Blauwdruk fiscale hervorming

Misschien best dit topic hernoemen naar de bedrijfswagen topic want dat is zowat het enige waar hier nog over gepraat wordt.

Terechte kritiek, maar je kan ook geen eerlijke en rechtvaardige fiscaliteit op arbeid invoeren zolang deze olifant in de kamer zit.
Dat de minister van Financiën dit zelfs in zijn "blauwdruk" ongemoeid laat, maakt dat hij hooguit wat zal kunnen rommelen in de marge of andermaal een gat in de schatkist slaat, want zijn operatie zal zo nooit eerlijk en zéér moeilijk budgetneutraal zijn.

Maar goed, best ook hier aandacht voor de andere aspecten.

"is mogelijk" is geen oplossing. Het is ook perfect "mogelijk" om elke dag naar Polen te vliegen om daar te gaan werken...
Ik heb zo bijvoorbeeld een project gehad in Schellebelle, dat was met het OV 2 uur extra per dag tov de auto.
...

Het kan ook niet de bedoeling zijn dat de overheid een business-model zoals dat van IT-consultancy bedrijven fiscaal in stand blijft houden met riante subsidies voor salariswagens. Ofwel moet IT-consultancy dan maar meer evolueren naar vanop afstand, en véél minder tot quasi niet inhouse ofwel moeten bedrijven maar meer investeren in eigen ontwikkelaars.

Diezelfde logica geldt wat mij betreft ook voor maaltijdcheques bedrijven als Sodexo of Edenred. Ja, daar zouden dan misschien een aantal "Belgische" jobs verloren gaan... anderzijds dat zijn opnieuw Franse bedrijven.
 
"is mogelijk" is geen oplossing. Het is ook perfect "mogelijk" om elke dag naar Polen te vliegen om daar te gaan werken...
Ik heb zo bijvoorbeeld een project gehad in Schellebelle, dat was met het OV 2 uur extra per dag tov de auto.
Momenteel Zaventem, dat is 1.5u extra per dag onderweg
Telenet Mechelen, een uur extra per dag
J&J, 2u extra per dag.
Enkel Acerta was sneller met de trein, en dat deed ik dan ook gewoon met de trein.

En ohja, wij wonen op 2minuten wandelen van het treinstation he, laat staan dat je nog een dorp of 2 verder moet.

Dat is mijn punt : wie gaat er zeggen of je een auto nodig hebt. Iemand in Brussel die zegt dat 2u extra reistijd geen enkel probleem is?
Iemand van de vakbond die vindt dat je max 15minuten mag rijden?
Een werkgever die vindt dat woon werkverkeer privé is want anders moet hij betalen maar geen problemen heeft om je uren te laten rijden want het kost hem niks.
 
Nu blijkt dat dit niet het geval is, en ken ik persoonlijk ook al mensen die jobs in Brussel hebben aangenomen omdat ze 4 dagen per week kunnen thuiswerken. Terwijl ze voor corona een job dicht bij huis wouden. Imo moet de vergoeding voor thuiswerk wel nog (vrij stevig) omhoog. Ik heb niet het gevoel dat dit momenteel volledig kostendekkend is.
Als je gaat beginnen om woon-werkverkeer te zien als iets waar je vergoeding moet voor krijgen dan ga je veel mensen mogen uitbetalen.
Huidig tarief (correct me if I'm wrong) is 0.4170€/km.
Welke logica heb je dat woon-werk km's niet privé zouden zijn? Je gaat naar het werk op de manier die je als privé-persoon volledig zelf kiest.

Is er dan zoveel verschil tussen een werknemer die kosten maakt om op zijn werk te geraken VS een werknemer die kosten maakt voor een werkplek (en ook tijdswinst boekt, wellicht ook hogere flexibiliteit). Niet iedereen heeft de mogelijkheid en zelfs als de mogelijkheid er is moet de werkgever dat nog ondersteunen.

