Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • N-VA

  • VB

  • CD&V

  • Open VLD

  • Vooruit

  • Groen

  • PVDA

  • Andere partij/blanco/geen stem


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Eindresultaat is echter exact hetgeen dat ik zei: sommige mensen/beroepsgroepen krijgen kleding en mogen deze zelfs in hun privé tijd dragen, anderen kijken voor kleding naar privé en werk samen, plus betalen ze volledig zelf. Ik hoop dat je de analogie en absurditeit ervan ziet?

Je hebt blijkbaar een heel stuk aan je post toegevoegd sinds ik hem voor het eerst las. Ik zei dat ik heel dat debat niet hier opnieuw ging voeren en vervolgens herhaal je dezelfde dooddoeners die al tot in de treure ontkracht zijn in andere discussies hierover.

Jaloezie verwijten is geen argument wanneer het gaat om eerlijke fiscaliteit na te streven.
... soit ik ga verder niet in de val trappen, alleen nog één stukje dat "nieuw" lijkt: kleding vergoed door de werkgever is een absurde vergelijking... Zeker omdat in véél gevallen die kleding maar een peulschil kost in verhouding tot een wagen, bovendien kledij die de werkgever moet voorzien (uniformen/veiligheidskledij) is in het privéleven niet bruikbaar, dat kan je van een salariswagen niet zeggen.

Niemand zegt dat openbaar vervoer even efficiënt moet zijn als een wagen. Maar een factor 4-5x langer onderweg zijn is niet bepaald stimulerend om het nog maar te overwegen. En dan zwijg ik nog van al die stakingen, afgeschafte treinen, ellende bij overstappen, onveilige situaties rond stationsbuurten, betaalparkings aan staations enz.

Die factor 4-5x is eveneens een gevolg van eigen keuzes, waarbij het absurd is dat hier de situatie ontstaan is dat niet alleen mensen die (salaris)wagen nu als ultiem referentiepunt hanteren om openbaar vervoer uit te sluiten, een vergelijking die openbaar vervoer zelden zal winnen (voor mij komt het nu wel dicht in de buurt, want ik werk op wandelafstand van een station in Brussel, maar dat was een factor in mijn keuze voor die job destijds). Voor het overige deel ik een belangrijk stuk van je kritiek: stationsbuurten moeten opgekuist worden, overstappen zouden gegarandeerd mogen worden, betalende NMBS parkings voor pendelaars zijn een ware schande...

Men zou iedereen eens mogen confronteren met beide factoren: tijd én budget. In plaats van één groep wel en de andere groep niet.
 
Dat hele debat gaan we hier niet opnieuw voeren omdat jullie focussen op de details van de uitvoering.

Eindresultaat is echter exact hetgeen dat ik zei: sommige mensen/beroepsgroepen moeten voor hun woon-werk verplaatsingen enkel kijken naar de factor tijd en krijgen zelfs de privé verplaatsingen mee betaald via een voordelige route, anderen kijken voor woon-werk naar tijd én budget, plus betalen hun privéverplaatsingen volledig zelf.

En dan terugkoppelen naar het debat hier: dan krijg je van die dwaze uitspraken als in: ik zou 3 uur onderweg zijn met het openbaar vervoer! Tja, géén enkel openbaar vervoer gaat je even efficiënt van punt tot punt brengen als een wagen, dat is eenvoudigweg waar...

Sommigen mensen krijgen voor hun werk een dollar per dag, anderen krijgen het Belgische mediaanloon en nog anderen krijgen een miljoenenbedrag.

Wat jij "details in uitvoering" noemt, is simpelweg weinig meer dan hele onwaarheden formuleren (je eigen variant van die dwaze uitspraken waar je naar verwijst, zo je wil); dat verdedigen op basis van "mensen worden verschillend verloond"-redenering, maakt niet plots dat ze wel klopt.

