Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • N-VA

  • VB

  • CD&V

  • Open VLD

  • Vooruit

  • Groen

  • PVDA

  • Andere partij/blanco/geen stem


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Is dat ook niet gewoon een momentopname? De trein lijkt me in Nederland toch ook niet zonder problemen.

Het probleem is vaak IMO het "mengen" dat altijd verkeerd loopt, een bus van De Lijn moeten nemen en dan twee treinen met overstap. Ja dan ben je gezien, en dat zou niet mogen.
Van zodra je 2 treinen moet nemen hier ben je ook al vaak gezien.
Hoe vaak ik van of naar Brussel ofwel mijn overstap niet haalde, ofwel reed die niet meer.
Of ipv een overstap werd het mijn eindstation. Niet te tellen op een half jaar

Het kan een momentopname zijn, maar mijn zus heeft in NL gestudeerd (niet op kot) en ik heb die toch nooit horen klagen over het treinverkeer.
Duurder ja, mja you pay peanuts you get monkeys.
 
Neen, maar ik heb geen vertrouwen meer in de huidige politiek (en zelfs niet meer in NVA, wat toch de tweede optie zou moeten zijn als VB-stemmer).
En ik vind dat zelf heel jammer. En dat meen ik echt.
Blijven kansen geven aan de huidige generatie politici versta ik niet. Ze hebben hun kansen gehad.
Daar ben ik volledig mee akkoord hoor, ikzelf weet eigenlijk ook niet op welke partij ik moet moet gaan stemmen maar ik maak mij geen illusies dat stemmen voor het VB de oplossing zal zijn. En als het geen oplossing is dan stem ik er ook niet voor.
 
Dat komt er nooit.
Aangezien een neutrale manier kijken naar iets gewoon niet bestaat. De maatschappij is nu eenmaal ook niet neutraal. Ik ben zelfs niet neutraal...
Ik denk eerder dat we ons gaan moeten neerleggen met het feit dat we als maatschappij krijgen hetgeen we verdienen. En wij verdienen hetgeen we momenteel hebben.
Ik geloof dan ook niet dat dat zal gebeuren, de enige manier om zo'n regering te krijgen is wanneer europa of het IFM ons met de rug tegen de muur zet en we niet anders kunnen dat dat te aanvaarden, zoals griekenland meegemaakt heeft enkele jaren terug. Tot dan blijft het volgens mij aanmodderen en wat gerommel in de marge.
 
Is dat niet een beetje onfair ? Dat is toch quasi zoals zeggen neem eens de trein van Gent naar Brussel naar Antwerpen. Daar heb ik ook nog nooit vertraging mee gehad hoor.
Nog een "excuus"
Je neemt de verkeerde rit 🙄

Zal zijn omdat Hasselt het hol van pluto is of omdat we hier wat trager zijn?
 
Van zodra je 2 treinen moet nemen hier ben je ook al vaak gezien.
Hoe vaak ik van of naar Brussel ofwel mijn overstap niet haalde, ofwel reed die niet meer.
Of ipv een overstap werd het mijn eindstation. Niet te tellen op een half jaar

Het kan een momentopname zijn, maar mijn zus heeft in NL gestudeerd (niet op kot) en ik heb die toch nooit horen klagen over het treinverkeer.
Duurder ja, mja you pay peanuts you get monkeys.
Ja akkoord met die overstap hoor. Ik had hetzelfde, 40 minuten werd zo heel dikwijls 1u20 of 2u. Nu doe ik hetzelfde met de wagen en de stress is gewoon veel minder want "file" kan je inschatten en rekening mee houden. Triest eigenlijk want dat zou een ideaal parcours moeten zijn voor de trein.
 
Voor mij is de afstand tot mijn werkplaats 63Km....
  • met het openbaar vervoer 3 u 17 mins, afstand dichtste bushalte (3km)
  • met de wagen 55 mins in't slechtste geval 1 uur.
 
Afstand thuis - kantoor: 52 km. Dat kost mij 43 min met de auto nu of 2u 51min met openbaar vervoer. Funfact: met de fiets zou het maar 2u 45min zijn. Fietsen is dus sneller dan openbaar vervoer. :')
In volle spits wordt de autorit ongeveer 10 min langer en de openbaar vervoer rit een half uurtje minder lang.
 
