Ik snap eigenlijk ook wel niet waarom je dat doet. Te meer omdat je een belangrijk politiek figuur bent, dan tracht je toch controverse te vermijden. Bij mij maakt dat niet uit, ik stel politiek niets voor. Maar zelfs ik heb geen posters van Lenin of Stalin in mijn kamer hangen. Sterker nog, ik erken dat Jozef Stalin één van de meest vreselijke politieke leiders en mensen is die de wereld heeft gekend. Bij Lenin is de waarheid volgens mij wat meer genuanceerder, maar goed ja. Als ik morgen meedoe aan een debat, zal ik wel trachten controverse te vermijden. Lenin is niet relevant voor Belgische politiek, dus dan zou ik dat voor mezelf houden en er ook niet mee associëren. Het is ook niet dat Lenin plots een "held" is. Ik zeg dat de waarheid genuanceerder is, als je rekening houdt met context en dat zijn bewind ook relatief kort is, zeker om hem verantwoordelijk te stellen voor alle misdaden v/h communisme.
Nu dat van die spa'er is ook al 1,5 jaar oud. Ironische is dat die als die aan de macht komt, zijn economisch beleid zelfs niet eens zo links zou zijn. Maar dan nog begrijp ik niet waarom je zou dwepen met zo een figuren die vandaag ook niet relevant zijn, en allemaal maar een beetje uitdagen, trollen enzovoort, net zoals die S&V'ers die denken dat ze het al zijn omdat ze eens op citytrip zijn naar Parijs en dan fotootje posten: "wie poseert er beter voor de eifeltoren, ik of Adolf?". Ach komaan. Ik zie de humor daar ook niet van in hoor. En dan hoe de media daar dan alle aandacht op vestigt, en dan zij die alles op een zielige manier ontkennen: "ik heb die memes niet gemaakt hoor, ik heb ze alleen maar gevonden op 4chan en gedeeld op discord", inderdaad maar het is het "delen" dat het probleem is, want dan is op zijn minst/zachtst gezegd uw sense of humor disturbing. En dan nog eens claimen dat uw discordaccount gehackt en je niet meer kan inloggen...
Ik hang geen posters van Lenin of Stalin of hamer en sikkel uit waar ik woon hoor. Er heeft zelfs nog nooit een PVDA poster hier gehangen. Tieneridolen als kind en misschien Bernie Sanders zo ver wil ik nog gaan, of van games/muzikanten/natuurfenomenen, maar je gaat hier geen poster van genghis khan, julius caesar of figuren vinden die leefden van voor mijn tijd en waar ik onmogelijk de context volledig van kan kennen, buiten eindeloos boeken wat vaak nog altijd een deel v/h verhaal is.
Hij is nog altijd bezig met het demoniseren van hele bevolkingsgroepen. Hij wordt in zijn politiek discours nog altijd primair gemotiveerd door haat en rancune. Dus neen, ik zie weinig redenen om hem het voordeel van de twijfel te geven dat hij persoonlijk gegroeid is.
Ik ben het daar wel mee eens, als we "Dries" op deze manier behandelen, maar dan anderen voordeel v/d twijfel is er ook iets verkeerd. Je bent daar, waarom ben je daar. Je gaat daar niet zijn omdat je het zwerfvuil bij wijze van spreken wilt opruimen? Iedereen zal zich distantieren van de memes, maar Dries heeft de memes gedeeld aan anderen, en anderen hebben memes gedeeld met de groep. Je moet mij niet uitleggen hoe Discord werkt. Dries voert daar geen monoloog uit natuurlijk. Want nu komt het over als Dries mag de stront opruimen en de andere rijkeluiszoon mag gewoon voortdoen met zijn politieke carrière te ambieren omdat Dries de schotelvod is van die hele organisatie. En als dat het beste is wat Jong N-VA te bieden heeft, dan belooft dat... . Lopen er daar eigenlijk geen S&V sympathisanten rond, vraag ik mij dan af?
N-VA heeft de gewoonte van aanvaardbare figuren te mengen met wat meer controversiële figuren. Francken komt intelligent over, maar uiteindelijk is het puntje bij paaltje nog altijd een radicaal iemand.
Als je het hebt over "gezanten van de heilige klimaatkerk", dan moet de hele partij al zeker niet op mijn steun rekenen. Zolang Francken daar rondloopt, not a chance. Continu verspreiden van complottheorieen, terwijl Jill Peeters qua kwaliteit eigenlijk een grote stap vooruit is op VTMNieuws. Ik heb al kritiek gegeven in het verleden, maar haar coverage over de stormen van vorige maand. Waren bijna exact mijn gedachten, en sterker nog: zij kan het op een verstaanbare manier overbrengen naar de kijker thuis. Twee grote kwaliteiten. En weer en klimaat hangen wel samen, je kan het ene niet verzwijgen voor het andere. En Francken hoeft iemand anders daar ook de les niet in te spellen. Maar goed, ik neem er akte van dat bij een N-VA regering de openbare media in die mate zal beinvloeden dat er amper nog gesproken zal mogen worden over het klimaat, en dat jij het als mens niet serieus neemt en niet begrijpt.
Trouwens, Francken heeft zeker geen problemen met missionarissen van de "gewone kerk"?