Als je dan toch terug wil koppelen naar het debat over VB hier: een zoveelste "wij politici en ons beleid zijn niet het probleem, die daar, die zijn het probleem en die moeten we extra belasten!" is een zoveelste voedingsbron voor anti-politiek als VB. Mensen gaan meer appreciatie hebben voor partijen die oorzaken aanpakken ipv symptomen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Beste knight, ik zou maar wat graag met het openbaar vervoer willen gaan, met de bedrijfswagen minimum 50.000km/jaar, altijd file rond Antwerpen , Brussel, Gent etc … en trajectcontroles/flitspalen/mobiele controles bij de vleet, geloof me er is weinig plezier aan te beleven.
Als ik naar het hoofdkwartier in Amsterdam moet met de files in NL op de A1 die nog erger zijn dan in BE is dat altijd met de trein, parkeren onder het Astridpllein, instappen en alle zorgen zijn achter de rug, een verademing eens op niets moeten letten en in Amsterdam stap ik op 500 m uit van waar ik moet zijn. Ik heb genoeg gereden de voorbije 30 jaar.
Maar in de prehistorie (waar ik in geboren ben) dus lang voor uw geboorte, zat in een doorsnee stad de industrie ook in de stad, je stapte uit het station en 10 minuten later stond je te voet bij je werkgever, jaja dat heeft ooit bestaan.
Nu heeft men dat uit de stad willen hebben met alle pro’s en contra’s en liggen de industrie zones soms toch wel erg ver van de bewoonde wereld. Om het industriegebied te bereiken waar ik werk, heen en terug als alles meevalt per dag meer dan 6 uur onderweg + 8 uur werken…
Als er op kantoor een douche zou staan reed ik de hele zomer met de fiets over en weer, ik zou een pak meer vrije tijd over hebben omdat ik nu moet gaan trainen en daar (veel) tijd voor moet maken die anders nuttig zou kunnen gebruiken en mijn conditie zou TOP zijn als,gratis toemaatje.
 
Dan heb ik goed nieuws voor u: salariswagens worden helemaal niet ongelimiteerd gefinancierd. :)

Ik begrijp de jaloezie wel ergens en het zou bij mij ook wringen als ik in de file in een oude eigen auto stond terwijl er naast mij zo'n yuppie stond in een dikke bedrijfswagen met tankkaart. Maar dan zou ik eerder denken: hoe kan ik die jaloezie omzetten in een manier dat ik ook niet meer moet betalen voor een eigen auto en brandstof?

Bedrijfswagen zijn, net zoals ecocheques, maaltijdcheques, gsm abonnementen, openbaar vervoer abonnementen enz een manier om een beetje te ontsnappen aan de hoge fiscale druk in ons land. Er zijn nu ook eenmaal beroepen die hun bedrijfswagen nodig hebben. Denk maar aan de gemiddelde vertegenwoordiger of consultant die van klant naar klant rijdt. En ja, ik weet ook wel dat er genoeg IT profielen zijn die een vaste job bij hun werkgever hebben en een bedrijfswagen krijgen. Tegelijk is het ook een manier om mensen te lokken. Zeker in IT zijn vacatures waar geen bedrijfswagen voorzien minder in trek en door het tekort aan ervaren IT personeel hebben werkgevers weinig andere keuze dan te volgen.

Een deel van wat jij "ongelimiteerde financiering" noemt vloeit trouwens ook terug. Denk eens hoeveel extra werk dit oplevert voor garagisten, takeldiensten, verkopers in garages, bandenhandelaars enz? Denk eens aan de hoeveelheid extra inkomsten voor de overheid door accijnzen op brandstof en BTW op aankoop? Denk eens aan de hoeveelheid extra inkomsten voor verzekeringen omdat het 4 jaar none-stop full omnium is? Denk eens aan de winst in CO2 uitsparing? Mijn vriendin en ik zijn beiden freelancers en rijden daarom beide met een hybride. Geloof mij als ik u zeg dat dat echt niet voor mijn plezier is. Dat is puur fiscaal. Ik had veel liever een leuke diesel gehad waarmee ik zonder moeite 1000-1200 km kon rijden zonder te moeten tanken. Veronderstel dat we het "ongelimiteerd financieren" gaan afschaffen, hoeveel procent ben jij dan bereid bij te betalen om het gemis voor de overheid te compenseren?

