Blauwdruk fiscale hervorming

Bewijslast ligt bij de werkgever, die moet alles aantonen dat hij de nodige maatregelen heeft genomen.
"dat mag niet volgens onze policy/charter/overeenkomst dat wij onderling afgesproken en getekend hebben".

Allee JPV, gaat er iemand van de vakbond nu hier zeggen dat er moet gespioneerd worden op wat mensen op hun laptop doen, nou nou! :)
 
"dat mag niet volgens onze policy/charter/overeenkomst dat wij onderling afgesproken en getekend hebben".
is niet voldoende volgens de RSZ
SithCloud zei:
Allee JPV, gaat er iemand van de vakbond nu hier zeggen dat er moet gespioneerd worden op wat mensen op hun laptop doen, nou nou! :)
Ik zeg niet wat moet, ik zeg wat standaard is (de uitspraak van het arbeidshof in Brussel hierrond was een uitzondering op de praktijk):
 
is niet voldoende volgens de RSZ
Ik zeg niet wat moet, ik zeg wat standaard is (de uitspraak van het arbeidshof in Brussel hierrond was een uitzondering op de praktijk):
Lijkt me een proper werkske voor de vakbond om voor te vechten.

Lijkt me ook het geval van wereldvreemde rechters te zijn. Ouwe jeffen die denken dat een "kompjoeter" the shit is om te hebben zeker ?

Want als ik het zo lees: zelfs als ge dan alle moeite van de wereld erinsteekt om het zo gebruiksonvriendelijk mogelijk te maken, trekken ze er zich eigenlijk nog altijd geen bal van aan ... tjah
 
Lijkt me een proper werkske voor de vakbond om voor te vechten.

Lijkt me ook het geval van wereldvreemde rechters te zijn. Ouwe jeffen die denken dat een "kompjoeter" the shit is om te hebben zeker ?
Nee, maar wel realistisch genoeg om te beseffen dat een laptop waarop je kan surfen een voordeel is voor een gemiddelde mens (je mag het hier niet vanuit een techneut bekijken, hé).

+ Sowieso zal dat evolueren, hé. Als je in 2002 niet op een netwerk kon, deed dat nauwelijks iets af van de waarde van een laptop, nu is die quasi onbruikbaar zonder netwerk.
 
Laptop zonder admin rechten maar ge moet hem wel meenemen want thuiswerk regelmatig. Ik vind dat gewoon werkinstrument ... En lkr hebben normaal wel laptop, dat is dit schooljaar toch onderhandeld meen ik in de nieuwe CAO
 
Nee, maar wel realistisch genoeg om te beseffen dat een laptop waarop je kan surfen een voordeel is voor een gemiddelde mens (je mag het hier niet vanuit een techneut bekijken, hé).

+ Sowieso zal dat evolueren, hé. Als je in 2002 niet op een netwerk kon, deed dat nauwelijks iets af van de waarde van een laptop, nu is die quasi onbruikbaar zonder netwerk.
Ik bekijk het niet vanuit een techie oogpunt. Elk bedrijf koopt voor zijn medewerker tegenwoordig een laptop.

Moest dat nu voor nen fabrieksarbeider zijn die 1 keer per week zijne timesheet moet invullen of zo, kan ik dat geloven. Maar als je wil dat iedereen met gliljdende uren en tijdsonafhankelijk kan werken en dan kom je af als GEWELDIG VOORDEEL dat ze op hun shitty laptop ook kunnen surfen, terwijl wat ... 80 procent van de gezinnen reeds thuis een pc heeft?

Dat kan je niet hard maken

(ps: ik zeg niet dat jij dat doet hé, maar gewoon rsz of arbeidsrechtbank)
 
Ik bekijk het niet vanuit een techie oogpunt. Elk bedrijf koopt voor zijn medewerker tegenwoordig een laptop.

Moest dat nu voor nen fabrieksarbeider zijn die 1 keer per week zijne timesheet moet invullen of zo, kan ik dat geloven. Maar als je wil dat iedereen met gliljdende uren en tijdsonafhankelijk kan werken
ik snap niet wat tijdsonafhankelijk en glijdend hiermee te maken hebben.
en dan kom je af als GEWELDIG VOORDEEL dat ze op hun shitty laptop ook kunnen surfen, terwijl wat ... 80 procent van de gezinnen reeds thuis een pc heeft?

Dat kan je niet hard maken

(ps: ik zeg niet dat jij dat doet hé, maar gewoon rsz of arbeidsrechtbank)
het bespaart ons thuis en vele anderen een laptop. Ik zou dus niet durven zeggen dat het geen noemenswaardig voordeel is.
 
ik snap niet wat tijdsonafhankelijk en glijdend hiermee te maken hebben.het bespaart ons thuis en vele anderen een laptop. Ik zou dus niet durven zeggen dat het geen noemenswaardig voordeel is.
Eén van de redenen dat werd aangehaald bij het betalen van VAA is toch dat men die ook mee naar huis kon nemen enzo. Dus hoezo niet belangrijk ?

Ik geloof niet dat zoveel mensen echt die werklaptop gebruiken als enige machine in hun leven.
 
het bespaart ons thuis en vele anderen een laptop. Ik zou dus niet durven zeggen dat het geen noemenswaardig voordeel is.

Persoonlijk heb ik echt geen laptop van het werk nodig hoor. Ik heb een eigen tablet, een eigen PC een eigen tweedehandse surface (was lichter dan die laptop mee te zeulen), een GSM...

ik zou echt niet weten welke usecase ik heb aan een laptop zolang die niet vb de eigen PC kan vervangen. Als ik dan eventueel 15€ per maand moet betalen voor een machine dat normaal minsten 2 - 3k kost met een dikke grafische kaart. Ja ok. Maar voor die dichtgeknepen laptopjes waar je enkel word, excel, mails of eens wat mee kunt surfen. Dan mogen ze wat mij betreft die laptop bijhouden.
 
Ik gebruik die laptop van mijn klant gewoonweg voor alles, denk dat mijn eigen laptop al een jaar niet meer aangestaan heeft.
 
Die hervorming van het VAA op bedrijfswagens zou weleens interessant kunnen uitdraaien voor mij...

In mijn huidige job heb ik géén bedrijfswagen en ook geen privéwagen omdat ik te voet kan gaan werken en in een stadscentrum woon. Mijn vrouw heeft wel een bedrijfswagen op haar vennootschap, die onze gezinsauto is.
Binnenkort krijg ik mogelijk een jobaanbieding als vertegenwoordiger* waarbij er een bedrijfswagen in het salarispakket zit.

Werkschema:
  • Individueel werk gebeurt van thuis uit. Ik krijg een thuiswerkvergoeding om een thuiskantoor in te richten.
  • Ongeveer 15 uur per week heb ik afspraken bij klanten. De klanten bevinden zich in een naburige provincie, met afstanden tussen de 30 en 80 km van mij thuis. Ik zal klanten 1 tot maximaal 5 keer per jaar bezoeken.
  • 1 dag om de 2 weken (26 keer per jaar) word ik verwacht "op kantoor" (= in een coworking center) in de provincie waar mijn klanten zitten, om met de lokale collega's dossiers te bespreken etc.
  • 10 keer per jaar komen alle nationale collega's samen in telkens een andere provincie.
Uit dat werkschema blijkt dat ik nergens meer dan 40 keer per jaar naartoe zou rijden. Dat wil volgens de 40 dagenregel zeggen dat ik geen woon-werkverkeer zal hebben. Wil dat zeggen dat ik dan die VAA kan schrappen op mijn belastingbrief, op voorwaarde dat ik een (digitale) rittenadministratie bijhoud en aan de fiscus kan bewijzen dat ik géén privéritten met die bedrijfswagen doe?

Dat brengt mij bij deze bedenking:
Welja, dat is voor mij de belangrijke opsplitsing eigenlijk. Een bedrijfswagen is handig omdat je er ook privégebruik van hebt. Het grootste issue daarrond is echter dat woon-werkverkeer ook "privé" is, en dar vind ik persoonlijk niet correct. Ik ben ook helemaal niet tegen correcte taxatie van privékilometers zolang woon-werkverkeer daar niet toe behoort (als je een auto nodig hebt voor op uw werk te geraken, dan is het wel maar zo nuttig dat je niet persé een aparte moet kopen om andere kilometers te doen, maar dat mag dan wel belast worden als loon).

Maar... Ik denk dat als je die logica volgt, dat VAA plots helemaal niet meer zo onrealistisch geschat is als mensen denken eigenlijk.
Inderdaad, zo onrealistisch is VAA niet als je het bekijkt vanuit het oogpunt van iemand die weinig privékilometers doet.

Stel dat ze mij een bedrijfswagen met VAA van 400 euro geven, en ik besluit om hem toch ook privé te gebruiken, dan betaal ik daar maandelijks 200 euro netto voor. Dat is erg veel voor de misschien 50 km die ik per maand privé/recreatief zou rijden.
Zou ik dankzij die hervorming van het VAA dan gewoon kunnen betalen voor mijn privékilometers à €0,41 per km? Die bedrijfswagen zou zo mijn "persoonlijke Cambio" worden, waarbij ik zelf betaal voor privéritten en de werkgever betaalt voor werkverkeer. Doordat ik geen woon-werkverkeer heb, stelt die discussie zich niet.

Er is nog een alternatief... Wat als ik aan de potentiële werkgever vraag of ik zelf privé een auto mag kopen of leasen, en een kilometervergoeding krijg voor werkverplaatsingen? Ik schat dat ik zo'n 30.000 km per jaar aan puur professionele kilometers zou doen. Van €0,41 x 30.000 = €12.300 per jaar kan ik privé wel een auto financieren, lijkt me! Ik vermoed alleen dat zij daar niet mee akkoord zullen gaan... ;)


* Vertegenwoordiger dekt de lading niet helemaal. Het is een functie tussen vertegenwoordiger, consultant, adviseur en ambassadeur in, half in de privésector, half in de overheidssector. Eind augustus weet ik meer.
 
Laatst bewerkt:
Die hervorming van het VAA op bedrijfswagens zou weleens interessant kunnen uitdraaien voor mij...

In mijn huidige job heb ik géén bedrijfswagen en ook geen privéwagen omdat ik te voet kan gaan werken en in een stadscentrum woon. Mijn vrouw heeft wel een bedrijfswagen op haar vennootschap, die onze gezinsauto is.
Binnenkort krijg ik mogelijk een jobaanbieding als vertegenwoordiger* waarbij er een bedrijfswagen in het salarispakket zit.

Werkschema:
  • Individueel werk gebeurt van thuis uit. Ik krijg een thuiswerkvergoeding om een thuiskantoor in te richten.
  • Ongeveer 15 uur per week heb ik afspraken bij klanten. De klanten bevinden zich in een naburige provincie, met afstanden tussen de 30 en 80 km van mij thuis. Ik zal klanten 1 tot maximaal 5 keer per jaar bezoeken.
  • 1 dag om de 2 weken (26 keer per jaar) word ik verwacht "op kantoor" (= in een coworking center) in de provincie waar mijn klanten zitten, om met de lokale collega's dossiers te bespreken etc.
  • 10 keer per jaar komen alle nationale collega's samen in telkens een andere provincie.
Uit dat werkschema blijkt dat ik nergens meer dan 40 keer per jaar naartoe zou rijden. Dat wil volgens de 40 dagenregel zeggen dat ik geen woon-werkverkeer zal hebben. Wil dat zeggen dat ik dan die VAA kan schrappen op mijn belastingbrief, op voorwaarde dat ik een (digitale) rittenadministratie bijhoud en aan de fiscus kan bewijzen dat ik géén privéritten met die bedrijfswagen doe?

Dat brengt mij bij deze bedenking:

Inderdaad, zo onrealistisch is VAA niet als je het bekijkt vanuit het oogpunt van iemand die weinig privékilometers doet.

Stel dat ze mij een bedrijfswagen met VAA van 400 euro geven, en ik besluit om hem toch ook privé te gebruiken, dan betaal ik daar maandelijks 200 euro netto voor. Dat is erg veel voor de misschien 50 km die ik per maand privé/recreatief zou rijden.
Zou ik dankzij die hervorming van het VAA dan gewoon kunnen betalen voor mijn privékilometers à €0,41 per km? Die bedrijfswagen zou zo mijn "persoonlijke Cambio" worden, waarbij ik zelf betaal voor privéritten en de werkgever betaalt voor werkverkeer. Doordat ik geen woon-werkverkeer heb, stelt die discussie zich niet.

Er is nog een alternatief... Wat als ik aan de potentiële werkgever vraag of ik zelf privé een auto mag kopen of leasen, en een kilometervergoeding krijg voor werkverplaatsingen? Ik schat dat ik zo'n 30.000 km per jaar aan puur professionele kilometers zou doen. Van €0,41 x 30.000 = €12.300 per jaar kan ik privé wel een auto financieren, lijkt me! Ik vermoed alleen dat zij daar niet mee akkoord zullen gaan... ;)


* Vertegenwoordiger dekt de lading niet helemaal. Het is een functie tussen vertegenwoordiger, consultant, adviseur en ambassadeur in, half in de privésector, half in de overheidssector. Eind augustus weet ik meer.
Het klopt m.i. zeker dat VAA bij weinig privékm's zeker niet voordelig is.
Heb het voorbeeld al eens gegeven, maar mijn auto heeft sinds Maart 2021 7654km gereden.
En er is in die tijd 194*16=3104€ aan VAA belast of dus 41 cent per kilometer als je er van uit gaat dat elke km privé was.
Dat is dus gewoon zwaar belast ipv weinig.

Maar, uw 2e plan:
30000km * 7l/100km (redelijk zuinige benzinewagen) *2€/l = 4200€ benzine.
Reken dan op een 1000€ verzekering per jaar en ik gok zo'n 500€ aan verkeersbelasting.
Dan schiet er dus nog een 6600€ over per jaar aan waardedaling. Uw auto gaat op 5 jaar tijd 150000km gereden hebben, stel dat je er dan nog 10000€ voor kunt krijgen, dan wil dat zeggen dat je een auto van maximum 43000€ mag kopen elke 5 jaar.

Echt heel ver kom je daar niet mee.
 
Eén van de redenen dat werd aangehaald bij het betalen van VAA is toch dat men die ook mee naar huis kon nemen enzo. Dus hoezo niet belangrijk ?

Ik geloof niet dat zoveel mensen echt die werklaptop gebruiken als enige machine in hun leven.

Hier op dit forum niet :p Zit vol met gamers en IT'ers :p.

Maar ik durf wel te zeggen dat er heel wat zijn die hun werklaptop gebruiken als enige "volledige" machine als ik hoor bij mijn collega's. Waarom ook niet? Je krijgt een VAA voor een reden :p. Zo'n basislaptop ookal heb je geen adminrechten, kan je alle standaardbenodigdheden uitvoeren.
Youtube werkt, Spotify werkt, Netflix werkt, E-Banking werkt, sporza werkt, mails werkt, je hotels boeken werkt, je foto's bekijken werkt, je kan een videocall doen met je verre familieleden,...


Het zou al voor een specifieke hobby moeten zijn dat je een andere machine moet hebben.
 
Hier op dit forum niet :p Zit vol met gamers en IT'ers :p.

Maar ik durf wel te zeggen dat er heel wat zijn die hun werklaptop gebruiken als enige "volledige" machine als ik hoor bij mijn collega's. Waarom ook niet? Je krijgt een VAA voor een reden :p. Zo'n basislaptop ookal heb je geen adminrechten, kan je alle standaardbenodigdheden uitvoeren.
Youtube werkt, Spotify werkt, Netflix werkt, E-Banking werkt, sporza werkt, mails werkt, je hotels boeken werkt, je foto's bekijken werkt, je kan een videocall doen met je verre familieleden,...


Het zou al voor een specifieke hobby moeten zijn dat je een andere machine moet hebben.
Hey, die mensen mogen er dan ook VAA op betalen.

Maar _ik_ ga in mijn leven nooit VAA betalen op een laptop die ik buiten mijn werkuren niet open hoor. Ook al staat die hier op mijn bureau thuis
 
- 15% roerende voorheffing op meerwaarden uit aandelen (met recuperatie van de minderwaarden)

Deze maatregel vereist wel een overheid met discipline en een dosis anticipatie - de inkomsten kunnen immers sterk variëren.

- 25% voorheffing voor alle andere recurrente roerende inkomsten

Dat geld dus bvb. voor huurinkomsten, kan me inbeelden dat dit een effect zal hebben op de huurprijzen - maar mogelijks ook de hele woonmarkt.
 
Huurinkomsten zijn toch inkomsten uit onroerende goederen ?

En dat wordt op een vrijstelling na van 6000 euro gewoon meegeteld bij uw inkomen en dus uw personenbelasting.

Ofwel heb ik het ergens verkeerd begrepen.
 
De topman van Agoria pleit op Kanaal Z om bepaalde fiscale gunstmaatregelen te behouden om zo de IT sector competitief te houden, hij richtte zich rechtstreeks tot Van Peteghem. Zou hij hiermee dan ook de auteursrechten bedoelen?

Huurinkomsten zijn toch inkomsten uit onroerende goederen ?

En dat wordt op een vrijstelling na van 6000 euro gewoon meegeteld bij uw inkomen en dus uw personenbelasting.

Ofwel heb ik het ergens verkeerd begrepen.
Vervangt dat dan de OV op het KI, of blijft die er nog naast bestaan indien je verhuurt?
 
De topman van Agoria pleit op Kanaal Z om bepaalde fiscale gunstmaatregelen te behouden om zo de IT sector competitief te houden, hij richtte zich rechtstreeks tot Van Peteghem. Zou hij hiermee dan ook de auteursrechten bedoelen?
Ik zou echt niet weten waarom de IT sector een speciale behandeling moet krijgen.. (ik werk zelf in de IT met auteursrechten)
 
Terug
Bovenaan