Ik vind klimaatverandering ook één van de voornaamste thema's van deze tijd en hoop dat we dat kunnen "oplossen", lees: de schade voor mens en milieu binnen de perken houden.
Ik heb echter andermaal geen behoefte aan een weervrouw of -man die zoals in het geval van Jill Peeters of Frank Deboosere één van de voornaamste bijdragen aan de klimaatverandering gewoon erger gemaakt heeft: meer dan 2 kinderen per gezin op de wereld zetten. Jill Peeters wou er 3, Frank Deboosere ging er zelfs voor 4, maar héy:
"Do as I say, not as I do!"
Ah leuk, ik moet minder vlees gaan eten en minder met de auto gaan rijden omwille van het klimaat zegt Jill Peeters? Ze heeft een punt... maar ik wist dit al en ik deed dat al in variërende mate... Trein naar het werk, zuinige kleine wagen, regelmatig vegetarisch, milieubewuste alternatieven waar mogelijk/betaalbaar (geen plastic scheermesjes meer, etc.). Grootste "zondes"? Elektronica soms te snel vervangen en regelmatig (een keer of twee per maand ofzo) een goed stuk écht (rood) vlees (de rest vegi of kip). Maar bijvoorbeeld vliegreizen? Ik maak dit jaar mijn eerste in meer dan 16 jaar, durft Jill Peeters haar luxeleventje daarmee te vergelijken? Ik betwijfel het.
Maar kijk daar poef: iemand wilt een derde kind en de hele inspanning van héél wat andere mensen om milieubewuster te leven wordt teniet gedaan. Waar gaat dat derde kind later wonen? Tja, de goede woongebieden zijn in dit dichtbevolkte België al ingenomen... een huisje in dat overstromingsgevoelige gebied dan maar?
Er is een gezond evenwicht nodig tussen onze samenleving in stand te houden, maar tegelijkertijd te beseffen dat élk milieuprobleem te herleiden is tot overbevolking zoals mijn prof Milieukunde vroeger zei. In dat opzicht kan ik Theo Francken eigenlijk wel volgen en de link met georganiseerde religie leggen: voor de Kerk de deugdelijkheid preken, maar in de achterkamers? Wel ja, we weten allemaal dat niet alle priesters daar even braaf waren (zowel legaal als illegaal, dus ik alludeer niet enkel op de p***'s) ...
En de volgelingen natuurlijk: zeg dat je geen behoefte hebt aan een klimaatpreek van Jill Peeters, en het is alsof je klimaatverandering ontkent als je niet oppast.