Zou je dan evengoed kunnen motiveren dat de werkgever de effectieve kosten moet vergoeden, zowel verplaatsing als thuiswerk, volgens de effectief gemaakte kosten en bijhorend uurtarief?
 
Is er dan zoveel verschil tussen een werknemer die kosten maakt om op zijn werk te geraken VS een werknemer die kosten maakt voor een werkplek (en ook tijdswinst boekt, wellicht ook hogere flexibiliteit). Niet iedereen heeft de mogelijkheid en zelfs als de mogelijkheid er is moet de werkgever dat nog ondersteunen.

Zou je dan evengoed kunnen motiveren dat de werkgever de effectieve kosten moet vergoeden, zowel verplaatsing als thuiswerk, volgens de effectief gemaakte kosten en bijhorend uurtarief?

Je werkelijke kosten kan je altijd inbrengen in je belastingen natuurlijk.

En vetgedrukt : oh direct en ik ga met plezier in m'n wagen 100km verder gaan werken en hopen op file
 
Dat is mijn punt : wie gaat er zeggen of je een auto nodig hebt. Iemand in Brussel die zegt dat 2u extra reistijd geen enkel probleem is?
Iemand van de vakbond die vindt dat je max 15minuten mag rijden?
Een werkgever die vindt dat woon werkverkeer privé is want anders moet hij betalen maar geen problemen heeft om je uren te laten rijden want het kost hem niks.
Maar... Waarom kan pakweg een treinabonnement naar het werk wel volledig worden terugbetaald? Toch omdat die rit niet als "privé" aanzien wordt?
En of je dan die auto nodig hebt of niet, dat doet er eigenlijk niet toe, want het verbruik van alles buiten woon/werk mag je echt gewoon belasten als loon imo.
 
Je werkelijke kosten kan je altijd inbrengen in je belastingen natuurlijk.

En vetgedrukt : oh direct en ik ga met plezier in m'n wagen 100km verder gaan werken en hopen op file
Het uurtarief hoort daar obv niet bij imo. Aangezien de rit met de trein ook niet betaald wordt, enkel de kosten worden vergoed.
Anders heb je inderdaad volk dat 4u van huis gaat werken, en gewoon een dagje gaat rondrijden...
 
Maar... Waarom kan pakweg een treinabonnement naar het werk wel volledig worden terugbetaald? Toch omdat die rit niet als "privé" aanzien wordt?
En of je dan die auto nodig hebt of niet, dat doet er eigenlijk niet toe, want het verbruik van alles buiten woon/werk mag je echt gewoon belasten als loon imo.
Maar wat met trein, noch auto, noch whatever terug betalen voor woon-werk verkeer? Want je kiest nog altijd zelf wat voor job je doet, waar je werkt en waar je woont.
 
Maar... Waarom kan pakweg een treinabonnement naar het werk wel volledig worden terugbetaald? Toch omdat die rit niet als "privé" aanzien wordt?
En of je dan die auto nodig hebt of niet, dat doet er eigenlijk niet toe, want het verbruik van alles buiten woon/werk mag je echt gewoon belasten als loon imo.

Dat is een ecologische en economische afweging en beslissing : het is niet het terugbetalen van woon-werkverkeer dat de bedoeling is.
Het is het motiveren om OV te nemen en zo autogebruik te verminderen alsook de files te verminderen die onze economie veel geld kost.
 
Je werkelijke kosten kan je altijd inbrengen in je belastingen natuurlijk.

En vetgedrukt : oh direct en ik ga met plezier in m'n wagen 100km verder gaan werken en hopen op file

Werkelijke kosten inbrengen kan tot op zekere hoogte, maar als dat het principe is moet men consequent zijn en dit ook doen voor mensen met thuiswerk, die genieten immers ook van de forfait/werkelijke kosten ten aanzien van diegenen die de mogelijkheid niet hebben en krijgen een extra vergoeding.
 
Maar wat met trein, noch auto, noch whatever terug betalen voor woon-werk verkeer? Want je kiest nog altijd zelf wat voor job je doet, waar je werkt en waar je woont.
Half he, in België is de mobiliteit op de woningmarkt veel te klein (registratierechten, notariskosten, ...)
Daarnaast zitten werkgevers enorm gecentraliseerd in de grote steden.

Niet iedereen kan leerkracht worden in de lokale basisschool...
 
1. Hier zie ik vooral de verwarmingskost als extra kost door het thuiswerk eigenlijk. Normaal staat die overdag nooit op (in de winter), maar nu staat de thermostaat gewoon heel de dag op dezelfde temperatuur natuurlijk.
2. Door het vette stukje.
3. Tov Auto (gewoon snel op google maps gekeken)
1. Je hoeft natuurlijk niet je volledige woning op te warmen enkel omdat je thuis bent, hé :).
2. Naar het werk gaan is nog altijd iets dat je volledig zelf controleert hoe, waar, wat met wie, ... omwegje kies je zelf etc.
3. Google Maps combineert niet goed verschillende vervoersmodi en gaat van lange afstanden te voet uit. Niet echt realistisch.

Ik ben nu zogezegd op 1u30 thuis met de auto van het werk. Met de trein is dat nu 2u15. Hij gaat dan wel uit van het feit dat ik géén file heb (ok, daar kan je met de uren spelen), dat ik mijn auto hier voor de deur kan afzetten en oppikken (euh, parkeren in Brussel?), ... En met de trein ga ik zogezegd te voet naar huis (is met de fiets). Als je je werkuren wat kan afstemmen op de trein, ben ik quasi altijd sneller met de trein dan met de auto thuis.
 
Is er dan zoveel verschil tussen een werknemer die kosten maakt om op zijn werk te geraken VS een werknemer die kosten maakt voor een werkplek (en ook tijdswinst boekt, wellicht ook hogere flexibiliteit). Niet iedereen heeft de mogelijkheid en zelfs als de mogelijkheid er is moet de werkgever dat nog ondersteunen.
zoals @bassie82 zegt kan je al je werkelijke kosten inbrengen. Wat quasi niemand doet, want die kosten zijn al forfaitair (fictief) hoog. Ik maak zogezegd 4920+zo'n 2800 euro (treinabo) kosten per jaar.
contextbinder zei:
Zou je dan evengoed kunnen motiveren dat de werkgever de effectieve kosten moet vergoeden, zowel verplaatsing als thuiswerk, volgens de effectief gemaakte kosten en bijhorend uurtarief?
als de werkgever terug zoals vroeger kan bepalen in welke gemeente je moet wonen mss :p.
 
Welke logica heb je dat woon-werk km's niet privé zouden zijn? Je gaat naar het werk op de manier die je als privé-persoon volledig zelf kiest.
Ik snap je redenering, maar het label "prive" is alles behalve consistent. Zo ben je gedekt door je werkverzekering op je woon-werktraject...
 
Maar... Waarom kan pakweg een treinabonnement naar het werk wel volledig worden terugbetaald? Toch omdat die rit niet als "privé" aanzien wordt?
En of je dan die auto nodig hebt of niet, dat doet er eigenlijk niet toe, want het verbruik van alles buiten woon/werk mag je echt gewoon belasten als loon imo.
Ik wil gerust mijn treinabo van 2800 euro/jaar als loon meerekenen. Dat men dit niet doet, is omdat men dit milieuvriendelijker (en beter voor de files) vindt. Ik mag overigens NIET al mijn kilometers die ik met de trein doe aangeven, wat je wél mag doen met de auto, zélfs met een niet-bedrijfswagen :(.
 
