comité die zal moeten bekrachtigen.

Dat zal dan bvb zijn:
- laptop: 30 euro/maand extra brutoloon
- GSM/abo: 15 euro/maand extra brutoloon per GSM/abo
- ecocheques: per euro gekregen in de laatste 3 jaar 1 euro extra brutoloon op jaarbasis
...

Want alles overlaten aan werknemer per werknemer zal niet werken.

Ik hoop dat ze zo verstandig zijn om een paar van die extralegale "voordelen" te behouden om praktische redenen:
- Laptop: veel succes aan IT als iedereen met zijn eigen laptop komt werken, waarop dan een mix van corporate software en eigen software draait. Bij de meeste werkgevers hebben mensen omwille van cyber security maar heel beperkte rechten, zodat ze voor privé gebruik een eigen laptop kopen.
- GSM: hier winnen de telecomfirma's gewoon aan als je iedereen zelf zijn toestel en abonnement laat kopen. En moeten werknemers dan professionele gesprekken aangeven zodat die kunnen terugbetaald worden? Gigantische administratie voor een voordeel van enkele euro's per maand. Mijn VAA op GSM, abonnement en mobiel internet samen kost mij op 3-4 jaar tijd bijna even veel als het toestel en mijn maandelijkse abonnementskost
 
2. VAA en camionetten heeft puur te maken met hoe vaak je naar dezelfde plaats gaat (bedoel je iets anders, dan versta ik je niet).
3. Dan ga je er vanuit dat je geen file hebt, lijkt me. Als je vandaag om 8u30 op deze plaatsen moest zijn, dan zit je bij de luchthaven tot 1u20, bij Telenet tot 55 minuten, schellebelle tot 2 uur, Beerse tot 1u10 :). Valt al véél beter mee, zeker als je weet dat je op de trein echt wel iets kan doen :)
Die 40 dagen is om te bepalen of een rit woon-werk verkeer is of niet. Maar ook als je minder dan 40 dagen ergens naartoe rijdt, en de wagen privé gebruikt, moet je VAA betalen... En het stoppen om de kinderen af te zetten, dat is privé.
Ik weet nog dat toen ik begon te werken de afstand voor woon-werk van belang was voor een belasting. Dat was ook de meest directe route, niet die met omwegen he.
 
Tuurlijk mag dat. Dat kan nu ook al. Ook wie thuiswerkt kan zijn werkelijke kosten ingeven, is zelfs een van de weinige ogenblikken waar het interessant kan worden.


Leerkrachten krijgen géén enkele euro kilometervergoeding met de auto(enkel terugbetaling OV/fiets).
Tiens. Ik had natuurlijk niet het statuut van leerkracht, maar als "technisch administratief bediende" en naar mijn standplaats had ik inderdaad niets, dat was af te trekken van de belastingen. Maar andere ritten waren wel aan het forfait terugbetaald. Niet voor leerkrachten dan ?
 
2. VAA en camionetten heeft puur te maken met hoe vaak je naar dezelfde plaats gaat (bedoel je iets anders, dan versta ik je niet).
3. Dan ga je er vanuit dat je geen file hebt, lijkt me. Als je vandaag om 8u30 op deze plaatsen moest zijn, dan zit je bij de luchthaven tot 1u20, bij Telenet tot 55 minuten, schellebelle tot 2 uur, Beerse tot 1u10 :). Valt al véél beter mee, zeker als je weet dat je op de trein echt wel iets kan doen :)
Als je eerste klas gaat toch? De treinen waar ik op zit, zijn overvol hoor. Behalve het feit dat ik liefst van al - gezien mijn functie als security architect - geen pottenkijkers wil hebben, maar mijn laptop of zo kan ik nergens neerzetten.

Dus ik luister wat podcasts of lees een boek of zo
 
Tiens. Ik had natuurlijk niet het statuut van leerkracht, maar als "technisch administratief bediende" en naar mijn standplaats had ik inderdaad niets, dat was af te trekken van de belastingen. Maar andere ritten waren wel aan het forfait terugbetaald. Niet voor leerkrachten dan ?

Hij heeft het dan ook over woon-werkverkeer. Zoals je zelf zegt : niks naar je standplaats.
Werkverkeer wordt vergoedt en maar logisch ook: dit is in opdracht van je werkgever.
 
Winterbanden op velg en zelf vervangen.
Uurtarief bij lokale garage is lager dan bij merkgarage's

En mensen rijden gigantisch veel nutteloze kilometers met hun gratis tankkaart dus veel meer banden, onderhoud en tankinkomsten voor de staat he :unsure:

Als we alle 'gesubsidieerde' zaken er zo zouden aangepakt worden, er zou heel veel geld vrij komen maar ook veel sectoren kapot gaan

Ik dacht dat we al in de jaren '80 geleerd hadden dat kunstmatig werk creëren verschrikkelijk inefficiënt is voor de maatschappij.
 
Als je eerste klas gaat toch? De treinen waar ik op zit, zijn overvol hoor. Behalve het feit dat ik liefst van al - gezien mijn functie als security architect - geen pottenkijkers wil hebben, maar mijn laptop of zo kan ik nergens neerzetten.

Dus ik luister wat podcasts of lees een boek of zo
Vraag gewoon een privacy screen voor uwe laptop. Wij zijn verplicht dat te gebruiken op OV. Dan kan niemand meelezen.
 
Als je eerste klas gaat toch? De treinen waar ik op zit, zijn overvol hoor. Behalve het feit dat ik liefst van al - gezien mijn functie als security architect - geen pottenkijkers wil hebben, maar mijn laptop of zo kan ik nergens neerzetten.

Dus ik luister wat podcasts of lees een boek of zo
Hangt idd wat af van de verbinding die je hebt. Ik kan behalve op vrijdagavond (studententrein) op een enkele uitzondering na altijd zitten aan een tafeltje. En de kans dat een pottenkijker op de trein zit acht ik lager dan de kans dat je dat op het werk tegenkomt :p.
Tiens. Ik had natuurlijk niet het statuut van leerkracht, maar als "technisch administratief bediende" en naar mijn standplaats had ik inderdaad niets, dat was af te trekken van de belastingen. Maar andere ritten waren wel aan het forfait terugbetaald. Niet voor leerkrachten dan ?
Welke andere ritten heb je als leerkracht? ;)
 
Hangt idd wat af van de verbinding die je hebt. Ik kan behalve op vrijdagavond (studententrein) op een enkele uitzondering na altijd zitten aan een tafeltje. En de kans dat een pottenkijker op de trein zit acht ik lager dan de kans dat je dat op het werk tegenkomt :p.
Welke andere ritten heb je als leerkracht? ;)
Ik dacht dat die meestal dan binnen hun scholengemeenschap ook 1 school als standplaats kregen om dan van daaruit naar de rest te gaan. Ervan uitgaande dat het natuurlijk korte vervangopdrachten binnen eenszelfde gemeenschap was hé
 
Soit, terug in het algemeen.

Als men ooit de extralegale voordelen wil afschaffen en vervangen door iets anders, dan denk ik dat men:
- waar mogelijk het sectoraal moet oplossen (via paritair overleg)
- in bedrijven waar geen sectoraal akkoord, maar wel een vakbond is, het zal moeten overlaten aan de vakbond om te onderhandelen
- in bedrijven waar er geen sectoraal akkoord of actieve vakbond is, men een lijst zal moeten gebruiken om bedragen om te vormen als richtlijn en men per paritair comité die zal moeten bekrachtigen.

Dat zal dan bvb zijn:
- laptop: 30 euro/maand extra brutoloon
- GSM/abo: 15 euro/maand extra brutoloon per GSM/abo
- ecocheques: per euro gekregen in de laatste 3 jaar 1 euro extra brutoloon op jaarbasis
...

Want alles overlaten aan werknemer per werknemer zal niet werken.

Maar is dat realistisch ? Als je ziet hoe moeizaam de "groep van 10" werkt of whatever sociaal overleg en hoe moeilijk basic zaken door de vakbonden en PCs beklonken raken (zware beroepen, index hervorming, pensioen uitzonderingen, ...), hoe realistisch is het om een dergelijke fiscale ont-koterij aan hen over te laten ?

Netto voordelen door bruto vervangen zal toch geen enkele werknemer of vakbond aanvaarden ? En zeker niet in een context waar ze (politiek) alle deuren open zetten om zelf geen inspanningen te leveren. Moesten ze nu budgetair hun shit op orde krijgen, zou ik nog kunnen verstaan,
"we leveren allemaal een inspanning". Maar netto naar bruto, komt eigenlijk neer op het werk doen waar de politiek niet in slaag, namelijk saneren.