Als ik ooit stop met mijn bedrijf zal ik alsnog terug een privé wagen kopen. Dan ga ik echt niet meer letten op uitstoot enz maar koop ik gewoon terug waar ik zin in heb, net zoals ik dat vroeger deed. Kortom, de file blijft even lang, maar de uitstoot neemt alleen maar toe.

Ik stoor mij trouwens aan mensen die kleding van hun werkgever krijgen en ik niet! Zullen we die "ongelimiteerde financiering" ook maar afschaffen? Ik moet mijn eigen kleding kopen! Het is erg gemakkelijk om populistische slogans te roepen zoals "stop de ongelimiteerde financiering van bedrijfswagens!" of "smijt alle allochtonen buiten!" maar de praktijk is veel genuanceerder.
Je kan niet enerzijds beweren dat het goed is voor de accijnzen op brandstof en anderzijds bewieroken hoeveel CO2 ermee uitgespaard wordt. Al die zaken die je opnoemt zijn ook geen opbrengsten voor de overheid of de maatschappij. Een takeldienst factureert voor zijn diensten en die factuur is fiscaal aftrekbaar. Bovendien is het niet zo dat als die takeldienst niet betaald zou worden dat geld niet naar iets anders zou gaan. Da's de broken glass fallacy, als iemand zijn raam barst lijkt dat misschien goed voor de economie maar dat is het niet, er is waarde vernietigd.
 
Dat filmpje van de voorzitters van Groen op sociale media. Maar jongens toch. Ik zit knal in die partij hun doelpubliek en ik besterf het van de cringe. Die partij moet echt dringend eens volwassen en professioneel worden.

Het is echt niet plezant om links te zijn in dit land. De maatschappij schuift steeds meer op naar extreemrechts en op de linkerflank heb je een partij die alles inzet op een narcistische populist met een drankprobleem, een partij die bestuurd wordt door een bende goedgelovige kleuters en verder nog een partij waar ze nog geloven dat Sinterklaas bestaat en ze blijven heulen met met de communistische regimes van weleer.
Ik zit met hetzelfde probleem. Groen zal het sowieso niet worden voor mij maar mijn voorkeur tov Vooruit of Pvda schommelt ook om de maand.
 
Sommigen mensen krijgen voor hun werk een dollar per dag, anderen krijgen het Belgische mediaanloon en nog anderen krijgen een miljoenenbedrag.

Er is niemand binnen België die een dollar per dag krijgt, toch niet wettelijk.

Wat jij "details in uitvoering" noemt, is simpelweg weinig meer dan hele onwaarheden formuleren (je eigen variant van die dwaze uitspraken waar je naar verwijst, zo je wil); dat verdedigen op basis van "mensen worden verschillend verloond"-redenering, maakt niet plots dat ze wel klopt.

Weer een poging om heel dat debat her op te starten, ga ik niet op in. Het is géén onwaarheid om te stellen dat je met een groep zit die voor hun verplaatsingen niet of toch véél minder naar budget moet kijken. Dat er ook andere redenen zijn waarom bepaalde mensen in dit land een voordeligere fiscaliteit genieten is naast deze kwestie, voor sommige van die zaken zijn er zéér goede redenen (bv. kinderen ten laste), andere fiscale gunstregimes (bv. fiscale aftrek voor tweede woning) kan je ook kritiek op leveren, maar leidt af van dit debat.

Voor de rest denk ik dat we het salariswagendebat hier best niet hernemen.

Als je dan toch terug wil koppelen naar het debat over VB hier: een zoveelste "wij politici en ons beleid zijn niet het probleem, die daar, die zijn het probleem en die moeten we extra belasten!" is een zoveelste voedingsbron voor anti-politiek als VB. Mensen gaan meer appreciatie hebben voor partijen die oorzaken aanpassen ipv symptomen.