Werkelijke kosten inbrengen kan tot op zekere hoogte, maar als dat het principe is moet men consequent zijn en dit ook doen voor mensen met thuiswerk, die genieten immers ook van de forfait/werkelijke kosten ten aanzien van diegenen die de mogelijkheid niet hebben en krijgen een extra vergoeding.
Tuurlijk mag dat. Dat kan nu ook al. Ook wie thuiswerkt kan zijn werkelijke kosten ingeven, is zelfs een van de weinige ogenblikken waar het interessant kan worden.

Half he, in België is de mobiliteit op de woningmarkt veel te klein (registratierechten, notariskosten, ...)
Daarnaast zitten werkgevers enorm gecentraliseerd in de grote steden.

Niet iedereen kan leerkracht worden in de lokale basisschool...
Leerkrachten krijgen géén enkele euro kilometervergoeding met de auto(enkel terugbetaling OV/fiets).
 
Ik snap je redenering, maar het label "prive" is alles behalve consistent. Zo ben je gedekt door je werkverzekering op je woon-werktraject...
Dat heeft dan een volledig andere reden. Dit is er gekomen in ruil voor de immuniteit van de werkgever bij een arbeidsongeval (werkgever kan dus, behalve bij zware fout, nooit verantwoordelijk gesteld worden bij een arbeidsongeval. In ruil is er wat extra bescherming gekomen, die op zich echter geen logica heeft wat betreft privé/werk).
 
Welke logica heb je dat woon-werk km's niet privé zouden zijn? Je gaat naar het werk op de manier die je als privé-persoon volledig zelf kiest.
De logica dat de RSZ dat zelf als een niet-belastbare kost beschouwt en op gelijke voet zet met kosten eigen aan de werkgever. Ongevallen tijdens woon-werkverkeer worden ook als arbeidsongevallen gezien hè. Ik vind het logisch dat je dat dan ook als beroepskosten of kosten van de werkgever beschouwt.
 
1. Je hoeft natuurlijk niet je volledige woning op te warmen enkel omdat je thuis bent, hé :).
2. Naar het werk gaan is nog altijd iets dat je volledig zelf controleert hoe, waar, wat met wie, ... omwegje kies je zelf etc.
3. Google Maps combineert niet goed verschillende vervoersmodi en gaat van lange afstanden te voet uit. Niet echt realistisch.

Ik ben nu zogezegd op 1u30 thuis met de auto van het werk. Met de trein is dat nu 2u15. Hij gaat dan wel uit van het feit dat ik géén file heb (ok, daar kan je met de uren spelen), dat ik mijn auto hier voor de deur kan afzetten en oppikken (euh, parkeren in Brussel?), ... En met de trein ga ik zogezegd te voet naar huis (is met de fiets). Als je je werkuren wat kan afstemmen op de trein, ben ik quasi altijd sneller met de trein dan met de auto thuis.
1. Vloerverwarming en centrale thermostaat... DUs dat moet wel in mijn geval (en quasi iedereen met vloerverwarming)
2. Ik zie niet goed hoe dat relevant is? Uw rit naar het werk ligt toch gewoon vast, dat is net dezelfde manier van werken als bij pakweg een camionette die je mee naar huis mag nemen?
3. Dat kan, maar voor die 4 voorbeelden (effectief de 4 klanten die ik gehad heb tot nu toe), ben ik wel vrij zeker dat het OV een stuk trager is. Enkel Zaventem zal soortgelijk zijn als ik de uren kan afstemmen met de trein (wat in praktijk niet lukt door de treinregeling voor die verbinding).

Ik moet letterlijk een paar minuten wandelen naar het station van hier thuis, dus daar is maximum een minuut te winnen door de fiets te nemen ofzo. Dat gaat het verschil niet maken :).

En het voorbeeld van de leerkracht was omdat dat een job is die je (met heel veel geluk) vlakbij huis kan doen. Niet wegens kilometervergoedingen ofzo. (en ik weet dat er veel leerkrachten veel verder moeten door de absurde regelingen die daar rond zijn).
 
Terug
Bovenaan