Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Noem me wat je wil Straddle, als je er beter van kan slapen, met de realiteit heeft het weinig te maken. Het gaat mij er in elk geval niet van weerhouden om blijven de gevoelige snaar te raken wanneer ik het Vlaams nationalisme benoem voor wat het al te vaak is: emotioneel, dogmatisch en rancuneus.

Jij bent hier de enige die zo emotioneel reageert en zulke beladen termen erbij haalt als je het hebt over je unionistische voorkeur. Er valt best wat te zeggen voor separatisme vs unionisme, zonder dat je daarbij emotioneel moet worden of een mening die niet overeenkomt met je unionistische visie als "gatachterlijk" te gaan beschouwen. In het geval van België zijn er bitter weinig economische argumenten om deze peperdure, inëfficiente staatsstructuur te behouden.
Je argument dat je hier aanhaalt pro-unionisme "we mogen niet nog kleiner worden!!" is al tal van keren weerlegd, landen zoals Finland/Denemarken/Ierland/... zijn allemaal nog stukken kleiner qua populatie en hebben daardoor ook niets minder te zeggen.
bwoah. Kvind ook dat we naar een veel gecentraliseerder Europa moeten gaan. Kben nochtans hier ook niet meteen gekend als een unionist :D

Ik kan dat niet hard maken neen. Maar het is waarschijnlijker dat iemand die al heel zijn carrière uitleg geeft over de milieu- en klimaatproblematiek over de loop der jaren verschillende mensen heeft overtuigd om niet alleen zelf duurzamer te leven maar ook om bijvoorbeeld jouw stokpaardje géén of minder kinderen op de wereld te zetten, dan dat hij helemaal niemand heeft overtuigd. En hij heeft er maar een paar nodig om een positievere betekenis te hebben gehad op milieu en klimaat dan jij ...

En nogmaals, jij overschat die impact volgens mij immens. Ik zal me er even gemakkelijk als jij van af maken: ik betwist dat fundamenteel.
Bovendien is het niet alsof de rol van een weerman of -vrouw hierin onvervangbaar is, uiteindelijk zijn dat veredelde televisiepresentatoren, vervangbaar door anderen. Ik heb ook al mee klimaatacties op scholen georganiseerd of meegeholpen met acties van natuurpunt, ik tel dat overigens ook niet mee als persoonlijke impact wat mijn ecologische voetafdruk betreft. Als ik dat niet gedaan had, had iemand anders het wel gedaan... Dat is gewoon een gemakkelijk excuusje dat jij en anderen gebruiken als bliksemafleider: maar wat met hun voorbeeldfunctie!? Wel, wees dan consequent op de écht grote punten zou ik dan denken. De harde realiteit is op dat vlak dat een extra kind op de wereld zetten, véél meer impact heeft dan een leven lang in een SUV rondtuffen.

Als je begaan bent met het milieu en je ecologische voetafdruk wil verkleinen dan zijn er vier keuzes die écht zoden aan de dijk zetten: minder vliegen, minder vlees eten, geen auto rijden en minder kinderen krijgen. Onderzoekers van de Zweedse Universiteit van Lund berekenden hoeveel impact verschillende acties hebben op het klimaat. Zo bespaar je met een grotendeels vegetarisch dieet zo'n 0,8 ton CO2-equivalent per jaar. Elke trans-Atlantische vlucht die je niet neemt, is goed voor 1,6 ton, en een jaar zonder auto leven vermindert je CO2-uitstoot met 2,4 ton. Verreweg het meest bepalend is hoeveel kinderen we krijgen. Elk kind dat niet wordt geboren scheelt jaarlijks 58,6 ton. Ter vergelijking: een aardbewoner mag tegen 2050 maar 2,1 ton CO2 per jaar uitstoten als we een temperatuurstijging van meer dan twee graden willen voorkomen. De onderzoekers vinden dat voorlichtingscampagnes te veel de nadruk leggen op acties die nauwelijks effect hebben. Een vegetarisch dieet is bijvoorbeeld vier keer effectiever dan recyclen, terwijl een leven zonder auto elf keer nuttiger is. "We erkennen dat dit erg persoonlijke keuzes zijn", zegt Kimberly Nicholas, hoogleraar aan het Lund University Centre for Sustainability Studies. "Maar we mogen het effect van onze keuzes rond levensstijl ook niet negeren."

