Ik kan dat niet hard maken neen. Maar het is waarschijnlijker dat iemand die al heel zijn carrière uitleg geeft over de milieu- en klimaatproblematiek over de loop der jaren verschillende mensen heeft overtuigd om niet alleen zelf duurzamer te leven maar ook om bijvoorbeeld jouw stokpaardje géén of minder kinderen op de wereld te zetten, dan dat hij helemaal niemand heeft overtuigd. En hij heeft er maar een paar nodig om een positievere betekenis te hebben gehad op milieu en klimaat dan jij ...
En nogmaals, jij overschat die impact volgens mij immens. Ik zal me er even gemakkelijk als jij van af maken: ik betwist dat fundamenteel.
Bovendien is het niet alsof de rol van een weerman of -vrouw hierin onvervangbaar is, uiteindelijk zijn dat veredelde televisiepresentatoren, vervangbaar door anderen. Ik heb ook al mee klimaatacties op scholen georganiseerd of meegeholpen met acties van natuurpunt, ik tel dat overigens ook niet mee als persoonlijke impact wat mijn ecologische voetafdruk betreft. Als ik dat niet gedaan had, had iemand anders het wel gedaan... Dat is gewoon een gemakkelijk excuusje dat jij en anderen gebruiken als bliksemafleider:
maar wat met hun voorbeeldfunctie!? Wel, wees dan consequent op de écht grote punten zou ik dan denken. De harde realiteit is op dat vlak dat een extra kind op de wereld zetten, véél meer impact heeft dan een leven lang in een SUV rondtuffen.
Als je begaan bent met het milieu en je ecologische voetafdruk wil verkleinen dan zijn er vier keuzes die écht zoden aan de dijk zetten: minder vliegen, minder vlees eten, geen auto rijden en minder kinderen krijgen. Onderzoekers van de Zweedse Universiteit van Lund berekenden hoeveel impact verschillende acties hebben op het klimaat. Zo bespaar je met een grotendeels vegetarisch dieet zo'n 0,8 ton CO2-equivalent per jaar. Elke trans-Atlantische vlucht die je niet neemt, is goed voor 1,6 ton, en een jaar zonder auto leven vermindert je CO2-uitstoot met 2,4 ton. Verreweg het meest bepalend is hoeveel kinderen we krijgen. Elk kind dat niet wordt geboren scheelt jaarlijks 58,6 ton. Ter vergelijking: een aardbewoner mag tegen 2050 maar 2,1 ton CO2 per jaar uitstoten als we een temperatuurstijging van meer dan twee graden willen voorkomen. De onderzoekers vinden dat voorlichtingscampagnes te veel de nadruk leggen op acties die nauwelijks effect hebben. Een vegetarisch dieet is bijvoorbeeld vier keer effectiever dan recyclen, terwijl een leven zonder auto elf keer nuttiger is. "We erkennen dat dit erg persoonlijke keuzes zijn", zegt Kimberly Nicholas, hoogleraar aan het Lund University Centre for Sustainability Studies. "Maar we mogen het effect van onze keuzes rond levensstijl ook niet negeren."
Dus zelfs al geef ik je het voordeel van de twijfel dat Frank Deboosere 10 mensen overtuigd heeft om vanaf nu vegetarisch te gaan eten voor de rest van hun leven, jaarlijks één trans-Atlantische vluchten minder te doen en ook nog eens hun auto te laten staan (veruit het meest drastisch van deze 3 dingen), dan is de impact daarvan versus de 2 extra kinderen boven de 2 die hij op de wereld gezet heeft:
10 * (0,8 ton/jaar + 1,6 ton/jaar + 2,4 ton/jaar) ... 2 * 58,6 ton/jaar.
Moet ik je echt nog zeggen welk symbool (<, > of =) op de ... ingevuld moet worden?
Zelfs met één kind is het nog lichtjes in het nadeel van de kinderen.
Feit is dat véél mensen de impact van kleine acties schromelijk overschatten en de impact van andere zaken zoals moeilijke keuzes om te laten vallen: verre reizen, extra huisdieren of kinderen onderschatten.
Tenzij de lizard people echt bestaan, zijn Frank Deboosere en Sabine Hagedooren echt wel andere personen.
Dat is waar, ik heb die twee verward. Mijn fout.
Ten eerste betwist ik dat al fundamenteel, maar je gaat nu natuurlijk ook zelf nogal vlot over de echte ongemakkelijke waarheid van overbevolking hé. We maken niet te weinig kinderen, we worden collectief te oud. Opnieuw: makkelijk om anderen te bekritiseren over hun keuzes, maar zal jij de gifbeker nemen wanneer je op pensioen gaat?
Dat probleem lost zich met verloop van tijd vanzelf op, er is wel een limiet aan de leeftijd die mensen kunnen bereiken.
Er is bovendien ethisch ook een immens verschil tussen geen extra mens te creëren versus een mens die gifbeker voor te zetten.
Wat mezelf betreft, ik heb geen enkele grootouder die echt oud geworden is, maar neen, ik zou liever als ik desondanks toch de 80 haal, geen gifbeker ledigen, wat een vraag...