Imo moeten we geen grote centrumpartij hebben, we hebben een grote partij nodig met mensen die geen banden hebben met de huidige politiek en eindelijk eens de stal willen gaan uitmesten, die op een neutrale manier kunnen kijken naar wat nodig is voor het land en niet bang zijn van de heilige huisjes of wat het effect van daar aan te raken zal zijn voor de volgende verkiezingen, Met andere woorden, mensen die echt verandering willen en eigenlijk geen politieke carrière ambiëren
Ik zie zelf geen probleem met individuen die een politieke carriere ambiëren; daar zitten toch nog altijd mensen bij die hun job en passie trachten te combineren. Ik denk ook niet dat er een volledig kleurloos en objectief antwoord is op de vraag 'wat is er nodig voor het land'.

Ik denk dat partijen die 24/7 in verkiezingsmodus zitten op sociale media vandaag een groter obstakel vormen voor ons politieke systeem. Dat is toch grotendeels gebaseerd op samenwerking en compromissen sluiten. Het lijkt wel alsof partijen constant paniekvoetbal aan het spelen zijn als reactie op peilingen.
 
Zal zijn omdat Hasselt het hol van pluto is of omdat we hier wat trager zijn?

Ik neem de trein in Hasselt. Ik vind persoonlijk dat dit allemaal serieus goed meevalt.

Al is het echt niet moeilijk om dat in orde te krijgen. Gewoon terug meer treinen en dus investeringen en materiaal en tegelijkertijd de overstap tijd hierdoor vergroten. Dus in plaats van 7 minuten overstap trein, 15 minuten. En de kans dat je uw overstap dan mist is zeer beperkt.

Voor mij is de afstand tot mijn werkplaats 63Km....
  • met het openbaar vervoer 3 u 17 mins, afstand dichtste bushalte (3km)
  • met de wagen 55 mins in't slechtste geval 1 uur.

En wat is uw opmerking ? Dat OV doordat het een meerpuntsverbinding is en dus niet defacto geoptimaliseerd is voor uw traject langer duurt ?
OV voorziet mobiliteit van een knooppunt naar een knooppunt. Dus je moet de tijd en vertraging van elk onderdeel dan ook optellen.

De enigste manier hoe ik ooit een manier zie hoe je dat kan opvangen is als je een modulaire zitjesvervoer hebt. Maar zolang dat niet het geval is is het onlogisch om dat te verwachten. En is het logischer om uw verwachtingspatroon aan te passen.
 
Aan het mediaoffensief van Groen te zien willen ze het nekschot liever vroeg dan laat. Hoe wereldvreemd is die partij geworden man.
 

Hahahaha... 🤣

Ik weet eigenlijk niet of ik moet lachen of huilen.

Dit heeft een hoog "Partij tegen de Burger" gehalte, ware het niet dat we uiteraard weten dat dit géén parodie is.

Als ik ze op één vlak krediet moet geven: ze zijn tenminste wél echt overtuigd van hun eigen gelijk. Andere partijen zouden toch iets sneller mee keren met de wind om zo toch wel wat meer kiezers te behalen en niet onder de kiesdrempel te belanden (opnieuw).
De realiteit is dat met het allegaartje van standpunten in deze video ze eerder nog wat stemmen zullen verliezen dan winnen denk ik dan.
 
Hahahaha... 🤣

Ik weet eigenlijk niet of ik moet lachen of huilen.

Dit heeft een hoog "Partij tegen de Burger" gehalte, ware het niet dat we uiteraard weten dat dit géén parodie is.

Als ik ze op één vlak krediet moet geven: ze zijn tenminste wél echt overtuigd van hun eigen gelijk. Andere partijen zouden toch iets sneller mee keren met de wind om zo toch wel wat meer kiezers te behalen en niet onder de kiesdrempel te belanden (opnieuw).
De realiteit is dat met het allegaartje van standpunten in deze video ze eerder nog wat stemmen zullen verliezen dan winnen denk ik dan.
Maar dat is dus voor mij het triestige aan het verhaal van Groen bij mij hé. Zowat de enige partij waarbij ik bij de meerderheid van hun politici het gevoel heb dat ze het vanuit een oprechte, juiste motivatie doen. Dat ze echt de maatschappij willen verbeteren en het niet puur voor de macht of hun eigen (groeps-)belang doen.

Maar dat zorgt er dus ook voor dat het een bende naïeve, politiek incompetente, brave, bange schaapjes zijn die niets voor elkaar krijgen.
 
Het kan een momentopname zijn, maar mijn zus heeft in NL gestudeerd (niet op kot) en ik heb die toch nooit horen klagen over het treinverkeer.
Duurder ja, mja you pay peanuts you get monkeys.
ex collega van me was 100% hollandofiel (die kon echt in élke conversatie "in Nederland is dat beter" tussen wringen), maar over de spoorwegen zei hij wel dat het in België beter was.

ik heb zelf zelden problemen met de trein, ook wanneer ik moet overstappen in Brussel (er zit meestal wel genoeg tijd tussen). grootste probleem dat ik regelmatig heb zijn overvolle treinen, maar nu leggen ze meestal 9 wagens in, ipv 6 (die dan nog eens meermaals per week "uitzonderlijk 3" werden)
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Afstand thuis - kantoor: 52 km. Dat kost mij 43 min met de auto nu of 2u 51min met openbaar vervoer. Funfact: met de fiets zou het maar 2u 45min zijn. Fietsen is dus sneller dan openbaar vervoer. :')
In volle spits wordt de autorit ongeveer 10 min langer en de openbaar vervoer rit een half uurtje minder lang.
Afstand thuis - kantoor: 52 km. Dat kost mij 43 min met de auto nu of 2u 51min met openbaar vervoer. Funfact: met de fiets zou het maar 2u 45min zijn. Fietsen is dus sneller dan openbaar vervoer. :')
In volle spits wordt de autorit ongeveer 10 min langer en de openbaar vervoer rit een half uurtje minder lang.

Je kan niet verwachten dat de trein aan jouw voordeur stopt, en je aan je werk afzet (soms verafgelegen industrieterrein).
Ik heb bewust een appartement gezocht op wandel/fietsafstand van het station omdat ik het merendeel van mijn woon-werk in m'n leven met de trein/bus/fiets gedaan heb.

Ik stoor mij niet aan mensen die desondanks de auto verkiezen, maar het ongelimiteerd financieren van mensen hun salariswagens mag wel eens stoppen. Dat wij in een land leven waarin sommige mensen gewoon aan een fractie van de kost (want betaald met "bruto"-loon) een uur naar het werk rijden, daar waar anderen dezelfde afstand rijden met hun privé wagen en zelf de brandstof betalen, maakt dat je een zeer ongelijk landschap hebt qua wie welke job kan aannemen of hoeveel hij/zij na belastingen overhoudt.

Van zodra je 2 treinen moet nemen hier ben je ook al vaak gezien.
Hoe vaak ik van of naar Brussel ofwel mijn overstap niet haalde, ofwel reed die niet meer.
Of ipv een overstap werd het mijn eindstation. Niet te tellen op een half jaar

Het kan een momentopname zijn, maar mijn zus heeft in NL gestudeerd (niet op kot) en ik heb die toch nooit horen klagen over het treinverkeer.
Duurder ja, mja you pay peanuts you get monkeys.

Herkenbaar... deze trein wordt "uitzonderlijk" beperkt tot Hasselt. Neen, NMBS, uitzonderlijk is één keer per paar maanden ofzo, niet bijna wekelijks.

Ik kan leven met de occasionele vertraging, maar de intussen frequente afschaffingen/inkortingen van m'n treinen de laatste weken begint wel de spuigaten uit te lopen.

De aansluiting tussen NMBS en Lijn zou ook beter mogen, in het verleden heb ik bewust vaak zelfs de (huur)fiets genomen om het laatste stukje van het traject af te ronden. Mij lijkt dit helaas een gevolg van een zeer inefficiënte staatsstructuur waarbij NMBS en De Lijn gewoonweg niet communiceren. De vertragingen bij De Lijn komen minder in het nieuws, maar zijn eigenlijk zo mogelijk even slecht als bij de
 
Een standpunt dat veel mensen niet kennen is dat ze een netwerk van ANPR camera's willen dat alle politiezone's dekt en dat ze voorstander zijn van meer bewakingscamera's.
Jonge mensen schrikken er ook vaak van dat ze een gemeenschapsdienst van enkele maanden willen, waarbij er de voorkeur is voor een legerdienst.
Ze willen één neutraal ziekenfonds ipv de huidige gekleurde fondsen.
Ze zijn voorstander van autodelen en willen dat Vlaanderen dit fasciliteert en coördineert.
Ze willen meer snelheidscontroles en willen dat de politie in het verkeer ook fietsers en voetgangers meer controleren en sanctioneren.
Ze willen ook een minimumdienstverlening voor gevangenispersoneel, wat bij die groep toch erg moeilijk ligt.

Schaakmat zetten ga je ze niet snel doen, aangezien in zo goed als elk partijstandpunt een verwijzing staat naar migratie. Het grootste probleem is dat hun hele partijprogramma (en dat van vele andere partijen) volstaat met investeringen in vanalles en nog wat, maar er op geen enkele manier wordt gesproken over de kosten hiervoor (behalve migratie stoppen, maar daarmee ga je alles niet kunnen betalen wat ze willen).
Er zitten ook enkele zeer extreme en weinig populaire standpunten bij. Wat ik bijvoorbeeld niet wist, is dat Vlaams Belang tegen elke vorm van abortus is, met uitzondering van verkrachting en levensgevaar bij de moeder.
 
Ik stoor mij niet aan mensen die desondanks de auto verkiezen, maar het ongelimiteerd financieren van mensen hun salariswagens mag wel eens stoppen. Dat wij in een land leven waarin sommige mensen gewoon aan een fractie van de kost (want betaald met "bruto"-loon) een uur naar het werk rijden, daar waar anderen dezelfde afstand rijden met hun privé wagen en zelf de brandstof betalen, maakt dat je een zeer ongelijk landschap hebt qua wie welke job kan aannemen of hoeveel hij/zij na belastingen overhoudt.
Dan heb ik goed nieuws voor u: salariswagens worden helemaal niet ongelimiteerd gefinancierd. :)

Ik begrijp de jaloezie wel ergens en het zou bij mij ook wringen als ik in de file in een oude eigen auto stond terwijl er naast mij zo'n yuppie stond in een dikke bedrijfswagen met tankkaart. Maar dan zou ik eerder denken: hoe kan ik die jaloezie omzetten in een manier dat ik ook niet meer moet betalen voor een eigen auto en brandstof?

Bedrijfswagen zijn, net zoals ecocheques, maaltijdcheques, gsm abonnementen, openbaar vervoer abonnementen enz een manier om een beetje te ontsnappen aan de hoge fiscale druk in ons land. Er zijn nu ook eenmaal beroepen die hun bedrijfswagen nodig hebben. Denk maar aan de gemiddelde vertegenwoordiger of consultant die van klant naar klant rijdt. En ja, ik weet ook wel dat er genoeg IT profielen zijn die een vaste job bij hun werkgever hebben en een bedrijfswagen krijgen. Tegelijk is het ook een manier om mensen te lokken. Zeker in IT zijn vacatures waar geen bedrijfswagen voorzien minder in trek en door het tekort aan ervaren IT personeel hebben werkgevers weinig andere keuze dan te volgen.

Een deel van wat jij "ongelimiteerde financiering" noemt vloeit trouwens ook terug. Denk eens hoeveel extra werk dit oplevert voor garagisten, takeldiensten, verkopers in garages, bandenhandelaars enz? Denk eens aan de hoeveelheid extra inkomsten voor de overheid door accijnzen op brandstof en BTW op aankoop? Denk eens aan de hoeveelheid extra inkomsten voor verzekeringen omdat het 4 jaar none-stop full omnium is? Denk eens aan de winst in CO2 uitsparing? Mijn vriendin en ik zijn beiden freelancers en rijden daarom beide met een hybride. Geloof mij als ik u zeg dat dat echt niet voor mijn plezier is. Dat is puur fiscaal. Ik had veel liever een leuke diesel gehad waarmee ik zonder moeite 1000-1200 km kon rijden zonder te moeten tanken. Veronderstel dat we het "ongelimiteerd financieren" gaan afschaffen, hoeveel procent ben jij dan bereid bij te betalen om het gemis voor de overheid te compenseren?

Als ik ooit stop met mijn bedrijf zal ik alsnog terug een privé wagen kopen. Dan ga ik echt niet meer letten op uitstoot enz maar koop ik gewoon terug waar ik zin in heb, net zoals ik dat vroeger deed. Kortom, de file blijft even lang, maar de uitstoot neemt alleen maar toe.

Ik stoor mij trouwens aan mensen die kleding van hun werkgever krijgen en ik niet! Zullen we die "ongelimiteerde financiering" ook maar afschaffen? Ik moet mijn eigen kleding kopen! Het is erg gemakkelijk om populistische slogans te roepen zoals "stop de ongelimiteerde financiering van bedrijfswagens!" of "smijt alle allochtonen buiten!" maar de praktijk is veel genuanceerder.
 