Dus zelfs al geef ik je het voordeel van de twijfel dat Frank Deboosere 10 mensen overtuigd heeft om vanaf nu vegetarisch te gaan eten voor de rest van hun leven, jaarlijks één trans-Atlantische vluchten minder te doen en ook nog eens hun auto te laten staan (veruit het meest drastisch van deze 3 dingen), dan is de impact daarvan versus de 2 extra kinderen boven de 2 die hij op de wereld gezet heeft:

10 * (0,8 ton/jaar + 1,6 ton/jaar + 2,4 ton/jaar) ... 2 * 58,6 ton/jaar.

Moet ik je echt nog zeggen welk symbool (<, > of =) op de ... ingevuld moet worden?
Zelfs met één kind is het nog lichtjes in het nadeel van de kinderen.

Feit is dat véél mensen de impact van kleine acties schromelijk overschatten en de impact van andere zaken zoals moeilijke keuzes om te laten vallen: verre reizen, extra huisdieren of kinderen onderschatten.

Tenzij de lizard people echt bestaan, zijn Frank Deboosere en Sabine Hagedooren echt wel andere personen.

Dat is waar, ik heb die twee verward. Mijn fout.

Ten eerste betwist ik dat al fundamenteel, maar je gaat nu natuurlijk ook zelf nogal vlot over de echte ongemakkelijke waarheid van overbevolking hé. We maken niet te weinig kinderen, we worden collectief te oud. Opnieuw: makkelijk om anderen te bekritiseren over hun keuzes, maar zal jij de gifbeker nemen wanneer je op pensioen gaat?

Dat probleem lost zich met verloop van tijd vanzelf op, er is wel een limiet aan de leeftijd die mensen kunnen bereiken.
Er is bovendien ethisch ook een immens verschil tussen geen extra mens te creëren versus een mens die gifbeker voor te zetten.
Wat mezelf betreft, ik heb geen enkele grootouder die echt oud geworden is, maar neen, ik zou liever als ik desondanks toch de 80 haal, geen gifbeker ledigen, wat een vraag...

Maar waar hebben we het in godsnaam over?

Een weerman en weervrouw, die beiden begaan zijn met het klimaat. Ze worden in hun functie als journalist/weerman/weervrouw gevraagd om ook die kennis te gebruiken om duiding te geven.

Een politieker vergelijkt dat met een religie, plaatst het woord journalist tussen aanhalingstekens, geeft nog wat extra dogwhistles en aannames mee in zijn bericht.
En dan komen ze hier zeggen: ‘Maja, ze hadden maar minder kinderen moeten maken, wat een slecht voorbeeld’.

Buiten het feit dat dat inderdaad ook een impact op het milieu heeft, doet dat verder niets af aan het feit dat bijvoorbeeld een Jill Peeters een dusdanige expertise heeft over het klimaatprobleem en dit ook vaak op een heldere en simpele manier kan uitleggen? De rechtstreekse aanval op haar is onder geen beding te verantwoorden en maakt van Theo gewoon weer de ouderwetse pestkop van de speelplaats.