Ik zeg nergens dat de mensen met een bedrijfswagen "het probleem" zijn. Ik zeg dat de fiscaliteit van bedrijfswagens maakt dat veel mensen een keuze kunnen maken voor de wagen die ze anders mogelijk niet eens zouden willen/kunnen betalen, om dan vervolgens ook nog eens te stellen dat openbaar vervoer écht geen optie is want het duurt veel te lang...

Ik ben morgen naar Brussel, als alles goed gaat, zal ik 1h40 onderweg zijn héén en even lang terug... jammer maar helaas.
(Foute) keuzes hebben gevolgen.
 
Maar dat is dus voor mij het triestige aan het verhaal van Groen bij mij hé. Zowat de enige partij waarbij ik bij de meerderheid van hun politici het gevoel heb dat ze het vanuit een oprechte, juiste motivatie doen. Dat ze echt de maatschappij willen verbeteren en het niet puur voor de macht of hun eigen (groeps-)belang doen.

Maar dat zorgt er dus ook voor dat het een bende naïeve, politiek incompetente, brave, bange schaapjes zijn die niets voor elkaar krijgen.

Ik heb het vroeger al gezegd. Start een nieuwe groene partij met een vooruitstrevend klimaatbeleid op een rechtse socio-economische leest en ik geef u uit het niets 8% bij de volgende federale verkiezingen.

Dat is het laatste gat in de politieke markt
 
Er is niemand binnen België die een dollar per dag krijgt, toch niet wettelijk.

Even goed; het punt blijft hetzelfde hoor :)

Weer een poging om heel dat debat her op te starten, ga ik niet op in. Het is géén onwaarheid om te stellen dat je met een groep zit die voor hun verplaatsingen niet of toch véél minder naar budget moet kijken. Dat er ook andere redenen zijn waarom bepaalde mensen in dit land een voordeligere fiscaliteit genieten is naast deze kwestie, voor sommige van die zaken zijn er zéér goede redenen (bv. kinderen ten laste), andere fiscale gunstregimes (bv. fiscale aftrek voor tweede woning) kan je ook kritiek op leveren, maar leidt af van dit debat.
Voor de rest denk ik dat we het salariswagendebat hier best niet hernemen.

Het is inderdaad geen onwaarheid om te stellen dat mensen verschillend verloond worden, zelfs in België.
Het is wel degelijk een platte leugen om te stellen dat salaraiswagens gefinancieerd worden. Veel meer debat dan dat moeten we daar inderdaad niet aan vuil maken.

Het is een uitspraak die prima past in de "dwaze uitspraken" waar je naar verwees, en het is een uitspraak die met de verkiezingen die in aantocht zijn, nog vaak herhaald zal worden, maar dat verandert niets aan de essentie van die uitspraak: het is een leugen.

Ik zeg nergens dat de mensen met een bedrijfswagen "het probleem" zijn. Ik zeg dat de fiscaliteit van bedrijfswagens maakt dat veel mensen een keuze kunnen maken voor de wagen die ze anders mogelijk niet eens zouden willen/kunnen betalen, om dan vervolgens ook nog eens te stellen dat openbaar vervoer écht geen optie is want het duurt veel te lang...

Ik ben morgen naar Brussel, als alles goed gaat, zal ik 1h40 onderweg zijn héén en even lang terug... jammer maar helaas.
(Foute) keuzes hebben gevolgen.

Een geluk dat ze die keuze kunnen maken; openbaar vervoer in België is niet alleen duur (zeker voor de belastingbetaler), het is ondermaats, onbetrouwbaar, inefficiënt en hopeloos gedesynchroniseerd. Dat heeft niets te maken met bedrijfswagens, dat heeft zelfs niets te maken met financiering, dat heeft alles te maken met foutief (gepolitiseerd) bestuur. Wil je een echte boost aan het OV geven, kies dan voor een partij die een volledige en absolute depolitisering van al die bedrijven nastreeft.
 
Ik heb het vroeger al gezegd. Start een nieuwe groene partij met een vooruitstrevend klimaatbeleid op een rechtse socio-economische leest en ik geef u uit het niets 8% bij de volgende federale verkiezingen.

Dat is het laatste gat in de politieke markt

Yes, zelfs ik zou er misschien voor stemmen. Maar zolang groen de woke/lgbtq+whatever/anti-kerncentrale/palestina fratsen met ecolo en andere linkie winkie random en zinloze gutmensch topics blijft trekken, zijn ze een vogel voor de kat.

Een filmpje tegen VB maken en de 'wij zijn voor transpersonen' kaart trekken is gewoon weird. Volgens Belgium.be zijn er 500 transpersonen per jaar, met een duidelijke boom de laatste 10y. We lijken de piek wel al gepasseerd. ~4000 de laatste 30y. Kijk, iedereen doet wat hij wil, maar ik wil niet elke 5 min een trans persoon in mijn gezicht geduwd krijgen.

Hoe je het draait of keert, het is een rariteit wat 0.005% van de bevolking is. Ik wil best geloven dat er veel meer een traject opgestart zijn/willen opstarten/... misschien dat het 0.05, 0.1% van de bevolking is. Nog altijd een marginale fractie. Waarom zou je in godsnaam nu openlijk die kaart trekken als partij. Niemand vraagt erachter. Je kunt ook gewoon er over zwijgen en dan verlies je misschien die 500 stemmen, maar speel je die 10000en anderen niet kwijt.

Idem met dat anti-bedrijfswagen discours en andere non-items waarmee ze 3 stemmen winnen en er 1000 wegduwen.


Je kunt je mening en principes hebben, maar je moet ook stemmen halen. Je moet je eens inbeelden dat je Tinne of Petra bent. Ik ben er geen fan van, zeker niet van Tinne. Maar dat je als minister met zo'n 'baas' (ik vraag me echt af of die iets te zeggen hebben aan de ministers) moet werken, ik heb er instant medelijden mee.
 
Er zitten ook enkele zeer extreme en weinig populaire standpunten bij. Wat ik bijvoorbeeld niet wist, is dat Vlaams Belang tegen elke vorm van abortus is, met uitzondering van verkrachting en levensgevaar bij de moeder.

Het opvallende is ook dat dat soort standpunten helemaal niet terug te vinden zijn in hun partijprogramma. Ook het woordje holebi komt bijvoorbeeld nergens terug in die 100 bladzijden, terwijl ze er wel een duidelijke mening over hebben.
 
Ik heb het vroeger al gezegd. Start een nieuwe groene partij met een vooruitstrevend klimaatbeleid op een rechtse socio-economische leest en ik geef u uit het niets 8% bij de volgende federale verkiezingen.

Dat is het laatste gat in de politieke markt
Daar zou ik ook niet voor stemmen. Ik wil gewoon dat Groen eindelijk eens volwassen, competent en professioneel wordt.
 
Daar zou ik ook niet voor stemmen. Ik wil gewoon dat Groen eindelijk eens volwassen, competent en professioneel wordt.

Never gonna happen. Dat waren ze al niet ten tijde van Agalev, dat zijn ze nu nog steeds niet (en als je kijkt wat voor creaturen Ecolo voort brengt, dan lijkt het er op dat het gewoon een beweging is die zo'n type beheer voort brengt - zelfs GL in NL blinkt niet bepaald uit in volwassen, competent en professioneel gedrag)
 
Ik heb het vroeger al gezegd. Start een nieuwe groene partij met een vooruitstrevend klimaatbeleid op een rechtse socio-economische leest en ik geef u uit het niets 8% bij de volgende federale verkiezingen.

Dat is het laatste gat in de politieke markt
Ik weet niet of er veel succesvolle rechtse socio-economische groene partijen zijn elders in de wereld. Typisch zijn dat toch twee strekkingen die niet goed matchen met elkaar.
 
Het is wel degelijk een platte leugen om te stellen dat salaraiswagens gefinancieerd worden. Veel meer debat dan dat moeten we daar inderdaad niet aan vuil maken.

Onafhankelijk onderzoek spreekt van een kost van miljarden.

Dat jij zwans blijft herhalen maakt het niet plots waarheid.

Edit : Maar inderdaad, de discussie is hier reeds meermaals gevoerd op het forum (met vaak dezelfde drogredenen /argumenten), deze kun je een toegewijde thread terugvinden. Ik nodig je uit om hier eventueel eens dooruit te gaan. Daar vind je uitgebreid de meeste van je stellingen beantwoord. En kunnen we de discussie eventueel verder zetten.
 
Laatst bewerkt:
Treiterige opmerkingen zijn nergens voor nodig.
Onafhankelijk onderzoek spreekt van een kost van miljarden.

Dat jij zwans blijft herhalen maakt het niet plots waarheid.

Geen enkel onafhankelijk onderzoekt spreekt van een subsidie of een financiering en onderbouwt dat.

Nice try, better luck next time ;-)
 
Good for you; de posts waar ik op reageer, doen dat niet.

Lijkt me dus niet dat een move naar die bewuste thread enige toegevoegde waarde heeft.
Dus je maakt er een semantisch gegeven van. Het is een korting op de belastingen. Of dat zo is of als subsidie gegeven wordt komt onder de streep op hetzelfde neer. Het anders kaderen is incorrect.

Daarnaast is er geen 'terugverdieneffect'. Integendeel. We willen juist minder wagens in het verkeer. Er is vooral een extra maatschappelijke kost bovenop deze voor de overheid.

Al deze zaken worden door u gewoon als leugens aan de kant geschoven.

Als je onwaarheden vertelt, zal ik hier op reageren. Ik hoop dat het voor de neutrale lezer duidelijk is dat dit nergens op gestoeld is en dat ze zich eventueel desnoods verder kunnen verdiepen in de andere thread.
 
Over leugens gesproken :) - Maar, wellicht volg je beter je eigen thread-policing-raad op?
Ik lees nu al 5 posts achter elkaar van jou waar je andere gebruikers beschuldigt van leugens zonder zelf met enige argumentatie te komen of waarbij je post niet verder komt dan een beetje cocky op de man spelen.

Welke subsidies moeten we aanvragen om het niveau hier op te krikken?
 
Het is een korting op de belastingen. Of dat zo is of als subsidie gegeven wordt komt onder de streep op hetzelfde neer. Het anders kaderen is incorrect.
Dat is dezelfde logica als "ik heb winst gemaakt met schoenen te kopen want het waren solden".

Als een job die skills of hard werk vereist zo zwaar belast wordt dat men liever op de dop blijft staan, loopt de staat veel meer geld mis.
Of ipv te doppen een beetje op een schup gaan leunen bij de gemeente, als alles wat je extra verdient met een stressvolle job toch naar de staat gaat.

Maw: jij gaat ervan uit dat de belastingen zeker in de pocket zijn, en ziet het mislopen van belastingen als een kost. Men kan ook een job weigeren als het salarispakket niet de moeite is. En dan vangt de staat nada, en mag het worst case zelf OCMW dokken.

Daarop kan je zeggen: "welke hoog opgeleide gaat ni werken en op OCMW leven?"
Daarop zou ik dan zeggen: "wie met een deftig netto salaris zou geen auto kopen in dit lintbebouwde mac bc land?"

En zo waren we weer allebei 3 minuten van onze kostbare tijd kwijt over belastingkoterij waar de schuldigen, de politici die arbeid kapotbelasten omdat ze niets beters kunnen verzinnen, zich geen kloten van aantrekken omdat ze het te druk hebben met hun imago of lullen over hun geaardheid.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan