Blauwdruk fiscale hervorming

Pp
Alles hangt af van de studie die aangehaald wordt. Ik dacht dat die van 3000 km eentje van de automobielfederatie was, wat natuurlijk niet een onbevooroordeelde partij is :)

Deze is van een neutralere bron:
Maar: zomaar zeggen dat een salariswagen het dubbele van een "gewone" personenwagen rijdt, is onzin:
- langs de ene kant kan het NOG groter zijn, want ook een salariswagen is een personenwagen (dus trekt deze het gemiddelde omhoog)
- langs de andere kant vergelijk je een wagen die dagelijks ingezet wordt voor woon-werkverkeer met de "gemiddelde" wagen, dus ook de wagen van een gepensioneerde of oldtimers die vaak stil staan.

Toch lijkt het me niet vreemd om aan te nemen dat een salariswagen substantieel meer rijdt dan een gewone wagen. Gewoon al omdat het aantal kilometers woon-werk er veel minder toe doet en dat de jobkeuze beïnvloedt.
Klopt, die vergelijking is een veel moeilijker vraagstuk dan meestal wordt aangehaald door de punten die je daar aanhaalt. En ik denk ook echt dat het afschaffen van bedrijfswagens (of de aftrek voor de woon-werk kilometers) een stevig probleem op de arbeidsmarkt gaat veroorzaken. Als de files volgens zovelen veroorzaakt worden door bedrijfswagens, zijn dat allemaal mensen die een stuk buiten Brussel/Antwerpen wonen en daar toch moeten geraken. Door thuiswerk is het nu voor een deel (hopelijk) wel een optie om minder vaak naar kantoor te moeten, of voor bedrijven een trigger om satellietkantoren te openen.

Maar ik heb het gevoel dat er stevig onderschat wordt hoe hard bedrijfswagens doorwegen bij een jobkeuze, puur naar de afstand van de werkplek toe.
 
Misschien best dit topic hernoemen naar de bedrijfswagen topic want dat is zowat het enige waar hier nog over gepraat wordt.
Poging om te herlanceren :)

Heeft iemand eigenlijk al het voorstel gelezen? :


Even samenvatting met voor waar cijfers op staan (héél beperkt) wat er voor ons gezin persoonlijk als effect heeft (gezamelijk belastbaar inkomen van mij: zo'n 50000, van vriendin: 35000):

- Belastingsschalen: verhoging van belastingsvrije som, verlaging van de percentages met 5% (en invoering nieuwe schijf voor >85k): voordeel van 2800 euro voor mezelf, 2100 euro voor vriendin.

- Schrapping BBSZ (bijzondere bijdrage sociale zekerheid): voordeel van 730 euro voor ons gezamelijk.

- Werkbonus wordt uitgebreid tot het mediaanloon. Voor zover ik het zie gaat dit over het veel geleidelijker maken van de werkbonus, zodat je niet tegenkomt dat je geen situaties hebt waardoor je van een loonsverhoging van 100 euro maar 10 euro meer krijgt (geen grote uitbreiding van het voordeel zelf). Wordt wel ook uitgebreid naar zelfstandigen en ambtenaren.

- Bijklussen (flexi, gelegenheid, ...) wordt beter geregeld: de 6000 eurogrens blijft, wie erboven zit, wordt enkel voor het bedrag erboven belast. Hier worden verschillende stelsels tot 1 samengebracht, maar hte is niet zo dat ALLE bijberoepen onder dit stelsel valt, zoals mensen hiervoor vreesden.

- Daling van bedrijfsvoorheffing van 20% naar 15% en dat tot 200k ipv 100k.

- Schrappen van 1 op de 4 belastingscodes: de minst gebruikte codes worden geschrapt. Dit wordt niet verder verduidelijkt, maar hier lijken me impliciete belastingsverhogingen te zitten (dingen zoals belastingsvermindering voor dienstbodes lijken hieronder te vallen)

- einde aan uitholling van loonsbegrip: ook hier belastingsverhogingen, maar vaag geformuleerd. Je hoeft geen grote kenner te zijn om te weten dat "Ook zorgen we ervoor dat activiteits- inkomsten niet langer worden omgevormd in vermogensinkomsten om te ontsnappen aan belastingen." slaat op auteursrechten.

- afschaffing van eco-cheques, cadeau-cheques, ... : maaltijdcheques worden expliciet uit deze lijst gehaald, de rest wordt gewoon loon.

- afschaffing van het fiscale voordeel op cafetariaplannen. Ze mogen blijven bestaan, maar geen fiscaal voordeel meer (belasting op werkelijke waarde).

- strengere controle op kosten eigen aan de werkgever: de netto-vergoedingen dus.

- gunstregimes voor creatieve beroepen worden herbekeken: ook hier impliciete vermelding van auteursrechten.

- bedrijfsvoorheffing wordt herzien zodat die beter aansluit bij de eindafrekening. Puur technisch iets.

- aanpak "management"vennootschappen: indexering van de minimumbedragen, beperking gebruik van vennootschappen ipv gewone arbeidsovereenkomsten.

- minimumbelasting voor multinationals

- huwelijksquotient wordt afgeschaft (via uitdoving)

- belastingsvrije som wordt gelijk voor elk kind: geen duidelijkheid over het bedrag (minimum? maximum?)

- hogere tussenkomst bij kinderopvang (stijging van de grens tot 14 euro/dag)

- roerende voorheffing: van 30% naar 25% voor intresten, dividenden, ... met vrijstelling van 6000 euro

- 25% voorheffing voor alle andere recurrente roerende inkomsten

- 15% roerende voorheffing op meerwaarden uit aandelen (met recuperatie van de minderwaarden)

- eigen woning blijft (federaal) onbelast

- tweede woning: belasting op de werkelijke huurinkomsten van 25% , met kostenforfait van 30% en vrijstelling van 6000 euro. Betekent bvb op een huur van 800 euro een belasting van 630 euro. Voor 2 woningen à 800 euro is de belastingen dan weeral 2310 euro. Dit komt dan in de plaats van de code 1106/2106 in de belastingsbrief. (meer kosten kunnen bewezen worden)

- verkoop van niet-eigen woning: 15% meerwaardebelasting (incl verrekening van minderwaarden)

- uitbreiding tweede pijler, maar tegelijk ook gelijkschakeling van fiscale behandeling renten en kapitaal (naar het minst voordelige): met andere woorden worden de inkomsten progressief belast.

- ecobelastingskrediet voor kwetsbare gezinnen (zonder veel uitleg)

- BTW op energie naar 9% (definitief), aardgas blijft op 21% (verplicht door Europa), verlenging BTW op verbouwingen naar 6%

- BTW van 6% en 12% gaat naar 9%, fruit, groenten, medicijnen en openbaar vervoer gaat naar 0%.

- invoer CO²-heffing

- vrijstelling fietsvergoeding wordt verankerd (algemeen gemaakt?), extra stimuli voor fietsinfrastructuur

- VAA op tankkaarten en laadkaarten voor privé-gebruik (ja, woon-werk is OOK privé)
 
Maar ik heb het gevoel dat er stevig onderschat wordt hoe hard bedrijfswagens doorwegen bij een jobkeuze, puur naar de afstand van de werkplek toe.

Dat denk ik ook wel. Wat imo ook een goede reden is om de huidige fiscaliteit rond salariswagens te herbekijken. Willen we als maatschappij extra woon-werkverkeer aanmoedigen (met de wagen ipv openbaar vervoer/fiets dan nog)? Uiteraard kunnen we niet verwachten dat iedereen van vandaag op morgen een andere job dicht bij huis zoekt/extra thuiswerkt, of bedrijven plots laten verhuizen, maar een shift naar minder woon-werkverkeer met de wagen lijkt me enkel maar aan te moedigen.
 
Dat denk ik ook wel. Wat imo ook een goede reden is om de huidige fiscaliteit rond salariswagens te herbekijken. Willen we als maatschappij extra woon-werkverkeer aanmoedigen (met de wagen ipv openbaar vervoer/fiets dan nog)? Uiteraard kunnen we niet verwachten dat iedereen van vandaag op morgen een andere job dicht bij huis zoekt/extra thuiswerkt, of bedrijven plots laten verhuizen, maar een shift naar minder woon-werkverkeer met de wagen lijkt me enkel maar aan te moedigen.