En nogmaals, jij overschat die impact volgens mij immens. Ik zal me er even gemakkelijk als jij van af maken: ik betwist dat fundamenteel.
Bovendien is het niet alsof de rol van een weerman of -vrouw hierin onvervangbaar is, uiteindelijk zijn dat veredelde televisiepresentatoren, vervangbaar door anderen. Ik heb ook al mee klimaatacties op scholen georganiseerd of meegeholpen met acties van natuurpunt, ik tel dat overigens ook niet mee als persoonlijke impact wat mijn ecologische voetafdruk betreft. Als ik dat niet gedaan had, had iemand anders het wel gedaan... Dat is gewoon een gemakkelijk excuusje dat jij en anderen gebruiken als bliksemafleider: maar wat met hun voorbeeldfunctie!? Wel, wees dan consequent op de écht grote punten zou ik dan denken. De harde realiteit is op dat vlak dat een extra kind op de wereld zetten, véél meer impact heeft dan een leven lang in een SUV rondtuffen.
Ik vind dat je dit vanuit een waanzinnig egoïstisch perspectief bekijkt. Het milieu- en klimaatprobleem is een probleem van de hele maatschappij. Hoe meer mensen inspanningen leveren, hoe beter. Het hele idee dat iemand anders het wel zal oplossen, het hele principe van continue met de vinger wijzen naar anderen is waarom we nu in de shit zitten.
Dus zelfs al geef ik je het voordeel van de twijfel dat Frank Deboosere 10 mensen overtuigd heeft om vanaf nu vegetarisch te gaan eten voor de rest van hun leven, jaarlijks één trans-Atlantische vluchten minder te doen en ook nog eens hun auto te laten staan (veruit het meest drastisch van deze 3 dingen), dan is de impact daarvan versus de 2 extra kinderen boven de 2 die hij op de wereld gezet heeft:
Tja, je negeert dan wel dat als hij twee koppels er van overtuigd heeft om geen kinderen op aarde te zetten, hij zijn eigen kinderen gecompenseerd heeft. Maar dit is een ridicule discussie en we gaan er niet uitkomen.

Dat probleem lost zich met verloop van tijd vanzelf op, er is wel een limiet aan de leeftijd die mensen kunnen bereiken.
Er is bovendien ethisch ook een immens verschil tussen geen extra mens te creëren versus een mens die gifbeker voor te zetten.
Wat mezelf betreft, ik heb geen enkele grootouder die echt oud geworden is, maar neen, ik zou liever als ik desondanks toch de 80 haal, geen gifbeker ledigen, wat een vraag...
Dat probleem lost zich net niet (op tijd) vanzelf op - integendeel, we worden met zijn allen net steeds ouder -, dat is net de reden waarom we met overbevolking te maken hebben. Dat er ethisch een immens verschil zou zijn, dat valt ook wel te betwisten. Maar dat is een hele filosofische discussie, en daarvoor is dit niet de geschikte topic. Maar goed, ik mag dan wel concluderen dat je zelf geen bijdrage wenst te leveren aan het probleem van de overbevolking en je je dus vanaf nu in klimaatdiscussies wat nederiger zal opstellen?

Ik vind dat je dit vanuit een waanzinnig egoïstisch perspectief bekijkt. Het milieu- en klimaatprobleem is een probleem van de hele maatschappij. Hoe meer mensen inspanningen leveren, hoe beter. Het hele idee dat iemand anders het wel zal oplossen, het hele principe van continue met de vinger wijzen naar anderen is waarom we nu in de shit zitten.

Waanzinnig egoïsme? Ik heb op persoonlijk vlak al meer gedaan dan dat Frank Deboosere of Jill Peeters gedaan hebben in hun persoonlijk leven denk ik dan. Ik geef mensen inderdaad veel minder krediet voor de acties waar zij anderen toe inspireren omdat uiteindelijk die anderen die keuzes maken, niet zij.

Tja, je negeert dan wel dat als hij twee koppels er van overtuigd heeft om geen kinderen op aarde te zetten, hij zijn eigen kinderen gecompenseerd heeft. Maar dit is een ridicule discussie en we gaan er niet uitkomen.

Dus exact zoals ik zei: do as I say, not as I do. Al moet ik dan wel erkennen dat hij het in tegenstelling tot sommige anderen wel toe geeft, dat is al iets.

Dat probleem lost zich net niet (op tijd) vanzelf op - integendeel, we worden met zijn allen net steeds ouder -, dat is net de reden waarom we met overbevolking te maken hebben. Dat er ethisch een immens verschil zou zijn, dat valt ook wel te betwisten. Maar dat is een hele filosofische discussie, en daarvoor is dit niet de geschikte topic. Maar goed, ik mag dan wel concluderen dat je zelf geen bijdrage wenst te leveren aan het probleem van de overbevolking en je je dus vanaf nu in klimaatdiscussies wat nederiger zal opstellen?

