Die hervorming van het VAA op bedrijfswagens zou weleens interessant kunnen uitdraaien voor mij...
In mijn huidige job heb ik géén bedrijfswagen en ook geen privéwagen omdat ik te voet kan gaan werken en in een stadscentrum woon. Mijn vrouw heeft wel een bedrijfswagen op haar vennootschap, die onze gezinsauto is.
Binnenkort krijg ik mogelijk een jobaanbieding als vertegenwoordiger* waarbij er een bedrijfswagen in het salarispakket zit.
Werkschema:
- Individueel werk gebeurt van thuis uit. Ik krijg een thuiswerkvergoeding om een thuiskantoor in te richten.
- Ongeveer 15 uur per week heb ik afspraken bij klanten. De klanten bevinden zich in een naburige provincie, met afstanden tussen de 30 en 80 km van mij thuis. Ik zal klanten 1 tot maximaal 5 keer per jaar bezoeken.
- 1 dag om de 2 weken (26 keer per jaar) word ik verwacht "op kantoor" (= in een coworking center) in de provincie waar mijn klanten zitten, om met de lokale collega's dossiers te bespreken etc.
- 10 keer per jaar komen alle nationale collega's samen in telkens een andere provincie.
Uit dat werkschema blijkt dat ik nergens meer dan 40 keer per jaar naartoe zou rijden. Dat wil volgens de 40 dagenregel zeggen dat ik
geen woon-werkverkeer zal hebben.
Wil dat zeggen dat ik dan die VAA kan schrappen op mijn belastingbrief, op voorwaarde dat ik een (digitale) rittenadministratie bijhoud en aan de fiscus kan bewijzen dat ik géén privéritten met die bedrijfswagen doe?
Dat brengt mij bij deze bedenking:
Inderdaad, zo onrealistisch is VAA niet als je het bekijkt vanuit het oogpunt van iemand die weinig privékilometers doet.
Stel dat ze mij een bedrijfswagen met VAA van 400 euro geven, en ik besluit om hem toch ook privé te gebruiken, dan betaal ik daar maandelijks 200 euro netto voor. Dat is erg veel voor de misschien 50 km die ik per maand privé/recreatief zou rijden.
Zou ik dankzij die hervorming van het VAA dan gewoon kunnen betalen voor mijn privékilometers à €0,41 per km? Die bedrijfswagen zou zo mijn "persoonlijke Cambio" worden, waarbij ik zelf betaal voor privéritten en de werkgever betaalt voor werkverkeer. Doordat ik geen woon-werkverkeer heb, stelt die discussie zich niet.
Er is nog een alternatief... Wat als ik aan de potentiële werkgever vraag of ik
zelf privé een auto mag kopen of leasen, en een kilometervergoeding krijg voor werkverplaatsingen? Ik schat dat ik zo'n 30.000 km per jaar aan puur professionele kilometers zou doen. Van €0,41 x 30.000 = €12.300 per jaar kan ik privé wel een auto financieren, lijkt me! Ik vermoed alleen dat zij daar niet mee akkoord zullen gaan...
* Vertegenwoordiger dekt de lading niet helemaal. Het is een functie tussen vertegenwoordiger, consultant, adviseur en ambassadeur in, half in de privésector, half in de overheidssector. Eind augustus weet ik meer.