Waarom zou een bedrijf beslissen om te decentraliseren of thuiswerk te promoten als ze door een salariswagen te geven de mensen toch 100km/dag kunnen laten rijden. Inclusief in de files te staan.

En zoals je zegt : de jobs bljiven bestaan, als het enkel voor een salariswagen is dat mensen die job kiezen welja.

@JPV : ik ben wel voorstander van die blauwdruk. Lijkt me een zeer goeie stap in de juiste richting.
 
Hoe doen ze het in het buitenland als je een job hebt waarbij je tijdens de werkuren verplaatsingen moet doen? Ik heb voor mijn privéleven helemaal geen auto nodig, ook niet om op het werk te geraken, maar voor de job zelf wel. Is dat dan met eigen auto's of met dienstwagens?
 
Waarom zou een bedrijf beslissen om te decentraliseren of thuiswerk te promoten als ze door een salariswagen te geven de mensen toch 100km/dag kunnen laten rijden. Inclusief in de files te staan.

En zoals je zegt : de jobs bljiven bestaan, als het enkel voor een salariswagen is dat mensen die job kiezen welja.

@JPV : ik ben wel voorstander van die blauwdruk. Lijkt me een zeer goeie stap in de juiste richting.
Denk je dat salariswagens gratis zijn ofzo?
In tegenstelling tot salariswagens zijn satellietkantoren, thuiswerkregelingen, ... allemaal 100% aftrekbaar he.
 
Denk je dat salariswagens gratis zijn ofzo?
In tegenstelling tot salariswagens zijn satellietkantoren, thuiswerkregelingen, ... allemaal 100% aftrekbaar he.

gratis neen? Weegt de kost op tegen eventueel andere maatregelen dat een bedrijf kan doen? Blijkbaaar niet hé ondanks dat deze blijkbaar 100% aftrekbaar zijn.
 
gratis neen? Weegt de kost op tegen eventueel andere maatregelen dat een bedrijf kan doen? Blijkbaaar niet hé ondanks dat deze blijkbaar 100% aftrekbaar zijn.
Omdat bedrijven vroeger het persé nodig vonden om mensen naar bureau te laten komen. Want "ge moet elkaar toch in person kunnen spreken he!"

Nu blijkt dat dit niet het geval is, en ken ik persoonlijk ook al mensen die jobs in Brussel hebben aangenomen omdat ze 4 dagen per week kunnen thuiswerken. Terwijl ze voor corona een job dicht bij huis wouden. Imo moet de vergoeding voor thuiswerk wel nog (vrij stevig) omhoog. Ik heb niet het gevoel dat dit momenteel volledig kostendekkend is.
 
Denk je dat salariswagens gratis zijn ofzo?
In tegenstelling tot salariswagens zijn satellietkantoren, thuiswerkregelingen, ... allemaal 100% aftrekbaar he.
maar satellietkantoren & thuiswerkregelingen zijn alternatieven voor werknemers die mss wel handig zijn, maar die geen financieel voordeel opleveren aan de gemiddelde werknemer. Meer zelfs, soms is een thuiswerkregeling zelfs nog een extra kost... (die wel gecompenseerd kan worden door het praktisch gemak)
 
Misschien tijd om af te stappen van het idee dat je moet vergoed worden om naar het werk te komen. Dat zou die discussie over thuiswerkvergoedingen ook al onnodig maken.

Wel interessant om te zien hoe verschillend het perspectief kan zijn van land tot land.
 
  • Unsure
Waarderingen: asmo
maar satellietkantoren & thuiswerkregelingen zijn alternatieven voor werknemers die mss wel handig zijn, maar die geen financieel voordeel opleveren aan de gemiddelde werknemer. Meer zelfs, soms is een thuiswerkregeling zelfs nog een extra kost... (die wel gecompenseerd kan worden door het praktisch gemak)
Welja, dat is voor mij de belangrijke opsplitsing eigenlijk. Een bedrijfswagen is handig omdat je er ook privégebruik van hebt. Het grootste issue daarrond is echter dat woon-werkverkeer ook "privé" is, en dar vind ik persoonlijk niet correct. Ik ben ook helemaal niet tegen correcte taxatie van privékilometers zolang woon-werkverkeer daar niet toe behoort (als je een auto nodig hebt voor op uw werk te geraken, dan is het wel maar zo nuttig dat je niet persé een aparte moet kopen om andere kilometers te doen, maar dat mag dan wel belast worden als loon).

Maar... Ik denk dat als je die logica volgt, dat VAA plots helemaal niet meer zo onrealistisch geschat is als mensen denken eigenlijk.
 
Welja, dat is voor mij de belangrijke opsplitsing eigenlijk. Een bedrijfswagen is handig omdat je er ook privégebruik van hebt. Het grootste issue daarrond is echter dat woon-werkverkeer ook "privé" is, en dar vind ik persoonlijk niet correct. Ik ben ook helemaal niet tegen correcte taxatie van privékilometers zolang woon-werkverkeer daar niet toe behoort (als je een auto nodig hebt voor op uw werk te geraken, dan is het wel maar zo nuttig dat je niet persé een aparte moet kopen om andere kilometers te doen, maar dat mag dan wel belast worden als loon).

Maar... Ik denk dat als je die logica volgt, dat VAA plots helemaal niet meer zo onrealistisch geschat is als mensen denken eigenlijk.

Hoe ga je bepalen dat je persé een auto nodig hebt om op je werk te geraken?
Werk je tijdens kantooruren : OV is altijd mogelijk.
Werk je buiten kantooruren ; OV is meestal optie maar kan heel moeilijk zijn. Een elektrische fiets is wel altijd een optie.

Als je gaat beginnen om woon-werkverkeer te zien als iets waar je vergoeding moet voor krijgen dan ga je veel mensen mogen uitbetalen.
Huidig tarief (correct me if I'm wrong) is 0.4170€/km.
 
Hoe ga je bepalen dat je persé een auto nodig hebt om op je werk te geraken?
Werk je tijdens kantooruren : OV is altijd mogelijk.
Werk je buiten kantooruren ; OV is meestal optie maar kan heel moeilijk zijn. Een elektrische fiets is wel altijd een optie.

Als je gaat beginnen om woon-werkverkeer te zien als iets waar je vergoeding moet voor krijgen dan ga je veel mensen mogen uitbetalen.
Huidig tarief (correct me if I'm wrong) is 0.4170€/km.
"is mogelijk" is geen oplossing. Het is ook perfect "mogelijk" om elke dag naar Polen te vliegen om daar te gaan werken...
Ik heb zo bijvoorbeeld een project gehad in Schellebelle, dat was met het OV 2 uur extra per dag tov de auto.
Momenteel Zaventem, dat is 1.5u extra per dag onderweg
Telenet Mechelen, een uur extra per dag
J&J, 2u extra per dag.
Enkel Acerta was sneller met de trein, en dat deed ik dan ook gewoon met de trein.

En ohja, wij wonen op 2minuten wandelen van het treinstation he, laat staan dat je nog een dorp of 2 verder moet.
 
Nu blijkt dat dit niet het geval is, en ken ik persoonlijk ook al mensen die jobs in Brussel hebben aangenomen omdat ze 4 dagen per week kunnen thuiswerken. Terwijl ze voor corona een job dicht bij huis wouden. Imo moet de vergoeding voor thuiswerk wel nog (vrij stevig) omhoog. Ik heb niet het gevoel dat dit momenteel volledig kostendekkend is.
De financiële kost van thuiswerk berekenen is een moeilijke. Ik denk dat wat je nu maximaal kan geven de gemiddelde kost zeker dekt, maar in welke mate moet je deze zaken inrekenen:
- internet
- bureauruimte (oppervlakte, kamer zelf)
- printer

- Internet kan je moeilijk volledig bedrijfsmatig beschouwen en meestal is het zelfs nauwelijks een extra kost. Ik denk dat je als referentie het verschil tussen een gewoon abo en een "onbeperkt" abo mag nemen (bij Telenet 26 euro)
- printer: heb je privé meestal ook wel nodig en de kost daarvan is best wel klein. Als je 1/week op bureau komt, heb je eigenlijk geen printer nodig.
- bureauruimte: de moeilijkste. Een extra kamer hartje Brussel kost héél veel geld, maar heb je wel een extra kamer nodig om te telewerken? Dat hangt af van de omstandigheden van je gezin (kinderen? partner die ook thuis werkt? ). Je kan moeilijk verwachtne dat de volledige kost van die extra oppervlakte aan de werkgever/fiscus aangerekend wordt.
 
Welja, dat is voor mij de belangrijke opsplitsing eigenlijk. Een bedrijfswagen is handig omdat je er ook privégebruik van hebt. Het grootste issue daarrond is echter dat woon-werkverkeer ook "privé" is, en dar vind ik persoonlijk niet correct. Ik ben ook helemaal niet tegen correcte taxatie van privékilometers zolang woon-werkverkeer daar niet toe behoort (als je een auto nodig hebt voor op uw werk te geraken, dan is het wel maar zo nuttig dat je niet persé een aparte moet kopen om andere kilometers te doen, maar dat mag dan wel belast worden als loon).

Maar... Ik denk dat als je die logica volgt, dat VAA plots helemaal niet meer zo onrealistisch geschat is als mensen denken eigenlijk.
Welke logica heb je dat woon-werk km's niet privé zouden zijn? Je gaat naar het werk op de manier die je als privé-persoon volledig zelf kiest.
 
"is mogelijk" is geen oplossing. Het is ook perfect "mogelijk" om elke dag naar Polen te vliegen om daar te gaan werken...
Ik heb zo bijvoorbeeld een project gehad in Schellebelle, dat was met het OV 2 uur extra per dag tov de auto.
Momenteel Zaventem, dat is 1.5u extra per dag onderweg
Telenet Mechelen, een uur extra per dag
J&J, 2u extra per dag.
Enkel Acerta was sneller met de trein, en dat deed ik dan ook gewoon met de trein.

En ohja, wij wonen op 2minuten wandelen van het treinstation he, laat staan dat je nog een dorp of 2 verder moet.
En combinatie van openbaar vervoer/fiets/auto? Heb je dit ook bekeken? Want veel van de reden waarom je wss extra onderweg bent is omdat je geen verschillende transporten flexibel combineert. En wat is 2 uur extra? Tov met de auto of tov thuiswerk?
 
De financiële kost van thuiswerk berekenen is een moeilijke. Ik denk dat wat je nu maximaal kan geven de gemiddelde kost zeker dekt, maar in welke mate moet je deze zaken inrekenen:
- internet
- bureauruimte (oppervlakte, kamer zelf)
- printer

- Internet kan je moeilijk volledig bedrijfsmatig beschouwen en meestal is het zelfs nauwelijks een extra kost. Ik denk dat je als referentie het verschil tussen een gewoon abo en een "onbeperkt" abo mag nemen (bij Telenet 26 euro)
- printer: heb je privé meestal ook wel nodig en de kost daarvan is best wel klein. Als je 1/week op bureau komt, heb je eigenlijk geen printer nodig.
- bureauruimte: de moeilijkste. Een extra kamer hartje Brussel kost héél veel geld, maar heb je wel een extra kamer nodig om te telewerken? Dat hangt af van de omstandigheden van je gezin (kinderen? partner die ook thuis werkt? ). Je kan moeilijk verwachtne dat de volledige kost van die extra oppervlakte aan de werkgever/fiscus aangerekend wordt.
Hier zie ik vooral de verwarmingskost als extra kost door het thuiswerk eigenlijk. Normaal staat die overdag nooit op (in de winter), maar nu staat de thermostaat gewoon heel de dag op dezelfde temperatuur natuurlijk.

Welke logica heb je dat woon-werk km's niet privé zouden zijn? Je gaat naar het werk op de manier die je als privé-persoon volledig zelf kiest.
Door het vette stukje.
En combinatie van openbaar vervoer/fiets/auto? Heb je dit ook bekeken? Want veel van de reden waarom je wss extra onderweg bent is omdat je geen verschillende transporten flexibel combineert. En wat is 2 uur extra? Tov met de auto of tov thuiswerk?
Tov Auto (gewoon snel op google maps gekeken)
 
Terug
Bovenaan