Biertopic!

Een van de grondleggers van alles was ook een belg he, de Dolle Brouwers... Dat was in de jaren '80 een van de eersten die met barrel aging begon.
Klopt. In de jaren 80 hadden zij al het Arabier. Zeer bitter en vol hop een bier die in die tijd tegen alle wetten in ging van de commerciële drinker. En tot op vandaag hebben zij hun standaard bieren die gebrouwen worden zoals zij willen zonder mee te gaan in de actuele vraag. Ik woon er gelukkig niet ver van en maandelijks kan je er me vinden in hun café.
 
Huh. Was die toen al met barrel aging bezig?
Eigenlijk was hun oerbier een soort van Rodenbach. Hun gist kwam van daar tot rond het jaar 2000. Nu kun je het vergelijken met hun oerbier reserva dat ze nu en dan verkopen.
Want vanaf het jaar 2000 werd de brouwerij Rodenbach verkocht aan palm en werd het verboden om de gist nog door te geven.
 
Eigenlijk was hun oerbier een soort van Rodenbach. Hun gist kwam van daar tot rond het jaar 2000. Nu kun je het vergelijken met hun oerbier reserva dat ze nu en dan verkopen.
Want vanaf het jaar 2000 werd de brouwerij Rodenbach verkocht aan palm en werd het verboden om de gist nog door te geven.
Interessant, dat wist ik nog niet. Was Oerbier < 2000 dan een erg ander bier dan het nu is?

Voor de geïnteresseerden een zeer interessant artikel over de 'craft brouwerijen' in de jaren 80

Heerlijk die foto uit 1986. Die stond, geloof ik, ook eens op de website van De Dolle Brouwers samen met een krantenartikel (of uit een magazine) met een hele uitleg bij. Spijtig dat het er niet meer opstaat.
 
Interessant, dat wist ik nog niet. Was Oerbier < 2000 dan een erg ander bier dan het nu is?

Ja totaal anders. Alsof Rodenbach nu plots een dubbel of Quadrupel zou worden. Rodenbach werkt met wilde gisten en melkzuur bacteriën iets wat je normaal net niet wil in je brouwerij dat maakt het bier net zo uniek en heeft het bier het 'vlaams roodbruin' karakter
 
Galea heeft er ooit een gebrouwen (Black dreams), een van de betere Belgische stouts imho.

Brouwerij uit ons dorp hier, met de dorpsdag staan ze soms met een kraam waar ge paar van hun brouwels kunt proeven.

Vorig jaar de stout Dark Nun van hen gedronken, van stout hoe dan ook geen fan van maar smaakte alleszins, wel stevig met 12,5%.
 
Gisteren in de winkel: ik heb nog geen blauwe Chimay 2023 voor bij mijn collectie aged bieren. Zal er hier nog eens een pak van 8 meenemen.

Deze morgen ben ik bezig met die op zijn plek te zetten: ik zie enkel jaar 2015 tot 2020 staan. Tiens, waar zijn 2021 en 2022? Trek een doos weg en die staan daar achter, samen met een hoop van 2023.... 😁
 
Brouwerij uit ons dorp hier, met de dorpsdag staan ze soms met een kraam waar ge paar van hun brouwels kunt proeven.

Vorig jaar de stout Dark Nun van hen gedronken, van stout hoe dan ook geen fan van maar smaakte alleszins, wel stevig met 12,5%.
Die Antwerp barrel aged reeks van Galea is heeeeeeel lekker. Voor mij een van de beste Belgische stouts van de laatste jaren. Wel een klepper van 15%
 
Zie hier net op FB een bericht verschijnen van Drie Fonteinen waarin ze aangeven een deel van hun personeel te hebben ontslaan? Ze gaan minder brouwen wegens minder activiteit op de biermarkt.

Wil je overleven als brouwer mag je precies ook niet te veel produceren want als men het overal kan krijgen, is het niet interessant meer voor de gemiddelde (buitenlandse) beergeek?
 
Ook net gelezen. Ze slaan een bepaalde weg in en nu plots dit nieuws. Heel raar. Ik versta er niet veel van. Ik dacht net dat ze enorm aan het boomen waren. Jammer
 
Ja verrassend, ik dacht dat 3 Fonteinen best populair was en dat ze met die prijzen (vergeleken met de andere geuzestekers) toch goeie zaken zouden doen. Al is dat misschien wel het segment waar er krimp in is wegens zoveel aanbod van "speciale" geuzes en andere sours?
 
Mja, blijkaar verschillende redenen volgens dit artikel (https://www.tijd.be/ondernemen/voed...maker-3-fonteinen-tot-ontslagen/10518875.html): eerst coronacrisis, dalende vraag en export door verschuiving (in VS) naar bittere bieren en ook jongeren die minder of geen alcohol drinken. En daarnaast tien maal meer betalen aan energiekosten.

Weet nu wel niet of 'jongeren' echt in het begin allemaal naar geuze en zure bieren gaan grijpen. 't Is toch meer een 'acquired taste'.
 
Mja 3 Fonteinen = Armand Debelder. Ik denk dat zijn overlijden ook wel de vraag heeft doen dalen. Je kan de boel wel overnemen maar het is toch niet hetzelfde imo.
 
Mja, blijkaar verschillende redenen volgens dit artikel (https://www.tijd.be/ondernemen/voed...maker-3-fonteinen-tot-ontslagen/10518875.html): eerst coronacrisis, dalende vraag en export door verschuiving (in VS) naar bittere bieren en ook jongeren die minder of geen alcohol drinken. En daarnaast tien maal meer betalen aan energiekosten.

Weet nu wel niet of 'jongeren' echt in het begin allemaal naar geuze en zure bieren gaan grijpen. 't Is toch meer een 'acquired taste'.
Wel wat onzin als de andere geuzestekers niet dezelfde hinder ondervinden.
Ik ken iemand die er gewerkt heeft. Was zijn droomjob en is na een paar jaar zelf vertrokken vanwege ontevredenheid met hoe het management de boel runde. In 2018 gebeurde het soms al dat lonen met vertraging uitbetaald werden.
Het komt voor mij vooral over als de zoveelste praatjes om alles wat positiever voor te stellen dan het in werkelijkheid is. Damage control.
Ze hadden grote plannen om de brouwerij helemaal naar Lot over te brengen en ze gingen de Lambik-O-droom helemaal vernieuwen. Daar is ondertussen nog niet veel van gekomen.
Ze liggen daar met een stock van hier tot in Tokyo en geraken het niet kwijt. Dat is al jaren zo. Ze hadden toen de productie toch al wat kunnen verkleinen?
Hun website is ook zo een typisch voorbeeld: hoeveel jaar heeft het niet geduurd vooraleer die klaar was. Veel plannen veel uitleg, maar het heeft zonder zeveren zeker 4 jaar geduurd tot hij er eindelijk was.
Ze zijn de duurste geuzesteker (in prijs verkoop van een fles geuze) van het moment en dan nog verlies draaien. Slecht management. Topproduct, dat wel.
 
Terug
Bovenaan