Laatst bewerkt:
Ugh ik ben dat dus zo beu hé. Jan met de pet die zwaar belast wordt ? Jan met de pet die <=2900€ bruto verdient en 2.083,52 verdient, zonder rekening te houden met de extra impact van de vlaamse beslissing voor een werkpremie of whatever.
Of als je 2100€ bruto hebt en daar 1880€ van overhoudt.

Hoe je houdt daar weinig van over?
Bij 2100€ betaal je 10.48% belastingen
Bij 2900 betaal je 28.15% belastingen.

Hoe, wie wat is dat een hoge belasting ? En dan hebben we nog niet gesproken over eventuele nettovergoedingen, maaltijdcheques, bedrijfswagen,...

En belangrijker al de dienstverlening die er daar nog bijkomt. Goedkope scholing voor de kinderen (of zelfs hun eigen), goedkope gezondheidszorg,...

Jan met de pet betaalt echt geen hoge belasting. Jan met de pet is gewoon rotverwend.

Of is Jan met de pet de persoon die 6000€ of meer bruto verdient ?

De proteststem gaan ze enkel kunnen terugwinnen door degenen die die proteststem verkrijgen effectief te laten meebesturen. Maar dat is makkelijker om te doen als die gasten klein zijn (10%). Minder gemakkelijk als die 25 - 30% halen... aangezien jij dan eerder wijnachtig water gaat drinken dan aangelengde wijn.

Ik begrijp echt niet waarom er geen enkele politieker is die gewoon eens een deftig debat uitvoert met die van het Vlaams Belang. Je praat die toch gewoon onder tafel op basis van de cijfers en de realiteit...

20 miljard gat in de begroting... daar heb je iets meer voor nodig als wat rommelen aan migratie hoor. Zeker aangezien je op elk moment gaat teruggefloten worden door de rechtbanken als je daar niet doet wat je moet doen. Zoals we zelfs NU al het geval hebben.

Jan met de pet wordt in België inderdaad amper tot niet belast; maar dàt is uiteraard niet het narratief van het gros van de partijen die links/centrum zitten via hun "haal het geld waar het zit, verschuif de lasten..."-verhaal. In realiteit bedoelden ze allemaal "het gat in onze hand is veel te groot, velen gaan nòg meer moeten betalen", maar dat verkoopt uiteraard niet zo goed. Ze creëren echter wel een alternatieve realiteit waar veel goedgelovigen effectief voor vallen en waar er ook opnieuw een verwachting op "meer" gecreëerd wordt. Die verwachting zal niet ingevuld worden (in tegendeel) en ook dat is dan weer een voedingsbodem voor anti-politiek.

Maar verder, agreed. VB is geen sudden surprise, dat is een overwinnig die al jaren in the making is door alle andere partijen; hoog tijd om daar eindelijk eens de gevolgen van te ondergaan.
 
Dan heb ik goed nieuws voor u: salariswagens worden helemaal niet ongelimiteerd gefinancierd. :)
Beter nog: ze worden domweg niet gefinancierd.

Dat hele debat gaan we hier niet opnieuw voeren omdat jullie focussen op de details van de uitvoering.

Eindresultaat is echter exact hetgeen dat ik zei: sommige mensen/beroepsgroepen moeten voor hun woon-werk verplaatsingen enkel kijken naar de factor tijd en krijgen zelfs de privé verplaatsingen mee betaald via een voordelige route, anderen kijken voor woon-werk naar tijd én budget, plus betalen hun privéverplaatsingen volledig zelf.

En dan terugkoppelen naar het debat hier: dan krijg je van die dwaze uitspraken als in: ik zou 3 uur onderweg zijn met het openbaar vervoer! Tja, géén enkel openbaar vervoer gaat je even efficiënt van punt tot punt brengen als een wagen, dat is eenvoudigweg waar...
 
Eindresultaat is echter exact hetgeen dat ik zei: sommige mensen/beroepsgroepen krijgen kleding en mogen deze zelfs in hun privé tijd dragen, anderen kijken voor kleding naar privé en werk samen, plus betalen ze volledig zelf. Ik hoop dat je de analogie en absurditeit ervan ziet?

Niemand zegt dat openbaar vervoer even efficiënt moet zijn als een wagen. Maar een factor 4-5x langer onderweg zijn is niet bepaald stimulerend om het nog maar te overwegen. En dan zwijg ik nog van al die stakingen, afgeschafte treinen, ellende bij overstappen, onveilige situaties rond stationsbuurten, betaalparkings aan stations enz.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan