Blauwdruk fiscale hervorming

Tomski

Well-known member
Crowdfunder FE
Amai, vind ik wel een goed voorstel van Van Peteghem. Laat ons hopen dat het er in grote lijnen doorgeraakt.


kort samengevat:

- minder lasten op arbeid.
  1. Belastingsvrije som optrekken van 9.270 euro naar 13.390 euro
  2. bestaande schijven van 40 en 45% worden verlaagd naar 35 en 40%.
  3. De schijf van 50%, waar je vandaag al aan zit als je een belastbaar inkomen hebt van 42.370 euro per jaar wil hij voorbehouden voor mensen met een inkomen van meer dan 84.740 euro.

- vennootschapsbelasting verlagen. Gaat van 20 naar 15% en geldt tot 200K ipv 100K nu. Wel hoopt hij dat kleine ondernemers minder snel naar een vennootschap gaan grijpen door de verlaging van de lasten in de personenbelasting.

- Werkelijke huurinkomsten belast, wel met een belastingsvrije som van 6000 euro. Dus de kleine verhuurders met een tweede eigendom die ze verhuren worden minder geimpacteerd.

- Meerwaardebelasting van 15% vervangt effectentaks en beurstaks

- Geen belastingvoordeel meer voor tweede woning, en wie een woning waar hij zelf niet in woont verkoopt, betaalt 15% meerwaardebelasting. Ook minderwaarden tellen mee

- Btw op elektriciteit definitief naar 6%, vervuilende energiebronnen 21%

- slechts twee btw-tarieven: de laagste 6% en 12% zouden samensmelten in één btw-tarief van 9%. Het normale btw-tarief van 21% wordt behouden. (wat dan met de 6% op electriciteit, wordt dat dan 9?)

- het fiscaal voordeel van de tankkaart verminderen: de tankkaart zou nog steeds professionele verplaatsingen dekken, maar privégebruik zou belast worden.

Wat denken jullie, haalbare kaart?
 
Absoluut de juiste richting uit. Zit veel te veel koterij in de belastingen om de hoge belasting op arbeid te "compenseren" op bepaalde vlakken. Waardoor veel mensen er schijnbaar willekeurig tussendoor vallen, anderen er zwaar van profiteren en veel (lagere) middenklasse zwaar gekloot is.
 
ook niet onbelangrijk:

één regeling waarbij iedereen 6.000 euro onbelast kan bijverdienen. Enkel wat boven die 6.000 euro verdiend wordt zal samen worden belast met de beroepsinkomsten. Zal voor velen welkom zijn vermoed ik.
 
ook niet onbelangrijk:

één regeling waarbij iedereen 6.000 euro onbelast kan bijverdienen. Enkel wat boven die 6.000 euro verdiend wordt zal samen worden belast met de beroepsinkomsten. Zal voor velen welkom zijn vermoed ik.
Hoe zie je dit? Waarvoor is dit? Wat is "bijverdienen"? Waarom iets weer zo ingewikkeld maken?

Eigenlijk zeg je "een extra belastingsvrije som van 6000 euro onder voorwaarde dat ..."? Waarom die voorwaarde?
 
Hoe zie je dit? Waarvoor is dit? Wat is "bijverdienen"? Waarom iets weer zo ingewikkeld maken?

Eigenlijk zeg je "een extra belastingsvrije som van 6000 euro onder voorwaarde dat ..."? Waarom die voorwaarde?

Bijverdienen is wat het is hé, een cent extra bijverdienen omdat je niet toekomt met je inkomsten uit je dagtaak. 6000 euro cash krijgen voor geleverde arbeid >> 6000 euro extra belastingsvrije som (want die telt in de 25% categorie en levert dus maar 1500 euro op)
 
Bijverdienen is wat het is hé, een cent extra bijverdienen omdat je niet toekomt met je inkomsten uit je dagtaak. 6000 euro cash krijgen voor geleverde arbeid >> 6000 euro extra belastingsvrije som (want die telt in de 25% categorie en levert dus maar 1500 euro op)
Maar die hervorming is toch voor een groot stuk juist ZODAT je beter rondkomt met de inkomsten uit je dagtaak.
Als jij zegt, "6000 onbelast bijverdienen voor iedereen", dan laat ik een tweede contract opmaken bij mijnzelfde werkgever waarbij ik "bijverdien". Dan is dat onbelast. Weer wat koterij er bij. Waarom dat dan niet gewoon bij in de belastingsvrije schijf?
 
Maar die hervorming is toch voor een groot stuk juist ZODAT je beter rondkomt met de inkomsten uit je dagtaak.
Als jij zegt, "6000 onbelast bijverdienen voor iedereen", dan laat ik een tweede contract opmaken bij mijnzelfde werkgever waarbij ik "bijverdien". Dan is dat onbelast. Weer wat koterij er bij. Waarom dat dan niet gewoon bij in de belastingsvrije schijf?

Ik denk dat het ook puur voor de perceptie is: ALS we werken loont het.

Trouwens, als je die 6000 euro als extra belastingsvrije som zou zetten dan telt het wel voor elke werkende Belg. Ook voor zij die na 17u met hun pintje voor de tv willen zitten, en zij die op zaterdag in het zwart willen gaan bijklussen.
 
Laatst bewerkt:
Belasting op huurinkomsten betekent voor mij opslag van de huur of ontbinding contract. Maar ze zijn zot als ze denken dat huisbazen dat gewoon gaan eten die beladingsverhoging
 
Ik krijg nul extralegale voordelen dus zou het heel interessant maken. Sowieso inderdaad juiste richting om uit te gaan, als je vergelijkt met andere landen ook.
 
Wat een prachtig voorstel. Voor mij als werknemer met een groot brutoloon zou dat een immens verschil betekenen.

Ik maak me wel geen illusies. We leven nog altijd in BE en dit zal er nooit doorkomen. Het blijft wel eens leuk om te dromen.
Stel je voor zeg, de 50% schijf naar 84k!!! Dan doen we het bijna even goed als al onze buurlanden en de UK!
 
Aan de ene kant geven ze en aan de andere graaien ze erop los. De consument wordt beloond en de (kleine) spaarder/investeerder is gezien.

Meerwaardebelasting zal toch omzeild worden door grote vermogens met o.a. levenslange leningen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het ook een evenwichtige voorstel waar veel partijen wel eens zou kunnen moeten zijn.
Netto gaat de gemiddelde werknemer er wel vooruit dan.

BTW van 6% naar 9% (en van 12% naar 9%) gaan de meeste wel merken maar zou ruimschoots gecompenseerd moeten zijn met de verhoging van nettoloon.

@Avi : toch logisch dat er een belasting ging komen op huurinkomsten. Als daarvoor een reden is om niet meer te verhuren dan ga je toch iets moeten doen met je pand. Leeg laten staan brengt niks op.
 
Aan de ene kant geven ze een habbekrats en aan de andere graaien ze erop los. De consument wordt beloond en de (kleine) spaarder/investeerder is gezien.

Meerwaardebelasting zal toch omzeild worden door grote vermogens met o.a. levenslange leningen.
Waarom zou de kleine spaarder/ investeerder gezien zijn als hij minder afgehouden wordt van zijn loon?
 
Mis ik ergens iets? Als kleine freelancer met vennootschap lijkt dit me wel heel interessant te worden.
- Verdere verlaging vennootschapsbelasting naar 15% => winst minder belast
- Verlaging belastingsdruk in personenbelasting => meer nettoloon uit wat ik via gewoon loon uitkeer

Ja, privégebruik van tankkaart wordt dan bekeken, maar dat wordt door bovenstaande ruimschoots gecompenseerd...
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Het begint er eindelijk op wat te trekken, dit zou zeker een goede eerste stap zijn naar een eerlijker fiscaal systeem voor werkenden.
Maar het is nog 'maar' een plan, en ik betwijfel of de PS/Parti des Chômeurs gaat akkoord gaan.

Het beste punt van al vind ik eigenlijk nog dat de "huwelijksquotiënt" verdwijnt. Meer geld voor getrouwde koppels, dat is toch echt iets uit de katholieke prehistorie. 😂 En ook dat de fiscale aantrekkelijkheid van veel kindjes maken voor een stuk verdwijnt.
 
Mis ik ergens iets? Als kleine freelancer met vennootschap lijkt dit me wel heel interessant te worden.
- Verdere verlaging vennootschapsbelasting naar 15% => winst minder belast
- Verlaging belastingsdruk in personenbelasting => meer nettoloon uit wat ik via gewoon loon uitkeer

Ja, privégebruik van tankkaart wordt dan bekeken, maar dat wordt door bovenstaande ruimschoots gecompenseerd...

Auteursrechten gaan wss aangepakt worden voor die it freelancers.
 
Auteursrechten gaan wss aangepakt worden voor die it freelancers.

Yes, klopt, maar dan nog... We spreken daar ook niet over tienduizenden euro winst. Als ik het even uitreken wordt ook dat ruimschoots gecompenseerd door bovenstaande.
 
Nu goed, we hebben het hier over een blauwdruk. Het zou me verbazen moest er één puntje behandelt worden door deze regering en eer de volgende goed en wel aan het werk is zitten we toch weer een jaar of 2-3 verder. Dus ik verwacht op korte termijn weinig veranderingen, al vind ik dit wel al een stap in de goede richting.
 
Yes, klopt, maar dan nog... We spreken daar ook niet over tienduizenden euro winst. Als ik het even uitreken wordt ook dat ruimschoots gecompenseerd door bovenstaande.

Veel extralegale voordelen zouden meer belast worden waardoor het wel compenseert.
Nu op zich als je je eigen een loon uitbetaald blijft de winst wel in je bedrijf waardoor er meer investeringen mogelijk zijn.
Mss niet specifiek in jouw bedrijf maar big picture.
 
Terug
Bovenaan