En zelfs als je netto zou kunnen compenseren. Niemand zal willen inboeten en een systeem invoeren dat voor iedereen equivalent is, is onmogelijk, al was het maar door gepercipieerde verliezen. Leg maar eens uit: ja, je kreeg 250 ecocheques, maar nu 18 euro per maand netto meer. Dankzij vakantiegeld/eindejaarspremie is dat ook 250. En dan zal het gezever zijn want de ene heeft kinderen en de andere niet en dat is voor de ene dan 270 en voor de andere maar 240 netto...

Ik heb het live zien gebeuren bij een overname. Onze contracten moesten van werkgever 1 naar 2 overgezet worden en wettelijk moet de nieuwe package dus equivalent of beter zijn. Iedereen had 100 of 200 euro nettovergoeding. Er is maaaaanden gezever over geweest omdat de werkgever (genius HR, part 1101) dat gewoon in bruto wou uitbetalen ipv nettovergoeding. Uiteindelijk vakbond moeten dreigen met rechtzaak en iedereen heeft een nieuw contract gekregen, gewoon nettovergoeding x 2 + 100 euro en dat bij de bruto gelapt...

Volgens mij zal de werkgevers geen fan zijn van alle koterijen gewoon in bruto uit te betalen. In the end niemand, want het is koterij. Per definitie is dat omzetten naar bruto nadelig en zal iemand de bonen moeten fretten. De politiek zal moeten dat erdoor duwen, anders zal er niks gebeuren...

En ik vermoed dat de politiek in geval van twijfel gewoon wil doen wat ze altijd doet, aan iedereen uitdelen om de hele coalitie te paaien. Ooit zijn de centen op...
 
Dat is een fabeltje. De reden dat dit nog leeft is omdat je met vloerverwarming een vertraging hebt op de reactie van uw thermostaat. Als je het dus "even wat warmer" wilt hebben, zetten mensen de thermostaat dan plots veel hoger waardoor uw warmtepomp vollebak begint te draaien.
Maar voor uw dagelijkse routine, is uw verwarming uitzetten overdag en (een paar uur) voor thuiskomst terug aanzetten zuiniger. Net als 's nachts trouwens.
Volgens mij draait mijn vloerverwarming overdag niets of die nu “aan” staat of niet. Zuiver theoretisch lijkt me dat je zo min mogelijk verschil binnen en buitentemperatuur zo zuinig is als het kan, maar ik vrees dat er toch heel wat inefficiënties in de technieken zoals de regeling en de thermostaat etc. je fabeltje toch iets minder fantasierijk zal maken. In the end denk ik niet dat het in een goed geisoleerd huis (waar je doorgaans vloerverwarming gaat aantreffen) veel gaat uitmaken.
 
Als ik kijk voor mezelf.

Voordeel
- We verlagen de belastingtarieven en hervormen de belastingschijven
- We schrappen de Bijzondere Bijdrage Sociale Zekerheid (zou eigenlijk bij de nadelen moeten staan gewoon omdat de instandhouding hiervan crimineel is)
- We hervormen de energiefactuur -> 9% is nog altijd minder dan 21%

Nadeel
- We vermijden het gebruik van cafetaria- en optieplannen voor optimalisatie -> cafetariaplan heb ik niet maar hiermee bedoelen ze ook de warrants neem ik aan?
- We nemen ook meerwaarden op financiële producten mee -> Niet voor de kost maar omwille van de administratie.
- We hervormen de energiefactuur -> capaciteitstarief is nog altijd een risico en het verhaal van de accijnzen gaat alleen maar geld overhevelen naar de schatkist.
- We ontraden keuzes voor vervuilende brandstoffen, CO2 tax, ..

Resultaat
Hervorming van de belastingschijven is groot. Enkele honderden euro's per maand.
De energiefactuur en vervuilingstaks is van onbekende grootte.
De andere kosten heffen elkaar op.

Ik gok op licht positief (100-200 euro netto meer per maand) best case met de mogelijkheid om licht negatief te gaan ifv de nieuwe capaciteits/"vervuilings"taksen.
 
Terug
Bovenaan