Ja, als je dat al gaat betwisten, dan is een verdere discussie niet zinvol.
Ik ga inderdaad nog net geen bijdrage leveren aan de overbevolking, door zelfmoord te plegen, over waanzin gesproken...
zodat men in Afrika meer kinderen op de wereld kan blijven zetten (die inderdaad ook nog eens langer blijven leven, goed voor hen), terwijl hier in Europa het aantal kinderen net terugloopt. In dat laatste opzicht moet ik misschien nog applaudiseren voor mensen die het gemiddelde hier wel terug iets naar boven trekken, maar het is geen voorbeeld voor iedereen om te volgen. Tegenstrijdige belangen natuurlijk cultuur versus natuur.

Wat exact is de politieke agenda hier?
Stel eens 5x de vraag 'Waarom?'.
Waarom wil je mensen informeren over klimaatverandering? Toch om bepaalde zaken gedaan te krijgen, of niet?
Begrijp me niet verkeerd hé: ik ben niet tegen het bewust maken van de klimaatverandering. Maar het is echt naïef om te denken dat informeren van de bevolking geen enkel doel heeft en dat de aanpak van klimaatverandering helemaal apolitiek is.

Stel eens 5x de vraag 'Waarom?'.
Waarom wil je mensen informeren over klimaatverandering? Toch om bepaalde zaken gedaan te krijgen, of niet?
Begrijp me niet verkeerd hé: ik ben niet tegen het bewust maken van de klimaatverandering. Maar het is echt naïef om te denken dat informeren van de bevolking geen enkel doel heeft en dat de aanpak van klimaatverandering helemaal apolitiek is.
Zolang Jill Peeters geen bepaalde partijprogramma's overneemt en gewoon informeert lijkt de link naar politiek ook maar iets dat ingegeven is door mensen zoals een theo francnken

Moet elke discussie rond klimaat echt gaan ontaarden over hoeveel kinderen iemand heeft. Kijk, bij dit soort discussies heb ik vaak het gevoel dat je zelf vaak de discussie afleidt zodat iemand anders verantwoordelijk gesteld wordt of iemand anders meer moet doen volgens jou, zolang jij het niet moet doen. Als je zelf geen kinderen hebt, is dit echt makkelijk om te zeggen. Te meer omdat jij wellicht niet omwille van milieu en klimaat hebt nagelaten om kinderen op de wereld te zetten.

Ik ben wellicht niet in staat om kinderen te hebben, maar dan zou het ook heel makkelijk zijn van te zeggen... ja dit moet gebeuren. Wat zou dat van mij maken? Het reproductiegetal ligt rond 1.0, en enkel door immigratie groeit onze bevolking (lichtjes) aan. Als mensen geen kinderen hebben, komen we in de problemen qua vergrijzing en dit land draaiende te houden mbt op bvb. de zorg waar je moeilijk automatisatie kan laten overnemen, misschien wel met immigranten, maar ook hier zijn er velen - waaronder jij dacht ik - die hard tegen zijn.

Beginnen over overbevolking of over hoeveel kinderen wij moeten hebben is echt een non-discussie, en een vorm van whataboutism. Absoluut. Komt op hetzelfde manier als die mensen die aan de vooravond van de pandemie tegen mij ook zeiden: "oh ja dat zal goed zijn, we hebben teveel gepensioneerden, covid is gereleased om overbevolking tegen te gaan". Letterlijk complottheorieën die tegen mij gezegd zijn.

Ik doe niet aan guiltblaming op wat voor manier ook, en al zeker niet op het aantal kinderen dat een persoon heeft. Dat is hun keuze en dat is hun goed recht. In België zelf is er geen probleem met reproductiegetal, dus laten we er dan ook geen probleem van maken. En de situatie in andere landen is aan andere landen om op te lossen. Zorg eerst maar dat we onze shit oplossen, want sommige landen hebben 10-20 keer meer inwoners dan wij maar wij hebben desondanks een grotere bijdrage aan vervuiling... .

Laatst bewerkt:
Lol beangstigend? Cancelen?
Eerder een terechte opmerking van Francken waar nergens de klimaatverandering wordt ontkend. Dat verzin je er uit gemakzucht maar bij.

Jill Peeters was gestopt als weervrouw bij VTM om onderzoek te doen naar klimaatverandering. Nu keert ze terug naar VTM met een missie, haar eigen bewoording. Het is goed om mensen te informeren en dat is imo ook de kerntaak van de media. Maar het is nooit goed om vanuit de media een politieke agenda uit te dragen want vergeet ook niet dat in klimaat ook veel politiek in meespeelt.
Een voorbeeld waar klimaatverandering een rol in speelt bij het weerpraatje.

Stel 1 april, en je checkt het weer op VRT en Frank Deboosere komt erop die op het einde van het weerpraatje heeft over hoe de maand "maart" is gelopen. Maart zal zo goed als zeker te warm, te zonnig en - mits er geen extreme neerslagsituaties zich nog voordoen - ook te droog zijn. Althans maart is goed op weg.

Als het dus van jou, of van Theo afhangt, zullen we de maandoverzichten moeten schrappen, want als mei hetzelfde verhaal aantoont, en juni ook. En juli ook, dan ligt dat misschien te gevoelig voor Theo, en zullen we dat moeten verzwijgen of zal de weerdienst niet meer mogen meegeven. Minister van media of openbare omroep ligt bijvoorbeeld in handen van de overheid hé. Als er uitleg of duiding op het VTM nieuws moet gegeven worden over een extreme weersituatie, dan komt Jill er te pas, als er duiding moet gegeven worden over een nieuwe klimaattop, moet VTM Nieuws dat dan ook verzwijgen terwijl de hele wereld daarmee bezig is. Onderscheid maken tussen weer en klimaat is niet zo simpel en niet altijd zo eenvoudig. Ik denk als men inderdaad de opdracht heeft vanuit de overheid om dit soort dingen te vermijden dat de enige juiste boodschap zou zijn om te weigeren met nog een weerpraatje te geven als weerman of weervrouw op de omroep. Want zonder klimaat is er ook geen weer. En zonder weerpraatje zijn er misschien minder geïnformeerde mensen die zotte toeren uithalen bij de volgende watersnoodramp of de volgende storm of niet voorbereid zijn of met veel meer angst leven dan anders mochten ze de weg niet naar het internet vinden. Informeren is belangrijk, is al half de job gedaan bij een extreme situatie.

Als jouw kritiekpunt is dat er geen weerwoord is, succes met het vinden van een geloofwaardige stem in Vlaanderen die gestudeerd heeft voor die richtingen. Dat is vergelijkbaar met het zoeken van een speld naar een hooiberg en bij de meeste sceptische artikelen, kan je zien dat de onderzoeken of geciteerde zaken gelinkt zijn aan "mensen of groepen die belangen hebben bij het uitstellen van actie tegen klimaatverandering". Maar als je echt een weerwoord wilt, haal er dan meteen de baas van Exxon of Shell bij. En geloof ook niet meteen de eerste de beste grafiek die volledig uit zijn context is geplaatst en geplaatst wordt op Twitter door een Russische troll, een land dat met een leefbaarder Siberië en een ijsvrije Noordelijke IJszee/Arctische Oceaan misschien wel meer te winnen heeft dan te verliezen, en nog een stuk meer met een verdeeld westen over de aanpak rond klimaatverandering.

De enige die de link maakt met de politiek ben jij dan toch?

Om klimaatverandering te remmen, want tegenhouden gaat niet meer, moeten er maatregelen genomen worden.
Een groot deel van die maatregelen moeten genomen worden op politiek niveau. Maar je vergeet ook welke impact we zelf dagdagelijks hebben, hoe klein ook. Die bewustwording is cruciaal.
Vergelijk het met de stijgende energiekosten. In principe zou dit grotendeels opgelost zijn als de regering hier maatregelen in treft, maar toch zoeken we met zen allen naar tips om zuiniger te leven. En dat terwijl de grote oplossing elders ligt.

Als iedereen telkens naar een ander kijkt, dan zal ze nooit iets veranderen. Keer voor eigen deur zegt men wel eens.

De gewone man in de straat kijkt naar de stad
De stad kijkt naar het gewest
Het gewest kijkt naar de regering
De regering kijkt naar Europa
Europa kijkt naar de grootvervuilers

En ook al liggen grote oplossing op andere niveau’s, laat ons al eens kijken naar ons zelf.
Ik ben verre van het perfecte toonbeeld ikv klimaatbewust leven. Maar toch neem ik beslissingen die ten goede komen van het klimaat. Ben ik dan hypocriet? Of doe ik gewoon mijn best om toch mijn steentje bij te dragen? Awel, laat ons allemaal dat eens doen.

Maar bon, ga maar verder met jezelf te overtuigen dat Frank en Jill niet op tv mogen komen babbelen over het klimaat omdat het politiek getint is en omdat ze teveel kinderen hebben gemaakt in hun leven.

De enige die de link maakt met de politiek ben jij dan toch?

Om klimaatverandering te remmen, want tegenhouden gaat niet meer, moeten er maatregelen genomen worden.
Een groot deel van die maatregelen moeten genomen worden op politiek niveau. Maar je vergeet ook welke impact we zelf dagdagelijks hebben, hoe klein ook. Die bewustwording is cruciaal.
Vergelijk het met de stijgende energiekosten. In principe zou dit grotendeels opgelost zijn als de regering hier maatregelen in treft, maar toch zoeken we met zen allen naar tips om zuiniger te leven. En dat terwijl de grote oplossing elders ligt.

Als iedereen telkens naar een ander kijkt, dan zal ze nooit iets veranderen. Keer voor eigen deur zegt men wel eens.

De gewone man in de straat kijkt naar de stad
De stad kijkt naar het gewest
Het gewest kijkt naar de regering
De regering kijkt naar Europa
Europa kijkt naar de grootvervuilers

En ook al liggen grote oplossing op andere niveau’s, laat ons al eens kijken naar ons zelf.
Ik ben verre van het perfecte toonbeeld ikv klimaatbewust leven. Maar toch neem ik beslissingen die ten goede komen van het klimaat. Ben ik dan hypocriet? Of doe ik gewoon mijn best om toch mijn steentje bij te dragen? Awel, laat ons allemaal dat eens doen.

Maar bon, ga maar verder met jezelf te overtuigen dat Frank en Jill niet op tv mogen komen babbelen over het klimaat omdat het politiek getint is en omdat ze teveel kinderen hebben gemaakt in hun leven.
TL;TR...
Lees gewoon eens wat ik zeg. Al uw aannames hierboven zijn gewoon fout of heb ik helemaal niet gezegd.

Ik pikte gewoon in op een post van iemand die continu nood heeft aan verontwaardigd te zijn en hiervoor uitspraken oprakelt om dan telkens opnieuw zijn anti-Vlaamse gevoelens te willen uitten en velen over eenzelfde kam te scheren.

Om het nogmaals kort samen te vatten: de aanpak van de klimaatproblematiek is een probleem voor iedereen dus ook van de politiek.
Terugkeren naar de media met de 'missie' om mensen te informeren heeft dan ook als doel om mensen ertoe aan te zetten iets te veranderen. En laat het beleid dat door de politiek bepaald wordt daar nu net een grote rol in spelen.
Vandaar mijn standpunt dat informeren wel degelijk een politiek doel heeft, los van de partijpolitiek... De stelling dat een politieker dan ook geen uitspraak mag doen over een feit dat uiteindelijk een politieke doelstelling heeft(=ander beleid), is dan ook van de pot gerukt vind ik en ingegeven door andere motieven lijkt me.

Note: ik heb er helemaal geen probleem mee dat er op de media geïnformeerd wordt over klimaatverandering, want daar moet nu eenmaal iets aan gedaan worden. Echter, er zijn meerdere wegen die leiden naar Rome...

Tip van de dag: minder Twitter leidt tot minder frustratie, ergo gelukkiger leven!
😁

Als jij geen graten ziet in een van onze belangrijkste politici die journalisten en wetenschappers probeert te ridiculiseren en in dit gevak ook haar werkgever probeert aan te zetten om haar te muilkorven, dan is dat jouw goed recht. Maar in het cancelcultuur-topic is er al met veel grotere woorden geschermd voor veel minder. Alleen komt het nu vanuit de rechterkant van het spectrum en kan je alleen op de man spelen (opnieuw hoor, beschuldig me van wat je wil, als je daar beter van kan slapen, met de realiteit heeft het bitter weinig te maken) wanneer de tweet van Francken wordt benoemd voor wat het is.

Terugkeren naar de media met de 'missie' om mensen te informeren heeft dan ook als doel om mensen ertoe aan te zetten iets te veranderen. En laat het beleid dat door de politiek bepaald wordt daar nu net een grote rol in spelen.
Maar niet de enige rol. Ook de man in de straat kan een verandering maken, hoe klein ook. Of denk je nu echt door Jill Peeters wat duiding te laten geven dat iedereen massaal Groen gaat stemmen? Het enige dat dat als reactie kan hebben is dat sommige mensen inzicht krijgen in de klimaatproblematiek. Jill gaat via de VTM vermoedelijk ook geen politieke partij bijsturen qua standpunten.

En uw TL;TR is niet echt correct als je toch, desondanks het aantal zinnen, inhoudelijk reageert op mijn post en uiteindelijk een quasi even lange post maakt... Niet echt nodig in deze discussie denk ik.

Het regent commentaar op de deelname van Conner in The Masked Singer. Zowel positief als negatief.

Wat een enorm triestig discours is me dat seg. Je kan je mening hebben over politiekers die deelnemen aan entertainmentprogramma’s. Maar de lijst is toch langer dan Conner?

Bart De Wever (Slimste mens, pandapak optreden)
Maggie De Block (Bake Off)
Theo Francken (Het huis)
Bart Tommelein (TMS)
Zuhal Demir (De ideale wereld als Kotmadam)

And the list goes on.

Theo vergeet dat zijn gerespecteerde partijgenoot zich ooit nog vrij sexy heeft laten fotograferen in een mannenblad (Zuhal in P). Ik denk niet dat er mensen twijfelen aan haar capaciteiten omwille van die fotoreportage.

Het enige dat we zien is dat politiekers daarbuiten ook nog eens mensen zijn met gevoel voor humor of andere interesse’s. We hebben verdorie een burgemeester in Vlaanderen die op tv een kabouter EN de burgemeester van een pratende hond speelt.
Zolang er tijdens dat entertainmentoptreden geen politiek wordt besproken is dit gewoon de persoon en niet de politicus toch?

Het gaat hem eerder om het feit dat toppoliticus blijkbaar (en al zeker in combinatie met de job van partijvoorzitter) overkomt als zijnde geen fulltime job.

Er zijn tal van KMO-bedrijfsleiders of zelfs “gewone” werknemers die geen twee topjobs zouden kunnen combineren en dan nog eens meedoen aan een programma waar zanglessen bijhoren, opnames,... hoeveel maanden?

Deze mensen worden nog steeds betaald direct en indirect (partijdotaties) met belastingsgeld.

Iedereen mag doen en laten wat hij of zij wil en het ligt eraan hoe naïef en blind hun kiezers zijn, maar als ik het geklungel van onze politici zie in tal van dossiers, dan denk ik : “ en hebt ge geen werk te doen?”.

Het gaat hem eerder om het feit dat toppoliticus blijkbaar (en al zeker in combinatie met de job van partijvoorzitter) overkomt als zijnde geen fulltime job.

Er zijn tal van KMO-bedrijfsleiders of zelfs “gewone” werknemers die geen twee topjobs zouden kunnen combineren en dan nog eens meedoen aan een programma waar zanglessen bijhoren, opnames,... hoeveel maanden?

Deze mensen worden nog steeds betaald direct en indirect (partijdotaties) met belastingsgeld.

Iedereen mag doen en laten wat hij of zij wil en het ligt eraan hoe naïef en blind hun kiezers zijn, maar als ik het geklungel van onze politici zie in tal van dossiers, dan denk ik : “ en hebt ge geen werk te doen?”.
Dus deze zaken zouden dan een directe invloed hebben op zijn werk? Het gaat niet over het malle figuur dat hij slaagt maar over de tijd die hij erin steekt?
Zoals een Bart De Wever die traint voor een marathon? Die steekt daar toch ook enorm veel tijd in?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

• Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven
136K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties