Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoe gaat een prijzenplafond eigenlijk in de praktijk ? Wetende dat je niets van gas produceert en moet invoeren/aankopen.
Ge staat toch nie ergens op een markt te pingelen ? Een leverancier kan dan even goed een technische "storing" krijgen ipv met verlies te verkopen
Of is het de bedoeling dat de overheid (lees: belastingbetaler er nog extra voor mag opdraaien)

Een overwinstbelasting ? En nogmaals in praktijk ?
Ga je hun dan ook subsidieren als ze verlies maken ? Welke zot gaat dan nog investeringen doen eigenlijk als de overheid van vandaag op morgen kan bepalen dat x miljoen eigenlijk wel winst genoeg hé.

Ik ben echt benieuwd hoe ik het me in de praktijk moet voorstellen dat prijsplafond

Zelfs deze crisis is niet voldoende om voorbij de symbool politiek te raken. De clowns zijn aan het vechten om % in de peiling, niet het algemene belang.

Elke halve blinde ziet dat een plafond niet werkt in belgie/EU. Ik heb waar ik woon een prijsplafond voor Ferraris ingevoerd. Maakt niet uit dat ik niet bevoegd ben, geen Italiaan ben of geen Ferraris maak. Ik beslis gewoon dat ze vanaf nu nog maar 10k mogen kosten. Denk je dat ik er een aan 10k krijg?

Mijn plaat blijft hangen. Pronostiek voor wanneer dezepoppenkast valt?

Ik denk dat je een beetje onderschat hoeveel energie de kerncentrales leveren en wat overschat hoeveel een windmolen levert.
Hier heeft iemand de moeite gedaan om het allemaal uit te rekenen: https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/...ncentrales-te-vervangen-En-hoeveel-windmolens

Het komt er op neer dat we zo'n 10.000 windmolens nodig hebben om de kerncentrales te vervangen. (al zit je dan nog met het probleem dat er onvoldoende productie is als het wat minder waait. We gaan er even vanuit dat er plots een techniek gaat zijn waarmee we die windstille dagen kunnen overbruggen). Over zonnepanelen ga ik nu niet verder in omdat je daar in de winter bitter weinig aan hebt.

Momenteel zouden er in België ongeveer 780 windmolens zijn (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_windmolens_in_België)

De laatste 10 jaar zijn er gemiddeld 40 windmolens gebouwd per jaar. Ik neem aan dat er wel capaciteit is om er wat meer te bouwen op een jaar, maar spectaculair meer zal dat momenteel niet zijn.

Stel dat we er 100 kunnen zetten in een jaar, dan doen we er (afgerond) 90 jaar over om aan 10.000 windmolens te komen.
MAAR, een windmolen heeft tegenwoordig een levensduur van 20 jaar, dus in die 90 jaar ben je ook continu bezig met oude windmolens te vervangen. Daarnaast zal het energieverbruik binnen 90 jaar ook veel hoger zijn dan nu, gezien we volledig willen gaan rijden en verwarmen op elektriciteit.

Het aantal windmolens dat je per jaar kan zetten zal wel fors opgedreven kunnen worden door extra vraag te creëren, maar vergeet ook niet dat we afhankelijk zijn van China voor een aantal grondstoffen (https://www.nwea.nl/wp-content/uplo...eet-Zeldzame-metalen-windturbines-08-2018.pdf). Hoe betaalbaar dat allemaal zal blijven in de toekomst is ook maar de vraag.

Ik geef toe dat het heel wat gegoochel is met cijfers en dat er heel veel kan veranderen op enkele jaren tijd. Maar mijn punt is dat je dit niet even op een paar jaar gaat oplossen met wat extra investeringen in hernieuwbare energie. Ik zie het echt niet...

Niks nieuw voor wie ooit simcity gespeeld heeft. Je zet om te beginnen een kolencentrale, lekker cheap. Liefst aan de rand van de kaart zodat je maar de helft vervuiling hebt. Dan gas, als je centen hebt nucleair en je bent voor de rest bmvan je spel zoet.

Als je bevolking mort, windmolens. Maar duur, jongens, duur. en heel je kaart staat vol tegen je die nucleair kunt afbreken. Gelukkig is er in simcity wel een fusie reactor...

Niks nieuw voor wie ooit simcity gespeeld heeft. Je zet om te beginnen een kolencentrale, lekker cheap. Liefst aan de rand van de kaart zodat je maar de helft vervuiling hebt. Dan gas, als je centen hebt nucleair en je bent voor de rest bmvan je spel zoet.

Als je bevolking mort, windmolens. Maar duur, jongens, duur. en heel je kaart staat vol tegen je die nucleair kunt afbreken. Gelukkig is er in simcity wel een fusie reactor...
+ In SimCity kunt ge opnieuw beginnen zonder problemen alst spel naar de klote is

Niet volgend jaar, maar volgende winter, hè. Voor deze winter is het sowieso te laat.
Volgend jaar zullen er meer windmolens en zonnepanelen staan, en mag ik hopen dat de rest van het plan ook uitgevoerd wordt: naast het sluiten van de kerncentrales ging het ook om investeren in meer hernieuwbare energie.
Ik snap niet waarom het voor volgend jaar opeens beter zou zijn, momenteel zijn er nog nergens omvormers te vinden, grondstoffen zijn ongelofelijk duur, energie ook en overal is er personeelstekort. Dus hoe kunnen we inzetten op hernieuwbare energie als er met de huidige vraag al tekorten zijn? Het is niet alsof we in 1 jaar tijd snel enkele fabrieken voor windmolens en zonnepanelen kunnen bouwen en verwachten dat die tegen volgende zomer aan recordtempo recordproductie draaien. Ook aan de vraagzijde kunnen we niet veel doen want daar zitten we met dezelfde problemen. En het ganse plan van groen (en van de rest van de partijen eigenlijk ook) omvat ook dat we nog gascentrale's bijzetten om eventuele tekorten op te vangen. Gezien de huidige problematiek lijkt mij dat echt wel een no-brainer. Dus als we alles optellen: waar zit de oplossing?

Dat vind ik nu echt weerzinwekkend.
Het toont voor mij vooral aan dat het probleem van Groen groter is dat alleen maar Tinne Van der Straeten als ook Wouter de Vriendt (en beiden draaien ze al 18 jaar mee in de politiek :ROFLMAO: ) zo'n blijk geven van ofwel incompetentie of gebrek aan integriteit maar in ieder geval wereldvreemdheid om te denken dat zoiets de wereld uitsturen goed zal blijven plakken.

Integendeel, loon van parlement minimum maal 2 en van ministers maal 5, zodat we competentere mensen kunnen motiveren om deel te nemen aan de politiek.

Die ministers beslissen over tientallen miljarden van een heel land, en dan betalen we die minder dan 1/15de van de gemiddelde Bel20 CEO.
Penny wise, pound foolish.

/offtopic
Heeft niks met verloning te maken.

Dit niveau van politiek is exact wat je krijgt als je een minderheidsregering moet vormen en de aangebrande restjes uit de pan moet schrapen om aan je minimumgewicht te geraken.

We hebben al het een en het andere gezien in onze Belgische politiek (Michel Daerden, Joke Schauvliege, Ben Weyts, ...) maar zo iemand op DE belangrijkste ministerpost van de regering is moedwillige sabotage.

Ik denk dat je een beetje onderschat hoeveel energie de kerncentrales leveren en wat overschat hoeveel een windmolen levert.
Hier heeft iemand de moeite gedaan om het allemaal uit te rekenen: https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/...ncentrales-te-vervangen-En-hoeveel-windmolens

Het komt er op neer dat we zo'n 10.000 windmolens nodig hebben om de kerncentrales te vervangen. (al zit je dan nog met het probleem dat er onvoldoende productie is als het wat minder waait. We gaan er even vanuit dat er plots een techniek gaat zijn waarmee we die windstille dagen kunnen overbruggen). Over zonnepanelen ga ik nu niet verder in omdat je daar in de winter bitter weinig aan hebt.
Je kan hier live meevolgen hoeveel ze van hun installatiecapaciteit benutten:

Met de hudige wind 26% oftewel 600MW. En dat is een goede dag dus want in maart leverden ze op sommige dagen 0,74% oftewel 17MW.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou het nog lang duren voor ze degelijke belasting op aandelen enzo invoeren? Ruwweg zo een 33% zoals hier misschien, valt mss nog wel wat geld te halen om dat plafond te betalen.

Zou het nog lang duren voor ze degelijke belasting op aandelen enzo invoeren? Ruwweg zo een 33% zoals hier misschien, valt mss nog wel wat geld te halen om dat plafond te betalen.
Akkoord, maar langs de andere kant bekijken we dan best de ganse fiscaliteit. En gezien de huidige focus op prijsstijgingen zie ik bitter weinig politici die zullen durven om mee te gaan in hervormingen. En al zeker omdat de roep dan ook zal komen om te snijden in hun eigen vel.

Je zit vrijwel altijd met liberalen (MR/VLD) of NV-A in een coalitie dus ik zie dat niet gebeuren.
Dat is rechtstreeks tegen hun kiespubliek en lobbygroepen. (Beleggers, zelfstandigen, Unizo, VOKA,...)

Ergste is dat ze hierdoor levensverzekeringen en pensioensparen mee promoten dus dat is extra geld naar de banken. (Want die dingen zijn altijd vrijgesteld binnen levensverzekeringen, pensioenspaarproducten,...) Sommige gebruiken nu al de levensverzekering om de effectentaks te ontwijken.

Ik hoop eerder dat ze beginnen met al die uitzonderingen af te breken (auteursrechten, liquidatieheffingen, speciale dividendsystemen,...) voordat ze iedereen treffen met een meerwaardebelasting.

Akkoord, maar langs de andere kant bekijken we dan best de ganse fiscaliteit. En gezien de huidige focus op prijsstijgingen zie ik bitter weinig politici die zullen durven om mee te gaan in hervormingen. En al zeker omdat de roep dan ook zal komen om te snijden in hun eigen vel.
Financieringswet, Arbeidsdeal, pensioenhervorming

Er ligt nog wel wat vel op tafel om in te snijden

De beurzen staan rood, he, in 2022. Meerwaarde belasting vult geen put...

Meerwaardebelasting op aandelen is niet enkel voor beursgenoteerde aandelen.

Dat is ook voor zulke zaken:

De beurzen staan rood, he, in 2022. Meerwaarde belasting vult geen put...
Als aandelen op lange termijn stijgen, dan zal meerwaardebelasting wel degelijk voor inkomsten zorgen.
En je vergeet huurinkomsten, meerwaarden op vastgoed, en zoals hierboven gezegd meerwaarden op niet-genoteerde bedrijven.

En het is niet alsof begrotingsmaatregelen 1 op 1 op dezelfde korte termijn inkomsten moeten leveren om uitgaven te bekostigen.
Dat kan perfect temporeel geamortiseerd worden via schulduitgifte.
Maar dat vertellen de hoofdeconomen van vld of itinera er niet graag bij :biglaugh:

Huurinkomsten en vastgoed zijn blijkbaar twee van je stokpaardjes. Ik berust me erop dat politici niet aan die heilige huisjes durven raken. Het is dan ook weinig waarschijnlijk dat er daar extra inkomsten zullen verschijnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

• Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven
136K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties